جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آیت‌الله مکارم شیرازی: دشمن اصرار دارد امر به معروف را با خشونت پیوند بزند

سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب: 389624
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: حرکت امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا پیام‌های عالی و مهمی را به ما می‌دهد که توجه به امر به معروف و نهی از منکر و ایستادگی در مقابل ظلم از جمله آن‌ها است.
به گزارش  جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله مکارم شیرازی که در جمع نمازگزاران ظهر عاشورای حسینی در حرم کریمه اهل بیت (س) سخن می‌گفت، اظهار کرد: پیام حرکت امام حسین (ع) در ظهر عاشورا این است که در سخت‌ترین شرایط نباید نماز ترک شود.

مرجع تقلید شیعیان افزود: اگر نماز در وقت خود خوانده شود، مردم و جامعه در مسیر صحیح قرار می‌گیرند و مسائل جامعه اصلاح می‌شود.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عاشورا با مفاهیمی چون آزادگی و مبارزه با ظلم گره خورده است که نه تنها کهنه نمی‌شوند بلکه روز به روز توسعه بیشتری می‌یابد.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: آنچه در سراسر کشور باید مورد توجه قرار گیرد، پیام‌های عاشورا است و در کنار عزاداری‌هایی که با شکوه بسیار برگزار می‌شود، باید به پیام‌های حادثه بزرگ تاریخی عاشورا توجه کنیم.

وی افزود: پیام‌های عاشورا در زیارت نامه‌ها و خطبه‌های امام حسین (ع) در مکه و شب عاشورا و مسیر راه، بسیار واضح و آشکار مشخص است. خطبه‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در کوفه و شام و حتی رجزخوانی‌های سپاه امام حسین (ع) در عاشورا نیز جزو حاملان این پیام‌های ارزشمند است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به رجزخوانی حضرت عباس (ع) در هنگام قطع شدن دستشان، اظهار کرد: هنگامی که حضرت قمر بنی هاشم (ع) دست راستشان قطع شد، خواندند که «والله ان قطعتما یمینی، انی احافظ ابدا عن دینی» یعنی با اینکه یک دستم قطع شده باز هم از دین خدا حمایت می‌کنم، این حمایت از دین یکی از پیام‌های عاشورا و پیام‌های اخلاقی حرکت امام حسین (ع) است.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: شهدای کربلا برای حفظ دین قیام کردند و شربت شهادت نوشیدند، امروز ما نیز باید قدم در راه آن‌ها بگذاریم و فریاد «یا لیتنی کنا معکم» سر دهیم تا با اهداف آن‌ها همراه باشیم.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: زیارت وارث مجموعه‌ای از پیام‌های عالی عاشورایی است و زمانی که این زیارت یا دیگر زیارت نامه‌ها را می‌خوانیم، باید به محتوای آن‌ها توجه کنیم زیرا منشاء تعالیم بزرگی هستند.

وی تصریح کرد: مسئله امروز جامعه ما، امر به معروف و نهی از منکر است و عده‌ای سعی در تضعیف آن دارند تا برای انجام گناهان چراغ سبزی باشد اما اگر یک نظارت حساب شده و عمومی و در سطح جامعه انجام شود، جامعه احیاء می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: دشمن اصرار دارد که امر به معروف و نهی از منکر را با خشونت پیوند زند اما در امر به معروف و نهی از منکر رعایت کامل ادب است و اصلا خشونتی در آن نیست؛ توجه به امر به معروف و نهی از منکر، یکی از پیام‌های اصلی عاشورا است.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم با اشاره به ایستادگی زینب کبری (س) در مقابل یزید، تاکید کرد: وقتی بانوی سرافراز عاشورا، حضرت زینب کبری (س) در مقابل یزید می‌ایستد، می‌گوید:‌ ای یزید فکر نکن که من مثل یک اسیر مقابل تو ایستاده‌ام بلکه برای من ننگ است با همچون تویی هم سخن و رودرو شده‌ام؛ پیام آن این است که در هیچ شرایطی، نباید تن به ذلت داد و این جزو درس‌های عاشوراست.

مرجع تقلید شیعیان افزود: باید با حماسه عاشورا و پیام‌های عاشورا بر دشمنان پیروز شویم و امام راحل از همین عاشورای حسینی استفاده کرد و تشکیلات عظیم یزیدی را در هم کوبید.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حرکت دانشجویان در اشغال سفارت آمریکا، تصریح کرد: دانشجویان جوان ما در سال ۱۳۵۸ از پیام‌های عاشورا درس گرفتند و آن لانه جاسوسی را اشغال کردند و باید از این پیام‌ها بیشتر استفاده کرد.

وی تاکید کرد: مسئله انرژی هسته‌ای نیز انشاء الله با همت و تلاش دولتمردان ما و با تکیه بر توان داخلی و عزت و سربلندی حل می‌شود و در این مسئله نیز پیروز می‌شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *