جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آغاز جانمایی غرفه‌ها در نمایشگاه مطبوعات

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 388517
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اعلام جزئیات بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از آغاز جانمایی الکترونیک غرفه‌ها از روز جاری و همچنین واگذاری انتشار بولتن روزانه نمایشگاه به چهار روزنامه و با تصمیم شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی رسانه خبر داد.
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، نشست خبری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها صبح امروز سه‌شنبه ۶ آبان با حضور حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در محل این معاونت برگزار شد.

انتظامی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اقدامات انجام شده برای برپایی این دوره از نمایشگاه مطبوعات گفت: برای حضور رسانه‌ها در نمایشگاه امسال، یک پیش‌ثبت‌نام انجام شد و بر اساس آن برآوردهایی از تعداد رسانه‌های متقاضی بدست آمد که با توجه به فضای شبستان و شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به حضور رسانه‌ها در نمایشگاه، با مشارکت شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی رسانه‌ها اقدام به طراحی و برنامه‌ریزی برای برگزاری این نمایشگاه شد.

به گفته وی، در مجمع حدود ۵۶۰ رسانه مرحله پیش‌ثبت‌نام را انجام دادند و در نهایت گروه‌بندی‌های زیر حاصل شد: گروه روزنامه‌ها با ۳۸ عنوان، گروه خبرگزاری‌ها با ۲۰ عنوان، گروه رسانه‌های آموزشی و تخصصی با ۱۱۶ عنوان، گروه تشکل‌های مطبوعاتی و مرتبط با رسانه‌ها با ۴ عنوان، گروه رسانه‌‎های سیاسی و اقتصادی با ۶۳ عنوان، گروه رسانه‌های عمومی و خانواده با ۷۷ عنوان، گروه رسانه‌های غیرفارسی زبان با ۸ عنوان، گروه رسانه‌های فرهنگی ۴۵ عنوان، گروه کودک و نوجوان با ۱۰ عنوان، گروه موسسات رسانه‌ای و مطبوعاتی با ۲۴ عنوان، گروه نشریات استانی با ۶۸ عنوان، گروه نشریات ورزشی با ۱۳ عنوان و گروه جدید رسانه‌های مرتبط با دین و اندیشه با ۲۲ عنوان.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال همچنین امکان حضور روابط عمومی دستگاه ها و همچنین موسسات حوزه مرتبط با کسب و کار رسانه ها در نمایشگاه امسال فراهم شد که در حوزه روابط عمومی دستگاه‌های دولتی ۲۲ عنوان و در حوزه کسب و کار مرتبط با رسانه ها ۲۳ عنوان، حضور یافتند.

انتظامی تصریح کرد: ثبت نام قطعی و جانمایی براساس این گروه بندی از امروز سه شنبه ۶ آبان شروع می شود و تدابیری فراهم شده که این کار به صورت الکترونیک توسط رسانه ها انجام شود. بعد از اتمام این مرحله، برای رسانه‌هایی که به هر دلیل درخواستی برای حضور در نمایشگاه در زمان مقرر نداده‌اند ما سایت ثبت نام که اکنون مایل به شرکت در نمایشگاه هستند، باز می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه دسته بندی حضور رسانه‌ها در فضای شبستان به صورت موضوعی انجام شده است، گفت: بسیاری از برنامه‌های نمایشگاه در شورای سیاست‌گذاری که متشکل از مسئولان ارشد معاونت مطبوعاتی و نمایندگان شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی رسانه شامل ۴ تشکل است، با یاری همدیگر طراحی و اجرایی شده است، در همین راستا امسال بولتن روزانه نمایشگاه هر روز توسط یکی از روزنامه ها که عهده دار این کار شده است و البته با قواعدی که تهیه و تدوین شده است، منتشر خواهد شد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شعار نمایشگاه امسال را «آزادی مسئولانه» عنوان کرد و گفت: رسانه ها در جهت ایفای رسالت خودشان طبیعتا باید آزاد باشند و شعار دولت هم آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است و باید به این شعار پایبند باشد، متقابلا رسانه ها هم نسبت به مسئولیت اجتماعی خودشان وظایفی دارند که باید به آنها توجه کنند و امیدوارم نمایشگاه امسال شاهد تبلور بانشاط شعار آزادی مسئولانه باشد.

پوستر نمایشگاه مطبوعات

انتظامی همچنین با اشاره به همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی با نمایشگاه مطبوعات در دوره نوزدهم در بخشی با عنوان درست‌نویسی و تقدیر از رسانه‌هایی که به این مساله در جرایدشان توجه دارند، بیان کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی امسال هم در دو حوزه ویرایش متنی و ویرایش زبانی، شاخص هایی را برای درست‌نویسی در مطبوعات تعیین کرده است و برنامه هایی را در همین خصوص در ایام نمایشگاه اجرا خواهد کرد. این فرهنگستان در طول نمایشگاه وضعیت درست‌نویسی را در مطبوعات از این دو منظر در مطبوعات ارزیابی و در پایان روزنامه ای که بیشترین امتیاز را در این خصوص کسب کند، معرفی و از او تقدیر خواهد کرد.

وی در ادامه یادآور شد: در نمایشگاه امسال علاوه بر نشریات غیرفارسی زبان که رسانه‌های دارای مجوز هستند، بخش رسانه‌های خارجی را هم که رسانه‌هایی دارای دفتر در تهران هستند، مشارکت داده ایم. در حال حاضر در تهران بیش از ۱۲۰ رسانه خارجی دفتر دارند و امکان حضور آنها هم در نمایشگاه مطبوعات فراهم است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال از سیاست معاونت متبوعش برای ترویج پدیده خواهرخواندگی بین رسانه‌های ایرانی و رسانه‌های خارجی خبر داد و افزایش تعاملات رسانه‌های داخلی و خارجی را موجب کاهش هزینه‌ها و در عین حال ارتقاء کیفی هر دو گروه توصیف کرد و گفت: ما از چندی پیش هم در رسانه‌ها اعلام کرده ایم که چنانچه با رسانه ای خارجی همکاری دارند، اگر از آنها برای حضور در ایران جهت تقویت همکاری‌ها با رسانه‌های ایرانی، دعوت به عمل بیاورند، معاونت مطبوعاتی تمامی هزینه‌های این کار را برعهده خواهد گرفت.

انتظامی همچنین در خصوص علت محقق نشدن وعده معاونت مطبوعاتی برای واسپاری کامل نمایشگاه مطبوعات صنف تاکید کرد: جهت‌گیری کلی ما این است که از تصدی‌گری خودمان بکاهیم، کما اینکه این جهت‌گیری در جشنواره مطبوعات اعمال شد، امسال هم در همان ابتدای امر با دوستانمان در شورای تشکل های صنفی هماهنگی‌هایی را انجام دادیم، اما به جهت اینکه آنها خودشان اعلام کردند که امسال آمادگی ندارند که مدیریت نمایشگاه را به طور کامل بپذیرند، ما هم پذیرفتیم که در بخشی از امور به خصوص در ابعاد حاکمیتی در کنار دوستان باشیم.

وی در مورد تعرفه‌گذاری برای اجاره بهای غرفه نیز در نمایشگاه امسال گفت: تعرفه‌گذاری رسانه های خصوصی با رسانه‌های غیرخصوصی متفاوت است، به این ترتیب که رسانه هایی که دولتی یا متکی به درآمدهای عمومی باشند که تعداد آنها هم ۱۸۳ رسانه است، به میزان تقریبا دو برابر رسانه های بخش خصوصی است، تعداد آنها ۳۷۳ رسانه است هزینه اجاره غرفه پرداخت می کنند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تغییراتی که در محل استقرار برخی رسانه‌ها و به تقاضای خود آنها صورت می‌گیرد، گفت: دو رسانه می‌توانند با توافق همدیگر جایشان را با هم عوض کنند و دخالتی در این تصمیم‌گیری نخواهیم کرد.

انتظامی در پاسخ به این سوال که آیا امسال رسانه‌ای فاقد مجوز در نمایشگاه حضور دارد یا خیر؟، توضیح داد: در مرحله بعد از پیش‌ثبت‌نام و در واقع در ارزیابی وضعیت رسانه‌هایی که برای حضور در نمایشگاه درخواست داده بودند، مشخص شد که تعدادی از رسانه‌ها که پیش‌ثبت‌نام کرده بودند، فاقد مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات بودند و لذا همکاران من از این رسانه‌ها به جهت اینکه امکان حضور در نمایشگاه را ندارند، عذرخواهی کردند.

وی در عین حال از حضور سه گروه نشریه دانشجویی با محوریت وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و با هماهنگی شورای سیاستگذاری نمایشگاه خبر داد.

همچنین به گفته معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها یکروز زودتر از زمان قبلی اعلام شده، شروع و تمام می شود. بر این اساس، نمایشگاه امسال از ۱۷ تا ۲۳ آبان در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *