جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دلیل اختلالات روانی از نگاه طب سنتی

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۱۹
کد مطلب: 386506
اختلال عملکرد روده‌ها و به ویژه روده بزرگ عامل بسیاری از بدرنگی‌ها و جوش‌های پوستی، اضطراب‌ها، افسردگی‌ها و دیگر مشکلات روحی، اضطراب‌ها، افسردگی‌ها، اختلال در رشد ناخن پاها و حتی عفونت مکرر کناره ناخن‌ها، مشکلات و اختلالات رحمی است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، وقتی غذایی را می‌خوریم، دندان‌ها، زبان و غدد ترشحی موجود در فضای دهان، نخستین اعضایی هستند که با غذای خورده شده سر و کار دارند.

بسیاری از سوء هاضمه‌ها درست از همین نقطه آغاز می‌شوند. وقتی غذایی را خوب نمی‌جویم، در واقع این عمل را به اعضای بعدی در مسیر گوارش واگذار کرده‌ایم. فردی که سال‌ها غذای خود را تند تند و نجویده قورت داده، در واقع سال‌هاست معده و دیگر اندام‌های گوارشی‌اش را مجبور ساخته عمل دندان هایش را بر دوش بکشند، پس هر گونه بیماری گوارشی بر اثر این رفتار نامناسب، برایش محتمل است.

مواد غذایی از دهان و حلق وارد مری و سپس معده می‌شوند که حرکات آنها غیر ارادی است. تمرکز و آرامش در موقع خوردن غذا، باعث نظم در دستگاه گوارش و ترشح به موقع شیرابه‌ها، آنزیم‌ها و هورمون‌های گوارشی و در نتیجه هضم و جذب درست غذا می‌شود.

برعکس، اگر حین غذا خوردن، مشغولیت فکری و استرس داشته باشیم و یا مشغول انجام امور متفرقه نظیر تماشای تلویزیون، صحبت با دیگران و ... باشیم، خواسته یا ناخواسته با درگیر کردن مغز و سیستم اعصاب خودکار به این امور، توجه آنها را از مدیریت سیستم گوارشی منحرف می‌کنیم.

با صرف نظر از «کبد» به عنوان یکی از «اعضای رئیسه» بدن و از اجزای اصلی نظام گوارش است به روده‌های کوچک و بزرگ می‌رسیم. امروزه می‌دانیم که نقش این اعضا، فقط هدایت فضولات معدی به خارج از بدن نیست و عملکرد طبیعی و درست آنها، نقش مهمی در تنظیم شرایط طبیعی بدن در حوزه غذاها، آب و الکترولیک‌ها دارد و از نگاه پزشکی پارسی نیز عملکرد درست این اعضا، در تناسب بدن و اخلاط چهارگانه آن بسیار مهم است تا جایی که اختلال عملکرد روده‌ها و به ویژه روده بزرگ را می‌توان مستقیم و غیر مستقیم، عامل بسیاری از بد رنگی‌ها و جوش‌های پوستی، اضطراب‌ها، افسردگی‌ها و دیگر مشکلات روحی، اختلالات غدد درون ریز، واکنش‌های آلرژیک، مشکلات مفصلی، اختلال در رشد ناخن پاها و حتی عفونت مکرر کناره ناخن‌ها، مشکلات و اختلالات رحمی، مشکلات کبدی و کلیوی و حتی سنگ سازی‌های مکرر در کلیه‌ها و کیسه صفرا و ... دانست.

به عقیده ناصر رضایی پور دستیار تخصصی طب سنتی در پیام تندرستی؛ متأسفانه در سال‌های اخیر، بی‌توجهی به دستورات بهداشتی پزشکی سنتی و نوین، موجب گسترش بیماری‌های ناتوان کننده‌ای چون یبوست، بواسیر و شقاق مقعد، اسهال دوره‌ای، انگل‌های روده‌ای، زخم‌های روده‌ای، بیماری‌های التهابی روده چون کولیت‌ها، سندرم روده تحریک پذیر و ... شده است و می‌تواند موجب دردهای مفصلی، سنگ‌های کلیوی، بیماری‌های پوستی، کم خونی‌ها و بسیاری بیماری‌های دیگر و حتی خار پاشنه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *