پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱۵
تحلیل میرکاظمی از رویدادی که به ضرر ایران است؛

علت سقوط 30 دلاری قیمت نفت/ ایران باید درخواست نشست اضطراری اوپک را مطرح کند

يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 389309
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کاهش قیمت نفت اقدامی سیاسی است و باید با حرکتی سیاسی با آن برخورد شود. درخواست تشکیل نشست اضطراری اوپک از سوی ایران می‌تواند کمکی باشد تا ما بیش از این متحمل ضرر نشویم.
علت سقوط 30 دلاری قیمت نفت/ ایران باید درخواست نشست اضطراری اوپک را مطرح کند
به گزارش جهان، مسعود میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت اظهار داشت: عوامل اقتصادی از عوامل مهم کاهش قیمت نفت می است اما عوامل اقتصادی نمی تواند به اندازه ای تأثیر گذار باشد که قمیت نفت به سرعت از ۱۱۵ دلار به ۸۳ دلار کاهش یابد و مشخص است که اقدام، یک اقدام مدیریتی و سیاسی است که بیشتر از عوامل اقتصادی توانسته بر کاهش قیمت تأثیر بگذارد.

وی در ادامه با بیان اینکه عرضه مازاد بر تقاضای بازار یکی از عوامل اقتصادی است که همه کشورها بر آن اذعان دارند، افزود: عرضه مازاد بر تقاضای نفت از سوی کشورهایی که علیه ما در جهان فعالیت می کند همچون عربستان و آمریکا صورت می گیرد و با عرضه نفت مازاد بر نیاز بازار باعث کاهش قیمت نفت شده اند.

عضو کمیسیون انرژی به تفسیر برخی از کشورها در خصوص مدیریت عربستان بر اشل قیمت نفت در جهان اشاره کرد و گفت: اگر عربستان می خواهد اشل و قیمت گذاری نفت را در اختیار بگیرد چرا آمریکا نیز دست به اقدام مشابه زده است بگونه ای که اکنون آمریکا از سال ۱۹۸۶ به این سمت بیشترین عرضه را در حال حاضر داشته است و ذخائر نفت خود را نیز از ۱۲۰ روز به ۹۰ روز رسانده و همه این اقدامات نشان دهنده کار سیاسی آمریکا و عربستان علیه ایران و روسیه است.

میرکاظمی در ادامه تصریح کرد: عربستان در بحرین و لبنان و غزه و عراق زخمی شده است و بخصوص در داعش چراکه داعش را سازمان دهی کردند تا این گروهک تروریستی در مقابل شیعیان قرار گیرد اما شاهد هستیم این گروهک تروریستی در مقابل اهل تسنن و کردها قرار گرفته است و عربستان از این زخمی شدن ها در مناطق مختلف بسیار عصبانی است و با مازاد نفت تولید بر بازار می خواهد زخم هایش را بهبود بخشد.

وزیر سابق نفت در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل جلسات اوپک اشاره کرد و بیان داشت: سازمان اوپک تشکیل شده تا از منافع کشورهای عضو حمایت کند و باید جلسات اوپک در زمینه کاهش قیمت نفت تشکیل می شد، اما متاسفانه به دلایل غیر قابل قبولی جلسات تا کنون تشکیل نشده است و در این جا ایران است که ضرر می کند.

وی در ادامه با اشاره به سابقه اوپک در درخواست نشست جلسات از سوی کشورهای عضو، گفت: در سابق اگر کشورهای عضو اوپک همچون ایران و برخی از کشورهای عضو اوپک تشکیل نشست اضطراری برای تعیین تکلیف بر عرضه مازاد بر بازار درخواست می کردند، بلافاصله بر قیمت جهانی تأثیر می گذاشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید مجدد بر این که در کاهش قیمت نفت کار سیاسی شده و لازم است که با اقدامات سیاسی نیز با آن برخورد و پاسخ داده شود، اظهار داشت: تشکیل نشست اضطراری اوپک یک مسأله روانی و سیاسی در سطح بین الملل است که می تواند کمکی باشد تا ایران بیش از این متحمل ضرر نشود.

میرکاظمی به سهمیه بندی تولید نفت در جهان از سوی کشورهای تولید کننده اشاره کرد و افزود: در بررسی عوامل اقتصادی زمانی که تعدادی از عوامل را مطرح می کنند اصلی ترین عامل را کشورهای و اقتصاد دانان عرضه بیش از مازاد بر بازار می دانند، لذا باید این امر با تشکیل نشست اعضای اوپک و سهمیه بندی تولید نفت توسط اعضا مدیریت شود.

وزیر سابق نفت با تأکید بر اینکه در قانون برنامه آمده است که باید وابستگی بودجه ای کشورمان به نفت کاهش یابد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سیاست های ابلاغیه مقام معظم رهبری تأکید شده است که حتی بودجه های عمرانی ما نیز نباید وابسته به نفت باشد اما همواره از سوی دولت ها شاهد هستیم که لایجه بودجه نسبت به دوره های قبل بیشتر به نفت وابستگی دارد و حتی در دولت کنونی نیز این وابستگی بودجه به نفت را شاهد هستیم.
منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این مسئولین فعلی فقط بلدن!
حلاج
لعنت خدابرکسانی که به این ملت خیانت میکنند
United States
به خاطر مدیریت بعضی از مسئولینه
من نمیدانم شما در زمانیکه مسئولیت داشتید برای صنعت نفت این مملکت چه کرده اید که حالا هم مدام تئوری می دهید؟؟!!!!!!!!!!!!!
تو زمینه بنزین ما رو به خود کفایی رسوندن !!!!! D)
Iran, Islamic Republic of
البته بنزین سرطانزا
رقیه مرادی
بنده خدا اون که طبق نظرات افراد نزدیک به خودتون هم تکذیب شد
همون بنزین درجه یک که نصف مردم رو مریض و بدبخت کرد...؟!!!
United States
مردم وقتی بدبخت می شوند که هم حقیر بشوند هم ذلیل و هم به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانند زندگیشون رو بچرخونند
Iran, Islamic Republic of
آره همون که جایگزینش را شوهر ...خانم وارد کرد!!!!!!!!!!!!!
United States
بهتر از صادرات و کاسبی با بنزینه
حد اقل کرسنتی رخ نداد ثانیا قیمت نفت به 70 دلار نرسید ثالثا خودش ژنرال خطاب نمی کرد
Iran, Islamic Republic of
علت اقدام نکردن فشار ساختگی روی دولت است برای توافقی دیگر با امریکا !!!!!!
بصیرت
ای دولت "تدبیر"کجایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یاشیخ تو "گلاسکو "بهتون نگفتن باید ازمنافع ملت حمایت کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یک ایرانی
در زمان ایشان همه فاز های پارس جنوبی با همه مشکلات تعیین تکلیف شد و با همه مشکلات دولت طرح های توسعه ای فعال و در حال فعالیت بودند ولی در زمان ژ نرالها!!!!!!!!!!!! و ...