جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تاج: روند حق پخش باید عوض شود

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 388419
رئیس سازمان لیگ گفت: در همه کشورها بحث در خصوص حق پخش رقابت‌ها وجود دارد همانطور که در ایتالیا این موضوع ۷-۸ سال گذشته انجام شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، برنامه ۹۰ شب گذشته در خصوص سوژه حق پخش تلویزیونی مهدی تاج رئیس سازمان لیگ را دعوت کرده بود تا صحبت‌هایی را در این مورد انجام دهد.

تاج در خصوص پیگیری برای موضوع حق پخش اظهار داشت: ما از اواسط فصل گذشته به این موضوع وارد شدیم و نامه‌ای را برای لاریجانی رئیس مجلس فرستادیم. در تاریخ ۹۲/۹/۱۷ ما این نامه را به کمیسیون فرهنگی ارسال کردیم تا قبل از اینکه بودجه دولت به تصویب برسد این موضوع در مجلس عنوان شده باشد. مهم این نیست که چه کسی این پول را بدهد بلکه ما چیز بیشتری از این پولی که هم اکنون هزینه می‌شود نمی‌خواهیم. فقط منبع آن فرق می‌کند و دیگر هزینه‌های دولت کاهش خواهد یافت. این پولی که ما می‌خواهیم گردن کلفتی، قلدری نیست.

رئیس سازمان لیگ با اشاره به اینکه در ۲۰ روز آینده مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازدید از وضعیت باشگاه‌های ایران خواهند آمد،‌گفت: اولین چیزی که کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد ارزیابی قرار می‌دهد حق پخش تلویزیونی است. ما باید سود این مسائل را نشان دهیم نه اینکه ضرر کرده باشیم تا کنون ۱۱ جلسه با مسئولان برگزار کرده‌ایم.اگر پول حقه فوتبال را بدهند دیگر نمی‌گویند مدیر هزینه‌های گزافی انجام می‌دهد البته این مسائل در ایتالیا هم وجود داشت. هنگامی که با رئیس فدراسیون فوتبال این کشور صحبت می‌کردم اعلام کرد که ۷-۸ سال گذشته با این مشکل روبرو بوده و حتی دوربین‌ها را از پنجره‌ها پایین می‌انداخته است! این دعوا تنها برای ما نیست. در همه جا چنین اتفاقی می‌افتد.

تاج در مورد اینکه جلسه مدیران باشگاه‌ها با ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما به خوبی برگزار شد، گفت: ای کاش این جلسه ۳-۴ ماه پیش تشکیل می‌شد. نتایج بسیار خوبی در این جلسه عاید شد. اینکه رئیس سازمان صدا و سیما معتقد بود این پول حق فوتبال است نکته بسیار مهمی است. آقای ضرغامی اعلام کرد که من نمی‌توانم این پول را بدهم وگرنه نمی‌گویم حق فوتبال نیست. حالا قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای با دولت داشته باشیم.

وی با اشاره به پخش رقابت‌های لیگ اظهار داشت: من واقعا ناراحت شدم که مسابقات پخش نمی‌شود. زیرا برنامه‌های پربیننده‌ای چون ۹۰ هم تحت شعاع این برنامه قرار می‌گیرد. ما در طول فصل ۲۴۰ مسابقه لیگ برتری، ۶۳ رقابت در جام حذفی،‌۹۰ مسابقه در لیگ دسته اول،‌۴۰ مسابقه در لیگ دسته دوم، ۳۰ رقابت در لیگ دسته سوم را پخش می‌کنیم که زمانی که این مسئله لغو می‌شود تبعات زیادی دارد.

رئیس سازمان لیگ با اشاره به اینکه درآمدهای حاصل از فوتبال به بحث پیامک هم برمی‌گردد، گفت: همین پیامک‌هایی که در برنامه ۹۰ داده می‌شود بخشی مخصوص فوتبال است و باید به سازمان لیگ برسد تا به باشگاه‌ها بدهد. (مجری برنامه در واکنش به این صحبت تاج گفت:ما آمده‌ایم ثواب کنیم اما انگار کباب شدیم!) کشورهای مثل عربستان با قراردادی ۱۰ ساله و به مبلغ یک میلیارد دلار، ترکیه ۳۷۱ میلیارد تومان برای حق پخش‌شان در نظر می‌گیرند.اگر مثلا برای باشگاه پرسپولیس ۳ میلیون دلار در نظر بگیریم این باشگاه دیگر خود را می‌بندد و مشکلی نخواهد داشت.

تاج تاکید کرد: اگر مسئله حق پخش حل شود دیگر برای سال‌های آینده مشکلی نخواهیم داشت و قطعا به عقب باز نخواهیم گشت. من ضرغامی را بسیار مصمم دیدم این مسئله را حل کند. ما اگر به باشگاه‌های خود کمک نکنیم شک نکنید که در آسیا شکست می‌خوریم و نمایندگانمان در تهران به نمایندگان عربستان می‌بازند.زمانی که مسئولان آسیایی می‌آیند نمی‌توانیم به آنها دروغ بگوییم زیرا اخلاقی نیست و اگر بخواهیم با مبلغ واقعی هم آنها را در جریان بگذاریم باید فوتبالمان آماتور شود. برای برگزاری یک هفته مسابقات لیگ ۱۴۷۰ نفر را مدیریت می‌کنیم که اگر این مسئله را در لیگ‌های یک و دو در نظر بگیریم چیزی حدود ۴-۵ هزار نفر می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا تاکنون پولی را از اسپانسر تبلیغات محیطی دریافت کرده‌اند یا خیر،‌گفت: ما ۱۴ میلیارد تاکنون دریافت کرده‌ایم که ۳ میلیارد هم در روزهای گذشته بوده و در مجموع ۱۷ میلیارد از این بابت دریافت کرده‌ایم. امیدوارم مسئله حق پخش به خیری و خوشی حل شود. ما در قرارداد تبلیغات محیطی گذشته هم هزینه مناسبی را در نظر گرفتیم که البته هنوز بخشی از آن پول را به ما و صدا و سیما ندادند و اگر ادامه داشته باشد شکایت می‌کنیم.

رئیس سازمان لیگ در مورد اینکه بحث حق پخش در اواسط فصل نمی‌تواند مطرح شود، گفت: اگر این موضوع در مجلس با دو فوریت مورد بررسی قرار گیرد می‌تواند تصویب شود و مشکل خاصی هم وجود ندارد. ما هزینه‌های مختلفی را برای درآمدزایی در فوتبال در نظر می‌گیریم. ۷۰ درصد هزینه باشگاه‌ها را حق پخش تامین می‌کند که امیدوارم این موضوع حل شود.

در ادامه برنامه مسائلی در خصوص نامه هیأت رئیسه و ایراداتی که اعضا از کفاشیان گرفته بودند مطرح شد که تاج در این مورد گفت: به نظر من درست نبود که این موضوع رسانه‌ای شود البته اعضای هیأت رئیسه حق‌شان است که سؤالات خود را مطرح کنند اما این یک موضوع داخلی بود. این موضوع در جلسه روز چهارشنبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیم‌گیری نهایی با رئیس فدراسیون است اما نمی‌توان توجهی به درخواست اعضا نداشت.

وی در مورد اینکه آیا نامه ۴ بندی را امضا کرده است،‌گفت: واقعا یادم نیست و نمی‌دانم که در مورد چه نامه‌ای صحبت می‌کنید.

تاج در مورد اینکه آیا افرادی که کارت‌های جعلی معافیت بازیکنان را صادر کرده‌اند دستگیر می‌شوند، گفت: قطعا با این افراد هم برخورد لازم انجام می‌شود و شنیده‌ام که برخی از آنها را هم دستگیر کرده‌اند. باشگاه‌ها در این زمینه بیشترین ضرر را کردند و ما هم در نظر گرفتیم تا برای آنها مشکلی پیش نیاید. مثلا برای حضور در آسیا بازیکن سرباز می‌تواند به صورت قرضی در تیمش بازی کند البته فقط برای آسیاست.

رئیس سازمان لیگ در خصوص وضعیت سربازی شجاع خلیل‌زاده و اینکه گفته می‌شود نام او دیرتر از همه اعلام شده و این موضوع در کشوی میز رئیس سازمان لیگ قرار داشته، گفت: ما در تاریخ ۹۳/۷/۲۸ از ریاست محترم نظام وظیفه خواستیم تا وضعیت سیدمحمد حسینی و شجاع خلیل‌زاده را مشخص کنند اما آنها جوابی ندادند و ما در تاریخ ۹۳/۸/۳ کارت خلیل‌زاده را ابطال کردیم. خلیل‌زاده می‌توانست همچون امید عالیشاه که کارت معافیتش با مشکل روبرو شده بود با مراجعه به ستاد نظام وظیفه این مسئله را حل کند. همانطور که عالیشاه این کار را کرد.

تاج در خصوص وضعیت ابومسلم هم گفت: این تیمی که در لیگ دسته دو فعالیت می‌کند با نام ابومسلم شرق است و با آن ابومسلم متفاوت است. آن ابومسلم چندین پرونده در کمیته‌های مختلف دارد و ۱۶ میلیارد هم بدهی دارد که دادسرا در حال حل و فصل این موضوع است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *