سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

واکنش وزارت‌خارجه به یک خبر و پاسخ جهان

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب: 386305
مسئولان محترم این اداره کل در فاصله یک هفته مانده به سفر و با وجود اعلام رسانه های غربی مبنی بر قطعی بودن مذاکرات، اساسا بودن یا نبودن مذاکرات را مورد تردید قرار داده و با بیان اینکه «فعلا هیچ چیز مشخص نیست» ارائه یادداشت را به روزهای بعد احاله کردند.
به گزارش جهان، پس از انتشار یادداشتی با عنوان «تکریم خبرنگاران به شیوه وزارت خارجه!/ سوءمدیریت یا ادامه تاکتیک مخفی‌کاری؟»  روابط عمومی وزارت امور خارجه به این مطلب واکنش نشان داد. متن جوابیه این وزارتخانه و پاسخ جهان نيوز را در ادامه می خوانید:

در خصوص مطلب منتشره در سایت جهان نيوز (ساعت ۹:۱۶ دقیقه صبح روز یکشنبه ۹۳/۷/۲۰) تحت عنوان «تکریم خبرنگاران به شیوه وزارت امور خارجه! سوء مدیریت یا تاکتیک مخفی کاری ؟» نکات زیر را جهت تنویر افکار عمومی و پاسخ به این مطلب منتشر می نماید.

- سایت محترم در مطلب خود ادعا کرده که وزارت امور خارجه از صدور یادداشت جهت ارائه به سفارت اتریش در تهران برای دریافت روادید از سوی خبرنگاران خودداری کرده است. این در حالی است که این وزارت یکروز قبل از انتشار این مطلب و در تاریخ ۱۳۹۳/۷/۱۹ با صدور یادداشتی، ضمن رعایت شأن عزتمندانه خبرنگاران محترم، اسامی روزنامه نگاران متقاضی جهت سفر به وین برای پوشش مذاکرات هسته ای را به سفارت اتریش معرفی و طبق اطلاع ۹ نفر از این افراد در روز یکشنبه ۹۳/۷/۲۰ روادید دریافت نموده اند.

- این رسانه محترم در حالی مدعی رفتار بد با خبرنگاران متقاضی جهت پوشش مذاکرات هسته ای شده است که در سه دور مذاکرات هسته ای در ژنو و ۶ دور مذاکرات در وین، وزارت امور خارجه نهایت همکاری و همراهی را با خبرنگاران در خصوص اعزام و پوشش مذاکرات با بالاترین تسهیلات ممکن داشته است.

- سایت محترم در پایان مطلب خود به گمانه زنی پرداخته و با ارتباط دادن موضوع عزیمت خبرنگاران به وین و مذاکرات هسته ای، این سؤال را مطرح کرده است که آیا وزارت امور خارجه افکار عمومی را برای یک توافق بد آماده می کند؟ در این رابطه قابل توجه است که تیم مذاکره کننده در هر مرحله از مذاکرات تلاش نموده تا رئوس اصلی مذاکرات را به اطلاع رسانه ها و ملت شریف ایران برساند و این روند را در آینده نیز دنبال خواهد کرد. البته فرزندان ملت و انقلاب اسلامی در تیم مذاکره کننده هسته ای به چیزی کمتر از حقوق مسلم ملت بزرگ ایران در مذاکرات و هر توافقی رضایت نخواهند داد. اما اگر دقت کنیم در حالی که رژیم صهیونیستی و لابی حامی آن در امریکا با ایجاد بحران ساختگی در مورد موضوع هسته ای ایران سعی در دامن زدن به ایران هراسی در جهان داشته و دارند نظام جمهوری اسلامی ایران با ارائه رویکرد حمایت از مذاکره و توافق در چارچوب موازین و اصول، ابزار تبلیغاتی دشمن علیه کشورمان را کند و بی اثر نموده است.

پاسخ جهان:

اول ـ در پی اعلام دور جدید مذاکرات در وین خبرنگاران رسانه های مختلف اعم از رسانه ملی، خبرگزاری ها، سایت های خبری و روزنامه ها از تاریخ دوشنبه ۱۴ مهرماه معرفی نامه های خود را جهت انجام امور مربوطه به اداره کل ارتباط با رسانه های وزارت خارجه به صورت حضوری و بعضا از طریق فکس ارسال نموده و طبق روال معمول، منتظر تنظیم یادداشت این وزارتخانه خطاب به سفارت اتریش جهت اخذ ویزا شدند.

این در حالی بود که مسئولان محترم این اداره کل در فاصله یک هفته مانده به سفر و با وجود اعلام رسانه های غربی مبنی بر قطعی بودن مذاکرات، اساسا بودن یا نبودن مذاکرات را مورد تردید قرار داده و با بیان اینکه «فعلا هیچ چیز مشخص نیست» ارائه یادداشت را به روزهای بعد احاله کردند.

پس از گذشت دو روز و در پایان وقت اداری چهارشنبه ۱۶ مهرماه یکی از کارشناسان این اداره کل ضمن تماس با خبرنگاران متقاضی، اعلام کرد که وزارت خارجه به دلیل اینکه سفر اخیر هیئت ایرانی تنها به منظور مذاکرات دو و سه جانبه و نه مذاکرات جامع انجام می شود، بنای صدور یادداشت ندارد و خبرنگارانی که مایل به حضور در این سفر هستند باید رأسا اقدام به اخذ ویزا کنند.

این در حالی بود که هم وزارت خارجه و هم خبرنگاران می دانستند که صدور ویزا در عرض چند روز اساسا بدون ارائه یادداشت وزارت خارجه ممکن نیست و پروسه ای بیش از یک ماه نیاز دارد. با این وجود برخی از خبرنگاران صبح روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه به سفارت اتریش مراجعه کرده و پیگیر صدور ویزا شدند که با تمسخر کارمندان سفارتخانه مذکور مواجه شده و در تماس های متعدد این مسئله را با شخص خانم افخم و مدیران زیرمجموعه ایشان در میان گذاشتند.

با این حال خبرنگاران باز هم در روز پنجشنبه موفق به دریافت یادداشت نشده و قول صبح شنبه به آنها داده شد اما تا اواخر وقت اداری روز شنبه ۱۹ مهرماه نیز از ارائه یادداشت امتناع شد تا اینکه در نهایت بعد از ظهر روز شنبه آن هم پس از تماس های مکرر خبرنگاران به نام تعدادی از خبرنگاران متقاضی یادداشت صادر شد و با توجه به تعطیلی دوشنبه ۲۱ مهرماه ـ عید سعید غدیر ـ عملا فرصت مراجعه به سفارت تنها به روز یکشنبه یعنی دو روز مانده به سفر محدود شد و خبرنگاران تا آن لحظه حتی تکلیفشان برای تهیه بلیط سفر روشن نبود. حال اگر این رفتار دقیقه نودی و استرس زا برای خبرنگاران در قاموس وزارت خارجه «ارائه تسهیلات با کمال احترام» تأویل می شود البته ما دیگر بحثی نداریم.

ضمنا خوب بود روابط عمومی محترم وزارت خارجه در مورد چرایی صدور ویزا تنها برای ۹ خبرنگار هم توضیح می داد، آنجا که عدم قاطعیت عوامل این وزارتخانه، کارمندان بی ادب و هتاک سفارت اتریش در تهران را آنقدر جری می کند که با رفتاری دور از شئون دیپلماتیک با خبرنگاران رفتار کرده و بر خلاف عرف معمول، صدور ویزا را منوط به اخذ هزینه، بیمه و تصویر بلیط کردند و لذا بقیه خبرنگاران ترک سفارت اتریش را بر دریافت ویزای همراه با توهین و تحقیر ترجیح دادند.

دوم ـ در باب سفرهای پیشین البته باید گفت تقریبا همین فرآیند با کم و زیادش همواره تکرار شده که نیازی به توضیح مفصل ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *