کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادآوری چند نکته به رئیس جمهور در باره درس کربلا

4 آبان 1393 ساعت 10:04

آقای رئیس جمهور! آیا وقت آن نرسیده که با ایمان راسخ به وعده‌های‌ تخلف ناپذیر الهی و با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم و بی‌شمار داخلی، از دشمن بهانه جو و مستکبر قطع امید کنیم؟


«درس کربلا هم، درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است.»این بخشی از سخنان رئیس جمهور محترم در اجتماع مردم زنجان بود که با واکنش‌های بسیاری در افکار عمومی و فضای رسانه‌ای کشور مواجه شد. از ابراز تعجب و تأسف گرفته تا نقد و اعتراض صریح و احیانا دفاع و جانبداری.

تا قبل از سخنانِ آقای روحانی در زنجان، بعضا به این شائبه دامن زده می‌شد که حماسه عزت آفرین و ننگ ستیزِ حسینی در دکترین دیپلماسی دولت -نعوذ بالله- آنچنان که باید جایگاهی ندارد و الگویی به نام عاشورا در راهبرد سیاست خارجی، اساسا تعریف نشده است و دولتمردان و حامیان‌شان بیشتر ترجیح می‌دهند که مقاطعی مانند صلح حدیبیه یا صلح امام حسن علیه‌السلام را سرِ دست بگیرند و به عنوان الگو مطرح کنند! ولی با سخنان اخیر ایشان، معلوم شد که چنین نیست. بحمدالله عاشورا به عنوان تابلویی زنده و درس آموز نصب‌العین دولتمردان است؛ هرچند که درسش را درس تعامل و مذاکره بدانند!

آقای روحانی گفته‌اند:
«درس کربلا هم، درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است. در شب تاسوعا... امام حسین علیه‌السلام خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود. امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید؛ اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین‌رو در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود. این به معنای آن نیست که امام حسین(ع) از شهادت می‌ترسید، بلکه امام حسین(ع) از شهادت استقبال هم می‌کرد اما با این حرکت خود به ما یاد داد که حتی با دشمن خود باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند.»

اجازه دهید فرمایشات ایشان را از منظری متفاوت نگاه کنیم. اجازه دهید به این سخنان هیچگونه اعتراضی نداشته باشیم. اجازه دهید به واژه «مذاکره» و «تعامل» گیر ندهیم و به معنای آن در عالم سیاست کاری نداشته باشیم. اجازه دهید برداشت ایشان از درس کربلا را کاملا درست فرض کنیم.

به گمان نگارنده، بیان این جملات از زبان آقای روحانی را باید به فال نیک گرفت و امیدوارانه منتظر بود که در سیاست خارجی و خصوصا در موضوع مذاکرات هسته‌ای جناب ایشان از این پس، عاشورا و کربلا را لااقل بر اساس همین برداشتی که خود ارائه داده‌اند، الگو قرار دهند و قدم به قدم مطابق آن جلو بروند.
راستی آقای رئیس جمهور!

@ آیا بیش از ده سال مذاکره
@ دو سال تعلیق داوطلبانه و توقف کلیه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری
(مانند ساخت، تولید، نصب، آزمایش، سرهم‌بندی و راه‌اندازی سانتریفیوژهای گازی و فعالیت‌های مربوط به جداسازی پلوتونیم)
@ و توقف حتی «مطالعات» مرتبط با دانش اتمی
@ و نیز اجازه بازرسی‌های گسترده و فراقانونی به بازرسان آژانس و پرداخت هزینه‌های سنگین از قِبَل اعتماد به آنان
@ از جمله لو رفتن اطلاعات محرمانه و در نتیجه شهادت دانشمندان و نخبگان بزرگ هسته‌ای
(که همه بر خلاف حقوق مسلم قانونی و بین‌المللی‌‌مان و صرفا برای جلب اعتماد طرف مقابل یا به قول شما برای اتمام حجت با دنیا بوده)
@ همچنین فتوای رهبر عزیزمان مبنی بر حرمت شرعی تولید، نگهداری و استفاده از سلاح اتمی و....
آیا هیچ‌کدام این‌ها، هنوز ما را به این نتیجه نرسانده که به اندازه کافی با دشمن تعامل کرده‌ایم و به این درس عاشورا یعنی مذاکره سازنده! به قدر کفایت، عمل نموده‌ایم و از اینجا به بعد احیانا نوبت درس گرفتن از درس‌های فرعی!! عاشورا مانند «هیهاتَ منّا الذلّه» یا «الموتُ اَولی مِن رُکوبِ العارِ» یا «مِثلی لا یُبایِعُ مِثلَه» و یا چیزی شبیه این‌ها فرا رسیده است؟

آقای رئیس جمهور!
فرموده‌اید «امام حسین علیه‌السلام به ما یاد داد که حتی با دشمن خود باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند.»

لابد منظورتان از دنیا همین چند کشور قلدر و زورگو و برخی کاسه لیس‌های حقیر و ذلیل‌شان است؛ وگرنه اکثریت کشورهای دنیا منطق ما را قبول داشته و دارند. کاش می‌فرمودید این چند کشور مستکبر، کی قرار است منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بدانند و به آن اعتراف کنند؟! خانم شرمن که همین یکی دو روز پیش و بعد از یک سال گفتگو در خیمه جدید مذاکرات، اعلام کرده که «اگر توافق جامع امضا نشود، تقصیر متوجه ایران خواهد بود!»

آقای رئیس جمهور!
گیریم که کربلا درسش درس مذاکره و تعامل سازنده بود. با این فرض بفرمایید آیا انصافا ما تا امروز به این درس عمل نکرده‌ایم؟! حضرتعالی در صحبت‌هایتان، هدف سیدالشهدا علیه‌السلام از مذاکره را «اتمام حجت» ذکر کرده‌اید. بفرمایید در جریان بیش از یک دهه مذاکرات هسته‌ای آیا از نظر شما هنوز حجت تمام نشده؟! آیا به این فکر کرده‌اید که اگر قرار بود این اتمام حجت در کربلا هم تا این اندازه طول بکشد، علی اصغر علیه‌السلام یک نوجوان ده دوازده ساله می‌شد که می‌توانست مقابل سپاه دشمن شمشیر بزند؟!!

آقای رئیس جمهور!
آیا وقت آن نرسیده که با ایمان راسخ به وعده‌های‌ تخلف ناپذیر الهی و با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم و بی‌شمار داخلی، از دشمن بهانه جو و مستکبر قطع امید کنیم؟

سلام بر محرّم...


کد مطلب: 387973

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/387973/یادآوری-چند-نکته-رئیس-جمهور-باره-درس-کربلا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com