جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۶

اختلاف مقامات ترکیه در آستانه دخالت نظامی در سوریه و عراق

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 383859
پارلمان ترکیه در حالی طرح پیشنهادی دولت این کشور برای مداخله نظامی در خاک سوریه و عراق به بهانه مبارزه با گروهک داعش را تصویب کرد که حزب عدالت و توسعه بیشترین کرسی پارلمان این کشور را در اختیار دارد.
اختلاف مقامات ترکیه در آستانه دخالت نظامی در سوریه و عراق
گروه بین الملل جهان نيوز این طرح که از جانب دولت به پارلمان ارائه شد، به ارتش ترکیه اجازه می‌دهد که تحت عنوان «دفاع از خود در مقابل حملاتی که از جانب گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق متوجه ترکیه است»، اقدام نظامی در این دو کشور انجام بدهد.

نکته جالب توجه این است که برخی منابع ترکیه مجوز مذکور را تنها شامل مبارزه با نظام بشار اسد عنوان می کنند نه داعش!

در همین راستا، «رفیق آر یلماز» نماینده پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری «العالم» گفت: ما به سود این طرح رأی ندادیم؛ زیرا بر این باوریم که هدف [حزب] عدالت وتوسعه مبارزه با تروریسم در سوریه نیست.

وی با بیان این مطلب افزود: دولت ترکیه از سه سال پیش، وظیفه تأمین مالی و حمایت از گروه‌های تروریستی را بر عهده داشته است؛ تا جایی که گروه‌های تروریستی، افراد زخمی خود را در بیمارستان‌های این کشور مداوا می‌کردند. همه این حقایق به ما ثابت می‌کند که [حزب] عدالت و توسعه هدف دیگری از این طرح دارد.

اپوزیسیون ترکیه این طرح را برآیند تفاهم‌نامه‌های میان آنکارا و واشنگتن می داند که چندی پیش اردوغان آن را به آمریکا تحویل داده بود.

پیش از این نیز حزب «خلق جمهوری»، بزرگ‌ترین حزب معارض و همچنین «خلق دموکرات» اعلام کرده‌ بود که به این دلیل که این طرح «خیلی وسیع» و «مبهم» است، به آن رأی مثبت نخواهند داد.

در همین حال سی‌ان‌ان نیز گزارش داد، جمعیت‌های مدنی و صنفی در ترکیه در اعتراض به تصویب طرح مداخله نظامی در سوریه توسط پارلمان این کشور تظاهرات گسترده‌ای را برگزار کردند.

به گزارش این پایگاه خبری، جمعیت‌های مدنی و صنفی ترکیه در منطقه «بای اوغلو» واقع در استانبول و همچنین در شهر آنتالیا در اعتراض به طرح مذکور تظاهراتی را به راه انداختند.

بنا بر این گزارش، افراد تظاهرات کننده شعارهای مخالف با سیاست‌های ترکیه و طرح پارلمان این کشور سردادند و عدم مشارکت آنکارا در ائتلاف بین‌المللی علیه گروهک تروریستی داعش را خواستار شدند.

همچنین در حالیکه وزارت خارجه آمریکا از این اقدام پارلمان ترکیه استقبال کرده، معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به تصویب پارلمانی طرح پیشنهادی دولت ترکیه درباره حمله نظامی به سوریه و ترکیه به بهانه مبارزه با داعش، آن را «خصمانه» توصیف کرد.

این در حالیست که پیش از این نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صراحتا موافقت خود با پیوستن ترکیه به ائتلاف آمریکایی علیه داعش را اعلام کرده و با تاکید بر دشمنی خود با دولت سوریه به طور شفاف اعلام کرده که اولویت آنکارا مبارزه با نظام سوریه به ریاست بشار اسد است.

با این وجود منابع دیپلمات ترکی به روزنامه «الشرق الاوسط» اعلام کردند، «لایحه‌ای که پارلمان ترکیه برای مداخله در سوریه و عراق در صورت لزوم به تصویب رساند، اجازه حضور نیروهای بیگانه در خاک ترکیه و نیز ورود ارتش ترکیه به خاک این دو کشور را می‌دهد، اما این امر به معنای آن نیست که ترکیه به ائتلاف بین‌المللی که آمریکا آن را برای مبارزه با گروه تندروی داعش تشکیل داده است، وارد می‌شود.»

این منابع خاطرنشان کردند «لایحه مذکور دست دولت آنکارا را در گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی باز نگه خواهد داشت بدون اینکه ترکیه از شروط اعلام شده خود عقب‌نشینی کند.»

طبق اعلام این منابع، شروط ترکیه برای پیوستن به ائتلاف جهانی ضد داعش شامل اعلام منطقه امن در شمال سوریه همزمان با منطقه پرواز ممنوع و تضمین برای عدم دسترسی جنگجویان کرد به تسلیحات پیشرفته‌ای که ممکن است علیه ترکیه استفاده شود و نیز تضمین برای عدم بهره‌مندی نظام سوریه از این حملات، است.

از سوی دیگر وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد که ارتش این کشور هیچ اقدام فوری علیه داعش پس از کسب مجوز لازم از پارلمان انجام نخواهد داد.

عصمت ییلماز وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان تی وی تصریح کرد که ارتش ترکیه پس از دریافت مجوز لازم برای استفاده از نیروی نظامی در اراضی سوریه و عراق اقدامی فوری علیه داعش انجام نخواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعيد110
اي كاش رجب طیب اردوغان با لباس نظامي و چهره اي خش كه گوياي خيلي از واقعيات بود در انتخابات اخير شركت مي كرد. تا دست تركيه در فتنه اندوزي در منطقه و هم پيمان بودن با سگ هاي هار صهيونيستي در منطقه كوتاه مي شد.
یاسر
اردوغان در حال اجرای دستورات امریکاست برای سقوط سوریه از طریق فرقه کرایی . اما مقامات ترکیه با بلند بروازی زمینه سقوط خود را فراهم میکنند "زیرا ترکیه از لحاظ بافت اجتماعی و با وجود کردها و علویها "بیشترین زمینه را برای اختلافات فرقه ای داراست. کسی که در خانه شیشه ای زندگی میکند"به خانه شیشه ای دیگران سنگ نمیزند.
حسن
United States
اردوغان، سفیانیه.
محمد
سلام .تعجب میکنیم که چرا ایران اسلامی جواب قاطعا به این ترکهای که قوانین جهان را زیر پا میگذارندمحکم نمیدهد.اینها همان کسانی بودند که داعش را به وجود اوردند
زهیر
تمام اتفاقات ناگوار منطقه به خصوص اتفاقاتی كه در ان دوستان و همپیمانان ایران مورد هجوم اند به دلیل منزوی شدن ملت و دولت ایران است و اقای ظریف باید پاسخگو باشد
اردوغان ثابت کرد که سران عرب باید واحد نفاق و حرامزادگی پیشرفته رو پیش او پاس کنن