کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازخوانی مواضع آیت‌الله مهدوی کنی در مقابل فتنه‌گران ۸۸؛

افشای‌اهداف پنهان فتنه با مواضع صریح 'عمارانقلاب'/ صلح با کسانیکه ابرازپشیمانی نکردند،نادرست‌است

30 مهر 1393 ساعت 17:21

مرحوم حضرت آیت‌‌الله مهدوی کنی نقش بسزایی در پاسداری از ارزش‌های انقلاب و نظام داشته و همواره صریح و با قاطعیت به پای مبانی انقلاب و نظام می‌ایستاد؛ همین ویژگی باعث شد همه جناح‌های سیاسی از ایشان به عنوان یا دیرین امام و رهبری که کوچکترین نرمشی در مقابل فتنه‌گران ندارند، یاد کنند ...


به گزارش جهان، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح روز گذشته به دلیل «ایست قلبی» در بیمارستان شهید رجایی و پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی چهارشنبه ۱۴ خرداد ماه سال جاری پس از بازگشت از مراسم ارتحال امام خمینی (ره) دچار حمله قلبی شد و در پی آن به کما رفت؛ علی‌رغم تلاش زیاد تیم پزشکی بیمارستان‌های بهمن و رجایی آیت‌الله مهدوی کنی به رحمت ایزدی پیوست.

آیت الله مهدوی کنی که در روزهای قبل از پیروزی انقلاب عضو حلقه اولیه شورای انقلاب و کمیته استقبال از امام خمینی بود، پس از انقلاب یکی از ۵ روحانی‌ای بود که هستهٔ اصلی شورای انقلاب را تشکیل می‌دادند. او همزمان با پیروزی انقلاب سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی را بر عهده داشت و نکته مهم در وصف اخلاقیات این مرد انقلابی، سیاستمداری بر مدار اخلاق و ثابت قدمی در اهداف بود که ایشان را همواره متمایز از سایرین کرد به گونه‌ای که نقش وی در صیانت از انقلاب وصف ناشندنی است.

آیت الله مهدوی کنی در پاسداری از انقلاب همواره با بصیرت موضع گیری می‌کرد و این عالم بزرگوار در دوران‌های مختلف زندگی منشأ خدمات مختلف به نظام و انقلاب و تربیت شاگردان مبرز و لایق بودند و در مواقع مختلف با موضع گیری‌های مناسب خویش در جهت تقویت انقلاب و دفاع از ولایت گام‌های مفیدی برداشتند به گونه‌ای که حتی پس از فتنه ۸۸ واکنش‌های دقیق و البته قابل توجهی نسبت به این مهم نشان دادند.

البته واکنش آیت الله مهدوی کنی در مورد فتنه۸۸ اما نه از بعد انتخابات که از‌‌ همان زمانی آغاز شد که در سال‏های سازندگی و اصلاحات باب حمله به روحانیت و ولایت فقیه و بعد هم قرائت‏های متکثر در فضای سیاسی کشور گشوده شد. هشدارهای آیت الله مهدوی کنی در طول این سال‏‌ها ادامه یافت و البته در جریانات بعد از انتخابات ۸۸ نمودی دیگر پیدا کرد.

با کلید خوردن انتخبات دهم جریان منحرف با تابلوی نخست وزیر امام بار دیگر وارد صحنه شود. اگر چه آن روز‌ها میرحسین موسوی می‌‏کوشید به گونه‏‌ای رفتار کند که آرای اصولگرایان را نیز در سبد خود داشته باشد اما آیت الله مهدوی کنی می‌‏دانست در پسِ پرده چه خبر است و کدام جریان در حال صف‏آرایی مقابل نظام اسلامی است و همگان را به پذیرش رأی ولایت سوق می‌‏داد.

این مرد انقلابی در این خصوص حتی گفته بود: «برخی آقایان گرفتار این فتنه شدند و گروهی را نیز آلوده کردند. معنای فتنه همین است که گاهی سران فتنه خود غافل از آن هستند. بنده‌‌ همان روزهای اول تأکید داشتم راه حل رفع فتنه یافتن نقطه اتکایی است که این نقطه در همه مکتب‏‌ها و حکومت‏‌ها وجود دارد و به آن اعتماد می‌کنند. مگر کسانی که بخواهند آشوب و اغتشاش بر پا کنند. مصلحت هر کشور و نظامی اقتضاء می‌کند در هنگام آشوب به سمت آن فصل الخطاب بروند اگر چه آن فصل الخطاب مطابق میل ما نباشد.»

آیت الله مهدوی کنی در خصوص ورود خود به فضای انتخابات ۸۸ اظهار داشت: «با اینکه بنده بالذات آدم فرهنگی، علمی و تربیتی هستم اما مواقعی که احساس وظیفه کرده‌ام وارد گود سیاست شده‌ام. در همین جریان انتخابات دهم، هم دعوت به حضور در انتخابات کردم هم به نفع آقای دکتر احمدی‌نژاد موضع‌گیری کردم و هم در روز تنفیذ با آنکه حالم خوب نبود، حضور پیدا کردم.»

وقتی مناظره‏‌های تلویزیونی آغاز شد و آنچه رفت که رفت، آیت الله مهدوی کنی لب به سخن گشود تا با صراحتی بی‏‌بدیل در‌‌ همان روز‌ها بگوید: «کاش مرده بودم و حرف‏‌های موسوی را نمی‌‏شنیدم.»

آیت الله مهدوی کنی در درس اخلاق خود به سخنان میرحسین اشاره کرد و گفت: «آن برادرمان در سخنشان این طور فرموده‌‏اند که من آمده‏‌ام اقتصاد خراب ایران را در۴۰ سال گذشته درست کنم. برادر! شما ۱۰ سال قبل از انقلاب را هم چسباندی به ۳۰ سال بعد ازانقلاب؟! یعنی از دوران نظام شاهنشاهی تا بعد از انقلاب، همه این‌ها یک پرونده با هم است و خراب است که می‌‏خواهیم درست کنیم؟!... در این صورت، مخالفین ما می‌‏گویند خودشان دارند می‌گویند ۴۰ سال است که خرابی است و این کم لطفی است و باید از این جور برخورد استغفار کرد.»

آیت الله مهدوی کنی دلسوزانه تذکر می‌‏داد: «کسانی که قصد نقد دارند، خوبی‏‌ها و بدی‏‌ها را بگویند. شما در مقابل اشکالات بگویید چه راهی برای رفع آن‌ها دارید. مردم این را می‌‏خواهند. شما می‌‏گویید بیکاری در کشور هست یا نباید بیت المال را اینطوری خرج کرد، راهش را نشان دهید که چگونه باید بیکاری را رفع کرد یا بیت‏المال را به درستی مصرف کرد.

این سخن رییس مجلس خبرگان آن روز‌ها فراوان شنیده می‌شد که خطاب به موسوی و حامیان آشکار و نهانش فرمودند: «حتی اگر شما خود را بر حق می‌‏دانید، مصالح جامعه اسلامی را بپذیرید؛ مرز خود را با دشمن مشخص کنید؛ به رأی ولایت تن بدهید؛ حداقل این است که تمکین شما در مقابل نظام مصداق صلح امام حسن (ع) را پیدا خواهد کرد

چندی بعد سایت خبری ثانیه‏‌نیوز خبری را منتشر کرد که حکایت از درخواست میرحسین موسوی برای دیدار با آیت الله مهدوی کنی داشت. آیت الله مهدوی کنی اما برخلاف برخی دیگر که با وجود روزافزون شدن لشگرکشی‏‌های خیابانی هم‏‌پیمانه فتنه‏‌گران می‌‏شدند، این ملاقات را نپذیرفت. او در پاسخ به این درخواست پایان دادن به اغتشاشات و پذیرش قانون را متذکر شد و تاکید کرد: «آقای موسوی باید ابتدا تکلیفش را با نظام و قانون مشخص کند که این‌ها را قبول دارد یا نه؟»

ایشان آیت الله مهدوی کنی در آّبان ماه ۸۸، حتی دیدار مسئولان فرهنگی وزارت علوم را هم غنیمت شمرد تا ضمن اشاره به حوادث بعد از انتخابات اعلام خطر کند و بگوید: «نباید قدرت به دست کسانی بیفتد که با ولایت فقیه مشکل دارند.»

عاشورای ۸۸ گذشته است و حضور شکوه‌مند مردم در دفاع از ولایت فقیه و رهبری در ۹ دی ماه نیز، مشت محکمی بر دهان فتنه گران ده است، اما عمار انقلاب باز به روشنگری می‌پردازد.

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز پیام خود برای ۲۲ بهمن را با این آیه شریفه آغاز کرد که: «جاءالحق و زهق‌الباطل ان الباطل کان زهوقاً.» و پیش‌بینی کرد: «مردم مؤمن و غیور ایران با هوشیاری تمام در برابر همه فتنه‌ها می‌ایستند و مانند همیشه پشت سر رهبری از انقلاب اسلامی دفاع خواهند کرد و دست خائنین و متجاوزین را از دامان پاک نظام مقدس جمهوری اسلامی کوتاه خواهند نمود و در بیست و دوی بهمن، جهان شاهد نمایش وحدت آحاد ملت بزرگوار ایران خواهد بود.»

او در بیانیه خود تصریح کرد: «چنانکه امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند لما رای الله صدقنا اَنزَل علینا النَصر و عَلی عَدوِنا الکبت. چون در حوادث پس از هجرت خداوند متعال صدق و صفای ما را دید یاری‌اش را بر ما فرو فرستاد و دشمنان ما را سرکوب نمود.»

دلم می‌خواست وحدت شکل بگیرد ولی بعضی از آقایان نخواستند


برخی فتنه‌‏گران تلاش کردند تا راهی به سوی آیت الله مهدوی کنی بگشایند اما مواضع آیت الله مهدوی کنی راسخ بود و روشن. تلاش‏‌های کروبی هم در این راستا ناکام ماند.

این مبارز انقلابی و سیاستمدار با اخلاق در اسفند ماه‌‌ همان سال خبر میانجی‏گری خود را نیز تکذیب کرد و گفت: «کجا قرار بود من این بحث را دنبال کنم؟ طبعا خود من کسی هستم که خواهان وحدت هستم، ولی بحث میانجیگری من در میان نبوده است. دلم می‌خواست وحدت شکل بگیرد ولی بعضی از آقایان نخواستند.»

وی افزود: «همه باید به مصالح ملی و مذهبی بیاندیشند و همان‌طور که رهبری فرموده‌اند؛ اگر کسی در کشتی نظام سوار نشود از غافله عقب خواهد ماند. ما در کشورمان بر اساس یک سری اصول انقلاب کردیم که این اصول باید حفظ شود، وگرنه عقب می‌مانیم.»

آیت الله مهدوی کنی در خرداد ماه ۸۹ در جمع اعضای حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: «برخی اشتباه‏کاران پس از انتخابات را نمی‌‏توان دشمن نامید زیرا نیت همه آن‌ها دشمنی نبود، آنهایی که سوابق خوبی در انقلاب داشتند نمی‌‏توان در مورد نیت‏شان در مسائل اخیر صحبت کرد اما عمل این افراد عمل بدی بوده است. ما ماموریم با بدی‏‌ها و ناهنجاری‏‌ها مبارزه کنیم، سوء نیت و حسن نیت در مسائل سیاسی ملاک صحت عمل نمی‌‏باشد.»

آیت الله مهدوی کنی با صراحت بیشتر ادامه داد: «با کسانی که کفر می‌‏ورزند نباید رفاقت کنیم، با کافر معاند رفاقت نکنیم، این جزو وظایف ما است، اشتباهاتی که برخی‏‌ها انجام دادند موجب خوشحالی دشمن شد، در جریان انتخابات دشمن را شاد کردند و دشمنان برایشان کف زدند.»

آیت الله مهدوی‏ک‌نی تأویل نکردن اصول را از دیگر وظایف دانست و اظهار داشت: «ما در انقلاب اسلامی اصول ثابت داریم که قابل تأویل نیست، در جریانات پس از انتخابات برخی این اصول را تاویل کردند و از مواضع خود جا به جا نمودند، یحرفوا الکلم عن مواضعه، لذا اصل ولایت فقیه را نباید تأویل کرد... برای حفظ نظام باید پیرو ولایت بود، متاسفانه کسانی در مقام عمل پس از انتخابات کارهایی کردند که نادرست بود و به نظام ضربه زدند.»

اگر مواضع رهبر انقلاب در دوران فتنه نبود نمی‌توانستیم این انقلاب را حفظ کنیم


آیت الله مهدوی کنی در خرداد ماه سال ۸۹ طی مصاحبه‏‌ای حوادث بعد از انتخابات را مصداق فتنه دانست و با اشاره به مواضع رهبر انقلاب در حوادث بعد از انتخابات گفت: «به نظر من اگر مواضع ایشان در این دوران فتنه نبود نمی‌توانستیم این انقلاب را حفظ کنیم.»

وی به وضعیت فتنه‏‌گران اشاره کرد و افزود: «افراد معترض موضع‌گیری‌ها و برنامه‌هایی را در روزهای پس از انتخابات اجرا کردند که در آن مقطع دشمن به این جریان امیدوار شد و وقتی دشمن به یک جریانی امیدوار می‌شود، معلوم است که آن‌ها در مسیر انحراف افتاده‌اند. باید این قضایا زود‌تر جمع می‌شد و این اتهامات علیه نظام مطرح نمی‌شد تا دشمنان بیش از این شاد نمی‌شدند.»

آیت الله مهدوی کنی چنی بعد در تحلیل حماسه نهم دی ماه نیز طی مصاحبه‏ای تصریح کرد: «ملت بیدار و انقلابی ایران پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب شکوه‌مند خود در روز عاشورای حسینی سال ۸۸ با حادثه غیرمنتظره‏ای روبرو شد و ناگهان مشاهده کرد که گروهی به بهانه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری با شعارهای ضدانقلابی و ضدعاشورایی به صحنه آمدند و با توهین به مقدسات و رفتار و گفتار نابهنجار، عاشورای حسینی را به سخره گرفته و عملا اثبات کردند که مسئله انتخابات بهانه‌ای بیش نبوده و این‌ها با اساس انقلاب و دستاوردهای آن مخالفند.»

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: «اقدامات اینان در این روز بزرگ قلوب تمام شیعیان و عزاداران حسینی را جریحه دار کرد و معلوم شد که علت اصلی اینجار و جنجال، موضوع انتخابات نیست و هدف اصلی براندازی و مقابله با نظام و رهبری است.»

رئیس دانشگاه امام صادق افزود: «از این رو ملت با یک احساس دینی و ملی، یکپارچه به میدان آمد و با حرکتی خودجوش در سراسر کشور و بلکه در خارج ایران عکس العمل نشان داد. عزاداران حسینی که در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام و حادثه عاشورا عزاداری می‌کردند و با مشاهده این جریان ضد عاشورایی با تمام وجود و حتی با فرزندان خردسال خود به صحنه آمدند و اثبات کردند که در پای اسلام و عاشورا از هیچگونه فداکاری دریغ نداشتند و تا پای جان ایستادند.»

این استاد اخلاق در ادامه با اشاره به رفتار فتنه گران گفت: «اما آشوبگران و فتنه جویان از این نکته غفلت داشتند که ملت بصیر ایران به مقدسات دینی و ملی خود پایبندند و آن را فدای حوادث مقطعی و سیاسی و گروهی نمی‌کنند. از این رو همه آمدند. حتی آنان که به نامزد رقیب رای داده یا متمایل بودند احساس خطر کردند و به ملت پیوستند و رای واقعی خود را با تظاهرات میلیونی و عمومی ابراز داشتند.»

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی همچنین درباره ویژگی‏‌ها و ابعاد حماسه ۹ دی گفت: «در این روز مردم وفاداری خود را به اسلام و قانون اساسی و نظام اسلامی اعلام داشته و با رهبری معظم انقلاب تجدید بیعت کردند و مشت محکمی به دهان بدخواهان زدند ولی با کمال تاسف سران فتنه به خود نیامدند و از حرکات آشوبگران اعلام برائت نکردند و خدا را فراموش کردند و در بیانیه‏ای آن‌ها را مردمان خداجو نامیدند (!) و از این نکته غفلت کردند که تشویق و تحریک مردم در روز عاشورا علیه نظام اسلامی و رهبری نتیجه‌ای جز خذلان و شکست نخواهد داشت و تبعات آن قطعا دامنگیر آن‌ها خواهد شد و ملت آن‌ها را به عنوان شریک جرم بلکه علت آن شناخته و نام آن‌ها در تاریخ انقلاب به عنوان حرمت شکنان عاشورا ثبت خواهد شد.»

صلح با کسانی که اظهار پشیمانی نکرده‌اند، درست نیست


حتی این موضع گیری‌ها ادامه داشت به گونه‌ای که آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در دیدار با مدیرعامل و جمعی از مدیران یک خبرگزاری که ۲۱ فروردین ماه۹۲ برگزار شد، با تاکید بر اینکه» آنهایی که در انتخابات ۸۸ و پس از آن خلافی را مرتکب شدند، باید اظهار پشیمانی کنند و گرنه اصلاحی اتفاق نخواهد افتاد «، تصریح کرد: اشتباهات بسیار و پی‌در‌پی توسط آقایان در این ایام صورت گرفته است و به این خاطر نمی‌توان با تعارف و حلوا‌حلوا کردن، قدم برداشت، لذا تاکید می‌کنم که "صلح با کسانی که اظهار پشیمانی نکرده‌اند، درست نیست."

تاکید مهدوی کنی بر ارائه تعریف صریح از مردودین فتنه۸۸


آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در حاشیه مراسم ختم پدر حسن روحانی (مهر ماه ۹۰) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاری که مدعی شد برخی مردودین فتنه ۸۸ هم اکنون به نام گروه ۸+۷ (کمیته انتخاباتی اصولگرایان برای وحدت) موضع گیری‌هایی را انجام می‌دهند، گفت: باید دید مردودین فتنه چه کسانی هستند.

وی ادامه داد: البته معتقدم مردودین فتنه نباید در ساختار ۸+۷ حضور داشته باشند، ولی باز هم تاکید می‌کنم باید دید مردودین فتنه چه کسانی هستند.

باید گفت مرحوم حضرت آیت الله مهدوی کنی نقش بسزایی در پاسداری از ارزشهای انقلاب و نظام داشته و همواره صریح و با قاطعیت و بصیرت موضع گیری می‌کردند که همین ویژگی باعث شد تلقی همه جناح‌های سیاسی از ایشان به عنوان مصلح و طراز وفاق باشد و به طور یقین خدمات ایشان هیچگاه از خاطر ملت و دوستداران انقلاب فراموش نخواهد شد.

حضور به هنگام و به موقع در صحنه حوادث و وقایع روزگار انقلاب و اتخاذ مواضع انقلابی و قوام با درایت و وزانت و منطبق با اخلاق و ولایتمداری، این عالم مجاهد را به شخصیتی معتمد و راهنما برای آحاد جامعه اسلامی به ویژه حوزه و دانشگاه تبدیل کرده بود به گونه‌ای که نگاه وحدت آمیز و همراه با انصاف و انقلابی‌گری ایشان به مسائل سیاسی اجتماعی کشور، منشوری الهام بخش و آموزنده را برای نسلهای امروز و فردای میهن اسلامی به یادگار گذارده است.

از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و رحمت خاصه و برای خانواده‌های داغدار صبر و شکیبایی و استمرار راه آن فقیه عالیقدر را مسئلت می‌نماید.

روح بلندشان شاد و راهش پر رهرو باد.
منبع: خبرگزاری دانشجو


کد مطلب: 387377

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/387377/افشای-اهداف-پنهان-فتنه-مواضع-صریح-عمارانقلاب-صلح-کسانیکه-ابرازپشیمانی-نکردند-نادرست-است

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com