شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۳
۴۱

حکایتی خواندنی از سرعت «قطار تندروی رجا» پس از افزایش قیمت‌ها

سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب: 384522
این حکایت قطار تندروی[!] صبا است که در بلیت، عنوان درجه ۱ مقابل نامش حک شده است. قطاری که اتوبوسی و ۲ طبقه است و بعد از قطار پردیس ـ که بهترین قطار اتوبوسی تندرو است ـ قرار است سریعترین قطار موجود برای زائران حرم رضوی از تهران به مشهد و بالعکس باشد.
حکایتی خواندنی از سرعت «قطار تندروی رجا» پس از افزایش قیمت‌ها
گروه جامعه جهان نيوز ـ مجید بهادری: «غش در معامله» شاخ و دم ندارد. حتما نباید ترازوی فلان مغازه‌دار کم فروش، مشکل داشته باشد، شرکت قطارهای مسافربری رجا زیر نظر راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم می تواند پول بلیط قطار تندرو را از شما بگیرد و به جای آنکه ۱۰ ساعته شما را به مقصد برساند، نزدیک به ۱۳ ساعت شما را مهمان خود کند. آن هم یک مهمانی ویژه؛ توقف در بیشتر ایستگاه های بین راهی و سوار کردن مسافر بدون بلیط که خود و بار همراهشان فضای میان دو واگن را اشغال کرده اند!

این حکایت قطار تندروی[!] صبا است که در بلیت، عنوان درجه ۱ مقابل نامش حک شده است. قطاری که اتوبوسی و ۲ طبقه است و بعد از قطار پردیس ـ که بهترین قطار اتوبوسی تندرو است ـ قرار است سریعترین قطار موجود برای زائران حرم رضوی از تهران به مشهد و بالعکس باشد. انگیزه بیشتر خریداران بلیت این قطار سرعت مناسب برای رسیدن به مقصد است. این قطار صبح روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه حرکت خود را در ساعت ۸:۳۵ دقیقه آغاز کرد و به جای آنکه بر طبق جدول اعلامی در سایت شرکت رجا ۱۰ ساعت و ۳۵ دقیقه در راه باشد و ساعت ۱۹:۱۰ دقیقه در تهران مسافران را پیاده کند، ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه وارد تهران می شود، یعنی با ۲ ساعت ۴۰ دقیقه تأخیر. یکی از دلایل مطرح برای این تأخیر البته سانحه تصادفی بود که در حوالی شاهرود رخ داد که تنها ۴۵ دقیقه منجر به افزایش زمان سفر شد.

تعدادی از مسافران پس از ورود به ایستگاه تهران، شکایت خود را در دفتر مدیریت راه آهن تنظیم و ارائه و در نهایت برگه کوچکی حاوی تلفن تماس برای پیگیری نتیجه شکایت برای ۷ روز بعد دریافت کردند. تلفن تعدادی از شاکیان در اختیار خبرنگار جهان نيوز است تا در روزهای آتی نتیجه رسیدگی به این شکایت ها را از زبان مسافران، جویا شود.

یکی از مسافران به هنگام بیان اعتراض خود به مدیر حاضر در دفتر مدیریت راه آهن اعلام کرد که رئیس قطار از ابتدا تا انتهای سفر به هیچ عنوان برای بررسی بلیتها رؤیت نشد. وی می گوید: «از ابتدای حرکت قطار از مشهد هیچ کس به سراغ ما نیامد تا ببیند ما بلیت داریم یا نه. ما به هیچ وجه رئیس قطار را ندیدیم. پس از پیگیری توانستم رئیس قطار را ملاقات کنم و از او خواستم بابت مشکلی که برای مسافران ایجاد شده است، از آنان عذرخواهی کند که وی با انکار این مطلب که خطایی رخ نداده است، از این درخواست امتناع کرد.»

آنچه خواندید نمونه ای از ده ها رویدادی است که در طول روز برای مسافران سامانه حمل و نقل ریلی کشور می افتد اما رسانه ای نمی شود. متأسفانه بر خلاف آنچه که مسؤولان مربوطه مدعی آن هستند که کیفیت خدمات حمل و نقل ریلی ارتقا پیدا کرده است، حداقل باید گفت این افزایش کیفیت متناسب با رشد قیمت ها نبوده و تحولی چشمگیر رخ نداده است.

گفتنی است از ۱۱ مهرماه جاری و برای چهارمین بار در طول ۱۰ ماه اخیر، نرخ بلیت قطار در مسیرهای مختلف افزایش یافته است. این افزایش نرخ در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد تا ۶۵ درصد نیز بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مسعود
من مسافر دائمی قطار هستم. متأسفانه چیزی به نام کرامت انسانی در رفتار با مسافران در راه آهن کمیابه.
Malaysia
مگر در جاهای دیگر کرامت انسانی موضوعیت دارد که در قطار مسافربری وجود داشته باشد ؟ با تشکر
چه ربطی داشت؟؟؟!!!
Malaysia
دانشمند ربط مسائل به هم شما هنوز انگار نگرفتی !! ربطش اینکه در جاهای دیگه هم کرامت انسانی رعایت نمی شود چه برسد به مسافران یک قطر !!
Iran, Islamic Republic of
نه اين كه اين دولت پاسخگوست
اين كارهاي فوق فضايي فقط در اين دولت پاسخگو . به وقوع مي پيوندد و بس !!!
Iran, Islamic Republic of
بابا اینکه خوبه تآخیرهای 5 - 6 ساعته رو چرا نمی گید؟ وضعیت سیستم های تهویه رو بنویسید که تابستونها باید شرشر عرق بریزی و زمستانها هم تیک تیک بلرزی. لابد برای اینکه نلرزیم بریم به جهنم!!!
Iran, Islamic Republic of
قیمت بلیط قطار به روز ... اما خود قطار برای 60 سال پیش .... خدمات که جای خود داره
واقعا مدیریت جدید راه‌ آهن و شرکت رجا به تکریم ارباب رجوع و سرعت قطار ها و رفاه مسافرین توجهی نمی کنند
هر چند ماه یک بار هم بلیط قطار را گران می کنند حیا هم نمی کنند
Malaysia
در کشورهای جهان شوم بهتر از این نمی شود !
چه احساس حقارتي مي كني شما!!

ربطي به جهان سومي نداره! بايد وظايفشون را نجام بدن. حق ندارن بليط ها گران كنند.

همون جهان اولي شون در ادب و كرامت انساني از ما هم وضعشون بدتره. شما نشستي ايران خبر نداريد.
مجید مجد
حداقل با این همه افزایش قیمت کاش یه مقدار وضعیت کیفی قطارها بهتر می شد.چند سال پیش در ایران از تهران به مشهد سفر کردم اون هم با قطار که اصلا به خاطر تاخیر قطار و عدم برخورد مناسب مهماندار قطار با بنده در این سفر خوش نگذشت.
پیاده
Netherlands
اقا این چه وضعیه. بلیط قطار مشهد تهران نفری 70 هزار تومان !!!! یعنی سفر یک خانواده 5 نفری به مشهد 700 هزارتومان !!! درست شنیدم با اشتباه می کنید؟ شیب !!!!
البته تا يكي دو ماه ديگه براتون ثابت ميشه كه اشتباه كردين و تا اون موقع شايد حدود يك ميليون بشه!!
فعلا در حال صعود هستيم!
راستي يه وقت جناب رئيس جمهور هواپيماسوارمون مكدر نشن ها!! اصلا راضي نيستيم گرد ملال بر چهره امنيتي-حقوقي ايشون بنشينه!!
navid
البته به همه اين مسائل افزايش قيمت بليط ها رو كه اضافه كنيد تازه جنسمون جور ميشه،
البته تورم كنترل شده هست وگرنه طي 10 الي 11 ماه اخير بايد قيمت بليط بجاي 65درصد افزايش 65 برابر ميشد.
......مچكريم
احترام به مسافر و مشتری معنی و مفهومی در کشور ما ندارد
با قطار از ترکیه به اروپا رفتم واقعا احترامی که به مسافر میگذارند غیرقابل توصیف است همچنین نظافت و تمیزی کوپه ها که عالی است اما با کوپه چهارنفره به مشهد رفتم سرویس خواب بالش های چرب و کثیف همچنین لحاف هایی که رغبت نمی کردیم به ان دست بزنیم برسد به ان که بکشیم رویمان و واقعا جای تاسف دارد در کشور اسلامی اینچنین به نظافت بی اهمیت هستند منظورم مسئولین محترم شرکت های خاص و عام هستند که هیچ احترامی برای مشتری قائل نیستند .
Malaysia
شما چه قیاسی داری می کنی ؟ کشور جهان سومی و در حال توسعه را با کشوری های اروپایی مقایسه می کنی آن هم در مورد تکریم ارباب رجوع و احترام به مشتری ؟!!! با تشکر
لطفا شما ديگه با اين عبارات ملت بزرگ ايران را تحقير نكنيد.
اون تركيه اي ها هنوزم دارن خودشون را مي كشند كه به اتحاديه اروپا پيوند بخورن ولي اون آشغالها اين كشور مسلمان را يه لنگه پا نگه داشته اند!
ضمنا اگر سري به اين كشورهاي به قول خودتون جهان اول بزنيد خواهيد ديد كه كثافت و آلودگي از سر و روي شهرهاشان بالا ميرود و واقعا برخي از اينها مثلا انگليسي ها و فرانسوي ها به كثيف بودن شهره اند!
ضمنا ما درسته مسئولان قطارهامون يا برخي از مردممون رعايت نمي كنند ولي خود مردم ما از تميزترين ملتها هستند و شاهدش همين اعتراضات به ناتميزي هاست. ولي متاسفانه شركتها و محلهاي عمومي بخاطر سودجويي شان رعايت تميزي را نمي كنند.
در همین راستا باید بگم اتفاقا خیلی از همون افرادی که ادعای کلاس دارند و تشکرشون مرسی و حمایتشون ساپورته و شبها پاشونو به سمت غرب دراز می کنن، کافیه یک مسیری رو پشت ماشینشون بری تا تعداد آشغالهایی که از پنجره پرت می کنن بیرون رو بشمری! به جای پیروی از فرهنگ غنی اسلامی ایرانی خودمون می خوان با خود باختگی و غرب زدگی ادای متمدنها رو در بیارن!
من هم انتفاد به شرکت راه آهن دارم اما به این شوری هم نیست ما که ملحفه ها رو دیدیم تمیز بود. قرار نیست چیزی که نیست رو هم بهشون ببندیم.
در هر حال باید منصفانه انتقاد کرد
بهمن فروتن
شصت و پنج درصد به ریال بوده!!!!! یا تومن؟:)
می خندی اما واقعا بعضی قیمتها در سایه دولت تدبیر! و امید! آنچنان بالا کشیده که آدم تو فروشگاه می مونه تومنه یا ریال! روش هم نمی شه بپرسه!
سروش
سؤ مدیریت و ضعف نظارت و بازرسی در همه حوزه های اداری و اجرایی کشور علت اصلی وچود چنین پدیده هایی است . ما به یک انقلاب اداری در کشور نیاز جدی داریم .
United States
من فردا با همین قطار دارم از مشهد میرم تهران
خداکنه سالم برسم…
امير
نون حروم كه شاخ و دم نداره.فك كنم تو كل ايران فقط شركت رجا از قطارها راضيه.صداي بدبخت هايي مثل ما هم درنطفه خفه ميشه.خجالت آوره
من یکشنبه با قطار راهی مشهد شدم البته به اتفاق خانواده . پس از حرکت جهت شستشو دست و صورت به سرویس انتهای واگن مراجعه کردم دیدم آب ندارد وقتی به مهماندار اعتراض کردم خیلی راحت گفت یادشان رفته آبگیری کنند.
اینم کرامت انسانی
تاریخ ساز
من واقعا از اقای بهادری تشکر میکنم که این گزارش را ارائه دادند بنده خودم یکی از مسافرین بیچاره رجای گران فروش هستم که اقای بهادری دغدغه مرا بیان کرده بود ای کاش مسئولین مثلا دلسوز با اندیشیدن تدبیری مایه امید برای امت همیشه در صحنه باشند.
انشاالله این پولهایی که رجا میگیره.....
پرویزی
دانشجوی دکتری دانشگاه ازادم .مدرس دانشگاه ازاد م هستم.هیچگونه کمکی نمیشم هفته ای باقطار رفت وامد میکنم.ازسال91.حقیقتا شکمشون سیره هم دانشگاه وهم رجا.وگرنه میتونن حداقل برا دانشجویان تخفیف قائل شوند

حالا چه تاثیری داره فقط وقتم تلف شد
آخه خدمات ایستگاهی برای قطار تهران بجستان باید چهار هزار تومان باشه؟ مگه یک نماز و سرویش بهداشتی چقدر میشه؟
کامیاب
آقا خدا خیرتون بده حداقل شما موضوع این قطار رو رسانه ای کردید.من دوماه پیش با این تصور که قطار درجه یک گرفتم با خانواده از مشهد سوار این قطار شدم برای تهران ، فقط همین قدر بگم که وقتی بعد از 12 ساعت رسیدیم تهران تا دو سه ساعت سردرد و سرگیجه داشتیم و به زور قرص و دارو تا خونه رسیدیم
جالبه که هیچکدوم از مهماندارا و رئیس قطار هم پاسخگو نیستن...
من یک بار سوار این قطار!! شدم بلایی به سر ما آوردن که دیگه تا عمر دارم نه خودم سوار میشم به دیگران هم سفارش می کنم سوار نشن
سید مجید
بنده هم در این قطار بودم و تمام مطالب مورد تایید است و شکایت دارم . و بلیطمان موجود است که درج شده تندرو درجه 1 و رییس قطار را پیدا نکردیم که توضیح بخواهیم. بلیط را هم کنترل نکردنند! چکار باید بکنیم تا خسارت بگیریم؟
حمید
راه آهن مسیر تهران جنوب در حال حاضر عقب افتاده ترین راه آهن کشور است به طوری که قطارهای قدیمی و دست چندم را در این مسیر حرکت می دهند همراه با تاخیر 4 تا 5 ساعته و در هر هفته یا ده روز نیز یک حادثه در ایمن مسیر رخ وی دهد و هیچ کس هم جوابگو نیست
Iran, Islamic Republic of
من و خانواده مسافر همین قطار بودم مشکلات از قبیل ایستادن هر یک ربع / نداشتن جای چمدان و غیره/ عدم بازدید ریس قطار و کنترل بلیط/ایستادن حدود یک ساعت بعد از ایستگاه شاهرود/کمی بیش از سیزده ساعت طی کردن مسافت نه ساعت را طبق قرار قطار تندرو /ناراضی بودن مردم برای توقف نماز مغرب/البته همه این مشکلات با یک عذر خاهی با بلند گویقطار حل شدنی بود ولی با عدم مدیریت مسولین به اینجا کشیده شده /نا گفته نماند نمی شود از زحمات کارگران خدوم راه اهن گذشت صد البته قطار از نظر تهویه/سرویس های بهداشتی /کاغذ یک بار مصرف/ مایع دستشوی/ سرویس خدمات غذا و اب جوش / راحتی صندلی وغیره مشکلی نداشت با امید به روزی که مدیران جوابگوی مردم با فهم و متعهد ایران عزیز باشند
واقعا از معضلات قطار فرصت نامناسب برای نمازه. بعضی مواقع به قدری کمه که اگر بخوای وضوتو بعد از توقف بگیری شاید نرسی نماز کامل بخونی. حد اقل وقتایی رو که می خوان توقف کنن به ساعت نماز اضافه کنن که مردم بفهمن چی می خونن
Iran, Islamic Republic of
انصافا این افزایشهای بی رویه برای قشر دانشجویی که مجبور است مدام از قطار استفاده کند بسیار سخت و کمر شکن است . از جهان kd,c تشکر می کنم اگه امکان داشت حتما باز هم از این معضل خبر بزنید شاید به گوش مسئولین برسد.
محمد
یادش بخیر همین امسال با این قطارای درجه 1 تندرو 8 ساعته عازم مشهد شدیم که وسطای راه دیدیم از واگن های جلویی به خاطر آتیش سوزی موتور واگن دود بلند شده!! بماند که با چند ساعت تاخیر رسیدیم! ولی کلی خندیدیم وقتی دیدیم که یکی از مسافرای قطار زنگ زده به خانوادش میگه: اگه من تو این قطار به خاطر آتیش سوزی مردم، به بقیه نگین تو قطار مردما! ضایعست! بگین که هواپیماش سقوط کرده!!!
محمد خدمتگزار
سلام هموطنان عزیز خواستم خدمت دوستامون که گفته بودن بایر رییس عذر خواهی کنه من چون خودم گه گاهی بعنوان رییس قطار میرم میدونم کاری از رییس قطار بر نمیاد رییس قطارم یه مامور تو قطار. مقصر تاخیر اون نیست باید عذر خواهی کنه اونم مثل بقیه مسافرا دیر رسیده و باید با استراحت کمتر برگرده بخوایم اونو مقصر کنیم نامردیه
حسن جوادی
سلام دوستان عزیز لازم به ذکر میباشد قطار ساعت ۸.۲۵قطار عادی میباشد که موظف مباشد ساکن شریف شهر های کوچک در مسیر ر ا هم از نعمت قطاراستفاده کنند
علی
سلام من به همراه خانودم سوار قطار درجه یک رجا شدیم داریم از شیراز به تهران میایم. نمیدونم چی بگم درجه 10 هم نیست. کثیف اینقدر که حاضر نیستی یک نفس عمیق بکشی.
سينا
با سلام .دوستان اين قطار اصلا" تندرو نيست و خيلي هم صندلي هاش نا مناسبه. اتوبوس بهتر از اين قطارهاست
حسین
دقیقا درست است ما هم در سال 93 راهی مشهد بودیم درست 16 ساعت با قطار تندرو با عنوان تندرو روی بلیط در سفر بودیم .