پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

علم الهدی: مشکل مسکن لاینحل شده

جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 386212
امام جمعه مشهدمقدس گفت: امروز در جامعه ما مسئله مسکن به‌عنوان یک مشکل لاینحل به وجود آمده و دستگاه‌های مدیریت‌های اجرایی کشور در هر دولتی از حل این مشکل عاجز هستند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در ‌نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در حرم امام رضا (ع)، در ادامه موضوع سبک زندگی اسلامی به موضوع مسکن و نگاه اسلام به مسکن که به‌ عنوان یک نیاز مبرم در زندگی عنوان شد، اظهار کرد: مسکن در زندگانی انسان از نیازهای اولیه زندگی است.

وی افزود: نگاه اسلام و شریعت به نیازهای اولیه زندگی این است که مسئله تجارت، سوداگری و معامله نسبت به نیازهای اولیه زندگی مثل غذا، لباس و مسکن باید صرفاً به‌منظور دسترسی افراد صورت گیرد نه به‌منظور تجارت و سودجویی.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از دیدگاه اسلام، سرمایه‌گذاری در نیازهای اولیه به‌عنوان رقابت، تجارت و دستیابی به سود کلان محکوم است. شاید یکی از دلایل حرمت احتکار در مسائل اسلامی همین باشد؛ این‌که احتکار برای مواد غذای حرام شده، این است که مواد غذایی را بخرد و احتکار کند تا قیمت آن بالا برود، یک حرام قطعی تا حد مصادره تمام اموال او از سوی حاکم شرع پیش می‌رود.

امام‌ جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: امروز در جامعه ما ‌مسئله مسکن به‌عنوان یک مشکل لاینحل به وجود آمده و دستگاه‌های مدیریت‌های اجرایی کشور در هر دولتی از حل این مشکل عاجزند به این دلیل است که مسکن به‌جای طلا، سوژه سودجویی و سوداگری‌ها قرار گرفته است.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که سرمایه‌داران سرمایه خود را در دل خاک و سیمان می‌بینند، عنوان کرد: این‌که امروز، سرمایه‌ سرمایه‌دار به‌جای حرکت در مسیر تولید و روان کردن چرخ تولید به کار گرفته شود، این سرمایه در دل خاک، شن و سیمان فرو برود و نیاز اولیه زندگی در جامعه را به‌صورت یک سرمایه کلان تجاری و سودآور قرار دهد از یک‌ طرف خانواده‌ها را آواره می‌کند، دختر و پسر جوان را از ازدواج به‌واسطه مشکل مسکن باز می‌دارد و از طرف دیگر، نیروی جوان و بااستعداد را در عرصه فعالیت‌های اقتصادی از کار می‌اندازد و در نهایت ثروت بین هزاران و میلیون‌ها انسان در جیب یک سرمایه‌دار انباشته می‌شود.

وی گفت: این مسئله هم توسعه اقتصادی را ازنظر بهره‌وری نیروی انسانی دچار سقوط کرده ‌و هم در یک مشکل لاینحل زندگی مردم را آواره کرده است؛ اینجاست که هم دولت، هم مجلس و تمام دستگاه‌های قضایی، مقننه و اجرایی باید این مسئله را مدیریت کنند و این سرمایه‌ها را از دل خاک، شن و سیمان خارج کنند نه این‌که میدان را رها کنند تا یک سرمایه‌دار سنگ دل و بی‌رحم که در جریان نیاز اولیه، زندگی مردم را وسیله انباشت پول خود قرار دهد، انسان‌های بی‌مسکن در آوارگی به سر برند، جوان‌ها قدرت تشکیل زندگی و سامان‌دهی نداشته باشند.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: این مشکلی است که ریشه اصلی آن این است؛ این‌که بنا باشد آقایی همه سرمایه را از یک کارخانه بیرون بکشد، صد کارگر را بیکار کند و مستقلاتی بسازد و خود در خانه استراحت کند و از راه دریافت اجاره آن مسکن کاسبی کند یعنی سم‌الفار اقتصادی کشور، این سمی در راه اقتصاد کشور است.

وی به لزوم توجه قوه‌قضاییه در صدور احکام تخلیه مسکن اشاره و عنوان کرد: این‌که کسی خیلی راحت یک خانواده درمانده را از یک‌خانه استیجاری بیرون بریزد درحالی‌که آنان نیاز به این مسکن دارد، او هیچ‌گاه روی بهشت را نخواهد دید.

امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: اصلاً این حرکت ضد اسلام است، ضد نگاه دین است، عزیزان ما در قوه قضاییه و دادگاه‌ها بایستی به مرّ قانون شرع توجه داشته باشند، مسئله حکم تخلیه بدون دریافت توانایی مستأجر یک قضاوت ناحق و غیرشرعی است؛ عزیزان ما در قوه قضاییه به این مسئله توجه کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: هم دادگاه‌ها و قضات را توجیه کنند، هم بدون احراز توانایی مستأجر حکم تخلیه صادر نکنند؛ به‌واسطه یک برگه بیاید و به‌عنوان مالک بخواهد یک خانواده‌ای را آواره، بیچاره و خیابان نشین کند و زندگی او را در مضیقه قرار دهد. چقدر زوج‌های جوان قدرت کنار هم قرار گرفتن و سامان گرفتن در زندگی را ندارند تنها به خاطر این‌که مسئله جریان مسکن در ورطه رقابت و سودجویی افتاده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به اخراج چهارصد نفر از کارخانه‌های استان اشاره و گفت: اخیراً دو هفته پیش کارگران یک کارخانه اخراج شده آمدند و گفتند صاحب کارخانه، کارخانه را به‌عنوان این‌که ورشکست شده‌ام کارخانه را تعطیل کرده و این آقا سرمایه چند برابر این کارخانه را دارد برج‌سازی می‌کند، آیا در اداره کل تجارت و صنعت استان ما کسی نیست به این موضوع رسیدگی کند؟

‌آیت الله علم الهدی تاکید کرد: آن‌که در اسلام به‌عنوان نگاه به مسکن در سبک زندگی اسلامی مهم است، این است که مسئله مسکن به‌عنوان یک جریان تجارتی در حد دسترسی و فن‌آوری‌های مسکن‌سازی در جامعه اداره شود نه این‌که خاک و شن جای طلا را به‌عنوان پول بگیرد و عرصه مسکن، عرصه رقابت و سودآوری قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امام جمعه مشهدمقدس گفت: امروز در جامعه ما مسئله مسکن به‌عنوان یک مشکل لاینحل به وجود آمده و دستگاه‌های مدیریت‌های اجرایی کشور در هر دولتی از حل این مشکل عاجز هستند. ....؟؟؟؟؟؟؟در حل کردن چه مشکلی موفق بوده اند