پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۴
۱۸

توصیه ولید معلم به ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای/ هرخدشه‌ای به‌رابطه ایران و سوریه غیرقابل‌قبول است

پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 389909
در ایران از طرف امام خامنه‌ای و شیوه‌ ایشان هرگونه خدشه‌ای به این اتحاد غیر قابل قبول است. ممکن است موانعی از طرف جریان لیبرال‌ وجود داشته باشد اما در هر بار امام خامنه‌ای، مجلس و سپاه در مقابل آن ایستاده‌اند.
توصیه ولید معلم به ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای/ هرخدشه‌ای به‌رابطه ایران و سوریه غیرقابل‌قبول است
گروه بین الملل جهان نيوز: وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه «امام خامنه‌ای نمی‌پذیرد هیچ خدشه‌ای به اتحاد سوریه و ایران وارد شود» تاکید کرد که سوریه هرگونه تجاوز (احتمالی) نظامی ترکیه به خاک خود را پاسخ می‌دهد.

به گزارش جهان، «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه با توضیح موقعیت دمشق در برابر قبول یا رد دخالت ائتلاف آمریکایی موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، اعلام کرد که سوریه بزودی سامانه دفاعی و ضد موشکی «اس-۳۰۰» را از روسیه دریافت خواهد کرد.

ولید المعلم در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان، تصمیم راهبردی دمشق در برابر هر تجاوز احتمالی ترکیه به خاک سوریه را «مقابله» اعلام و در خصوص اتحاد راهبردی با ایران گفت: امام خامنه‌ای نمی‌پذیرد که خدشه‌ای به اتحاد ایران و سوریه وارد شود.

انتخاب راه سوم در مقابل ائتلاف ضد داعش


معلم در این مصاحبه موقعیت دمشق دربرابر ائتلاف آمریکا و پذیرش یا عدم پذیرش آن را اینگونه توضیح داد که «دمشق موضع خود را برای دو متحد خود، ایران و روسیه تشریح کرد. این ائتلاف ما را مقابل دو گزینه قرار داد؛ اول، رد آن بدون اینکه عملا از لحاظ نظامی قدرت عملی کردن از این رد و نپذیرفتن را داشته باشیم. در این صورت افراطی‌های دولت آمریکا و متحدان منطقه‌ای واشنگتن بهانه مناسب را برای جنگ آمریکا-ناتو علیه سوریه به دست می‌آوردند و ما این بهانه را از آنان گرفتیم. گزینه دوم، قبول این ائتلاف فقط از لحاظ سیاسی بود. این گزینه با راهبرد ما در حفظ حاکمیت و سیاست (مستقل) سوریه در تعارض بود. و اینطور شد که سراغ گزینه سوم رفتیم. و آن پذیرش واقعیت بود. نه ماجراجویی در رویارویی که آخرش باخت بود و نه اعتراف سیاسی به آن.

معلم توضیح داد: هیچ هماهنگی میان ما و آمریکایی‌ها نیست. معامله‌ای هم بین ما نیست. آنها از طریق (بشار الجعفری)‌نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و همچنین از طریق بغداد و مسکو به ما خبر دادند و گفتند که حمله‌های ائتلاف صرفا متوجه (مواضع) داعش است و آسیبی به ارتش سوریه نمی‌زند. (خب) ما باید به این قول آنان اعتماد می‌کردیم؟. موقتا (بله). می‌دانیم که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به دلایلی مروبط به وضعیت داخلی، از جنگ با سوریه احتراز می‌کند و به دخالت هوایی علیه داعش بسنده می‌کند. ما از این استفاده می‌کنیم. اما نمی‌دانیم اوباما (در آینده) چطور رفتار خواهد کرد تحت فشارهای روزافزون. این فشارها موثرتر خواهد شد اگر جمهوری‌خواهان انتخابات میان‌دوره را از آن خود کنند. برای همین باید آماده باشیم. ما این را به صراحت برای روس‌ها توضیح دادیم و از آنان خواستیم از زمان به دست آمده استفاده کنیم و ما را به سلاح‌های جدید تجهیز کنند.

سوریه بزودی سامانه اس-۳۰۰ را از روسیه تحویل می‌گیرد


الاخبار در ادامه سوال کرد: اس ۳۰۰؟

وزیر خارجه سوریه پاسخ داد: بله و سلاح‌های جدید دیگر که ارتش سوریه بتواند با چالش‌های آینده مقابله کند.

ولید معلم در پاسخ به این سوال که آیا این سلاح را دریافت کردید گفت: نه. ولی بزودی دست خواهیم یافت. همچنین در بازه زمانی معقولی به سلاح‌های دیگر هم دسترسی خواهیم یافت. شرکت‌های تسلیحاتی روسیه با بروکراسی کندی کار می‌کنند اما مشکل اصلی در حال حل شدن سریع است و آن موافقت سیاسی کرملین است. چیزی نمانده که موافقت کنند.

دمشق به هر تجاوز نظامی ترکیه پاسخ می‌دهد و مقابله می‌کند

الاخبار سوال کرد:‌ آیا تجاوزی از سوی ترکیه را پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا به آن پاسخ خواهید داد؟

المعلم گفت: تصمیم راهبردی ما مقابله با هر تجاوز نظامی ترکیه است و ما امیدوار هستیم زمان برای افزایش قدرت تسلیحاتی خود جهت شکست دشمن داشته باشیم. اما ما امکان اقدام نظامی ترکیه علیه سوریه در مدت زمان مورد منظور را بعید می‌دانیم زیرا شروط ترکیه برای دخالت نظامی در سوریه همچنان از سوی واشنگتن رد شده است. همچنین این اقدام از طرف عربستان رقیب اصلی ترکیه نیز مورد پذیرش نیست. ایستادگی هموطنان کرد ما در عین‌العرب شکست سیاست اردوغان را ثابت کرد و در مقابل به آمریکا فرصتی برای حملات هوائی‌اش داد.

سوریه به عین‌العرب کمک کرده و می‌کند


الاخبار پرسید: اما دمشق چه ارتباطی با درگیری عین‌العرب دارد؟

وزیر خارجه سوریه گفت: عین‌العرب مربوط به سوریه است و شهروندانش سوری هستند. ما همچنان انها را به سلاح و مهمات و غیره همراهی می‌کنیم. قبل از اینکه آمریکایی‌ها حملات هوایی خود را آغاز کنند نیروی هوایی سوریه بود که به صورت روزانه واضع داعش را هدف قرار می‌گرفت.

امام خامنه‌ای نمی‌پذیرد به اتحاد ایران و سوریه خدشه‌ای وارد شود


معلم: به ظریف گفتم ایستادگی سوریه سبب می‌شود از موضع قدرت مذاکره کنید

الاخبار در خصوص اتحاد ایران و سوریه نیز پرسید که «در خصوص هم‌پیمانی‌ها به نظر می‌رشد در حال حاضر اتحادی قوی میان ایران وسوریه وجود دارد؟»، و معلم پاسخ داد: در ایران از طرف امام خامنه‌ای و شیوه‌ ایشان هرگونه خدشه‌ای به این اتحاد غیر قابل قبول است. ممکن است موانعی از طرف جریان لیبرال‌ وجود داشته باشد اما در هر بار امام خامنه‌ای، مجلس و سپاه در مقابل آن ایستاده‌اند. ایران همواره ما را با سلاح‌های مختلف مخصوصا سلاح‌های ساخت خودش مجهز کرده است و همچنین از نظر سیاسی، اقتصادی و مالی نیز ما را حمایت می‌کند. ما از این موضع حمایتگرانه ممنون هستیم و به ادامه ان اطمینان داریم. در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اعلام کردم که ایستادگی سوریه این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که از موضع قدرت در مذاکرات هسته‌ای ظاهر شوید.

امکان آشتی با عربستان وجود ندارد/ امیدواریم موضع مصر بزودی به سطح مبارزه مشترک با دمشق برسد

الاخبار پرسید: آیا این موضع مشترک با مصر و عربستان درهای آشتی سوریه با عربستان و مصر را باز خواهد کرد؟

المعلم گفت: در مورد مصر ما دولت و نیروهای مسلح را در مقابله با خشونت، تروریسم و افراط‌گرایی دینی تایید می‌کنیم. ما و مصر در سطح استراتژیکی در یک سنگر ایستاده‌ایم اما موضع رهبران مصری در قبال سوریه علیرغم مثبت بودن آن به سطح مبارزه مشترک نرسیده است و امیدواریم این موضوع به زودی اتفاق بیفتد. ما فشارهایی که بر روی قاهره به ویژه در موضوع اقتصادی و نیاز آن به پیشتیبانی مالی سعودی وجود دارد، درک می‌کنیم اما از مصر می‌خواهیم که نقش عربی خود را باز یابد و این موضوع را از سوریه شروع کند.

الاخبار در خصوص عربستان سوال کرد: اما عربستان، آیا امکان آشتی سوریه با آن وجود دارد؟، که وزیر خارجه سوریه گفت: خیر. موضع عربستان در خصوص اخوان المسلمین به خاطر درگیری این کشور با قطر و ترکیه (از حامیان اخوان) است . این کشور همچنان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و آنها را بر علیه سوریه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور مجهز می‌کند؛ سیاستی که در نهایت به خود سعودی ضربه خواهد زد.

الاخبار افزود: آیا ممکن است سعودی به خاطر کینه‌اش به سوریه در کنار آمریکا علیه سوریه بایستد؟، که وزیر خارجه سوریه گفت: بله ممکن است. عربستان سعودی به دلیل سیاست‌های مستقل ما در قبال لبنان و عراق با ما دشمنی می‌کند. زیرا معتقد است این سیاست‌ها از نفوذ منطقه‌ای اش کاسته است. همچنین ادامه روابط ایران و سوریه نیز خشم ریاض را برانگیخته است.

هیچ فرصتی را برای اجتناب از جنگ از دست نمی‌دهیم


الاخبار در پایان سوال کرد: اگر امور به سمت تفاهم ایرانی-غربی-سعودی و نیز تفاهم سوری-سعودی در موضوع لبنان و عراق پیش برود، آیا مصالحه و آشتی رخ خواهد داد؟، و وزیر خارجه سوریه پاسخ داد: ما هیچ فرصتی را برای توقف جنگ در سوریه و تامین سلامت مردم آن از دست نمی‌دهیم. اما این‌ها همان کسانی هستند که بهای خون را پرداخت می‌کنند. اینها همان کسانی هستند که در نهایت سیاست سوریه را مشخص می‌کنند و این یک واقعیت سیاسی است که نتیجه آن جنگ است. اداره سیایت سوریه بدون رضایت افکار عمومی داخلی ممکن نیست. سوری‌ها به دلیل حمایت سعودی از دشمنان سوریه در جنگ فعلی موضع خاص خود را در قبال این کشور و همچنین قطر دارند. در مورد قطر نیز پیشنهادهایی برای آشتی بوده است اما ما رد کردیم. قطر اگر خواهان مصالحه است اول پشتیبانی از تروریسم را پایان دهد و جنگ علیه سوریه را متوقف کند.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
درود بر بشار اسد .
محسن
Iran, Islamic Republic of
دنیا فهمید ما موضع قوی داریم الا کسانی که فکر می گردند آمریکا با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار خواهد انداخت!
زهرا
نرود میخ اهنین در سنگ
تا وقتی به آمریکا از دید کدخدا نگاه میکنن همینه
ولی به یاری خدا و با رهبری امام خامنه ای عزیز و سرداران بزرگی چون قاسم سلیمانی حزب الله پیروز این نبرد است
جهان تایید کن!!!
درود بر این دوستان که از نام امام خامنه ای یاد میکنند
س.... مقامات سوریه شرف داره به بعضی....داخلی
خودم سانسور کردم!!!!!
مرمرجون
از خودسانسوریت خوشم اومد .خداییش باحال بود ، بامزه بود ، خنده ام گرفت
جبهه لیبرال غلط کرده بخواد سنگ اندازی کنه. دنیا ما رو با عزت و استقامت می‌بینه اونوقت بعضی غرب گراها چه بهانه ها که برا سازش کردن با آمریکا نمیارند.
United States
وقتی این حرف های ولید معلم رو میخونم یاد سعید الصحاف میافتم
ای بدبخت سعید الصحاف وارباب بی ابروش صدام سه روز بیشتر نتونستن ازکشورشون دفاع کنن وبغداد روتحویل امریکادادن ولی این مرد ...
مرمرجون
خب این سعید الصحاف کی بوده و چکار کرده ؟اقلا یه معرفی ازش میکردی تا بفهمیم منظورت چیه و چرا یادش افتادی
اون هم فهمید !!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگه ما اس 300 رو گرفتیم، شما هم می گیرید. فقط حواستون به پولتون باشه هاپولی نکنن!
افشین
ایران قدرتش مدیون دلیران خودش است و به دیگران هم کمک می کند نه مقاومت سوریه ،سوریه مقاومتش مدیون ایران است و شما اهالی جهان از اینجور اظهار نظرها خیلی خوشحال نباشید چون خودتون راه همانهای را انتخاب کردین که منتقدشون هستین شما هم به نوعی چشم به بیرون از مرزها دارید به هر حال مبارکتون باشه این قدرتی که از سوریه گرفته اید.در ضمن کسی مخالف حمایت از سوریه نیست اما گنده گویی نکنند لطفا
خدا وکیلی فهمیدی چی گفتی!!!
مرگ بر آمریکا و داعش
مرمرجون
داش افشین چرا عصبی شدی ؟
ایرانی
هرچه می گذرد بیشتر از رهبری و سیاست خارجی اش خوشم می آید. با این که خود تورم اقتصادی داریم اما معتقدم حمایت مالی از سوریه و عراق در شرایط فعلی بسیار مهم است و باید صورت گیرد چون اگر این دو شکست بخورند ما باید بیشتر از این هزینه صرف امنیت مرزهای خود بکنیم. اما اگر ناراحت نمی شوید باید بگویم کمی نسبت به سیاست های داخلی رهبری انتقاد دارم که چندان در زمینه مفاسد اقتصادی و زمین خواری و ساختار مدیریت ضعیف داخلی مقتدرانه عمل نمی کنند.
اینا دیگه کشوری براشون باقی نمونده هر کلی زن وبچه بیگناه تو این کشور تیکه پاره میشن بی غذایی و آوارگی که جای خود داره ولی باز هم میگن مقاومت . واقعا اگر خدای نکرده مملکت ما یک دهم این اوضاع اسبار رو داشت یک عده راضی میشدند کفش های اوباما رو هم تمیز کنند ولی در عوض صلح دوستی خوبی و سازش ذلت خفت حقارت