جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

نمایش‌های رادیویی ویژه ماه محرم

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب: 387866
مرکز هنرهای نمایشی رادیو برای ایام محرم، نمایش‌های رادیویی با موضوعات زندگی یاران امام حسین (ع)، واقعه عاشورا، تعزیه و ... آماده کرده که از شبکه‌های مختلف رادیویی پخش می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ژاله علو، بهزاد فراهانی، صدرالدین شجره، مجید حمزه، جواد پیشگر، ایوب آقاخانی، فریدون محرابی، ندا هنگامی، عمار خطی و... کارگردانی نمایش های رادیویی ویژه ماه محرم را به عهده دارند.

در این نمایش ها بازیگران مرکز هنرهای نمایشی رادیو همچون اکبر زنجانپور، علی، رضا و محمد عمرانی، بیوک میرزایی، فریبا متخصص، احمد گنجی، توران مهرزاد، رامین پورایمان، صدیقه کیانفر، میرطاهر مظلومی، مینو جبارزاده، زهره مجابی، رحمان باقریان، قربان نجفی، شمسی صادقی، محسن بهرامی، کرامت رودساز، میکائیل شهرستانی، بهرام سروری نژاد، اسماعیل بختیاری، نگین خواجه نصیر، فریده دریامج، بهناز بستان دوست، امیر فرحان نیا، سلمان خطی، محمد یگانه، امیر بختیاری مهدی گیاهی، مجید رحمتی، عباس توفیقی، علی میلانی، سعید سلطانی و... بازی می کنند.

«فتح خون» روایتی جدید از قصه های عاشورا

نمایش رادیویی «فتح خون» بر اساس کتاب «فتح خون» اثر شهید آوینی از ششم آبان ماه هر روز ساعت ۱۵:۰۰ به کارگردانی عمار خطی از رادیو نمایش پخش می شود. این نمایش روایتگر قصه های عاشورا با نگاه جدید و تلفیق نقالی، تعزیه و نمایش است.

رادیو نمایش برای ایام محرم علاوه بر پخش نمایش، برنامه های متنوعی تدارک دیده است که جایگزین برنامه های روزانه خواهد شد. برنامه «روایت رستگاری» در ۱۲ قسمت جایگزین برنامه «پرانتز باز» خواهد شد و ساعت ۱۹ از این شبکه پخش می شود.

«گلاب اشک»، سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه ساعت ۲۲:۳۰، «شرح شیخ» ویژه شب عاشورا ساعت ۱۸، سری جدید برنامه «چهل سالگی» به جای «استودیو هشت» ساعت ۱۶، برنامه «اندیشه»، «عاشورا» و «نمایش» به جای «دیالوگ» ساعت ۲۱، برنامه «۷۲ پروانه» ساعت ۲۲:۱۵ از رادیو نمایش پخش خواهند شد. فیلم سینمایی «مختار» هم از تاریخ ۸ آبان، ساعت ۹ صبح در قالب برنامه «رادیو فیلم» از این شبکه روی آنتن می رود. «نوای نینوا» ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۱۵، «سقای آب و ادب» ساعت ۱۳:۱۵ الی ۱۳:۳۰ و «قافله عشق» هم روی آنتن رادیو نمایش خواهند رفت.

کاروان راهی کربلا در رادیو فرهنگ

رادیو ایران نمایش «شب های تردید، روزهای تاریک» را به کارگردانی جواد پیشگر و نویسندگی مرضیه رشیدبیگی از دهم آبان در قالب ۱۰ قسمت ساعت ۲۲:۳۰ پخش می کند.

رادیو تهران نمایش «راست پنجگاه» را در ۶ قسمت از سوم آبان، نمایش «خادم الفقرا» به کارگردانی ندا هنگامی و تهیه کنندگی اشرف السادات اشرف نژاد از ۱۰ آبان ماه در ۶ قسمت و نمایش «پهلوان اکبر خراسانی» به کارگردانی رضا عمرانی و تهیه کنندگی داود نقلانی را از ۱۷ آبان ماه در ۶ قسمت ساعت ۲۴ پخش می کند. نمایش «خادم الفقرا» درباره طبیب حاج رضایی است که در راه رسیدن به حکومت پهلوی راه های زیادی می رود اما بعد از مدتی در اثر اتفاقاتی متحول می شود و ...

رادیو فرهنگ هم نمایش «کاروان زیارتی» را از سوم آبان ماه به کارگردانی صدرالدین شجره در ۱۰ قسمت ساعت ۱۵:۳۰ پخش می کند. داستان این نمایش درباره کاروانی است که راهی کربلا است و یک نفر می خواهد به این کاروان بپیوندد اما درگیر ماجراهایی می شود. این شبکه نمایش «قلندر» را هم از دهم آبان ماه به کارگردانی ندا هنگامی، نویسندگی روزبه حسینی و تهیه کنندگی شهلا نیساری پخش می کند و داستان آن نبرد بین عشق و پهلوانی است.

رادیو ورزش هم نمایش «پهلوان اکبر خراسانی» را از سوم آبان ماه و نمایش «خاک من بوی محشر می دهد» را از دهم آبان ماه در قالب ۱۲ قسمت ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه پخش می کند. نمایش های لبه تیغ به کارگردانی محمد عمرانی، «نای نی» ساخته مجید حمزه، «لیلی از نگاه مجنون»، «نذر امسال»، «خانه پدری» و «بازگشت رحیل» هر یک در یک قسمت از شبکه صدای آشنا پخش می شوند.

رادیو جوان هم نمایش های «بازگشت»، «بی پرده بگو»، «خانه پدری» و «نذر امسال» را در ایام محرم ساعت ۲۳:۳۰ پخش می کند. نمایش سریالی «کتمان» هم به نویسندگی و کارگردانی جواد پیشگر از این شبکه پخش می شود. رادیو اقتصاد هم نمایش «شب هشتم» را از دهم آبان، «نذر امسال» را از دوازدهم آبان و «بانگ رحیل» هم از چهاردهم آبان ماه ساعت ۲۲:۳۰ پخش می کند.

مرگ مغزی «شبیه خوان»

رادیو دانش نمایش «شبیه خوان» را در یک قسمت پخش می کند. داستان این نمایش درباره مردی تعزیه خوان است که به خاطر مرگ مغزی به کما می رود اما پسر بزرگ او حاضر نمی شود که اعضای بدن او را اهدا کند، تا اینکه بعد از رخ دادن اتفاقاتی راضی به این کار می شود.

نمایش های «نیت کن» از هشتم آبان، «نای نی» به کارگردانی مجید حمزه از دوازدهم آبان، «از کوفه تا کوفه» از سیزدهم آبان، «عبدالله عبدالله» از پانزدهم آبان ماه هم از رادیو دانش پخش می شوند. نمایش «نیت کن» درباره فردی به نام کمال است که با کمک مادرش موتور می خرد و در پیک موتوری مشغول به کار می شود. تا اینکه یک روز مادرش مقداری طلا به او می دهد که برای ساخت ضریح ببرد، اما طلاها گم می شود و برادرش به او مشکوک می شود.

نمایش «نای نی» هم درباره فردی است که علیرغم مخالفت های همسرش به سپاه یزید ملحق می شود و همسرش وقتی متوجه می شود نمی تواند مانع او شود خودش به سمت امام حسین (ع) حرکت می کند و ...

نمایش «از کوفه تا کوفه» هم درباره حبیب بن مظاهر است. همچنی «عبدالله عبدالله» هم درباره ماجراهای فردی است که به کاروان امام حسین (ع) ملحق می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *