دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - 20 Aug 2018
 
۱۲
۷۴
ملاحظاتی درباره نامه علی‌مطهری به آیت‌الله جنتی؛

موضع‌طلبکارانه مطهری درباره سران‌فتنه/چگونه عملکرد یک‌نفر را به کل شورای‌نگهبان تعمیم می‌دهید؟

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷
آیا می‌توان عملکرد نامناسب فردی را هرچند ”تمایل قلبی‌اش را در رأی خود دخالت ندهد” به عملکرد کل شورای نگهبان که شامل ۱۲ فقیه و حقوقدانند تعمیم داد؟
موضع‌طلبکارانه مطهری درباره سران‌فتنه/چگونه عملکرد یک‌نفر را به کل شورای‌نگهبان تعمیم می‌دهید؟
سرویس سیاسی جهان‌نیوز - دکتر فرزاد جهان‎بین: پس از حضور دبیر محترم شورای نگهبان در برنامه شناسنامه و بیان نظراتشان درباره آقابان موسوی و کروبی، دکتر علی مطهری نامه‌ای به ایشان نوشتند و در آن به انتقاد از مواضع حضرت آیت الله جنتی و بیان دیدگاه خود پرداختند. در خصوص این نامه و نامه هایی از این دست که اخیرا به کرات از سوی ایشان و به مناسبت‌های مختلف صادر می گردد به نظرم آمد که لازم است نکاتی مورد توجه ایشان قرار گیرد:

الف- ایشان به درستی در نامه به آقای جنتی و در پاسخ به این جمله ایشان که «حرکت آنها با حمایت و پشتیبانی جدی آمریکا و اسرائیل بوده است.» گفته‌اند که “جناب عالی هم اگر به رویه‌ای در جمهوری اسلامی اعتراض کنید آنها پشت سر شما قرار می‌گیرند. آنها همیشه در فکر استفاده از فرصت‌ها برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند، همان طور که ما از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی که در غرب پدید می‌آید به نفع خود و در جهت تضعیف آنها استفاده می‌کنیم.“

مقام معظم رهبری در سخنرانی ۲۹ خرداد ۸۸ در نمازجمعه با تاکید بر طبیعی بودن اختلاف نظرها و رقابت‌ها آن را مساله‌ای در درون نظام مطرح کردند و به صراحت ارتباط این رقابت درونی را با بیرون از نظام رد کرده و فرمودند: “و اما خطاب سوم، خطاب به سران استکبار و سران رسانه‌های استکباری است…. وقتی اعتراض بعضی از نامزدها را دیدند، ناگهان احساس کردند فرصتی برایشان پیش آمد. این فرصت را مغتنم شمردند تا بتوانند موج‌سواری کنند. لحنشان از روز شنبه و یکشنبه عوض شد و وقتی یواش یواش چشمشان افتاد به بعضی از اجتماعات مردمی که به دعوت نامزدها مثلاً در خیابانها پیدا شدند، امیدوار شدند، یواش یواش نقابهایشان کنار رفت و حقیقت خودشان را بنا کردند نشان دادن. …”

اما علی رغم آن نکته درست، جناب آقای مطهری لازم است به دو موضوع توجه کنند:

۱. فرصت پیش آمده برای طمع بیگانگان در تغییر نظام را اقدام ناشیانه آقایان موسوی و کروبی فراهم کرد. آقای موسوی در۲۳ خرداد و در بیانیه شماره یک خود با محور قرار دادن برداشت و دیدگاه خود و با نگریستن به صحنه انتخابات از منظر خویش، از نتایج انتخابات به عنوان شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما نام بردند. وی در ادامه نامه بدون آنکه مرجع مقامات را مشخص کند، با مغالطه جملات مبهم و دو پهلو، مقامات کشور را به طرح‌ریزی این بازی خطرناک متهم کرد و گویی صلاحیت همگان را برای داوری و فصل‌الخطاب بودن زیر سوال برد. ایشان در بیانیه شماره ۲ نیز که در ۲۴ خرداد صادر کرد به استناد گزارش‌هایی که به ایشان می رسد ضمن دعوت کردن مردم به استمرار مخالفت مدنی تاکید می کند که ”اینجانب امروز طی نامه‌ای تقاضای خودرا مبنی بر ابطال نتایج انتخابات اخیر به شورای نگهبان ارایه کردم و این کار را تنها راه حل برای بازگشت اعتماد عمومی و حمایت مردم از دولت می‌دانم”.

به عبارتی ضمن دعوت مردم به استمرارحضور خیابانی، بر اساس ارزیابی خودکرده، تنها رای و حکم عادلانه را ابطال انتخابات می داند. این نقطه عزیمت و آغاز را در حوادث پس از انتخابات که در آن هیجانات به بالاترین سطح خود رسیده بود نباید فراموش کرد. بگذریم که اعلام پیروزی قاطع مهندس موسوی از سوی خودشان در شام انتخابات و دعوت به جشن پیروزی در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) را هم نباید از یاد برد. به راستی اگر این شروع به همراه حصر نتیجه مطلوب در ابطال انتخابات و دعوت مردم به حضور در خیابانها و نمایش اعتراض، به رودررویی طرفداران کاندیداها با یکدیگر می انجامید و جنگ داخلی در می گرفت چه می شد؟

۲. آیا آقایان موسوی و کروبی در فتنه ۸۸ موضعی علیه آمریکا و اسرائیل و اذناب داخلی آنها گرفتند و به صورت شفاف مرزهایشان با آنان را مشخص کردند؟ اعلام برائت شفاف و بی پرده از آنان در همان ابتدای راه قطعا می توانست فضا را به نحو دیگری سامان دهد.شخصى یهودى با اشاره به حوادث پس از رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) به امام علی(ع) گفت: هنوز پیامبرتان را دفن نکرده، درباره اش اختلاف کردید، امام فرمود: ما نسبت به آنچه از او رسیده بود اختلاف کردیم نه درباره شخص او، ولی شما هنوز پایتان از آب دریا خشک نشده بود که به پیامبرتان گفتید: برای ما از بت خدایی قرار داده چنانکه اینان را خدایانی است، و پیامبر شما گفت: “شما مردمى نادانید”. در این کلمه قصار که در نهج‌البلاغه موجود است بدون هیچ نوع مقایسه و شبیه سازی میان این جریان و آنچه که اینک درباره آن سخن می‌گوییم بر مرزبندی صریح با با بیگانگان و خدشه دارنکردن استقلال علی رغم اختلافات داخلی تاکید شده است.

ب - دکتر مطهری در بخش دیگری از نامه با اشاره به سخنان آیت‌الله جنتی چنین گفته‌اند که: ”فرموده‌اید: «اگر بنا به محاکمه اینها بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آنها صادر نمی‌کرد.» اولا چرا بنا به محاکمه اینها نیست؟ چرا این قدر از محاکمه اینها هراس دارید؟ آیا جز این است که نگران روشن شدن برخی حقایق هستید و تبلیغات چندساله نقش بر آب خواهد شد؟”

درباره این جملات توجه به چند نکته ضروری است:

۱. ایشان علی رغم تذکر خود به دیگران و نسبت یکطرفه به قاضی رفتن، نتیجه محاکمه را با نحوه طرح موضوعی که از سوی خود دارند و طرفین را در آن مقصر می دانند از همینک تعیین کرده و معتقدند که محاکمه آقایان موسوی و کروبی همچنانکه خود بر آن اصرار دارند نتیجه ای جز روشن شدن برخی از حقایق و نقش برآب شدن تبلیغات چندساله نخواهد داشت.

به عبارتی خود قضاوت کرده و خود پیشاپیش نتیجه قضاوت را اعلام کرده اند. همچنانچه در جریان انتخابات ۸۸، آقایان موسوی و کروبی از ابتدا، تنها یک حکم را به نتیجه اعتراض خود می پذیرفتند و آن ابطال انتخابات بود. مانند آن کسی که مدام استخاره می گرفت و تنها جواب استخاره‌ای را می پذیرد که از پیش اراده کرده است! آری، “باء ک تجر و بائی لا تجر!”

۲. بنده هم معتقدم که این دو می‌باید محاکمه شوند و این دست پیشی که امثال آقای دکتر مطهری گرفته‌اند و موضع طلبکارانه‌ای که یافته اند پاسخ داده شود هر چند که هزینه هایی برای نظام و کشور اسلامی‌مان به بار آورد. این محاکمه می‌تواند موجب رشد جامعه گردد و برخی حقایق را نشان دهد. از جمله این حقیقت که مدعیان محاکمه چه نوع حکمی را عادلانه می دانند هر چند که از هم اکنون آن را اعلام کرده اند. بر این اساس مجددا بر محاکمه آقایان موسوی و کروبی در فضایی عادلانه و با رعایت تمام ضوابط حقوقی و با پرهیز از صدور حکم پیشین و محور قراردادن خود به عنوان منبع حکم عادلانه تاکید می‌نمایم.

ج- آقای دکتر مطهری در فرازی دیگر با اشاره به سخنان آیت‌الله جنتی در مورد عملکرد شورای نگهبان می‌نویسد: “درباره رفتار برخی اعضای شورای نگهبان در انتخابات سال ۸۸ که از کاندیدای خاص حمایت کردند و برخی انتقاد کرده‌اند، فرموده‌اید «این یک مغالطه است، ‌مهم این است که این طرفداری خود را در رأی خویش اثر ندهند.» اما از یک نکته غفلت ورزیده‌اید و آن این که این گونه اعلام حمایت‌ها اعتماد مردم و کاندیداها به قاضی و داور را به شدت کاهش می‌دهد و حتی صلاحیت او را زیر سؤال می‌برد اگرچه او تمایل قلبی‌اش را در رأی خود دخالت ندهد، اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد.“

در این‌باره ذکر مطلبی ضروری به نظر می‌رسد: اینجانب اعلام موضع مبنی بر حمایت و عدم حمایت از سوی برخی از اعضاء شورای نگهبان در خصوص کاندیداها را امری ناصواب می‌دانم اما در ربط دادن این موضوع به حوادث فتنه ۸۸، همچنانکه در بیانیه‌های آقای موسوی نیز وجود داشت مغالطه آشکار تعمیم “جزء به کل” صورت می‌گیرد. به هر حال به راستی چه تعداد از شورای نگهبان اعلام نظر صریح کردند و این تعداد چه نسبتی از شورای نگهبان را تشکیل می‌دهند. آیا می‌توان عملکرد نامناسب فردی را هرچند ”تمایل قلبی‌اش را در رأی خود دخالت ندهد” به عملکرد کل شورای نگهبان که شامل ۱۲ فقیه و حقوقدانند تعمیم داد؟
کد مطلب: 386612
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۳:۰۳
این بابا کلا از نظام طلبکاره
فکر کرده چون پسر اون پدره خودشم مثل اون شهید بزرگواره
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۵:۰۰
جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد.
مجتبی
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۲۲:۵۱
ب نظرم مسأله ی ک همه از ان غافلند نقش برادران مطهری درفتنه 88 است
محمد علی
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۵:۰۷
جهان جان حد اقل صحبتهای مطهری را هم میگذاشتید بعد تحلیل میکردید شما که در سایت خودتان اجازه نمی دهید حرف مخالفانتان زده شود اونوقت چه توقعی از صدا و سیما میتوان داشت؟ و بشدت معتقدم که هیچگاه با محاکمه علنی موسوی و کروبی موافقت نخواهد شد که پاشنه آشیل شما ها آگاهی مردم است
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۷:۲۴
آقای محمدعلی
با عرض سلام و ادب
احتراماً فرمایشات شما تا حدود قابل توجهی درست است، تا میرسد به عبارت «پاشنه آشیل شماها». بنده یک آدم معمولی هستم. با سایت محترم جهان نیوز هیچ ارتباطی ندارم و آشنایی شخصی هم با گردانندگان این سایت ندارم. مقصود شما از شماها را هم نفهمیدم، ولی میدانم قطعاً گروههایی هستند که تمایل ندارند مردم تمام واقعیت را بدانند. کسانی هستند که بنا به دلایلی (الله اعلم) همراه جریان انقلاب اسلامی شدند و تدریجاً از کشتی نظام پیاده شدند. بعضیها همان هقته اول، بعضیها بعد از اشغال لانه جاسوسی، بعضیها بعد از کشف خانه تیمی، بعضیها به خاطر قطع مقرری یا از دست دادن یک انحصار یا پست یا پول، بعضیها یا القائات ناصواب نزدیکان، بعضیها بعد از شروع «موج سوم دموکراسی» به تعبیر مرحوم هانتینگتون، و نهایتاً یک عده در سال 88.
سؤال بنده شهروند این هست که کسانی مثل نبوی و موسوی و خاتمی که در دهه 60 ضدامپریالسیم بودند و علیه آمریکا موضعگیری میکردند و نهضت آزادی را ضدانقلاب میدانستند، چطور چنین چرخش غیرقابل باوری انجام دادند؟؟! قطعاً تدریجی بوده و ذره ذره به لیبرالیسم متمایل شده اند، ولی باز هم غیرقابل فهم است که چطور کسانی که محضر امام راحل را درک کرده اند اینطور به انقلاب خیانت کردند.
دوست عزیز! برادر گرامی! مردم ایران طی 150 سال اخیر از نفوذ اجنبی در کشورشان بیزار بوده اند. جنبش تنباکو و بعداً مشروطه در راستای قطع دستان استعمارگران از این مرزوبوم بود. مردم ایران مسلمان بودند و هستند (و انشاءلله خداوند ما را در راه راست نگاه دارد) و از مظاهر فساد دوره طاغوت متنفر بودند. مردم از نفوذ آمریکا بر کشور به فریاد درآمده بودند و از ساواک که به دستور سرویسهای امنیتی غرب و با آموزش آنها مردم را سرکوب میکرد منزجر و متنفر بودند؛ با یک حرکت مستمر و با صرف هزینه زیاد انقلابی در این کشور انجام شد. از روزی که ما گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، استعمارگران دیروز و ابرقدرتهای جهان با ما وارد ستیز شدند و از تحریم، ترور، جنگ تحمیلی، تخریب وجهه ایران و اسلام و هیچ کار دیگری برای نابود کردن انقلاب و به انقیاد و بردگی کشیدن ما فروگذار نکردند (تحریمها را که همگی مشاهده میکنید). چه خونها برای این استقلال داده شده. چه تلفات مادی سنگینی برای کوتاه نگه داشتن دست اجنبی از کشورمان متحمل شده ایم. خوب یا بد، کم یا زیاد، بالأخره به دستاوردهایی رسیده ایم و بحمدلله در کشورهای منطقه و جهان اسلام و نقاط دیگر آبروی مختصری داریم.
سؤال من جوان این است چطور کسانی که مبارزه و مقاومت مردم ایران را دیدند، اینطور به آرمان مردم خیانت کردند؟ چطور کشور را تا مرز جنگ داخلی جلو بردند؟ چطور حاضر به همدستی با آمریکایی شدند که دستش به خون پیر و جوان و کودک و زن و مرد ما آلوده است و اگر بتواند لحظه ای در نابودی ما درنگ نمیکند و تا زهر خود را به ما نریزد آرام نمیگیرد؟ چطور پیاده نظام اسرائیلی شدند که سالهاست نقشه تجزیه کشور ما را در ذهن دارد؟ چطور برای اعمال موفق تحریمها نقاط ضعف اقتصاد را برای بیگانگان مشخص کردند؟
آیا غیر از این است که همه جا فاسدترین، نالایق ترین و خودفروخته ترین عناصر به قدرتهای بیگانه متوسل میشوند چون توان جلب آراء عمومی را ندارند؟
خدایا نگذار خون مردم ایران پایمال شود! خدایا انتقام ما را از این جانیان بگیر!
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۹:۲۲
من به نظرم امثال شما مشکل اساسی دارند به روانپزشک مراجعه کن
محمد علی
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۲۱:۲۵
با سلام خدمت برادر یا خواهر گرامی از اینکه جواب طولانی شما را به سوالی که از سایت محنرم جهان نیوز کرده بودم دیدم خوشحال شدم و از اینکه با حرفهایم موافق بودین تشکر میکنم و سوالتان از من در مورد کلمه (شما ها) بود که چرا این کلمه را بکار بردم خواهر یا برادر محترم من با اشخاص کاری ندارم اصولا از یک لفظ کلی استفاده میکنم که به یک طیف و گروه که افکار مشترکی دارند کلمه شماها را بکار میبرم. در مورد قضایای سال 88 همه حرف بنده این است که چرا یک طرفه به قاضی میروید چرا شما در تریبونهای مختلف و صدا و سیما هر حرفی را حق دارید بزنید ولی طرف مقابل اجازه هیچ دفاعی را ندارد این کارها بیشتر ابهام آفرین است تا آگاهی بخش. در ضمن شما با نامبردن از خاتمی موسوی و نبوی ادعا کردید که اینها از قطار انقلاب پیاده شدند من نمیدادنم چطور به راحتی میتوانید تهمت بزنید من بر خلاف شما قاطعانه میگویم آنها به انقلاب و راه پر نور امام خمینی اعتقاد و اعتماد دارند و کاندیدا شدن موسوی بعد از بیست سال خانه نشینی فقط برای حمایت و صیانت از دستاوردهای انقلاب و خون شهدا بوده است.
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۲۲:۱۳
با عرض سلام و تشکر از پاسخ پرمهر شما
احتراماً بنده با آشنایی مختصری که به واسطه تعدادی از هم کلاسان دوره دانشجویی که اعضاء انجمن اسلامی دانشکده بودند (همگی طیف علامه) و شنیدن غیرمستقیم نظرات مشخصاً خاتمی، مقالات منتشر شده در مجلات وابسته به جریانهای اصلاح طلبان، تعدادی از مصاحبه های انجام شده توسط جریانات مختلف سیاسی کشور با مطبوعات خارجی، تعدادی از بیانه های موسوی (آنهایی که خوانده ام) و ابراز علاقه شدید شورای روابط خارجی آمریکا به اصلاح طلبان (در حدی که دکتر روحانی را اصلاً قبول ندارند) در حال حاضر 99.99% مطمئن هستم اصلاح طلبان در خط امام و انقلاب نیستند و عامدانه درصدد نفی انقلاب هستند؛ خودشان به کرات گفته اند اشغال لانه جاسوسی اشتباه بوده (به تعبیر امام (ره) که انقلاب دوم بود)، غنی سازی هسته ای غیرضروری بوده و حمایت از حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین (حماس، جهاد اسلامی و دیگران) تقابل بیهوده و مضر با دنیا.
درک بنده در حال حاضر این است که (البته اخیراً در همین سایت مقاله بسیار مبسوط و مفیدی منتشر شده بود که متأسفانه اسم نویسنده را به خاطر ندارم) گروههای متمایل به چپ در اکثر دنیا پس از فروپاشی شوروی پشتوانه ایدئولوژیک خود را از دست دادند و به درجات مختلف به لیبرالیسم و اقتصاد بازار متمایل شدند؛ کتابهای موجود در انجمن اسلامی دانشکده ما تا حد کمی مؤید این فرضیه است، مخصوصاً اینکه ترجمه های انجام شده مربوط به قبل از دوم خرداد هستند. ضمناً اصلاح طلبان در سالهای 76 و 77 در مورد سیاست اقتصادی سردرگمی داشتند ولی بعداً دنباله راه دولت سازندگی را گرفتند و تز توسعه سیاسی هم در چارچوب نظریات ف. فوکویاما و س.پ. هانتینگتون قابل توضیح هستند.
پوزش میخواهم که سر شما را درد آوردم، ولی مخلص کلام آنکه در مورد چرایی و چیستی مواضع اصلاح طلبان میتوان کتابخانه ها نوشت، اما نمود خارجی آن یک چیز است: پیاده شدن از قطار انقلاب.
و اما در مورد دفاع طرف مقابل، اصلاً پایگاه رأی طرف مقابل در عدم دفاع است! اگر محکم از ارزشهای اسلامی و انقلابی دفاع کنند اولاً یک کار منافقانه انجام داده اند (اصلاً جکومت دینی را قبول ندارند) ثانیاً تعدادی از آراء خود را از دست خواهند داد؛ نتیجتاً گاه به نعل میزنند و گاه به میخ.
در مورد کاندیدا شدن موسوی بعد از 20 سال هم تحلیل این بنده حقیر کمترین این است که اصلاج طلبان میدانستند اگر کاندیدایی شائبه ثروتمند بودن یا ارتباط با «مافیای ثروت» را داشته باشد، مطلقاً رأی نخواهد آورد؛ به تعبیر بعضی از دوستان اصلاح طلب، موسوی چتری بود که مستضعف و مستکبر میتوانستند زیرش قرار بگیرند؛ صبغه انقلابی هم داشت و میگفت میخواهد راه امام را برود؛ ظاهر الصلاح بود و خلاصه تصویر و پوستر خوبی بود که حساسیت ایجاد نکند ولی مصاحبه موسوی با مجله تایمز یک روز قبل از انتخابات، مشی کلی اصلاح طلبان در مورد نظام، دیدارهای انجام شده بین اصلاح طلبان و اندیشکده های آمریکایی، تردد چهره های فعال دانشجویی بین ایران و آمریکا، و از همه مهمتر آشنایی شخصی خودم با طرفداران اصلاح طلبان همگی دلالت بر عزم آنها بر سکولاریزه کردن ایران، محدودیت ولی فقیه و نهایتاً اگر موفق شوند واگذاری سیاست خارجی و منابع طبیعی ایران به کنسرسیومهای بین المللی و دول بیگانه دارد.
طولانی شد و شاید به نظر بدبینانه برسد، ولی بنده اینطور فکر میکنم.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۱:۲۶
اجنهاد نکنید و طبق قانون عمل کنید همه چیز حل خواهد شد.
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۲:۵۰
دوست عزیز
از نامه دلسوزانه شما بسیار متشکرم
حس وطن پرستی و تعهد شما را کاملا ستایش می نمایم

ولی یک نکته را فراموش نکنید. متاسفانه دنیای سیاست دنیای کثیف و نا سالمی هست. همه ما قبول داریم که دست آمریکای جنایتکار به خون پدران، برادران و فرزندان ما آلوده است. اما یک پرسش: مگر دست روس ها در خون اجداد ما دخیل نیست؟ پس چرا امروز بهترین روابط را با آنها داریم؟ مگر دست چینی ها در قتل عام مسلمانان چین که چند سال پیش اتفاق افتاد عیان نیست؟ پس چرا اینقدر با آنها صمیمی هستیم؟ مگر عراقی ها پدران و فرزندان ما را قتل عام نکردند؟ پس چرا امروز با آنها دوست شده ایم؟ و ده ها نمونه دیگر از این دست. می بینید که دنیای سیاست (متاسفانه یا خوشبختانه) فقط و فقط بر مدار منافع می گذرد و همین که منافع یک طرف برآورده شود جنایات و دستان خونبار طرف دیگر فراموش می شود حتی اگر یک طرف این میز ایران مظلوم و طرف دیگر روسیه، چین، عراق، آمریکا، انگلیس جنایتکار باشد
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۲۲:۲۴
با تشکر از لطف و عنایت حضرتعالی
متأسفانه بنده از بیان زیبا و شیوایی مثل شما برخوردار نیستم که بتوانم به شایستگی جواب یدهم اما آنچه میدانم این است که اگر امروز اتحاد جماهیر شوروی وجود میداشت، ما کماکان با آن دشمن بودیم. علت رابطه با عراق از بین رفتن رژیم صدام بود؛ اگر صدام هنوز در قدرت بود ما چنین رابطه برادرانه و نزدیکی با عرق نداشتیم. وزیر دفاع عراق از ما به صورت رسمی به خاطر جنایات صدام عذرخواهی کرد و نخست وزیر عراق در هر سفر رسمی به ایران با حضور در مرقد بنیانگذار انقلاب از ایشان به خاطر جنگ با ما عذرخواهی میکرد. ضمناً در مورد قضیه چین یا داغستان توجه شما را به تحرکات «مسلمانان» در پاکستان و افغانستان جلب میکنم. بالأخره طالبان هم مسلمان هستند دیگر! ولی اولاً ما سیاست عدم مداخله در امور کشورهای دیگر را تعقیب میکنیم، ثانیاً این مسلمانها بیشتر از اینکه با ما قرابتی داشته باشند، شبیه طالبان، تحت تأثیر وهابیها هستند. نهایتاً انقلاب ما در جهت تغییر این مناسبات سیاستورزی کثیف بوده و هست؛ هدف ما آزاد کردن ملتهای دنیا از این قیود مصنوعی در روابط بین انسانهاست. اگر ما از این قواعد پیروی کنیم که باعث تثبیت و تعمیق آنها میشویم.
بعید میدانم جواب شما را به تمامی داده باشم، ولی تا زمانی که آمریکا دست از استکبار برندارد، حتی شما با این همه حسن نیت و بیان شیوا هم نمیتوانید به توافقی با آنها برسید.
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۴:۰۹
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی. اصلا خودت میفهمی چی میگی؟
قمر تاج خانوم
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۹:۴۹
ننه یکی از اون اسرار هارا که هویدا میگردرا بگو ببینیم چی بوده
اصغری
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۵:۲۸
آقا مجید مشکل شماها اینه که خودتون کل نظام میدونین و اگه کسی بهتون بگه بالا چشت ابرو داد و فریادتون میره بالا که ای وای نظام به خطر افتاد
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۲۳
به به ....بازم اصغری جان عزیز دل اصلاح طلبان!!!!
حالا یه بارم این مجید جان دلبندم اومد یه حرفی به غیر از تایید و تکذیب وتبریک بزنه . واسه چی ضایعه اش میکنی؟؟؟گناه داره طفلک؛ ما که یه مجید خالی بند بیشتر نداریم!!!!!
پيروز
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۰:۵۹
اتفاقا برعكس شما و طرفداران اون آقايان خاص خودشون رو كل نظام ميدونند شما بوديد كه با وجود راي بيست وچهار ميليوني ريختيد توي خيابون اما در سال 92 وقتي روحاني راي آورد كسي از اين طرف اعتراضي هم نكرد پس دادوبيداد كردن كار شماست مملكت رو چند ماه به كول هم ريختيد، دادو بيداد نكردين !!!!!!!جدا چقدر رو ميخواد آدم اينهمه قانون شكني بكنه بعد از همه طلبكار باشه بعد بقيه رو متهم بكنه با قانون شكني سال 88 بود كه طرف خارجي رو دار شد و مشكلات بعدي براي ايران رو ايجاد كردند شما در رديف منافقين و ريگي قرار گرفتيد
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۶:۳۶
اصغری جون کسی که شمشیر علنی بر نظام اسلامی میکشه، حتی کودکان هم می توانند درک کنند که حکمشان اعدامه، واین خیال که امثال شما و علی اقا در سر می پرورانید که با محاکمه ایشان دوباره کشورو به تشنج بکشید و اقتصاد کشور رو بیشتر از این لگدمال کنید و ماهی های خود را صید کنید، مطمئن باشید به گور خواهید برد و نظام از حرفای بی سر و ته اقای مطهری و امثال ایشون هیچ باکی نداره
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۳۸
به به آقای محقق چطوره؟ اجبار مسئولان تموم نشده که به آغوش ملت برگردی؟ اگه اصرار اون ها تموم نشده لااقل خودت وی پی ان رو خاموش کن و بیا ایران! !!! خخخخخ
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۰:۵۷
هرگز استدلالی فراتر از لمپنیسم و دلقک بازی از اصلاحات دیده نشده و نخواهد شد!
تارینه
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۵۷
صرفا جهت نصیحت:
دست از خیال پردازی ودروغ بردارید تا این قدر مضحکه ی عام وخاص نباشین.
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۳:۱۵
مطهری یک انسان ...که خودشو پشت پدرش مخفی کرده و میخواد ادای آدمای شجاع رو در بیاره. اما شجاعت در حقیقت گفتنه نه در مغالطه...
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۳:۱۷
به نظر می آید حق با مطهری باشد. شما همش می گویید ما کاری به آن نداریم کاری به این نداریم آن اهمیت ندارد این اهمیت ندارد ...
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۳:۱۸
تو خودت متن نامه آقای مطهری را متوجه نشده ای.

مطهری به وظیفه نمایندگی خود خوب عمل میکند تاب دیدنش را ندارید اگه چاپلوسی میکرد تمجیدش میکردین
...
بهار
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۳:۲۰
کاسب ازادی از حصر هم به این اقا میگن.به این بهانه هر روز خودش رو مطرح میکنه.حتی یه بار هم نشده سنگ مردم رو به سینه بزنه.مثلا به دولت بگه اخه کسی که خودش توی دهها شرکت هیئت مدیره است چطور میتونه وزیر صنعت باشه!اگه به طرفداری از حقه ،حق دونفر مهمه یا حق 77میلیون نفر؟!
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۳:۲۳
بابا این شخص...مطرح شدن داره ولش کنین...
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۳:۲۸
واقعا آقای علی مطهری اینقدر سطحی فکر می کنه یا چون این طرز تفکر، طرفدارهایی داره، خودش رو مجبور می کنه که اینقدر سطحی فکر کنه؟ واقعاً اغلب جاهای متنی که به آقای جنتی نوشته بود، پر بود از حرفهای بی ارزش. خدا عاقبت همه ی ما رو به خیر کنه.
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۲:۵۴
سالی که نکوست ازبهارش پیداست توعاقبت بخری نگران نباش دلخوری اگرنیازبه رای توبودرای نده کاردیگرکه خداراشکرازدستت ساخته نیست
مهدي
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۳:۴۰
من فكركنم اين مطهري اگه پشت درخونه هاشمي يا ميرحسين ... پيداكنه ميبره ميندازه توخونه احمدي نژاد بعدشم زنگ ميزنه110
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۲:۵۸
راست گفتی خدایش اگه توراپشت درب خونه جناب موسوی یاتوی جای دیگه همون نزدیکیها پیدات کنه میبره میندازه پیش دوستت احمدی نزادتابلکه توی هاون کوبیده بشین یک انسان قابل استفاده بیادبیرون
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۳:۴۴
مگر ايشان فرزند مطهري نيست چرا هر وقت كم مي آريد از بزرگان مايه مي گذاريد ...
ح ا
Norway
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۰۱
آقای مطهری هنوزداغ فتنه 88 برپیشانی مردم ماازبین نرفته وهنوز موضع گیریهای دوپهلوی شماهم فراموش نشده بهتراست ازموقعیت خودتان سوء استفاده نکنید .
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۵۸
اتفاقا هنوز پیرامون فتنه 88 سوالهای زیادی بی جواب مونده که فقط محاکمه علنی متهمان میتواند آن را پاسخ دهد.
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۱۲
بچه که که بوده همیشه میخواسته جلب توجه کنه هنوز هم این اخلاق در او هست مطهری خیلی ...... هستی
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۳:۰۱
کاراین بزرگواربه کجا رسیده که هر...بتونه درموردبزرگ مردی همچون مطهری اظهارنظرکنه
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۱۴
... ول ش ک ن ی د
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۱۴
عقل و شعور هم خوب چیزیه
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۵۹
چرا فکر میکنید هر کسی مثل شما فکر نکند لزوما از دین و عقل و شعور بی بهره است؟
جراغعلی
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۹:۵۸
توهم یک چیزی یاد گرفتی فکر میکنی شق القمر کردی ما نمیگیم کسی مثل من یا تو یا اون فکر کنه بلکه میگیم هر فکر ی که داره برای خودش محترم است نیابد یا جارو جنجال به زور بخواد بگه فکر من درسته و شروع کنه به نوشتن نامه سر گشاده به این شخصیت و آن شخصیت که فکر من درسته بقیه فکرشون درست نیست این مثل این میمونه که من بگم پشگل از عسل خوشمزه تر و مقوی تر و گرونتره همه هم باید قبول کنند
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۶:۳۸
کسی که متوجه نشه وقتی دو نفر بر روی نظام اسلامی علنا شمشیر میکشن، حکمشون چیست و نسبتشون با بقیه چگونه است، اگر فرض کنیم عقل و شعور داره فکر نمی کنید یه مقدار ساده انگاری کردیم؟
ایرونی
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۲۷
پسر نوح با بدان بنشست،خاندان نبوتش گم شد...
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۴۲
اي كاش همه نمايندگان مجلس همانند مطهري ، توكلي بودند
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۲۲
مطهری به توکلی چه کار داره؟! ...
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۳:۰۳
مطهری خیلی مردتر واقاتره درست مقایسه کن
صدرا
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۲۰:۰۰
از قیاسش خنده آمد خلق را
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۶:۳۸
لطفا این علی اقا رو با اقای توکلی در هیچ زمینه ای قیاس نکنید
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۴۲
مطهري نماينده واقعي مردم تهران وايران
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۶:۳۹
بنده به اقای مطهری متاسفانه رای دادم ولی به هیچ وجه ایشونو نماینده خودم با این کاراش نمیدونم، چه برسه بقیه مردم تهران و ایران...
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۴:۴۳
زمان تبليغات نمايندگان مجلس تفاوت تبليغات آقاي مطهري وبقيه نماينده ها را ببينيد چطور بيت المال را هدر مي دهند
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۲۲:۲۸
اشتباه مثبت زدم
رضا
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۰۸
نامه مطهری کاری است برای جلب آرای معاندان انقلاب و اصلاح طلبان و سکولارهای کشور برای مجلس بعدی.
سوفیا لوره
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۲۰:۰۲
ننه مطمعن باش تآئیدنمیشه
علی اصغر
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۲۰:۰۵
اگر عنوان فرزندی شهید مطهری را از وی بگیری هیچی از خودش نداره جز یک مشت حرفهای پوج و بی منطق برای جلب نظر و مطرح شدن .
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۲۲
دکترمطهری نماینده واقعی و خداترس مجلس است و ترسی ازتندروهای افراطی ندارد . خداایشان راحفظ بکند الهی آمین .
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۲۴
جهان بسیار کار خوبی میکنید که نظرات مخالف رو هم انتشار میدید البته اگر سایتهای زنجیره ای مثل عصر ایران و...مثل شما عمل میکردند مجبور میشدند طی چند روز بساط خودشون رو جمع کنند.چون جوابی برای انتقادها ندارند
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۲۵
آقای مطهری فءین تذهبون؟
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۲۶
آقای مطهری متاسفانه کمتر از هوششون استفاده میکنند و معاندین هم این موضوع رو فهمیدن واستفاده لازم رو میبرند
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۳:۰۹
تودراین سن چکارکردی برای این انقلاب ومردم این بزرگوارکه اولا فرزندشهیدبزرگواری بعدا هم به اندازه سن وسال توبرای انقلاب رنج برده پس کمی خجالت بکش وادای دلواپسان راازخودت درنیار
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۳:۱۲
کل اگرطبیب بودی سرخوددوا نمودی اگرتوهوشی داری برای خودت استفاده کن صذنفرازقبیل تو به گرد هوش وذکاوت دکترمطهری نمیرسدخداوندشفای عاجل عنایت فرماید
شریفی
Finland
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۳:۱۸
سلام ارزوی سربلندی وموفقیت روزافزون برای جناب دکترعلی مطهری بزرگ مردتاریخ ذارم وامیدوارم ایشان ونسلهای اینده شان وکلیه خانواده محترمشان درپناه حق محفوظ ومقتدرباشندامین یارب العالمین
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۱۶:۴۹
سخت نگیر. هنوز در سن چنجاه و چند سالگی دارای عنوان پسر شهید است یعنی از خودش جز یک دهان پر و عدم بصیرت چیزی نداره. اگر جواب ندید خودبخود گم میشه
۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ۲۳:۳۶
درود بر علی مطهری نماینده شجاع
همزاد مجيد آقاى مجد
United States
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۰:۳۰
جهان چرا اسم نويسنده رو ننوشتى؟ خوب بود با ساير نظرات مشعشع ايشون آشنا ميشيديم! اما در باره آخرين سؤالش بايد به وى گفت: اگر نمى توانيد به حافظه خود مراجعه كنيد به مطالبيكه آن روزها در مطبوعات و سايتهاى خبرى درج ميشد و الآن نيز براحتى قابل دسنرس است مراجعه نمائيد تا در كمال تعجب دريابيد كه چگونه هشت تن از اعضاء شوراى نگهبان رسماً و علناً از آن كانديداتورى آن مرد پاكدست! حمايت نمودند.من از جهان و اين نويسنده عزيز ميخواهم تا:
خود را و ملت را به نفهميدن دعوت نكنند
۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ۰۶:۵۶
سلام.شما لطفا اسامی رو بگدارین تا بدونیم.نامه بخشهای مختلف داره.شایدم تو یه بخش اشتباه شده باشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۰:۳۴
نظرات جناب جنتی نظر شخصی نبود این نظر اسلام و تمام فقهای شیعه است و آقایان موسوی و کروبی محارب و باغی بر حاکم شرعی بودند و طبق قانون شرع باید اعدام می شدند ولی حاکم شرع اعمال ولایت فرمودند وبرایشان تخفیفی داده شد و حصر شدند مانند اقدامی که امیرالمومنین (ع) نسبت به عایشه ام المومنین انجام دادند.
در ضمن جناب مطهری از ولی فقیه تبعیت ندارد بنابراین چنین واکنش هایی از ایشان طبیعی است. لذا در این موارد مورد توجه ضد انقلاب قرار می گیرد و تشویق می گردد چون در راستای خواست آنان عمل کرده است و در مواردی که از حجاب حمایت می کند مورد انتقاد. اصولا هر شخصی که به نحوی عمل کند که موجب تضعیف ولایت شود و یا سخنی بگوید که تعریض به سخنان ایشان باشد یا از این دست به عنوان یک سرمایه برای غرب و ضد انقلاب جلب توجه خواهد کرد. ایشان حتی سخن حضرت امام (ره) را نیز قبول ندارد آن جا که می فرمایند (قریب به مضمون) که هر وقت این ها از ما تعریف کردند باید به خودمان شک کنیم.
مجید
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۷:۲۲
پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوتش گم شد.
ali
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۸:۱۷
درود بر مطهری عزیز
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۲:۲۱
با سلام و احترام براي همه ي مخالفان انديشه من و تشكر از هر كسي كه متنم رو مي خونه و احياناً نظرش رو اعلام مي كنه:

1- متاسفانه وقتي نظرات خونده مي شه، پاره‌اي از عزيزيان در جملاتشون به جاي اعلام نظر شخصي خودشون، از ادبيات تمسخر و لودگي براي پاسخ به ساير افراد استفاده مي كنند!
2- كاش برادرها و همسنگرهاي ديروز، كه به دليل عدم برابريشون در دريافت سهمشون از قدرت، امروز روبروي هم قرار گرفتند، مشكلاتشون رو در يك ميز رودررو حل و فصل مي كردند و اون رو بين توده مردم، نمي كشوندند تا تاوانش رو مردم پس بدند و سرنوشت اجتماعيشون اينگونه كه شاهديم رقم بخوره!
3- اگه نيمي از سران و دولتمردان پيشين از بازرگان و طالقاني و موسوي و خاتمي و ... بد هستند، پس چرا مجوز حضور در انتخابات رو بهشون داديد. و اصلاً چرا انتخابات ميگذاريد، و بازارگرمي مي كنيد. چرا كوشش براي تخريب همديگه هست نه ساختن. انگار مسابقه گذاشتن براي ويراني جامعه هر دوره هر كدوم ديگري رو خراب مي كنن تا بگند ما خوبيم.
4- اساساً آيا شيوه مبارزه با امپرياليسم آمريكا و انگليس فقط در شيوه اتخاذ شده فعلي هست يا اينكه با قويتر كردن كشورمون در تمامي جنبه هاي علمي و فن آوري و عدم وابستگي به كشورهاي ديگه ميشه اين مهم رقم مي خوره. كدوم كشور مخالف درس خوندن، مدرسه ساختن، ورزشگاه ساختن، مراكز تفريحي و ... هست كه ما همه ي كم كاريهامون رو گردن ديگران مي اندازيم؟!
5- به باور من تا زماني كه به هركس و هر چيز وابسته هستيم و قدرت توليد نداريم و وارد كننده و مصرف كننده ايم، عقب مانده مي مونيم. و با شعار دادن و مرگ بر و درود بر گفتن، مشكلات ما حل نمي شه.
6- بايد پذيرفت كه بخشي از مشكلات مربوط به تك تك افراد هست، و هركس به سادگي مي تونه در مورد خودش قضاوت كنه كه ساعات عمرش رو صرف چه كاري داره مي كنه، آيا وجدانش از خودش راضيه، آيا در مقابل فرزندش و نسل آينده مي تونه در مقابل اعمالش پاسخگو باشه؟ و بخشي از مشكلات هم در سطح كلان و مديريتي و از بالا به پايين هست و متاسفانه حاصل اين هر دو روز به روز دور شدن تك تك افراد و جامعه از جايگاه واقعي و انسانيي هست كه لايقش هستيم. پس شايد هر كس بايد قيام كنه از آنكه و آنچه هست به سوي آنكه و آنچه بايد باشه، تا شايسته واقعي قرار گرفتن در زير بيرق قائم رو داشته باشه.
7- براي همه انسانها شادي و سلامتي رو آرزومندم.
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۲۲:۴۶
با عرض ادب و احترام
حرفهای بسیار پسندیده ای زدید و فقط در دو مورد عرض کنم که
در مورد 3. دیگه ما از امام (ره) که تیزبین تر نیستیم. آقای بازرگان اومد و جا زد (و اخیراً محمد یزدی در مصاحبه با مهرنامه گفته بود که بازرگان اصلاً مخالف انقلاب بود و میخواست شاه بمونه) و ما پذیرفتیم که اشتباه کردیم. آقای خاتمی هم اومد و شما باید موضعگیریهای ایشون رو در دهه 60 ببینی! کسی فکر نمیکرد پسر آیت الله خاتمی از اون حرفها به این حرفهای امروزش رسیده باشه. انتخابات هم برای این برگزار میشه که اساس و پایه نظام سیاسی ما مشارکت مردم هست و بدون مردم اصلاً نمیتوان حاکمیت را تشکیل داد، منتها در چارچوبهایی که خدای ناکرده یک کسی نتواند مسیر راه را منحرف کند (خیلی داستان مفصلی دارد).
در مورد 4. بنده معترض کلیت حرف شما نیستم، ولی بعضی سیاسیون اصلاً اعتقادی به مقابله با آمریکا و مقاومت ندارند! میگویند رژیم صهیونیستی که قدرت اول منطقه است (!!)، ترکیه دوم، نهایتاً ایران و عربستان به صورت مشترک (!) سوم. یعنی اینقدر هم خودباوری ندارند و اگر سیاست خارجی بر مبنای ضعف طراحی شود توانایی بالقوه ما بروز نخواهد کرد. اصلاح طلبان اصلاً به رقابت جغرافیای سیاسی با آمریکا در همین محله خودمان (خاورمیانه، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس) اعتقاد ندارند. شاهد؟ آقای ری تکیه (متولد ایران که در سال 1356 به همراه خانواده به آمریکا رفت و چند سال در شورای روابط خارجی آمریکا مسئول ایران بود) در مصاحبه ای قبل از انتخابات سال 88 در یک کارگاه آموزشی در مورد انتخابات مؤکداًًً توضیح میدهد تنها گروه مورد قبول آمریکا برای پیروزی در انتخابات اصلاح طلبان هستند چون اصلاً قصد رقابت با آمریکا در منطقه را ندارند. همین آقای تکیه مخالف توافق هسته ای با دولت فعلی است، چون میداند دکتر روحانی اصلاح طلب نیست و سیاست منطقه ای ایران -بیش و کم - در مسیر فعلی ادامه خواهد داشت (طرف ایرانیه، دائماً داره روزنامه ها رو میخونه، کاملاً در جریانه).
ققنوس
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۹:۴۳
اقامن میگم این اقای مطهری نون بابای شهیدش (خدا رحمت کنه باباش رو) میخوره وگرنه سواد نظریه پردازی وازاین دست حرفارو نداره تنها هنرش هم حمایت از سران فتنه هست ..............
۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ۰۹:۳۶
این هم شجاعت میخواهد
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ۰۸:۴۲
پسر نوح با بدان بنشست!

علی مطهری اگه راست میگه فرمایشات پدر بزرگوارش را جامع عمل بپوشانه
امثال خاتمی . کروبی و موسوی خیانت کارند و بنظر می رسه که نظام اینچنین مصلحت دانسته که حصر خانگی کنه آنها را
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ۰۸:۵۰
اها ی اهای مطهری
بالا بری پایین بیای این را باید بدونی
کروبی و موسوی و در راس این دو ( خاتمی )
باید اعدام شوند
چون دست در دست کسانی دادند
( امپریالیسم ) که پدر بزرگوارت ( شهید مطهری ) بارها در سخنرانی هایش با خشم و نفرت از آنها
یاد می کرد
دلسوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ۰۸:۵۲
با با یکی به این علی مطهری بگه اینقدر جاده صاف کن اجنبی نباشه
دارابی
Iran, Islamic Republic of