پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۶
۹

مذاکرات هسته ای و تجربه قرارداد قوام – سادچیکف/ سیاستی که آمریکایی ها از ایرانی ها آموختند

دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 390493
باراک اوباما رییس جمهور دموکرات امریکا پس از باخت حزبش در انتخابات کنگره، در یک کنفرانس خبری گفته است.وی در این گفتگو بیان می دارد که” اگر ایران معامله پیشنهادی دولت امریکا را بپذیرد، راضی کردن کنگره به موافقت با آن کار سختی نخواهد بود”.به عبارتی اقدامی عملی در مقابل وعده ای نسیه.
مذاکرات هسته ای و تجربه قرارداد قوام – سادچیکف/ سیاستی که آمریکایی ها از ایرانی ها آموختند
سرویس سیاسی جهان نيوز-  فرزاد جهان بین، تحلیل گر مسائل سیاسی در وب سایت شخصی اش نوشت: “تحریم های متفاوتی وجود دارد، تحریم های چند جانبه، تحریم های سازمان ملل و تحریم هایی که ما و این دولت به صورت یکجانبه آن را اعمال کرده است و باور دارم که هر کدام از این حوزه ها متفاوت از هم هستند. نمی خواهم گز نکرده پاره کنیم بلکه می خواهیم مطمئن شدیم که توافق به دست می آید و وقتی این توافق به دست آمد و اطمینان یافتیم که ایران از رسیدن به سلاح اتمی منع شده است، می توانیم دنیا و افکار عمومی را قانع کنیم که ایران از رسیدن به سلاح اتمی بازداشته شده است، می توانیم با کنگره تعامل کنیم. باور دارم که در این صورت می توان این بحث را برای کنگره پیش کشید که این بهترین راه برای ما برای جلوگیری از ایران اتمی و موثرتر از هر انتخاب دیگر از جمله اقدام نظامی است. با این حال، این امر مستلزم یک توافق خوب است و همانطور که بارها گفته ام، نرسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافقی بد است.“

اینها جملاتی است که باراک اوباما رییس جمهور دموکرات امریکا پس از باخت حزبش در انتخابات کنگره، در یک کنفرانس خبری گفته است.وی در این گفتگو بیان می دارد که” اگر ایران معامله پیشنهادی دولت امریکا را بپذیرد، راضی کردن کنگره به موافقت با آن کار سختی نخواهد بود”.به عبارتی اقدامی عملی در مقابل وعده ای نسیه.

تا این تعابیر را دیدم یاد قضیه نفت شمال و بحران آذربایجان و پولیتیک قوام السلطنه در مقابل روسها افتادم.بعد از جنگ جهانی دوم و خروج متفقین از خاک ایران، فرقه دمکرات و سید جعفرپیشه وری در تبریز و در سایه حمایت شوروی، اعلام خودمختاری کرده و نام آن را به آزادستان تغیر دادند.شوروی در مقابل تلاش دولت ایران برای فیصله دادن این موضوع، شرط عدم مداخله در این قضیه را دریافت امتیاز نفت شمال قرار داد.قوام با این موضوع موافقت کرد و قراداد قوام- سادچیکف امضاء شد. پس از آن ارتش ایران با حمله به آدربایجان، کار جدایی طلبان را پایان داد.پس از آن شوروی که نیروهای خود رانیز از ایران خارج کرده بود خواستار اجرایی شدن توافقنامه شد اما با این جمله قوام مواجه شد که طبق قانون اساسی، تمام قراردادهای خارجی باید به تصویب مجلس برسد و درنتیجه موضوع را به مجلس احاله کرد.مجلس نیز، به دنبال تصویب ماده واحده موازنه منفی، قرارداد را مغایر این اصل تشخیص داده و آن را تصویب نکرد.به همین راحتی! و شوروی پولیتیک خورد. شوروی در واکنش به این موضوع،مجددا نیروهای خود را وارد خاک ایران کرد اما با اولتیماتوم سخت آمریکا مواجه شد و ناچار به ترک خاک ایران شد بدون آنکه امتیازی به دست آورده باشد.این سیاستی که قوام زیرکانه در مقابل روسها پیش گرفت، با چرخش زمانه و گذر ایام، آمریکائیها تصمیم دارند بر سرما بیاورند منتها با این تفاوت که اگر کنگره به هر دلیلی نخواست به نظر اوباما اهمیتی بدهد و تحریمها را بردارد قدرتی نیست که به آمریکا اولتیماتوم بدهد!مضاف آنکه آمریکا اساسا جز در مقابل رژیم صهیونیستی، اصل وفاء به عهد را قبول ندارد.

انشاءالله مرور تاریخ و تجارب گذشته،مارابه حدی از پختگی رسانده که آزموده را نیازماییم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم یا نه؟؟؟؟؟
توافق چه می شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خب عزیزم این که نگرانی نداره اگر لغو تحریم نکردند ما هم غنی سازی 20 در صذ را از سر گرفته و سانتریفیوژ ها را زیاد کرده و فردو را فعال میکنیم.
مجيد
ساده لوحانه‌ترين نظر بود! آخه پروفسور آمريكا اقدام عملي مي‌‌خواهد، يعني تمام توان ما را از بين خواهد برد و بعد از اينكه خيالش راحت شد موضوع رو به كنگره مي‌ده و ادامه داستان.
جاي دوري نريد و توافق كره شمالي حدود 8 سال پيش رو يادتون بياد. نيروگاه اتمي‌ شون رو منهدم كردند طبق توافق با آمريكا. بعدش هم آمريكا خيلي راحت گفت خوب حالا تازه اول كاريم و تحريم‌ها وقتي برداشته مي‌شه كه حقوق بشر درست كنيد، دولتتون عوض بشه و كلي چيز ديگه. هيچي كره‌‌شمالي فقط نيروگاه اصلي خودش رو از دست داد و حداقل 10 سال عقب افتاد.
تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل!
ایرانی همچو ارش
خیلی عالی بود،ولی این ترمز بریده ها بعیده از رو کم تجربه گی اینطور تخته گاز برن!!!!
سیلی خوردیویدکامرون
متاسفانه قرائن و امارات نشان از آن دارد که دولتمردان عامدا عالما در زمین دشمن.....
خدا نگهدار دو وجود ارزشمند و بی ریای دولت دکتر هاشمی و دکتر ظریف باشد. انشاءالله
ایشالا ک پخته عمل کنن
پس آمریکا نگذاشت شوروی به ایران حمله کند