شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

توافق وزارت نفت با شرکت‌های خصوصی برق

جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 390031
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از نهایی شدن قیمت گاز تخصیصی برای برق صادراتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قیمت گاز ارسالی به نیروگاههای بخش خصوصی بر اساس قیمت گاز صادراتی در مرزهای مختلف، متفاوت خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس؛ روابط عمومی وزارت نفت خبر داد: علیرضا کاملی با اشاره به استقبال بخش خصوصی برای صادرات برق اظهار کرد: در حال حاضر با تعداد زیادی از شرکتهای بخش خصوصی برای صادرات برق توافقنامه (اولیه) امضا شده است و این شرکتها برای ساخت نیروگاه در مرزهای ایران اظهار تمایل کرده اند.

وی با بیان این که قیمت گاز در مرزهای مختلف بر اساس فرمول قیمت با همان مرز محاسبه می شود، اظهار کرد: بعنوان نمونه برای صادرات برق به عراق از فرمول فروش گاز به کشور عراق استفاده می شود و برای ترکیه از فرمول فروش گاز به ترکیه استفاده می شود، در واقع همانطور که گفته شده است قیمت گاز برای نیروگاههای بخش خصوصی به منظور صادرات برق، به صورت صادراتی محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره حضور شرکتهای خارجی برای صادرات برق هم گفت: در صورت هماهنگی با قوانین موجود، مشارکت شرکتهای خارجی در ساخت نیروگاه برای صادرات برق، منعی ندارد.

به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیش از این با اشاره به لزوم تدوین دستورالعمل دقیق و کاملی برای صادرات برق گفته بود: اگر برق صادراتی ارزان است می‌توانیم به جای آن گاز صادر کنیم.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق نیز در گفت‌وگو با فارس گفته بود:«بعد از اظهارات جدید جهانگیری معاون اول رئس جمهور مجددا وزارت نیرو نامه‌ای را به دفتر او فرستاد و در آن نامه متذکر شدیم که صادرات برق توسط بخش خصوصی ضروری است و یکی از ضروریات این موضوع این است که نرخ سوخت نیروگاه‌هایی که قرار است اقدام به صادرات برق کنند، باید معادل نرخ مصرفی خوراک پتروشیمی‌ها باشد.

آئین‌نامه صادرات برق توسط بخش خصوصی تدوین شده و آماده است، اما به هرحال پاشنه آشیل آغاز صادرات برق توسط بخش خصوصی به نهاده اولیه تولید برق و صادرات برق که همانا گاز و یا گازوئیل است، باز می گردد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *