پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

افتتاح نخستین کارخانه تولیدباتری‌لیتیومی

سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 385653
نخستین کارخانه تولید باتری لیتیومی در کشور با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، به مناسبت عید سعید غدیر خم با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نخستین کارخانه تولید باتری لیتیومی در کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

سردار دهقان در آیین افتتاح این کارخانه طی سخنانی در جمع خبرنگاران با تبریک خجسته ایام عید سعید غدیر خم، تأمین و توسعه منابع انرژی‌های نو را از اهداف راهبردی وزارت دفاع در تأمین نیازهای متنوع نیروهای مسلح در این زمینه ذکر کرد و افزود: با این راهبرد بحمدالله امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از نخستین کارخانه تولید نسل جدیدی از ذخیره‌سازهای انرژی موسوم به باتری‌های لیتیومی به دست متخصصان و صنعتگران اقتدارآفرین سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع هستیم.

وزیر دفاع گفت: این کارخانه با زیربنای ۱۷ هزار و ۶۰۰ متر مربع و ظرفیت تولید سالانه ۲/۵ میلیون آمپر ساعت انواع باتری‌های تخت و استوانه‌ای قابل شارژ برای مصارف نظامی و غیرنظامی قادر خواهد بود نیاز کشور به خصوص نیروهای مسلح در این بخش را تأمین کند.

دهقان افزود: باتری لیتیومی در صنایع نظامی نظیر تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی مانند بی‌سیم همچنین در صنایع غیرنظامی مثل انواع باتری تلفن‌های همراه، انواع رایانه‌ها، دوچرخه، موتور سیکلت و خودروهای الکتریکی، سامانه‌های تولید الکتریسیته تجدیدپذیر نظیر ذخیره‌ساز انرژی‌های خورشیدی و بادی، پاور بانک‌ها، UPS و تأمین انرژی سیستم‌های مخابراتی و شبکه‌های تلفن همراه کاربرد دارد.

وزیر دفاع با بیان این‌که باتری‌های لیتیومی نسل جدیدی از ذخیره‌سازهای انرژی هستند، گفت: این باتری‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد همچون چگالی انرژی و سطح ولتاژ بالا، به تدریج جایگزین انواع باتری‌های دیگر شده است و آینده ذخیره‌سازهای انرژی متعلق به این باتری‌ها خواهد بود.

دهقان افزود: این کارخانه علاوه بر اشتغال‌زایی مناسب، از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری می‌کند و با صراحت می‌توان گفت این اقدام با ارزش از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

وزیر دفاع تصریح کرد: مدیریت و کار جهادی برای روزآمدسازی تجهیزات نیروهای مسلح منجر به راه‌اندازی این کارخانه گردید و این روند به حول و قوه الهی در وزارت دفاع و صنایع وابسته با جدیت تداوم خواهد داشت.

سردار دهقان، با تشکر و قدردانی از مدیران، متخصصان و صنعت گران خدوم و خستگی‌ناپذیر سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع گفت: اینگونه اقدامات که تأثیرات بسیار مثبتی در تقویت بنیه دفاعی و اقتصاد کشور دارد بی‌تردید رضایت و خرسندی رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران و نیروهای مسلح را در پی خواهد داشت و زمینه را برای بهره‌برداری از فناوری‌های نو که در لبه دانش هستند بیش از پیش فراهم می‌کند.

نیاز روز افزون کشور به ذخیره‌سازهای انرژی پاک، سازمان توسعه منابع انرژی را بر آن داشت با نگاهی هوشمندانه به فناوری‌های مربوط و نیازهای واقعی کشور مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه انجام و پروژه صنعت تحقیقاتی تولیدی باتری‌های لیتیومی را طرح‌ریزی و اجرا کند.

صنعت تحقیقاتی تولیدی باتری‌های لیتیومی سازمان توسعه منابع انرژی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اولین و تنها تولیدکننده باتری‌های لیتیوم یون در کشور بوده که در حال حاضر علاوه بر تأمین بخش عمده‌ای از نیازهای فعلی کشور، در افق ۱۴۰۴ می‌تواند جزء شاخص‌ترین تأمین‌کنندگان این محصول پرکاربرد در منطقه باشد.

باتری‌های پایه لیتیومی با چگالی انرژی ۳ تا ۵ برابر باتری‌های سرب اسیدی، امروزه یکی از پرکاربردترین باتری‌های موردنیاز تجهیزات الکترونیکی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا محسوب می‌شود.

ماشین‌آلات و ابزارهای تولید این نوع باتری‌ها از فناوری‌های نوین بهره برده است که با تلاش متخصصان ایرانی محصولی با کیفیت با بهره‌گیری از تجهیزات اتوماتیک را فراهم می‌آورد.

محصولات پایه این صنعت شامل ۱۶ نوع سلول استوانه‌ای و مسطح بوده که علاوه بر آن قابلیت طراحی و تولید انواع پک باتری لیتیومی در آن دیده شده است.

صنعت تحقیقاتی تولیدی باتری‌های لیتیوم از ۱۱ واحد تولیدی و یک آزمایشگاه مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات بررسی کیفی و تست باتری‌ها و مواد اولیه برخوردار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *