پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

واکاوی موفقیت سازی آمریکا از یک شکست

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 389066
عصر روز۸آبان ماه نوزدهمین قسمت ازبرنامه «حذف و اضافه» با حضور تلفنی آقایان لاهوتی و دهقان، نمایندگان مجلس شورای اسلامیبرایپیگیریبحث وزیرپیشنهادعلوم و محمدصادق باطنی، مستندساز، با موضوع بررسی دیپلماسی فرهنگی دولت آمریکا علیه ایران به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدا در آیتم «خبرنامه»، به آخرین تحولات و اخبار حوزه دانشگاه کشور پرداخته شد.
به گزارش جهان؛ پرسش پیامکی قسمت نوزدهم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: "اصلی ترین اولویت کنونی وزارت علوم را چه می دانید؟ ۱) توسعه سیاسی- فرهنگی ۲) تقویت علمی- آموزشی ۳) توجه به مسائلی صنفی- رفاهی".

لاهوتی: دولت باید در انتخاب وزیر تعهد به نقلاب و ولایت و تخصص را در نظر گیرد

در ابتدای برنامه دکتر محمد دهقان، به عنوان مخالف جناب آقای دکتر نیلی وزیر پیشنهاد علوم ومهرداد لاهوتی، به عنوان موافق از نمایندگان مجلس شورای اسلامی میهمان تلفنی برنامه «حذف و اضافه»شدند. لاهوتیدرباره اولویت اصلی وزارت علوم در حال حاضربیان داشت: بنده دو گزینه اول و به خصوص تقویت علمی- آموزشی را اولویت فعلی وزارت می دانم. به نظر من دولت باید در انتخاب وزیر علوم دو ویژگی تعهد و تخصص را رعایت کند. تعهد از این بابت که وفادار به نظام، قانون اساسی و پایبند به ولایت فقیه باشد. در بحران های مخلفت انقلاب هر کسی شناسنامه ای دارد که می تواند تعهد ایشان را نسبت به آرمان های انقلاب اثبات کند.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا گزینه های معرفی شده به مجلس از سوی دولت ویژگی های فوق را دارا بوده اند" بیان داشت: بنده برای هر دو گزینه فرجی دانا و نیلی به عنوان موافق صحبت کردم و به نظر بنده دارا بوده اند.

دهقان: توقع مجلس از دولت، معرفی وزیر معتدل است

در ادامه دهقان نیز در همین خصوص بیان داشت: طبیعتا با توجه به جمیع شرایطی که امروز بر کشور حاکم است، اولین معیاری که مجلس بر آن تاکید دارد این است که از نظر علمی جایگاه خوبی داشته باشد و توان پژوهشی- علمی و مدیریتی در سابقه اش داشته باشد چرا که باید یک نهاد وسیع با چند میلیون دانشجو را اداره کند.

وی افزود: دومین مطلب اینکه مجلس توقع دارد همانطور که رئیس جمهور گفتند، فرد معرفی شده در همان چارچوب اعتدال باشد. مردم نیز به همان شعار اعتدال رأی دادند. همانطور که مجلس به وزاری بهداشت، دفاع، کشور و... رأی بالایی داد، چون اعتدال داشته اند. نکته بعدی مرزبندی شفاف با جریان فتنه است. باید سابقه شخص نشان دهد که وی در گذشته در شرایطی که دنیا علیه نظام بسیج شده بود، وی در چه خط و جریانی بوده است. بنده نیز معتقدم در عین حال که دانشگاه باید در هر سه زمینه، علمی، فرهنگی و صنفی رشد یابد، اما دانشگاه اصلی ترین محیطی است که بایدفعالیت علمی را پیش ببرد.

فرجی دانا نخواست یا نتوانست بر اعتدال بماند و دچار انحرافات سیاسی شد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که "آیا از نظر شما وزاری پیشنهادی دولت معتدل نبوده اند"، اظهار داشت: دکتر فرجی دانا در ابتدا تابلوی اعتدال را نشان داد و ما امیدوار بودیم که بتواند چارچوب ها را رعایت کند. بنده خود به ایشان رأی دادم. اما ایشان یا خود نخواست یا نتوانست بر اعتدال پافشاری کند و انحرافات سیاسی رخ داد که منجر به عزل ایشان شد.

لاهوتی: به جز یک مدیرکل باقی مدیران فرجی دانا، صلاحیت لازم را داشتند

همچنین لاهوتی گفت: از نظر من وقتی کسی مدیر می شود باید حق انتخاب در انتصاب مدیرانش داشته باشد و البته افرادی که انتخاب می کند باید صلاحیت لازم را داشته باشند. آقای فرجی دانا، آقای لاریجانی را به عنوان شاهد و قاضی گرفتند و استعلامی که از وزارت اطلاعات درباره صلاحیت مدیران گرفته بود را به ایشان نشان داد که به جز یک مدیرکل باقی صلاحیت لازم را داشتند. بالاخره قضاوت امروز ما باید با سال ۵۸ باید فرق کند و قانون مندتر شده باشد. من اعتقاد دارم که وزرای معرفی شده در چارچوب اعتدال بودند و بهتر بود مجلس به وزیر دیروز نیز رأی دهد.

در انتها دکتر دهقان خاطرنشان کرد: باید از تجربه گذشته استفاده کرد. کسی باشد شناخته باشد و وقت مجلس و دولت گرفته نشود. دولت در انتخاب نظر مجلس را کسب کند و برای شناساندن آن تلاش کند. به هر حال آقای نیلی ۱۶۰ رأی مخالف داشته است و این نشان می دهد به هر حال گزینه معرفی شده به لحاظ فکری و معیاری نتوانست مورد توافق باشد.

باطنی: ۱۳ آبان سالروز گرامیداشت یک تشخیص درست است

در بخش دوم برنامه، محمدصادق باطنی، فعالدانشجوییومستندساز به مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان و روز استکبارستیزی پیرامون موضوع دیپلماسی فرهنگی دولت آمریکا علیه ایران میهمان برنامه «حذف و اضافه» شد. وی در ابتدا بیان داشت: ۱۳ آبان سالروز گرامیداشت یک تشخیص درست است. روزی که دانشجویان توانستند درست تشخیص دهند وظیفه شان چیست. دوست کیست و دشمن چه کسی است. من ۱۳ آبان را تجلی این تشخیص درست می دانم. تشخیص درستی که ولی فقیه آن زمان نیز مهر تائید بر آن می زند و عنوان آن را انقلاب دوم می گذارند. این عنوان بزرگی است. این یعنی مهر تائید ولی بر تشخیص درست دانشجویی که قرار است پرچمدار این تشخیص های درست در جامعه باشد.

ما چگونه به آمریکا می نگریم و آمریکا چگونه به ما؟

وی افزود: همواره در میان دانشجویان دو نگاه به روز گرامیداشت ۱۳ آبان وجود داشته است. یک نگاه، نگاهی بود که از جنس استکبارستیزانه بود و دانشجویانی که این نگاه در آنها حاکم نبود. سعی می کنم در این فرصت قدری بدین سمت برویم که ما چگونه باید به آمریکا نگاه کنیم. و برای آنکه به پاسخ این سوال برسیم می خواهیم از منظری دیگر وارد بحث شویم و بحث کنیم راجع بدانکه آمریکا چگونه به ما نگاه می کند و ما را به دنیا معرفی می کند. فکر می کنم پاسخ این سوال به ما کمک می کند که ما چگونه واکنش نشان دهیم.

باطنی با اشاره به سال ۲۰۱۲ بیان داشت: اتفاق جالبی در این سالمی افتد. حوادثی بصورت متوالی می افتد که قضاوت با مخاطب است. در ابتدا فیلم موهنی به پیامبر اسلام (ص) در آمریکا منتشر می شود و سپس موج تنفری علیه آمریکا در کشورهای مسلمان شکل می گیرد. سپس در لیبی جمعی از سلفی های تندوی لیبیایی به سفارت آمریکا در لیبی حمله می کنند و سفیر این کشور را می کشند و در نتیجه آن موجی عظیم از حمله به سفارتخانه های آمریکا در کشورهای اسلامی به پا می خیزد. این روند تداوم می یابد تا ما به ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ می رسیم. در این روز بدون آنکه اتفاق عجیبی بیافتد، خبری در رسانه ها می پیچد؛ سفارت کانادا در ایران تعطیل می شود.

آرگو؛ فیلمی با بودجه تبلیغاتی ای برابر با بودجه تولید

این کارشناس سینما افزود: سهروزبعددرتورنتوکانادافیلمیرونماییمی شودبهنام "آرگو".فیلمی که از مدت ها قبل برای آن تبلیغات سنگینی شده بود و بودجه کامل آن ۸۰ میلیون دلار استکه از این میان ۴۴.۵ میلیون دلار بودجه تولید فیلم و ۳۵.۵ میلیون دلار بودجه تبلیغات این فیلم است. یعنی با فیلمی مواجهیم که تقریبا بودجه تولید و تبلیغات آن برابری می کند. فیلمی که ده دقیقه پایانی آن تنها "تنکیو کانادا" گفته می شود. یعنی از کانادا به خاطر خدمتی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی به آمریکا کرده، تشکر می کند.

در آرگو از یک شکست بزرگ، یک موفقیت بزرگ می سازند

وی درباره داستان فیلم "آرگو" اظهار داشت: داستان این فیلم راجع به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران توسط جمعی از دانشجویان است. فیلم کاری به دانشجویان ندارد و نشان می دهد در این ماجرا از همه اقشار جلوی در سفارت آمریکا جمع شدند و تظاهرات می کنند. در آن ماجرا گفته شد که ۷۲ نفر کارمندان سفارت بودند که از آن میان ۶۶ نفر دستگیر می شوند و ۶ نفر از در پشتی سفارت فرار می کنند. از اینجا ماجرای فیلم شروع می شود؛ فراری دادن آن ۶ نفر.آقای بنافلک که کارگردان، تهیه کننده و بازیگر این فیلم هستند، در فیلم با عنوان یک فیلمساز علمی- تخیلی برای این ۶ نفر پاسپورت کانادایی صادر می کند و به اسم بازیگرهای این فیلم علمی- تخیلی که اسم آن فیلم "آرگو" است، این ۶ نفر را از کشور خارج می کند. در واقع در یک داستان دراماتیک از یک شکست بزرگ به نام ۱۳ آبان که داغی بر دل آمریکاست، یک موفقیت شکوهمند می سازند.

ما موفقیت های بزرگ خود را شکست جلوه می دهیم

باطنی افزود: تخصص ما برعکس این است. آنها از بزرگترین شکست های خود، بزرگترین موفقیت ها را بیرون می کشند و ما از بزرگترین موفقیت ها، بزرگترین شکست ها را. ماجرایی مثل انتخابات ۸۸ به وجود می آید و آن اتفاق بزرگ و انتخابات شکوهمند در جریان رشد جمهوری اسلامی با یک فضای رسانه ای جریان را یک فتنه بزرگ بدل می کند.

در آمریکا مهمترین نقطه برجسته شدن فیلم ها، جشنواره ها هستند

این فعال فرهنگی در ادامه گفت: فیلم "آرگو" پس از نمایش در ۳۲۰۰ سالن آمریکا و آن فضاسازی خاص در جهان، رها نمی شود. در جریان سینمایی آمریکا اکران مهمترین نقطه دیده شدن و برجسته شدن فیلم ها نیست. مهمترین نقطه برجسته شدن فیلم ها، جشنواره های آمریکایی است. یعنی اگر شما می خواهید ببینید کدام فیلم ها مدنظر و در راستای جریان سازی آمریکا هستند، باید ببینید چه فیلم های در این جشنواره ها دیده می شوند.از حوالی اواخر سال میلادی یعنی از دستامبر و ژانویه در این بازه زمانی یک سیری در سینمایی آمریکا به وجود می آید به اسم Road to the Oscars یا جاده ای به سمت اسکار. خود اسکار به معنای قله است؛ قله سینمای آمریکا.

از سال ۲۰۰۰ به بعد تنها سه فیلم جایزه همه جشنواره ها را کسب کردند

وی ادامه داد: ۵ جشنواره اصلی هستند که اینها جشنوارهایی اند که فیلم ها در آنها به ترتیب می روند تا برسند به اسکار. ۵ جشنواره ای که به همین نظمی که عرض می کنم اتفاق می افتد. جشنواره اول، جشنواره منتقدین امریکایی، جشنواره دوم جشنواره Golden Globe یا روزنامه نویس های آمریکایی، جشنواره SAGیاانجمن بازیگران آمریکایی، جشنواره بَفتا که به آن اسکار انکلیسی می گویند و نهایتا هم جشنواره اسکار. بنده از سال ۲۰۰۰ به بعد برندگان فیلم های این جشنواره ها را مورد بررسی قرار دادم. در سال های مختلف فیلم های مختلفی در این جشنواره های متوالی به عنوان بهترین فیلم انتخاب می شوند.سه سال از سال ۲۰۰۰ به بعد بوده که هر ۵ جشنواره بر سر یک فیلم متفق القول جایزه بهترین فیلم شان را به آنها دادند. سال ۲۰۰۴ قسمت سوم فیلم"ارباب حلقه ها"، سال ۲۰۰۹ فیلم "میلیونر ذاغه نشین" و سال ۲۰۱۳ که شما می بینید هر ۵ جشنواره به آرگو جایزه می دهند و کارگردان خود تعجب می کند.

باطنی خاطرنشان کرد: مهمترین جوایز اسکار جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی است. معمولا این طور بوده که جایزه بهترنی فیلم و بهترین کارگردان به یک فیلم داده می شود. منطقی نیز است. در سالی که آرگو جایزه بهترین فیلم را گرفت آقای بنافلکبه عنوان کارگردانش در بهترینکارگردانی حتی نامزد هم نبود. بعد از خود کاخ سفید به صورت زنده جایزه اهدا می شود. همه اینها را که شما نگاه می کنید ذهنتان به یک سمت می رود.این فیلم سه جایزه برد. جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی، جایزه بهترین تدوین و در ۴ بخش دیگر نیز نامزد بود. آیا تدوین این فیلم بهترین بود؟ آن هم در سالی که ترنس مالیک، اسکور سیزی، اسپیلبرگ،وودیآلن و... کارگردان های مطرحی بودند که از آنها فیلم بوده در جشنواره اسکار و یکهو بنافلک کارگردانی که اولین تجربه های کارگردانی جدی اش را انجام می دهد، برجسته می شود.

تهیه کننده آرگو یک ضدایرانی است

این مستندساز با اشاره به عقبه فیلم "آرگو" ادامه داد: پشت این فیلم را نگاه کنید. یکی از تهیه کنندگانش آقای جرج کلونی که ایشان غیر از سیاسی بودن به ضدایرانی بودن نیز شهره است. فیلم "سیریانا" در سال ۲۰۰۵ ایشان بازیگر نقش اول این فیلم بودند.

همه دستگاه فرهنگی آمریکا بسیج شد تا بگوید ایران کشوری متوحش است

باطنی افزود: در یک سال همه دستگاه فرهنگی آمریکا بسیج شد تا بگوید ایران یک کشوری است که یک گذشته متوهش داشته است. فضاسازی که همه را کنار هم قرار می دهد. فضای حمله چند شکور مسلمان به سفارت خانه امریکایی و ارجاع به آن ماجرای حمله به سفارت خانه آمریکا در ایران و خروجی این که امریکا یک کشور مظلوم در دنیا است و کشورهایی در خاورمیانه که تخاسم با آمریکا دارند. این تصویرسازی جالب است و جالب تر می شود وقتی حال حاضر و فردای این جریان را ببینیم. می توانیم با خود فکر کنیم که وقتی اینها اینطور درباره ما فکر می کنند آیا رواست ما آنها را دوست خود بدانیم؟

ده ها سریال، فیلم سینمایی و مستند علیه ایران، شناسنامه دیپلماسی فرهنگی آمریکا

این کارشناس سینما با اشاره به آثاری که از سال ۱۹۹۱ به عنوان سریال، مستند و فیلم سینمایی در آمریکا علیه ایران ساخته شده است، بیان داشت: در سریال، فصل هشتم سریال "۲۴"، فصل ششم سریال "یونیت"، فصل دوم و سوم سریال "هوملند"، در فضای مستند نیز در سال ۲۰۰۹ "سفر به انتهای زمین"، سال ۲۰۰۳ "تعطیلات در محور شرارت"، در سال ۲۰۰۶ "ایران خطرناک ترین ملت"، "ایرانیوم" و چند ده مستند دیگر. در فضای سینمایی ۱۹۹۱ "بدون دخترم هرگز"، ۲۰۰۲ "مریم"، ۲۰۰۳ "خانه ای از شن و مه"، ۲۰۰۴ "الکساندر"، ۲۰۰۵ "سیریانا"، ۲۰۰۶ دو فیلم "۳۰۰"و "شبی با پادشاه"، ۲۰۰۷ انیمیشن "پرسپولیس" که فرانسوی بود و آمریکا به آن جایزه بهترین انیمیشن را داد، ۲۰۰۸ دو فیلم "سنگسار ثریا" و "کشتی گیر"، ۲۰۰۹ "کراسینگ اور"، ۲۰۱۰ "آن فینگول"، ۲۰۱۱ دو فیلم "شرایط" و "اورشلیم شمارش معکوس" و سال ۲۰۱۲ "آرگو" علیه ایران ساخته شد.

فیلم حامی فتنه «گلاب» علیه ایران تا دو هفته آینده رونمایی می شود

باطنی در ادامه بیان داشت: این شد قبل و اما امروز. ما در سال۲۰۱۴ شاهد پخش سه فیلم در سینمای امریکا هستیم. فیلم "روبوکاپ" که در ابتدای فیلم آینده ایران را زیر سوال می برد و بالاخره اشغال می شود. و فیلم دوم فیلم "۳۰۰ و بازگشت یک امپراتور" که تحلیل مفصلی دارد. من ناراحتم که رسانه ملی ما آنقدر راحت از کنار طعنه های بی پایان آمریکایی ها رد شده است. "روبوکاپ" آینده ایران را زد و قسمت دوم "۳۰۰" گذشته ایران را به تهوش می رساند. و می رسیم به دو هفته آینده که قرار است فیلم "گلاب" یا "رزواتر" که در کشور امریکا اکران شود. تاریخ دقیق رونمایی آن ۱۴ نوامر ۲۰۱۴ است. این فیلم قرار است تصویری امریکایی از ماجرای فتنه ۸۸ در ایران به تصویر بکشد و نشان دهد ایران در آن بازه مردمش را مورد ظلم و تعدی قرار داد.

تلاش دستگاه فرهنگی دولت برای دیده شدن دو فیلم حامی فتنه همزمان با رونمایی «گلاب»
وی با اشاره به تکرار سناریو فیلم "آرگو" درباره این فیلم گفت: جالب است که این فیلم مانند آرگو در جشنواره تورنتو رونمایی می شود و از الان خیلی ها ان را کنار آرگو قرار داده اند. حال در همچین فضایی که ما باید آماده باشیم برای پاسخ دادن، می بینیم دستگاه فرهنگی دولتی تمام تلاش خود برای اکران و دیده شدن دو فیلمی می گذارد که این دو فیلم موافق ماجرای فتنه و در حمایت از فتنه گران هستند.

۵ فیلم ضدایرانی دیگر برای سال آینده در راه است

این مستندساز همچنین بیان داشت: فیلم های ضد ایرانی دیگری از جمله"رقصده در بیابان"، "آن سوی بهشت"،"سپتامبرهای شیراز"،"روز سرخ" قرار است سال ۲۰۱۵ رونمایی شوند و"رنیز" سال ۲۰۱۶ احتمالا رونمایی می شود.

برخی هنوز مایلند آمریکا را مظهر تمدن و قبله گاه خود بدانند

وی در انتها خاطرنشان کرد: نکته قابل تاملی است که ما در این بین چه کردیم؟ بالاخره این ها درونیات آمریکایی هاست که در هالیوود می ریزد. اینها ما را یکسری انسان اولویه بدوی غیرمتمدن و به تعبیر خودشان متوهش و زیر سوال برنده تمامی مبانی حقوق بشر تلقی می کنند. و این خود جای سوال دارد که چرا هنوز برخی از درون دوست دارند به آمریکا بهعنوان مظهر تمدن،انسانیت و حقوق بشر نگاه کنند و آنجا را جلوه گاه و قبله گاه خود نشان دهند؟ این سوال که چرا جریان سینمایی ما وارد نشده است خیلی قابل تامل است.

یکی از افراد پشیمان از واقعه ۱۳ آبان مشاور فیلمی دراین باره شده است

باطنی نهایتا با اشاره به ساخت فیلمی در داخل پیرامون ۱۳ آبان گفت: اما گویا متاسفانه یکی ازافرادی که از واقعه ۱۳ آبان ابزار پشیمانی کرده مشاور این فیلم است. چرا جریان سینمای ما نسبت به یکی از بزرگترین نقاط عطف تاریخ دنیا که در ایران اتفاق افتاده است ساکت مانده است؟ امیدورام جریان دانشجویی ما همواره در تشخیص دوست از دشمن پیشرو و پرچمدار جریان بصیرت و شناخت دشمن باشد.

طبق نظرسنجی برنامه ۶۱ درصدمخاطبان تقویت علمی- آموزشی، ۲۶ درصد توسعه سیاسی- فرهنگی و ۱۳ درصد توجه به مسائل صنفی- رفاهی را اصلی ترین اولویت کنونی وزارت علوم دانستند.
برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه سه سیما است که به مؤلفه‌های دانشگاه طراز انقلاب اسلامی و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌ها می‌پردازد. مخاطبان می‌توانند از طریق شماره پیامک ۲۰۰۰۰۳۵۹ یا ایمیلDaneshgah@tv۳.ir بااین برنامه تماس حاصل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *