پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

طرح جدید کاهش سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی

سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۲۰
کد مطلب: 390608
ستاد سوخت مرحله جدید ابطال سهمیه‌های ویژه بنزین وانت بارها به منظور تبدیل آن به سهمیه‌های عادی ۶۰ لیتری در ماه را تا چند روز آینده آغاز می‌کند که پیش بینی می‌شود با اجرای این پروژه روزانه ۴ میلیون لیتر سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی از چرخه مصرف حذف شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آمارهای رسمی منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که در طول هفت ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۲۰۶ میلیون بنزین در کشور دود شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده نفتی نزدیک به ۴۰۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

به عبارت دیگر با وجود افزایش قیمت هر لیتر بنزین به بیش از یکهزار تومان با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اما مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی پس از چندین نوبت رکورد زنی بار دیگر افزایش یافته است.

از سوی دیگر در کنار افزایش قیمت بنزین، دومین سناریوی دولت تدبیر و امید برای مدیریت مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی ابطال کارت های هوشمند سوخت خودروهای سورای و موتورسیکلت ها فرسوده و در ادامه ساماندهی سهمیه های بنزین خودروهای عمومی و خدماتی بود.

با اجرای این طرح که از دی ماه سال گذشته کلید خورد در مجموع با ابطال ۶ میلیون کارت بنزین موتوری‌ها و خودروها و یا تغییر سهمیه‌های ویژه به سهمیه عادی بنزین، در مجموع طور متوسط روزانه حدود ۷.۵ میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاسته شد.

در ادامه این سناریو، مرحله جدید ابطال و یا تغییر سهمیه ویژه بنزین وانت بارها توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور آغاز شده که مسئولان دولتی پیش بینی می کنند با اجرای این طرح در مجموع حدود چهار میلیون لیتر در مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی کشور صرفه‌جویی حاصل شود.

عليرضا فيض بخش در یک برنامه تلویزیونی با تشريح طرح ساماندهي سهميه بنزین وانت بارها گفت: پيش بيني ستاد سوخت اين است كه با اجراي اين طرح به صرفه جويي ۴ ميليون ليتري سهميه يارانه اي بنزين حاصل شود.

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه وانت بارهاي حمل و نقل عمومي در كشور در دو بخش شخصي و عمومي مشغول به كار هستند، تصریح کرد: در طرح ساماندهي ضمن شناسايي وانت بارهاي فعال، سهميه يارانه اي بنزين (بنزین با قیمت ۷۰۰ تومان) وانت بارهايي كه در در بخش حمل و نقل عمومي بار فعال نيستند به سهميه شخصي كاهش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ساماندهي سهمیه بنزین وانت بارهاي فعال در بخش حمل ونقل، تا يك ماه آينده آغاز مي شود، اظهار داشت: با اجراي اين طرح صرفه جويي حدود ۳۰ درصد از سهميه اختصاص يافته در حال حاضر كاهش مي يابد.

به گزارش مهر، علاوه بر این آبان ماه سال جاری كارگروه ساماندهي مصرف سوخت در نهاد رياست جمهوري برگزار شده که نتیجه برگزاری این کارگروه حاکی از آن است که در مجموع دو ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه وانت موجود، در بخش حمل و نقل عمومي بار فعال نيستند و غالباً فعاليت شخصي دارند.

بر این اساس قرار است سهميه بنزین نیمه یارانه ای ماهانه ۲۰۰ ليتر و ۴۰۰ ليتری وانت بارها به سهمه های عادی ۶۰ لیتر در ماه کاهش یابد که در صورت تداوم این طرح قطعا شاهد افزایش متوسط مصرف بنزین آزاد با قیمت ۱۰۰۰ تومانی در جایگاه های سوخت در کشور خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *