پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

واردات بنزین زیرذره‌بین تحقیق و تفحص

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 387435
طرح تحقیق و تفحص از واردات بنزین که به امضای جمعی از نمایندگان رسیده، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد و از سوی هیأت رئیسه نیز به کمیسیون تخصصی (انرژی) ارجاع شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس؛ متن تقاضای تحقیق و تفحص از واردات بنزین که تا کنون به امضای ۱۰ نماینده رسیده به این شرح است: براساس اسناد موجود وزارت نفت در رسانه ها اعلام کرده است با واردات بنزین یورو ۴ و همچنین توزیع آن در تهران و کلان شهرها، هوای این شهرها پاک شده است. لیکن طبق بررسی های اولیه، بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو ۴ برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده است که سال هاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمی شود. لذا موارد ذیل قابل پیگیری است:

۱- سند رسمی کلیه خریدهای بنزین از نظر قیمت و فروشندگان
۲- رسیدگی دقیق به گزارش کیفیت (آنالیز) بنزین خریداری شده
۳- کیفیت بنزینی که در این مدت در کلان شهرها توزیع شده است
۴- رسیدگی به عملکرد سازمان محیط زیست استاندارد و امثال آن در ارتباط با واردات بنزین در این دوره

۵- نظارت بر خریدهای در حال انجام و در صورت نیاز کنترل محموله به محموله از بعد نظارتی و کسب اطلاعات از سازمان ها و مراکز کنترل کننده کیفیت و تاکید بر انجام وظایف دقیق آن ها تا حصول اطمینان از واردات بنزین با حداقل استاندارد یورو ۴
۶- رسیدگی به اطلاعات فنی مربوط به مشخصات بنزین و اطلاعات هوای کلان شهرها در سال‌های گذشته که در سازمان محیط زیست ناپدید شده است

۷- تهیه گزارش از وضعیت فعلی بنزین تولید داخل و مقایسه آن با بنزین وارداتی
۸-تقاضای پشتیبانی و حمایت از مهندسین مبتکر و متعهد داخلی و گزارشی از وضعیت آنان و نوع برخورد نهادها و وزارتخانه های مربوطه با آنان
۹- رسیدگی به گزارشات خلاف واقع وزارت نفت و سازمان محیط زیست به دلیل سیاسی کردن موضوع در سطح جامعه مبنی بر اینکه «اگر سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی اثبات نشود کسانی که به شایعات دامن زدند باید پاسخگو باشند»، ادعای یک ساله برخی دولتی‌ها علیه بنزین تولید داخل و باز کردن راه واردات بنزین بی‌کیفیت خارجی را به مرحله حساسی رساند، به نظر می‌رسد به تدریج بیژن زنگنه و معصومه ابتکار به علت اتهامات نادرست به کیفیت بنزین پتروشیمی، باید خود را برای حساب‌کشی آماده کنند.

گزارش فارس حاکی است به دنبال اظهارنظر اخیر سخنگوی قوه قضائیه در آخرین تحولات، علاوه بر آن که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به طور ویژه رسیدگی به پشت پرده جوسازی علیه بنزین پتروشیمی و واردات بنزین را آغاز کرده، جمعی از نمایندگان مجلس نیز تقاضای تحقیق و تفحص از واردات بنزین را امضا کرده و به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده‌اند.

هیئت رئیسه نیز این موضوع را برای رسیدگی به کمیسیون انرژی ارجاع کرده است. تاکنون این طرح به امضای بیش از ۱۰ نماینده رسیده است، البته طبق قانون، تقاضای تحقیق و تفحص با درخواست حتی یک نماینده مجلس نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

ادعاهای یک ساله این دو عضو دولت یازدهم در نهایت با گزارش کمیسیون بهداشت مجلس، باطل اعلام شد، گزارشی که یک ماه است به علی لاریجانی ارائه‌شده اما هنوز در صحن مجلس قرائت نشده است.

بعد از این که وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست، بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها را عامل افزایش سرطان در کشور اعلام کردند، اواخر خردادماه، کمیسیون بهداشت و درمان با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزین‌های تولید داخل و تأثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه کاری خود قرار داد.

بر این اساس اول تیرماه کمیسیون بهداشت برای بررسی این موضوع از برخی دستگاه‌ها مانند سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، واحدهای پتروشیمی، برخی از مؤسسات دانش‌بنیان و مرکز پژوهش‌های مجلس دعوت کرد تا مستندات خود را به این کمیسیون ارسال کنند تا صحت این موضوع بررسی شود.

* نتایج تحقیق کمیسیون بهداشت درباره آلایندگی بنزین

علی‌رغم تأخیر در تهیه گزارش مورد نظر آن هم به علت تعلل سازمان محافظت محیط زیست در ارائه اسناد مورد ادعا، این گزارش به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، اگرچه نتیجه تحقیقات کمیسیون بهداشت از سوی لاریجانی اعلام نشده است اما بخشی از این گزارش رسانه‌ای شد.

تحقیقات مورد اشاره، ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست را رد و در سرفصل‌هایی خاطرنشان می‌کند که «ادعای افزایش تعداد بیماران سرطانی به علت استفاده از بنزین پتروشیمی غیر کارشناسی است»، «مدعیان آلایندگی بنزین اسناد معتبری ارائه ندادند»، «بهبود هوای تهران ربطی به توقف تولید بنزین پتروشیمی ندارد»، «ادعای بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوا، غیرعلمی است».

از سوی دیگر در این گزارش تأکید شده است که «بنزین وارداتی که جایگزین بنزین پتروشیمی شده است فاقد استاندارهای مصوب و گران‌تر از نرخ فوب خلیج فارس است». این در حالی است که وزارت نفت با ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمی، تولید این محصول را متوقف و اقدام به واردات دوباره بنزین کرد و بهبود هوای کلان‌شهر تهران را به بنزین وارداتی مربوط می‌دانست.

در همین زمینه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ما یک ماه یا یک ماه و نیم است گزارش بنزین پتروشیمی را به رئیس مجلس داده‌ایم؛ اگر آن‌ها صلاح دانستند در صحن قرائت خواهد شد و هر اقدام دیگری نیز لازم بود انجام می‌شود.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان خانه ملت در گفت‌وگو با فارس، پیرامون آخرین وضعیت گزارش بنزین پتروشیمی‌ها، گفت: این موضوع را از رئیس مجلس پیگیری کنید.

وی اضافه کرد: ما حدود یک ماه یا یک ماه و نیم است که این گزارش را به رئیس مجلس داده‌ایم؛ در واقع رئیس مجلس از کمیسیون بهداشت و درمان خواست که گزارشی پیرامون بنزین پتروشیمی‌ها تهیه کند که ما نیز این گزارش را تهیه کردیم و اگر آن‌ها صلاح دانستند در صحن قرائت خواهد شد و هر اقدام دیگری نیز لازم بود انجام می‌شود.

پیش‌تر سیدمهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس در ارتباط با وضعیت آلایندگی بنزین‌های توزیع‌شده در سطح کشور گفته بود: علی‌رغم ادعای برخی مسئولین از جمله سازمان محیط زیست در ارتباط با سرطان‌زا بودن بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها کمیسیون بهداشت پس از جلسات متعدد با مسئولان ذیربط و انجام بررسی‌های لازم ادعای آلایندگی و سرطان‌زا بودن بنزین‌های پتروشیمی‌ها را رد کرد.

وی افزوده بود: در این گزارش آمده است که ترکیب بنزین‌های پتروشیمی‌ها با بنزین‌های تولیدی در پالایشگاه‌ها اختلاف اندکی داشته و از آنجایی که بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها مستقیماً در مراکز و جایگاه‌های سوخت قرار نمی‌گرفته است نمی‌توان آن را عامل اصلی آلودگی و سرطان دانست.

موسوی‌نژاد پیش از این نیز درباره بررسی احتمال واردات بنزین توسط همسر یکی از مسئولان دولتی خبر داده اما نامی از این مسئول نبرده بود.

امیر عباس سلطانی، دیگر عضو کمیسیون انرژی و از نمایندگان نزدیک به دولت نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه خانم ابتکار و امثالهم با مسئله بنزین سیاسی برخورد می‌کنند نه کارشناسی، تاکید کرد: من چندین بار پیرامون این موضوع نامه نوشتم و حتی به آقای رئیس‌جمهور نیز تذکر دادم اما بر این نکته تأکید دارم که برخورد این افراد با بنزین کارشناسی نیست.

وی تصریح کرد: بنزین‌های وارداتی تاکنون به یک آزمایشگاه نرفتند تا ثابت شود که اینها چه کیفیتی دارند اما با توجه به شواهد و قرائن ما آنها را در حد یورو ۲ نیز نمی‌دانیم.

* بررسی تبعات اقتصادی واردات بنزین در کمیسیون اصل ۹۰

در همین حال، یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد: بررسی کیفیت سوخت در این کمیسیون با این هدف پی‌گیری می‌شود تا ضرر وارده به نظام اقتصادی کشور و تبعات آن مشخص شود.

حمید رسایی درباره علت بررسی کیفیت سوخت توزیع شده در کشور در کمیسیون اصل ۹۰ توضیح داد: با توجه به ادعای مطرح شده مبنی بر آلایندگی بنزین پتروشیمی و اجبار به واردات این سوخت، هزینه‌هایی به نظام تحمیل شده است.

وی با تأیید نتیجه گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کیفیت بنزین توزیع شده در کشور گفت: این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ با این هدف پیگیری می‌شود تا ضرر وارده به نظام اقتصادی کشور و تبعات آن مشخص شود.

لازم به ذکر است کمیسیون اصل ۹۰ روز سه‌شنبه، ۲۹ مهرماه موضوعاتی مانند دلایل واردات بنزین، افراد واردکننده این سوخت، سود حاصله از واردات بنزین را مورد بررسی قرار داد و قرار است جلسه بعدی روز یکشنبه برگزار شود. مسئولان وزارت نفت در این جلسه مستندی دال بر واردات بنزین یورو ۴ ارائه نکردند و این شائبه را تقویت کردند که همچنان بنزین بی‌کیفیت وارد می‌شود.

بر اساس این گزارش، نمایندگان امضا کننده تحقیق و تفحص از واردات بنزین می‌گویند اسناد مربوط به واردات بنزین یورو ۴ ادعایی در اختیار نمایندگان قرار نگرفته است.

در عین حال در گزارش کمیسیون بهداشت درباره واردات بنزین مشخص شد که بنزین بی‌کیفیت که در بعضی موارد حتی استانداردهای یورو ۲ را نیز پاس نمی‌کند گران‌تر از بنزین یورو ۴ فوب خلیج‌فارس به کشور وارد شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *