چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

۶۰ هزارخودروی فرسوده جایگزین می‌شود

يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 388101
رئیس ستاد مدیریت حمل‌‌ونقل و سوخت گفت: توافق ما با سایپا جایگزینی ۶۰ هزار خودروی فرسوده است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ۳۰ هزار خودرو جایگزین و بقیه در سال آینده انجام شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرضا فیض‌بخش در آئین آغاز مجدد طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اظهار داشت: یکی از نقاط حساسیت دولت یازدهم محیط زیست است و شخص آقای رئیس جمهور اولین کسی است که به عنوان همیار محیط زیست ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از جنبه‌های موثر در محیط زیست تولید آلاینده توسط خودروها است،گفت:‌ گذاشتن استانداردهای نسبتاً‌ مناسب در سال‌های گذشته باعث حرکت خودروهای به سمت تولید آلایندگی کمتر شد اما خودروهای فرسوده قدیمی هم آلایندگی بالا و هم مصرف بالای سوخت دارند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت ادامه داد: بر اساس مصوبات قبلی دولت ستاد سوخت وظیفه نظارت عالیه بر خروج خودروهای فرسوده را داشت، اما عملا ستاد وارد اجرا شده بود و این مسئله مشکلاتی ایجاد کرده و آمار اسقاط خودروهای فرسوده هم قابل قبول نبود.

وی با تاکید بر این که قریب سه سال است فرآیند جایگزینی خودروهای فرسوده تعطیل شده است،گفت: در واردات هم نسبتی برای خروج خودروهای فرسوده تعریف شده بود که اجرا نمی‌شود و دلیل آن هم ورود ستاد به مباحث اجرایی بود.

فیض‌بخش با اشاره به بازگشت ستاد به وظایف ذاتی خود یعنی نظارت عالیه اظهار داشت: در مهر ماه گذشته ۷۰ هزار خودرو به کشور وارد و ۷۰ هزار خودرو از رده خارج شد در حالی که نسبت آن باید یک به ۴ می‌بود، اما در سال جاری تا مهر ماه ۱۷۰ هزار خودرو از چرخه ترافیکی کشور خارج شدند که ۱۳۰ هزار خودرو قطعا اسقاط شده و ۳۶ هزار خودرو نیز در فرآیند اسقاط قرار دارند.

وی با اشاره به ورود واردکنندگان به چرخه اسقاط و سرعت گرفتن فرآیند آن در ۲۰ هفته گذشته گفت: از پلیس راهور تشکر می‌کنیم چرا که همکاری بسیار قابل قبولی داشتند و به فرآیند اسقاط سرعت بسیار زیادی دادند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت تصریح کرد: سالیان گذشته باید منابع دولتی و بانک‌ها را درگیر می‌کردیم تا خودرو از رده خارج می‌شد اما با تدبیر جدید خود شرکت سایپا پیشنهادی به ما ارائه کرد تا وارد فرآیند اسقاط شویم.

وی تاکید کرد: ما در این فرآیند فقط ناظر خواهیم بود و منابع خود شرکت سایپا درگیر می‌شود چنانکه امکاناتی پیش‌بینی کرده‌اند که مشتری جذب شده و خودروی فرسوده را با نو عوض کنند.

فیض‌بخش ادامه داد: توافق ما با سایپا جایگزینی ۶۰ هزار خودروی فرسوده است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ۳۰ هزار خودرو جایگزین و بقیه در سال آینده انجام شود.

وی افزود: آماده‌‌ایم با شرکت‌های وارد کننده هم برای اسقاط خودروی فرسوده وارد مذاکره شویم.

فیض‌بخش در ادامه گفت: سایپا خودرو به صورت اجاره به شرط تملیک به مصرف کننده می‌فروشد که ۵۰ درصد آن را به صورت نقد دریافت کرده و ۵۰ درصد بقیه به صورت وام ۱۹.۵ درصد پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: شرکت خودروساز خودروی فرسوده را به مبلغ ۲.۵ میلیون تومان برمی‌دارد و حداکثر ظرف یک هفته پس از اسقاط خودروی جایگزین را تحویل می‌دهد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با بیان اینکه خودروهای پیش‌بینی شده تیبا، ۱۳۱ و وانت پراید هستند،گفت: از سال‌های گذشته تعداد زیادی خودورهای فرسوده از رده خارج شده بود اما مالکان آن نتوانسته بودند خودوری نو بگیریند که در این طرح این خودروها در اولویت قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه تاکسی مشمول این طرح نمی‌شود، گفت:‌برای شهرهای کوچک پیشنهاد کرده‌ایم تیبا استفاده شود اما شورای عالی ترافیک باید نظر بدهد که تا کنون تائید نکرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *