جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

«لبیک»؛ نماد عاشورایی حزب‌الله+عکس

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب: 388615
هر ساله جریان فرهنگی هنری حزب‌الله لبنان در آغاز ماه محرم‌الحرام اقدام به تهیه نمادی خاص برای محرم می‌کند که امسال نیز حزب‌الله لبنان شعار «لبیک» را انتخاب کرده است.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پایگاه خبری المنار، هر ساله جریان فرهنگی هنری حزب‌الله لبنان در آغاز ماه محرم الحرام اقدام به تهیه نمادی خاص برای محرم می‌کند.

امسال نیز حزب‌الله لبنان شعار «لبیک» را انتخاب کرده است و «علی برکات» هنرمند جوان لبنانی در این باره می‌گوید: برنامه‌ریزی و کار برای طراحی این نماد تقریبا دو ماه قبل آغاز شده و تلاش بر این بوده است که مفاهیم اساسی حماسه عاشورا بررسی شده و بر اساس آن طراحی‌هایی انجام شود.

به گفته این هنرمند جوان لبنانی، کار برای این طراحی در قالب گروه‌ها و کارگاه‌های گوناگون شکل گرفته و هر کدام از این کارگاه‌ها تصورات و آراء خود را عرضه کرده و هر گروه دارای هنرمندان و مهندسان گرافیست و افراد لازم بودند ولی همه این گروه‌ها بر اساس یک هویت فرهنگی و هنری کار می‌کردند.

برکات می‌گوید: امسال مهمترین مفهومی که در برابر ما قرار داشت «تقدیم فداکاری» و «قدرت بر ایستادگی» بود و سوال این بود که چه نمادی می‌تواند این مفهوم را پاسخ بگوید؟


وی با اشاره به انتخاب عنوان «لبیک» به عنوان کلمه نمادین محرم سال جاری در لبنان، می‌افزاید: لبیک تعبیری از طاعت و استجابت اراده الهی و به معنی عشق و وفا و شهادت و وفاست و از میان این کلمه و این نماد می‌خواستیم که به جهانیان بگوییم که ما آمادگی کامل هستیم و تجدید بیعت خودمان را با امام حسین(ع) اعلام کرده باشیم و بگوییم ما ثابت‌قدم و در عین حال صبور هستیم چه اینکه لبیک برای ما امید به پیروزی و نه فقط شهادت است.

اما رنگ این طرح نمادین دو رنگ سفید و سیاه است که به گفته برکات پشتوانه فرهنگی و دینی دارد؛ چه اینکه او می‌گوید: سیاه تنها رنگ حزن نیست بلکه رنگ جنگ است و سفید نیز رمز پاکی و طهارت و صلح و صفاست و سبز رنگی است که به نوعی تفاوت جدی و تمییز دهنده می‌دهد و این رنگ رنگ نبوی است.


وی اما درباره چرایی اقدام سالانه حزب‌الله برای طراحی نمادی سالانه می‌گوید: کار فردی اثر خود را داشته اما کار ما گروهی است که تجربه‌ای دیگر است؛ به‌علاوه اینکه افزایش چالش‌های فرهنگی و افزایش وسائل ارتباطاتی و شبکه‌های اجتماعی ما را به این رسانده و به ما این امر را تحمیل کرده که به نوعی خاص پاسخی پیشرو به این نیاز بدهیم به‌ویژه که امروز تنها دشمن صهیونیستی در مقابل ما نیست بلکه ما امروز در برابر فکر تکفیری هستیم و باید ثابت کنیم که ما مسئولیت خود را می‌دانیم و دشمن را به چالش می‌کشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *