شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

قیمت خودروهای سایپا کاهش نمی‌یابد

سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 390752
معاون مالی و اقتصادی سایپا با تشریح برنامه‌های سایپا برای تولید محصولات جدید، ضمن تأکید بر اینکه قیمت محصولات سایپا کاهش نخواهد یافت، از سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی برای طراحی پلت‌فرم خودرو با مشاوره چینی‌ها خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن امیری امروز در یک نشست خبری با اشاره به تولید انبوه وانت پراید به اسم سایپا ۱۵۱ بر روی پلت‌فرم ایکس ۱۰۰ در سال جاری، گفت: تولید تیبا بر روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ از قبل آغاز شده و از ابتدای امسال، عرضه تیبا هاچ‌بک به بازار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه یک محصول جدید با نام سایپا ۱۳۲ یا ساینا در سایپا کاشان بر روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ در بهمن ماه به تولید خواهد رسید، افزود: این محصول از سال آینده به بازار عرضه می‌شود.

امیری تصریح کرد: بر روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ خودروی هاچ‌بک ساینا نیز از انتهای سال ۹۴ عرصه خواهد شد و علاوه بر این، تولید سراتو نیز آغاز و پیش‌فروش آن انجام شده و البته بخش دیگری از این محصول نیز در آینده پیش‌ فروش خواهد شد.

وی ادامه داد: سراتو دنده‌ای با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی و سراتو اتوماتیک با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی توسط سایپا تولید و عرضه می‌شود.

* همکاری با چینی‌ها

وی همچنین با اشاره به همکاری گروه سایپا با شرکت‌های چینی، اظهار داشت: قراردادهایی را با چند شرکت چینی امضا کرده‌ایم و در این راستا در فاز اول، تعدادی خودرو S۳۰۰ به کشور وارد شده و قرارداد مربوط به خط تولید آن نیز منعقد شده است.

وی تصریح کرد: تولید این خودرو در سایت (کارخانه) بن‌رو ساوه انجام خواهد شد.

معاون مالی و اقتصادی سایپا در ادامه از برنامه‌ریزی برای تولید دو خودرو چینی با عنوان H۳۰۰ در شرکت پارس‌خودرو و H۲۰۰ در سایپا خبر داد و گفت: خط تولید H۳۰۰ اواخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، تولید دو محصول شرکت چانگان چین در سایپا نیز نهایی شده و خودرو CS۳۵ در سایپا کاشان تولید خواهد شد و علاوه بر این، خودرو E۲ نیز توسط سایپا تولید خواهد شد.

* تولید خودروی مشترک با رنو، در انتظار تأمین قطعه

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید ساندرو (B۹۰) توسط شرکت پارس‌خودرو با همکاری شرکت رنو، گفت: خط تولید این خودرو حدود ۵ ماه است که آماده شده ولی به دلیل عدم تأمین قطعات، هنوز به تولید نرسیده است.

وی ادامه داد: تصویر مشخصی از تأمین قطعات ساندرو نداریم.

وی همچنین از مذاکره برای واگذاری بخشی از سهام پارس خودرو به شرکت رنو خبر داد و گفت: نتیجه مذاکرات۱+۵ در این مساله موثر خواهد بود.

* سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی برای طراحی پلت‌فرم چینی

امیری در مورد برنامه سایپا بر روی طراحی پلت‌فرم‌های جدید خودرو نیز گفت: طراحی پلت‌فرم SP۱۰۰ را در دست اجرا داریم که از سه سال آینده خودروهای جدیدی بر روی این پلت‌فرم تولید خواهند شد.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد استفاده از مشاوره شرکت‌های خارجی در طراحی این پلت‌فرم نیز گفت: برای طراحی پلت‌فرم SP۱۰۰ از مشاوره شرکت چینی TGI استفاده خواهیم کرد.

وی سرمایه‌گذاری پیش‌بینی برای طراحی این پلت‌فرم را حدود ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری شامل طراحی پلت‌فرم و تأمین قالب‌ها می‌شود.

وی در مورد هزینه طراحی پلت‌فرم ایکس‌۲۰۰ نیز به فارس گفت: برای طراحی این پلت‌فرم و تولید تیبا معمولی ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بود.

معاون مالی سایپا با بیان اینکه طی سال جاری ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید خواهد شد، گفت: ظرفیت تولید گروه سایپا حدود ۷۵۰ هزار دستگاه است و سهم خودروهای سواری از این رقم به ۶۵۰ هزار دستگاه می‌رسد، ولی طی سال جاری ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو سواری توسط سایپا تولید خواهد شد.

* امسال از زیان خارج می‌شویم

وی در ادامه با اشاره به زیان ۱۸۰ میلیارد تومانی سایپا طی شش ماهه اول امسال، گفت: رشد تولید خودرو در شش ماهه دوم سال و بازده افزایش قیمت خودرو باعث می‌شود تا در نیمه دوم سال از زیان خارج شویم و به EPS اعلام شده به صورت سربه‌سر در شرکت برسیم .

وی تأکید کرد: در نیمه دوم امسال، شرکت سایپا از زیان‌دهی خارج می‌شود ولی شرکت‌های زیرمجموعه در سال‌های آینده از زیان خارج خواهند شد.

امیری همچنین با بیان اینکه فعلاً برنامه‌ای برای افزایش سرمایه زامیاد نداریم، گفت: به همه شرکت‌های زیر مجموعه گروه سایپا اعلام کرده‌آیم که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش سرمایه دهند ولی شرکت زامیاد از نظر تأمین اسناد و مدارک برای دادگستری با مشکل روبرو است و هنوز نتوانسته مراحل افزایش سرمایه را طی کند.

* پارس خودرو تعدیل منفی دارد

وی با بیان اینکه شرکت پارس‌ خودرو نیز قطعاً تعدیل منفی خواهد داشت، گفت: شنبه هفته آینده جلسه هیأت مدیره این شرکت برگزار می‌شود و بعد از آن، این موضوع به بازار اعلام خواهد شد.

وی عدم تأمین قطعه برای تولید محصولات رنو در شرکت پارس‌ خودرو را دلیل اصلی این مسئله عنوان کرد.

معاون مالی و اقتصادی سایپا همچنین با اشاره به انعقاد قرارداد سایپا دیزل با ولوو، گفت: از امروز پیش‌ فروش محصولات سایپا دیزل کلید می‌خورد.

* قیمت خودروهای سایپا کاهش نمی‌یابد

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه منابع حاصل از افزایش قیمت محصولات سایپا در سال جاری، در چه زمینه‌ای هزینه شده است، گفت: این منابع صرف پرداخت به تأمین‌کننده‌ها و جبران کسری در افزایش قیمت مواد اولیه شده است.

وی ادامه داد: این افزایش منابع حدود ۳ درصد نسبت به قیمت سال قبل بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس که آیا امکان کاهش قیمت محصولات سایپا وجود دارد، گفت: امکان کاهش قیمت روی هیچ محصولی وجود ندارد و ما در حاشیه زیان قرار داریم.

امیری در واکنش به این مسئله که خودروسازان همواره تحریم را عاملی برای افزایش قیمت تمام شده تولید خود می‌دانستند، حال که تحریم‌ها برطرف شده چرا قیمت‌ها بهبود پیدا نمی‌کند؟ گفت: هیچ اتفاقی در این بخش نیفتاده است و در واقع با انجام مذاکرات، فضای روانی حاکم بر تحریم بهبود یافته و شرکت‌های خارجی که در همکاری با ما، کار را متوقف کرده بودند، مجدداً وارد کار شدند ولی گشایشی در بحث‌های بانکی اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه در زنجیره تأمین قطعات، زیان‌ده هستیم، ادامه داد: اگر در قیمت نهاده‌های تولید افزایش اتفاق بیفتد، قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت.

* بابت تأخیر در پرداخت پول انصرافی‌ها، سود نمی‌دهیم

معاون مالی و اقتصادی سایپا در مورد پرداخت سود به انصراف دهندگان از خرید خودرو نیز به فارس گفت: در صورت انصراف، پول خودرو در مدت یک ماه به خریدار پرداخت می‌شود و سود آن تا پیش از انصراف محاسبه خواهد شد.

خبرنگار فارس پرسید، چرا برای یک ماه بعد از انصراف، سودی پرداخت نمی‌کنید؟ امیری پاسخ داد: این موضوع در قرارداد ثبت شده و بعد از انصراف تا زمان تحویل پول، سودی پرداخت نمی‌کنیم.

* تغییر مدیرعامل سایپا، شایعه است

وی همچنین در مورد شایعات مطرح شده مبنی بر احتمال تغییر مدیر عامل سایپا گفت: این مسئله شایعه است و روز گذشته جلسه هیأت مدیره سایپا با تیم قبلی برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *