پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۵۸

روشنگری شریعتمداری درباره سایه‌نشینان وزارت علوم

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 389042
بحث‌های دامنه‌دار و پر سر و صدای این روزها درباره انتخاب وزیر برای وزارت علوم، ابعاد انحرافی نیز داشته باشد و به بیان دیگر، این بحث‌های پردامنه می‌تواند در نقش «نارنجک‌های دودزا»! و «بمب‌های صوتی»! تدارک شده است.
روشنگری شریعتمداری درباره سایه‌نشینان وزارت علوم
به گزارش جهان، حسین شریعتمداری در یادداشتی نوشت:

۱- شاید جناب دکتر روحانی، آنچه را در این نوشته آمده است، «تلخ» تلقی کنند و بعید نیست ابرو در هم کشیده و زبان به گلایه بگشایند ولی «تلخی» اگر از «دارو» باشد، نوشیدنش شیرین است و از آن چاره نیست.

شواهد فراوانی در دست است که نشان می‌دهد، برخی از همراهان - بخوانید ناهمراه- رئیس جمهور محترم، وزارت علوم و آموزش عالی را «بی‌ثبات» و دانشگاه‌ها را «آشفته» می‌پسندند و شاید تعجب‌آور باشد، اما واقعیت دارد و رخدادهای یکسال و چند ماه اخیر حاکی از آن است که این جماعت کم‌شمار و سایه‌نشین، افرادی را برای تصدی پست حساس وزارت علوم به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کنند تا از سوی ایشان به مجلس معرفی شود، که از رأی عدم اعتماد مجلس به آنها اطمینان کامل داشته باشند و چنانچه توانست با «وعده» و «وعید» نظر موافق نمایندگان را جلب کرده و بر کرسی وزارت علوم تکیه بزند، از اینکه وعده‌ها و تعهدات خود را نادیده گرفته و آنچه را سایه‌نشینان دیکته می‌کنند به اجراء درآورد، امتناعی نداشته باشد.

به بیان دیگر، جماعت مورد اشاره برای وزارت علوم، «وزیر» نمی‌خواهند، بلکه به دنبال و «رو»! هستند، یعنی کسی در کسوت ظاهری «وزیر» و یا به عنوان «سرپرست» که فقط نمای بیرونی و «روکار» وزارت باشد و تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌پردازی‌ها کماکان در اختیار سایه‌نشین‌هایی قرار گیرد که زیر این پوشش جای گرفته‌اند و در عمل «وزیر» واقعی! هستند.

گفتنی است سایه‌نشین‌های مورد اشاره که برخی از آنان به حضور در فتنه آمریکایی اسرائیلی ۸۸ آلوده‌اند، حتی از رئیس جمهور نیز با عنوان یک پوشش ظاهری برای فعالیت‌های پنهان و غیرقانونی خود یاد می‌کنند تا آنجا که با وقاحت و به صراحت اعلام می‌کنند دولت روحانی «رحم اجاره‌ای»! اصلاح‌طلبان است! یعنی تنها رسالتی که برای دولت ایشان قائل هستند این که «نطفه نامشروع» مدعیان اصلاحات را در خود جای داده و بپروراند!... و بدیهی است، این نطفه با توجه به بصیرت مثال زدنی مردم که حماسه عظیم ۹ دی فقط یک نمونه از تجلی آن است، قبل از تولد سِقط خواهد شد.

۲- باید به این نکته نیز توجه داشت که سایه‌نشین‌های یاد شده، بهره‌گیری از وزیر پوششی را در وزارت آقای دکتر فرجی‌دانا تجربه کرده‌اند ولی استیضاح و عزل ایشان به آنها آموخته است که فعالیت‌های غیرقانونی با هدف تنش‌آفرینی در سایه «وزیر پوششی»! می‌تواند وزیر علوم را برای بازخواست به خانه ملت بکشاند و در نهایت وی را با استیضاح و عزل روبرو کند.

از این روی، برای جماعت مورد اشاره، تصدی وزارت علوم از سوی «سرپرست» مطلوب‌تر است، زیرا در دوران تصدی سرپرست می‌توانند اهداف خود را با خاطر آسوده‌تری دنبال کنند. چرا که می‌دانند «سرپرست» برای توضیح درباره عملکرد خود به مجلس احضار نمی‌شود. بلکه اگر نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد سرپرست وزارت ابهامات و پرسش‌هایی داشته باشند، باید رئیس جمهور را که مسئولیت اصلی وزارتخانه در دوران حضور سرپرست را برعهده دارد، به مجلس احضار کنند و... سایه‌نشین‌ها مطمئن هستند نمایندگان مجلس به دلیل برخی از ملاحظات که منطقی و مصلحت‌جویانه نیز هست از احضار رئیس جمهور به مجلس خودداری می‌کنند.

از این روی با جرأت می‌توان گفت اگر قانون اساسی حداکثر سرپرستی وزارتخانه‌ها را ۳ماه تعیین نکرده بود، جماعت یاد شده راه و روشی را برمی‌گزیدند که وزارت علوم برای تمامی دوران باقیمانده از عمر دولت محترم با سرپرست اداره شود! برای پی بردن به صحت و درستی برداشت فوق می‌توانید به گستره و حجم گسترده تغییرات وزارت علوم در دوران سرپرستی آقای توفیقی بعد از رأی عدم اعتماد مجلس به آقای میلی منفرد و تغییرات و تصمیم‌های سؤال‌برانگیز فراوان در دوران سرپرستی آقای نجفی بعد از استیضاح و برکناری آقای فرجی دانا مراجعه کنید و یا تغییرات و تحولات بعضاً سؤال‌برانگیز دانشگاه تهران در دوران سرپرستی آقای نیلی احمدآبادی را مرور کنید!

و اما، بعید نیست و شواهدی نیز حکایت از آن دارد که جریان مورد اشاره باز هم برای تصدی وزارت علوم، افرادی را به آقای روحانی پیشنهاد کنند و نهایتاً به مجلس معرفی شوند که از رأی عدم اعتماد نمایندگان به آنها اطمینان داشته باشند! چرا که به دلایل پیش‌گفته، بی‌ثباتی وزارت علوم مطلوب آنان است و معرفی و عدم رأی اعتماد مجلس با چاشنی تبلیغات رسانه‌ای مشترک بیرونی و داخلی می‌تواند در فضای سیاسی کشور تنش‌آفرین باشد که این نیز مطلوب سایه‌نشینان است حتی اگر به بهای سوءاستفاده از شخصیت وزرای پیشنهاد شده باشد.

۳- و اما، اصلی‌ترین نکته سرنوشت‌سازی که مسئولان محترم، نمایندگان ملت و مخصوصاً جناب آقای دکتر روحانی نباید از آن غافل باشند، این که به نظر می‌رسد بحث‌های دامنه‌دار و پر سر و صدای این روزها درباره انتخاب وزیر برای وزارت علوم، ابعاد انحرافی نیز داشته باشد و به بیان دیگر، این بحث‌های پردامنه می‌تواند در نقش «نارنجک‌های دودزا»! و «بمب‌های صوتی»! تدارک شده و به صحنه آمده باشد تا اذهان مخاطبان به ویژه مسئولان دست‌اندرکار و نمایندگان محترم مجلس را از موضوع اصلی که تغییرات بی‌حساب و کتاب و در برخی از موارد، بازگشت افراد ناصالح به مدیریت‌های حساس وزارت علوم است، منحرف کند.

گزینش وزیر صالح و متعهد برای آن است که «خط علم» در کشور کند نشده و از شتاب نیفتد و مسئولان دلسوز و متعهد در مسئولیت‌های تعیین کننده به کار گرفته شوند. بنابراین رسیدگی و بررسی صلاحیت برخی- تأکید می‌شود برخی- از افرادی که در دوران سرپرستی آقای دکتر توفیقی، وزارت آقای دکتر فرجی دانا و سپس سرپرستی آقای دکتر نجفی به مسئولیت گمارده شده‌اند و یا تغییر و تحولاتی که در پاره‌ای ازمقررات صورت پذیرفته، ضروری است و نباید از کنار این ماجرا که با سرنوشت آینده وزارت علوم گره‌خورده است، بی‌تفاوت عبور کرد.

۴- برای پی بردن به اهمیت آنچه در بند پیشین این یادداشت آمده است اشاره به موارد و نمونه‌های زیر ضروری و هشدار دهنده است.

در دوران وزارت آقای فرجی دانا و سرپرستی آقایان توفیقی و نجفی بر وزارت علوم و نیز سرپرستی آقای نیلی احمدآبادی در دانشگاه تهران؛

✓ همه معاونان وزارت علوم بدون استثناء تغییر کرده‌اند.
✓ همه مدیران وزارتخانه، باز هم بدون استثناء برکنار و با افراد جدیدی جایگزین شده‌اند.
✓ بسیاری از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور - تقریباً نزدیک به تمامی آنها- برکنار شده و برخی دیگر در آستانه برکناری هستند.
✓ تمامی مدیران کل دانشگاه تهران، یعنی بزرگترین و با اهمیت‌ترین دانشگاه کشور عزل شده‌اند.
✓ در طول حیات دانشگاه تهران از سال ۱۳۱۲ تاکنون سابقه نداشته است که این دانشگاه با سرپرست اداره شود و فقط در وزارت علوم دولت یازدهم این اتفاق افتاده و هنوز هم دانشگاه تهران با سرپرست اداره می‌شود! و... که باید پرسید آیا هیچیک از اینهمه رئیس دانشگاه، معاون‌وزیر، مدیران کل و دهها مسئول قبلی دیگر شایستگی نداشته‌اند؟ بر فرض که شماری از آنان با بینش و منش دولت اعتدال همخوان نبوده‌اند! ولی آیا تمامی دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی کشور از نظر دولت یازدهم نامطلوب تلقی شده‌اند؟! اگر چنین است، چرا رئیس جمهور محترم در تبلیغات انتخاباتی خود، آنهمه از دانشگاه‌ها و اساتید و نخبگان مایه می‌گذاشتند؟!

۵- و بالاخره در این باره اگرچه گفتنی‌های فراوان دیگری نیز هست ولی وجیزه پیش روی را به همین اندازه بسنده می‌کنیم و باقی به بعد می‌گذاریم که امید است، نیازی به پرداخت بیشتر نباشد ولی در این زمینه، سخنی دلسوزانه با رئیس جمهور محترم در میان است و آن، این که؛ سایه‌نشینان مورد اشاره، به خوبی می‌دانند، در قد و قواره‌ای نیستند که یکی از اصلی‌ترین مراکز نظام اسلامی را به انحراف کشیده و خط علمی پرشتاب کشور و سرنوشت بیش از ۴ میلیون دانشجوی این مرز و بوم را به بازی بگیرند. مأموریت آنها تنش‌آفرینی است و در این راه نه فقط کمترین ارادتی به حضرتعالی ندارند بلکه در افق پیش‌روی آنان برای دور دوم دولت شما نیز جایی تعریف نشده است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روشنگری؟؟؟
اصلا چرا باید وزارت علوم برای شخصی که کاملا سیاسی است مثل شریعتمداری اینقدر مهم باشد که هر روز مطلب بزند؟!
Iran, Islamic Republic of
خدايا تو را در اين روزهاي عزيز به مظلوميت حسينت قسم مي دهيم كشور ايران اسلامي راحفظ فرما
احسنت بر حاج حسین عمار ؛ خدا حفظتون کنه
بسیار عالی
علی
Iran, Islamic Republic of
حسین جون ان سبو بشکست.........دوران آزادی نسبی برای دانشگاها فرارسید
Iran, Islamic Republic of
یکی یدونست مطالب شما حاجی حسین
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج حسین طوفانمداری
اقایان دکتر فرجی دانا و دکتر نیلی 2 تن از فرهیختگان این مملکت هستند
لطفا حرمت فرهیختگان را رعایت کنید
Iran, Islamic Republic of
از نظر شریعتمداری وزیر صالح همانا کامران دانشجوست که برای همه اعمالش حتی بورسیه های غیر قانونی اش حجت شرعی داشته
Iran, Islamic Republic of
احسنت حاج حسين بيدار.زنده باشي
تقوا گمشده ...دماست!ا...
Germany
ظاهرا مجلس بايد قانون زير را هرچه سريعتر تصويب كند:

تبصره: چنانچه رييس جمهور به هر دليلي نتواند تا پايان مهلت سه ماه وزير مربوطه را تعيين كند، مجلس موظف است راسا در اين زمينه اقدام و حد اكثر تا يكماه پس از پايان مهلت سه ماهه وزير مربوطه را منصوب نمايد.
متین
باتشکر از روشنگری های همیشگی حاج حسین ، جای بسی تعجب است که رئیس جمهور محترم از اطرافیان خود غافل هستند، ایا واقعا " اطلاع ندارند ؟!؟ یا......؟!؟؟!!
علی
امیدواریم با بالارفتن سطح آگاهی ملت عزیز ایران در انتخابات های آینده شاهد طرد شدن افرادی که غلام حلقه به گوش غرب هستند باشیم.
Germany
هر کس دیگری درباره جبهه پایداری اینجوری حرف میزد دودمانش بر باد می رفت.....
Germany
حاج حسین درباره اسیدپاشی مثلث امریکایی انگلیسی صهیونیستی فرانسوی آلمانی ایتالیاتی روسی چینی سعودی کویتی بحرینی قطری مصری لیبیایی برزیلی تایوانی روشنگری نمیفرمایند؟
Germany
مطمئني ديشب تو آب نمك نخوابيدي؟؟؟؟
خوب گفتی، فکر کنم بصیرت می خواهد تا بفهمد پشت پرده آمریکایی انگلیسی چینی عربی ماجرای اسیدپاشی را!
احمد باقری
United States
از ابتدای بر سر کار امدن دولت یازدهم این نگرانی در سرتاسر کشور و ساختار اجرایی کشور موج می زد که با امدن ایشان تمام مسئولیت ها درابعاد مدیریتی و ماموریتی دچار تغییرات و بازتعریفهای فراوانی شده و اصلاح طلبان برانداز که این دولت را ثمره تلاش هاو ارای بدنه اجتماعی خویش می دانند دست به اقدامات وسیعی خواهندزد وچه خوب ملت این را احساس کرده بودند شاید از خود بپرسید که اگر چنین است پس چرا ملت رای به این دولت دادند / در پاسخ باید گفت :
الف : دولت یازدهم دولتی است فاقد نشان گفتمانی در نتیجه بیشترین تکیه اش به سیاست ورزی های مقطعی و اجرای روش عکسبرداری یا عملکردهای مردم پسندانه است
ب : فاقد عقبه اجتماعی محکم و منسجمی در میان مردم است در نتیجه احتمال اینکه هر چه بیشتر خود را در اختیار احزاب و جریاناتی که به غلط خود را دارای این امتیاز معرفی کرده اند قرار دهد .
ج : همه ما میدانیم که جریان وزارت علوم و تعیین وزیر برای ان جریانی است که نه از درون دولت که از بطن جریانات سیاسی نفوذ کرده در بدنه اجتماعی دولت نشات می گیرد لذا طبیعی ترین وضعیت در این شرایط بازگشت ریاست محترم جمهوری به همان روش اعتدال مدارانه و و اتخاذ روشی واقع بینانه در معرفی وزیر محترم علوم است
د : عناصر سایه نشین در وزارت علوم بخوبی به این موضوع واقفند که در صورتی که وزیری متناسب با اهداف و ارمانهای انقلاب و پاک از نظز نظر فتنه گرایی در راس مسند این وزارتخانه بنشیند اولین کارش باتخاذ همان روشی است که انان در طول مدت دوران اسقرار دولت یازدهم دروزارت علوم و در برکناری عناصر شایسته از ان اجرا کرده اند ودامنگیر خودشان خواهد شد و مرگ سیاسی اولین نتیجه این تغییرات خواهد بود لذا باتمام قدرت خود تلاش میکنند تا از معرفی وزیری با شرایط ایده ال جلوگیری بعمل اورند .
Iran, Islamic Republic of
حقیقت تلخه
روحانی لامچکریم
مسیح
بسیار متین دقیق منطبق با واقعیات بود احمد اقا
ناشناس
من هنوز صاحب اصلی این دولت را نشناختم . پدر خوانده است یا ...
ناشناس
احمد باقری بسیار عالی گفتی
قصه های امیر ارسلان تعریف میکنی ؟؟؟ !!
درود بر سردار قلم.
لعنت بر هر چی فتنه گر.
Iran, Islamic Republic of
من نقدهایی به ایشون دارم که نمی تونم بگم
Iran, Islamic Republic of
آخ آخ الان روشن شديم عمو!
آفرين
Iran, Islamic Republic of
.. خدا شفايت بدهد؟
مثل همیشه منطقی بود
shahabi@yahoo.com
باسلام
اوضاع خراب تر از این حرفاست ...
حالا اصلاح طلب ها زورسون اومده؟
توهم از نوع خفن ، سردار قلم !!!!!
United States
آقای شریعتمداری راست میگن
آقای روحانی باید از وزارت کشور یا وزارت دفاع یا هر وزارتخونه دیگه ای بگرده یکی مثل کامران دانشجو پیدا کنه و به عنو.ان وزیر علوم به مجلس معرفی کنه تو انجام این کار هم باید عجله کنه که آقای شریعتمدای یه وقت ناراحت نشه

...
کاش همه روزنامه نگاران مثل ایشون بودند
Iran, Islamic Republic of
چقدر حرفای منطقی و مستدل
Iran, Islamic Republic of
اگر اصلاح طلبان تندرو گزینه هایی را به مجلس معرفی کردند که رای نیاورد تا به هدف اصلی خود برسند چرا مجلس با رای ندادن عملا با آنها همکاری کرد؟
شریعتمداری باری را که کشیده خیلی تلخ بوده !!!!..
احمد
حقیقتا همینگونه هست که شما دیده بان اهل بصیرت و قلم بیان نموده اید .
حقایق رو می گن
خاطرتان جمع باشه جناب شریعتمداری کسی به حرفهای شما توجه ندارد ...
United States
...به امید پیروزی اصلاح طلبان در مجلس که ..
Iran, Islamic Republic of
از جهان نیوز هم به خاطر انتشار این مطالب سپاسگذاریم
روشنگری بالانشینی بود
دانش دوست
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من

آنچه البته به جائی نرسد فریاد است
بیچاره دانشجوها که باندهای افساد طلب برای به قدرت رسیدن چه خوابهایی براشون دیدن ...
نیکتا
در حال حاضر یکی از حربه های دشمن، کند نمودن شتاب علمی است.
مسئولین به کجا می روید؟
وارسته
اينها روشنگري است يا اتهام زني؟!!!
4ساله یا انصراف؟؟؟
گوش شنوا کو این حرفها را به یه بی سواد بگ.یی می فهمد؟؟//
مملی
دولت آقای روحانی بدون هیچ برنامه مؤثر اقتصادی به صحنه آمد و روی احساسات مردم ....
خدا این مرد خدا را حفظ کند
اقای شریعتمداری در زمان احمدی نژاد ...؟؟؟؟؟
م.ز
Iran, Islamic Republic of
رییس جمهور با غیرت رییس جمهوری است که...
یک دانشجو
امروز هر کس درهرپست ومقامی ،رشدپرشتاب علمی کشور راکندوضعیف نماید ازهرجناحی که باشد وطن فروش وخاین به ملت است .
شما ببینید درکدام کشور توسعه یافته ای،اجازه می دهند که دانشگاهها محل نزاع ودعوای جریانات سیاسی شود؟!
Iran, Islamic Republic of
حاج حسین درود
شریعتمداری مردی از جنس تحلیل و انالیز
Iran, Islamic Republic of
زاهدی هم تمامم معاونان را عوض کرد....
Iran, Islamic Republic of
(در طول حیات دانشگاه تهران از سال ۱۳۱۲ تاکنون سابقه نداشته است که این دانشگاه با سرپرست اداره شود و فقط در وزارت علوم دولت یازدهم این اتفاق افتاده و هنوز هم دانشگاه تهران با سرپرست اداره می‌شود! ) عجب حرف نادرست ...