پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

کاهش 2 میلیونی کودکان کار در افغانستان

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 384934
با گذشت 13 سال از دولت جدید افغانستان و حمایت گسترده از کودکان در این کشور تغییرات زیادی در زندگی اجتماعی، آموزشی و کاری کودکان در این کشور مشاهده می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، با آنکه هم‎اکنون کودکان زیادی از جنبه‌های مختلف زندگی در افغانستان رنج می‎برند، اما باز هم به نظر می‎رسد در ۱۳ سال گذشته تغییرات زیادی در زندگی اجتماعی و انفرادی آن‎ها صورت گرفته است.

۱۳ سال پیش کودکان از انجام کارهای شاق، عدم دسترسی به آموزش، ناامنی‎ و خشونت علیه کودکان و امراض مختلف بیش از هرچیزی رنج می‎بردند که اکنون بخش زیادی از این مشکلات رفع شده اما بخشی از آن کماکان پابرجاست.

با این حال به نظر می‎رسد با وجود این مشکلات، کودکان افغان هم‎اکنون وضعیتی بهتری دارند زیرا دولت «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان برای رفع این مشکلات تلاش‎های زیادی را انجام داده است.

** کاهش ۲ میلیونی کودکان کارگر

«علی افتخاری» سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل با اشاره به این که هم‎اکنون کودکان زیادی در افغانستان مشغول کار هستند گفت: آمار کودکان کارگر در افغانستان رو به کاهش است.

افتخاری افزود: وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان از چند سال قبل برنامه‎های دقیق، منظم و منسجمی را در دستور کار داشته که با این برنامه‎ها توانسته کودکان خیابانی و کودکان در معرض خطر را جمع‎آوری کرده و تحت حمایت قرار دهد.

به گفته وی، با این برنامه‎ها وزارت کار افغانستان توانسته آمار کودکان کارگر را طی ۱۳ سال گذشته تا مرز ۲ میلیون نفر کاهش دهد.

به گفته وی، ۱۳ سال پیش با روی کارآمدن دولت حامد کرزی حدود ۲.۵ الی ۳ میلیون کودک کارگر در افغانستان وجود داشت که هم‎اکنون این آمار به مرز کمتر از یک میلیون کودک کارگر کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان در ادامه گفت: کودکان کارگر افغان هم‎اکنون در کارهایی مانند دست فروشی، کار در مغازه‎ها و یا گدایی و دیگر کارها می‎پردازند.

وی دلیل کار این کودکان را فقر اقتصادی در برخی از خانواده‎های افغان دانست و گفت: کودکان کارگر از خانواده‎های فقیر در تمام ولایت‎های این کشور هستند.

** افزایش دانش‎آموزان در مدارس

با این حال، یکی دیگر از مشکلات برخی کودکان افغان عدم دسترسی به آموزش است که سبب بی‎سوادی در این کشور می‎شود.

با آنکه هم‎اکنون آمار دقیق کودکانی که دسترسی به آموزش ندارند در افغانستان معلوم نیست، اما وزیر آموزش و پرورش افغانستان اعلام کرده که آمار دانش آموزان در این کشور افزایش چشم‎گیر داشته است.

«فاروق وردک» وزیر آموزش و پرورش افغانستان ۳ روز پیش با انشتار اطلاعیه‎ای اعلام کرد: آمار دانش‎آموزان این کشور به مرز ۱۱.۵ میلیون نفر رسیده است.

این در حالی است که آمار کودکان دانش آموز در ۱۳ سال گذشته کمتر از یک میلیون نفر بود و این خود نوعی افزایش آمار دانش‎آموزان را نشان می‎دهد.

با این حال، دختران نیز رشد خوبی در عرصه آموزش کرده‎اند طوری که هم‎اکنون حدود ۴۲ درصد کودکان دانش‎آموز را دختران تشکیل می‎دهد.

** کودک افغان در آغوش اعتیاد

یکی دیگر از مشکلات جدی فراروی کودکان افغان، اعتیاد است که بر اساس گزارش‎‎ها حدود ۳۰۰ هزار کودک افغان هم‎اکنون به این معضل مبتلا هستند.

بر اساس گزارش‎ها، این کودکان در سنین ۳ الی ۱۲ ساله بوده و آمار آن‎ها نیز رو به رشد است.

به نظر می‎رسد، دلیل اعتیاد کودکان در افغانستان کشت و قاچاق این مواد افیونی در این کشور است، زیرا افغانستان تاکنون در میان کشت کنندگان مواد مخدر در جهان بیشترین آمار به خود اختصاص داده است.

گزارش‎های منتشر شده در رسانه‎های داخلی افغانستان حاکی از آن است که اکثر کودکان معتاد در مناطقی زندگی می‎کنند که در آن مناطق مواد مخدر به صورت گسترده کشت شده و قاچاق می‎شود.

کشته و زخمی شدگان کودکان افغان نیز در افغانستان از چند سال به این سو افزایش یافته و این رقم خود رابطه مستقیم با افزایش ناامنی‎ها در این کشور برقرار کرده است.
بر اساس آمار منتشر شده «یوناما» آمار تلفات کودکان بر اثر جنگ‎ها و منازعات مسلحانه در سال ۲۰۱۳ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

«بنجامین کلارک» مسئول بخش حقوق بشر یوناما در شمال افغانستان چندی پیش اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳ میلادی یک هزار و ۶۹۴ کودک افغان بر اثر جنگ‎ها تلف شده‎اند.

به گفته وی از این میان ۵۴۵ کودک کشته و یک هزار و ۱۴۹ کودک دیگر زخمی شده‎اند.

کلارک دلیل افزایش تلفات کودکان را استفاده مخالفان مسلح دولت از مین و سایر مواد انفجاری کار گذاشته شده در کنار جاده‎ها دانسته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *