شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

توبه نافی محاکمه سران فتنه نیست

يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب: 389403
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: باید افراد پدید آورنده این فتنه اظهار پشیمانی و توبه کنند و البته بعد از توبه مسأله محاکمه منتفی نمی شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به موضوع مهم توبه پذیری در اسلام، گفت: قطعا دین اسلام دین رحمت و محبت است که بر مدارا تاکید دارد و از خشونت بیزار است.

وی افزود: در آموزه های دینی همچنین تاکید شده که حتی تلاش کنید دشمنان را هم با محبت و مدارا به اسلام دعوت کنید، اما این که برخی تلاش می کنند حتی دوستان را از دایره خودی و دوستی بیرون رانند، کار درستی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: سیره پیامبر اسلام اینگونه بود که حتی وقتی یهودی بر سر ایشان خاکستر می ریخت، با اخلاق خوب و حضور بر بالین همان یهودی در وقت بیماری، باعث می شد که آن فرد به پیامبر ایمان آورده و در رکاب پیامبر اسلام هم به شهادت برسد؛ پس در این اصل کلی جای هیچ تردیدی نیست و تلاش همه ما باید متمرکز بر این باشد تا این اصل کلی را پیاده کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: گاهی کسی مثل حر بن یزید ریاحی با هزار نفر جلوی کاروان امام حسین(ع) را می گیرد، ولی روز عاشورا پشیمان شده و از حضرت عذرخواهی می کند و در رکاب حضرت می جنگد تا به شهادت می رسد؛ این فرد قطعا توبه اش پذیرفته است. حتی حضرت بر بالینش هم حاضر می شود و می گوید چه نام نیکی مادرت بر تو نهاده است، حقا که حر هستی.

وی افزود: اما در آن معرکه حصین بن نمیر و شمر بن ذی الجوشن و عمر سعد هم بودند که برخی از آنها شخصیت های مهمی بوده و در راه اسلام کارهای فراوانی انجام می داده اند. شمر از سپاهیان امیرالمومنین(ع) در جنگ صفین بود و حتی زخمی هم شد.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در خصوص اظهارات رییس جمهور گفت: من نمی دانم واقعا مقصود آقای روحانی همین فتنه گران سال ۸۸ بود یا غرض دیگری داشت، خود ایشان باید توضیح دهد.

این استاد حوزه اضافه کرد: اما اگر منظورشان همان فتنه گران سال ۸۸ باشد، یادمان نرود آنان ضربه ای بزرگ به نظام جمهوری اسلامی زدند هرچند ممکن است سال ها هم در مواقع جنگ و در مواقع مختلف، در دولت و مجلس خدمت کرده باشند ولی در سال ۸۸ آسیبی جدی به نظام زدند و به خون شهدا خیانت کردند و خیانت شان هم خیانت کوچکی نیست.

وی ادامه داد: سران فتنه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفتند ما این انتخابات را قبول نداریم و باید ابطال شود و برای برگزاری مجدد انتخابات شورای نگهبان و وزارت کشور و نظام را هم قبول نداریم و باید سازمان های بیگانه بیایند در کشور این انتخابات را برگزار کنند، که این یعنی دو دستی کشور را به بیگانه تقدیم کردن.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: سران فتنه وقتی دیدند که نظام زیر بار این خواسته آنان نمی رود و می گوید اگر تردید دارید بیایید آرا را بشمارید، می گفتند نه، ما آرا را هم نمی شماریم و از همین الان حکم می دهیم که این انتخابات باطل است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که آنان با چه منطقی این حکم را دادند، گفت: این افراد جوانان را تحریک کرده و به خیابان کشاندند و پشت سرهم بیانیه دادند و رادیوهای بیگانه، آمریکا، اسرائیل، صهیونست ها، منافقین و سلطنت طلب ها از آنها حمایت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان داشت: سران فتنه یک بار هم در مقابل این حمایت ها حرفی نزدند و نگفتند ما این حمایت ها را قبول نداریم، بلکه سکوت کردند در حالی که در مقابل بیانات مقام معظم رهبری و امت حزب الله بیانیه می دادند و نتیجه آن این همه جنایت و آسیب به نظام بود.

وی یکی از مهم ترین عوامل اصلی تحریم های دشمن را فتنه ۸۸ عنوان کرد و گفت: باید افراد پدید آورنده این فتنه اظهار پشیمانی و توبه کنند و البته بعد از توبه مسأله محاکمه منتفی نمی شود چراکه اگر انسانی جنایت، و بعد توبه کرد، این توبه برای اینکه برای وی حکمی جاری نشود کفایت نمی کند از این رو متاسفانه ما هنوز از هیچ کدام از سران فتنه و اطرافیان شان اظهار ندامت و پشیمانی ندیده ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *