کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترک خانه با رویای«ازدواج جهادی»

14 مهر 1393 ساعت 18:40

والدین این دختران مفقود شده، اغلب هفته‌ها در بی‌خبری به سر می‌برند تا اینکه روزی تلفن به صدا درمی‌آید و فرزندشان در آن سوی خط به آنها می‌گوید، در سوریه به سر می‌برد و به صف جهادگران گروه "دولت اسلامی" پیوسته است.


به گزارش جهان به نقل از دویچه وله، زن جوان سوری وارد کافی‌نتی در شهر رقه واقع در شمال سوریه می‌شود؛ شهری که از سال ۲۰۱۳ به عنوان پایتخت گروه تروریستی "دولت اسلامی" درآمده است. زن زیر حجاب سیاه رنگی که از سر تا پایش را می‌پوشاند، یک دوربین پنهان کرده است.

او مخفیانه از چند دختر که به زبان فرانسوی از طریق اسکایپ با والدینشان در فرانسه صحبت می‌کنند، فیلم می‌گیرد که بعد در شبکه‌های تلویزیونی "فرانس ۲" و "فرانس ۲۴" به نمایش درمی‌آید: «نه مامان، من به فرانسه برنمی‌گردم. این موضوع را از ذهنت بیرون کن. من خودم را به خطر نینداختم که به اینجا بیایم، تا بعد به فرانسه برگردم. من می‌خواهم اینجا بمانم. اینجا وضع و حالم خوب است. آنها توی تلویزیون زیادی شلوغش می‌کنند.»

طبق مطالعه‌ای انجام شده از سوی کالج کینگز واقع در لندن، اغلب دخترانی که به سوریه می‌روند، بین ۱۶ تا ۲۴ سال دارند و بسیاری از آنها از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. برآورد می‌شود که ۳ هزار اروپایی تا کنون به گروه تروریستی "دولت اسلامی" در سوریه پیوسته‌اند که ۱۰ درصد از آنان را دختران و زنان تشکیل می‌دهند.

ترک خانه به امید یافتن عشق بزرگ زندگی
دختر فرانسوی که در کافه با مادرش اسکایپ می‌کند، یکی از همین افراد است. بیش از ۶۰ دختر و زن جوان فرانسوی هم اینک به جبهه "دولت اسلامی" (داعش سابق) در سوریه پیوسته‌اند. به گفته نهادهای امنیتی فرانسه ۶۰ زن جوان دیگر نیز اکنون زیر نظر قرار گرفته شده‌اند، زیرا احتمال می‌رود آنها نیز در حال برنامه‌ریزی برای سفر به سوریه و پیوستن به "دولت اسلامی" باشند.

در بریتانیا نیز وضعیت مشابهی برقرار است و تا کنون ۵۰ زن بریتانیایی به این گروه تروریستی ملحق شده‌اند. گمان می‌رود اکثر این زنان در رقه ساکن شده باشند و حتی چند تن از آنها در جبهه‌ جنگ نیز شرکت دارند.

تخمین زده می‌شود، ۴۰ زن آلمانی به سوریه و عراق رفته ‌و به "دولت اسلامی" پیوسته‌اند. نکته مشترک میان تمامی این زنان در این است که اغلب آنها بدون دریافت اجازه از والدین‌شان ترک وطن کرده‌اند. هانس گئورگ ماسن، رئیس اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان به روزنامه "راینیشه پست" می‌گوید: «چهار دختر نوجوان که هنوز به سن قانونی نرسیده بودند، به خیال یک ازدواج رمانتیک، کشور را ترک کرده و به ازدواج مردان جوانی درآمدند که جهادگر بوده و در اینترنت با آنها آشنا شده بودند.»

او اضافه می‌کند، این دختران جوان ناآگاهند و متوجه نیستند که چه چیزی انتظارشان را می‌کشد.


تبادل اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی
منتصر الدعمه، محقق دانشگاه شهر انتورپ در بلژیک در مقاله‌ای برای وبسایت "المونیتور" دلیل پیوستن زنان جوان اروپایی به گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی را اسلام‌هراسی روز افزون و قدرت گرفتن احزاب راست، عنوان می‌کند.

او البته می‌افزاید، دوران کودکی این دختران نیز نقش پررنگی را در دل کندن آنان از خانه بازی می‌کند: «این دختران اغلب احساس می‌کنند جایی در اجتماع ندارند. آنها خودشان را از همه جهت پس‌زده می‌بینند، حتی از سوی برخی از مسلمانان. این واقعیت که با مسلمانانی وارد ارتباط می‌شوند که دقیقا احساسی مشابه با خودشان را دارند، به این دختران حس دوست داشته‌شدن و پذیرفته شدن می‌دهد.»

در این بین البته از نقش شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان غافل ماند. این گروه از دختران در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کنند و به همدیگر در مورد نحوه سفر به سوریه یا ترکیه راهنمایی می‌رسانند. آنهایی که حالا ساکن سوریه شده‌اند، به "خواهران دینی" خود قوت قلب می‌دهند و آنها را تشویق به پیوستن به جهاد می‌کنند.

اما اغلب حقیقت چیز دیگری است. سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که گروه تروریستی "دولت اسلامی" تا کنون از ۱۵۰۰ زن، دختربچه و حتی پسربچه‌ها به عنوان بردگان جنسی سوءاستفاده کرده و حتی برخی از آنان را فروخته است. گزارش شده است برخی از دختران آلمانی که به صف جهادگرایان در سوریه پیوسته بودند، به کشور بازگشته‌اند.


کد مطلب: 384305

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/384305/ترک-خانه-رویای-ازدواج-جهادی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com