چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۱۴
انتشار فیلم کامل اظهارات کیارستمی در آمریکا؛

کار هنری پوچ است، ما در ایران تحت فشاریم!

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 383345
کیارستمی در پاسخ به این سئوال که بعداز انقلاب بسیاری از سینماگران از ایران رفتند چرا شما نرفتید با پاسخهایش این نکته را در ذهن مخاطبان اینگونه جا می اندازد که هیچگونه علاقه و عرقی به ایران و انقلاب نداشته و ندارد.وی می گوید ما ۴ نفر بودیم که قرار شد از ایران برویم، سه نفراز دوستانم رفتند و من ماندم.وی علت ماندنش را انقلاب داخلی خود میداند نه علاقه به وطن و یا چیز دیگر!
کار هنری پوچ است، ما در ایران تحت فشاریم!
گروه فرهنگی جهان نيوز- زهره مرادی: در حالی که در روزهای گذشته و همزمان با هفته دفاع مقدس، بسیاری از هنرمندان همراه با سایر اقشار جامعه به بهترین شکل ممکن درصدد گرامیداشت این ایام و پاسداشت ایثارگری رزمندگان دفاع مقدس بودند،  یکی از سینماگران کم اقبال داخلی که بیشتر مورد حمایت جشنواره‌های خارجی با سخنانی نسنجیده و معنادار در یکی از دانشگاه‌های آمریکا، دفاع مقدس ۸ ساله را "نامفهوم" خواند!

اما این اظهار نظر بدنبال اعتراض مردم و هنرمندان متعهد، واکنش‌های متفاوتی را در برداشت.از رئیس سازمان سینمایی گرفته تا خود عباس کیارستمی!

در این میان واکنش رئیس سازمان سینمایی تاثر برانگیزتر از سایرین بود. ایوبی پس از درخواست ابراهیم حاتم کیا به انتقاد از اظهارات عباس کیارستمی پرداخته بود، برای پاسخگویی به یاوه گویی های این سینماگر و بر خلاف انتظار با بیان سخنانی سعی در رفع اتهام از سوی این سینماگر داشت و سخنان وی را منتسب به وی ندانست! ایوبی با دفاع تلویحی از کیارستمی درباره وی چنین گفت: "در این زمینه، نکته‌ای که هم در نحوه پخش این فیلم در تلویزیون و هم در نحوه بیانش در رسانه‌ها مورد غفلت واقع شده در این نحوه برداشت از صحبت‌هاست. برداشت این بوده که آقای کیارستمی آن حرف را زده‌اند در صورتی که ایشان نقل قول کرده‌اند و گفته‌اند مطلبی در جایی خواندم که در ذیل آن کسی چنین چیزی را گفته است، این خیلی متفاوت است."

وی ادامه داد: "ایشان شاید برداشت‌شان این است (یعنی تلقی من این است) که چرا باید مطالبی گفته شود که در زیر آن چنین کامنت‌هایی بتوان نوشته شود؟" رییس سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه صحبت‌هایش با کیارستمی اظهار کرد: من با ایشان مفصل و چندبار صحبت کردم. تنها حسم را عرض می‌کنم که ایشان با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق می‌ورزد و اتفاقا خیلی از دوستان ایشان که با او بوده‌اند و ایشان را می‌شناسند، می‌دانند که آقای کیارستمی بارها گفته‌اند که دلم می‌خواهد با شیوه و سبک خودم جلوه‌هایی از دفاع مقدس را ترسیم کنم و برای آن فیلم بسازم."

اما نکته اینجاست که با وجود همه این اعتراضات چرا خود کیارستمی درباره برداشت متفاوت از سخنانش جمله ای به زبان نیاورده! و رئیس سازمان سینمایی باید جور وی را بکشد و اظهار نظر او را منتقل کند که البته درباره این نقل قول هم صحبت بسیار است که ایوبی به چه قیمتی حاضر شده است سازمان سینمایی را خرج کسی کند که جنگ را نامفهوم می داند؟! اگر کیارستمی نقل قول کرده است و به دفاع مقدس عشق می ورزد چرا در همان جلسه و در جمع آمریکاییها نظر شخصی خود را درباره دفاع مقدس  مطرح نکرد و درگوشی به آقای ایوبی گفت؟!
تا اینکه بالاخره عباس کیارستمی در مصاحبه ای با حبیب احمدزاده و در پاسخ به این سئوال که
آقاي كيارستمي من به عنوان رزمنده‌اي كه تمام سال‌هاي جنگ در جبهه بودم، چند روز پيش نقل‌قولي از شما شنيدم كه به شدت آزرده‌ام كرد. شما با ناديده گرفتن جانفشاني‌هاي رزمنده‌هايي كه ۸ سال از زندگي و عمرشان را براي دفاع از ناموس و خاك اين مملكت صرف كردند، از جنگ ما به عنوان جنگی که هیچ مفهومی نداشت ياد مي‌كنيد. من خواستم كه از شخص خودتان در مورد اين مساله بپرسم و نظر واقعي و قلبي‌تان را در اين مورد بدانم گفت:

"من نمي‌دانم چطور بايد اين سوال شما را پاسخ بدهم؛ چون با وجود تماس‌هاي مكرري كه با من گرفته شد، خيال نداشتم به اين اتهامي كه به من وارد شده اعتنايي بكنم. اما سوال عزيزي مثل شما كه خودتان از رزمنده‌هاي جنگ هستيد را نمي‌توانم بي‌جواب بگذارم و اگر كسي حق داشته باشد از من درباره اين موضوع سئوال كند شما هستيد كه مستقيما با جنگ درگير بوديد،.

ببينيد ما همه‌ نسبت به رزمندگان دين داريم، من تصور نمي‌كنم حتي كساني كه ضد انقلاب‌ هستند چه داخل و چه خارج ايران، بتوانند در اين دين شك بكنند. چند شب پيش در تلويزيون ديدم كه متاسفانه مجري با لحن هيجاني كه همه را تحريك مي‌كرد، مي‌گفت كه من نسبت به حماسه‌يي كه اين جوانان خلق كردند، وفاداري نداشتم و پيشنهاد كرد كه اگر كيارستمي پوزش بخواهد و بگويد كه اين يك اشتباه لفظي بوده، قضيه به سرانجام خواهد رسيد. ولي من نفهميدم بابت چه بايد پوزش بخواهم وقتي چيزي نگفتم كه در نفي اين حماسه‌آفرينان باشد. "

احمدزاده همچنین پرسید: اما شما صراحتا از جنگ ما به عنوان جنگی که هیچ مفهومی نداشت ياد مي‌كنيد.

کیارستمی: من جنگ را اساسا بيهوده مي‌دانم و به اين نمي‌شود شك داشت. اما مسئول جنگ كسي است كه آغازش مي‌كند نه كسي كه دفاع مي‌كند. بله هنوز هم مي‌گويم و از اين جمله خود ذره‌اي عقب‌نشيني نمي‌كنم كه ما درگير جنگي شديم كه هيچ مفهومي نداشت. اما اين جنگ به ما تحميل شد و نمي‌خواستيم درگير اين جنگ بي‌مفهوم شويم. درست است كه هردو طرف در جنگ سهيم هستند اما مسئول كسي است كه آغاز مي‌كند. "


اما انتشار فیلم کامل اظهارنظرهای کیارستمی در دانشگاه آمریکا ابعاد دیگری از ایدئولوژی و افکار وی را مشخص می کند که به نظر می رسد این افکار خود تاییدی بر عقیده سخیف وی به دفاع مقدس مبنی بر "نامفهوم بودن یک جنگ" است و ای کاش قبل از اینکه رئیس سازمان سینمایی و معاون محترم وزیر به دفاع و سرپوش گذاشتن بر عقیده این فیلمساز می پرداختند فیلم را یکبار مرور می کردند. 

 

کیارستمی در پاسخ به این سئوال که "بعد از انقلاب بسیاری از سینماگران از ایران رفتند چرا شما نرفتید؟" با پاسخهایش این نکته را در ذهن مخاطبان متبادر می سازد که هیچگونه علاقه و عرقی به ایران و انقلاب نداشته و ندارد. وی می گوید ما ۴ نفر بودیم که قرار شد از ایران برویم، سه نفر از دوستانم رفتند و من ماندم. وی علت ماندنش را انقلاب داخلی خود می داند نه علاقه به وطن و یا چیز دیگر!

سؤال:

باید پرسید، چنین کسی که هیچ ارزشی برای وطن خود (حداقل در کلام و در جمع تعدادی بیگانه) قائل نیست و به کشورش عشق نمی ورزد، می تواند به دفاع مقدس عشق بورزد؟!

کیارستمی در پاسخ به این سؤال که هدف شما از کار هنری چیست و وقتی فیلم می سازید به چه می خواهید برسید، می گوید: « هیچی واقعا!» او فیلمسازی و کار هنر را پوچ و بازی کودکانه می داند! او با این نگاه چه مفهومی از دفاع مقدس را علاقه داشته به تصویر بکشد که به گفته آقای ایوبی بارها به دوستانش گفته است؟!

کیارستمی زندگی در ایران را بسیار دشوار می داند و می گوید: ما در ایران خیلی زیر فشاریم! البته بخش مثبت زندگی در ایران را نفی نمی کنم اما این برای آثار هنری خوب است و باعث خلاقیت می شود و سبب رشد است! در بسیاری از فیلم های کشورهای دیگر شما دیالوگ درست نمی شنوید اما ما چون ناخودآگاه خواری طلب و رنج‌خواه هستیم بنابراین می توانیم چیزی بگوییم که ارزش بیان داشته باشد از محاوره معمولی و روزمره و پیش پا افتاده بیرون می آید و به این وسیله دل خودمان را خوش می کنیم.

وی کار هنری را جبر و بازگشت به کودکی می داند. او می گوید من یکسال است که در حال تهیه فیلمی هستم که موضوع آن "قل خوردن توپ از روی پله ها"ست! کیارستمی در پاسخ به این سؤال که آیا در مسیر فیلمسازیتان سعی می کنید که ذهنیت منفی پیش آمده بر علیه ایران را رفع و رجوع کنید می گوید؟ نه. نمی توانم این کار را بکنم. آنچه در ایران به وجود آمده نتیجه یک فرآیند تاریخی است!

کیارستمی در این پرسش و پاسخ ایرانیان را بسیار ناامید می داند تا جایی که نمی توانند بین شعر و شعار تفکیک قائل شوند! و شعار را به شعر ترجیح می دهند و من آنها را درک می کنم، برای آنها شعار بیشتر از رضایت بخش است! وی در نقد فیلمهای حاتمی کیا، آثار او را جنگی،کم مخاطب و پر هزینه می داند(البته به نقل از یک کامنت)ومیگوید جنگ در یک مقطع تاریخی باعث شد جوانها به هیجان درآیند و بروند کشته شوند!

سئوال پایانی:


چرا کیارستمی در میان کامنتهایی که به قول خودش بسیار بودند و درباره نوشته حاتمی کیا منتشر شده بود، این کامنت را در آمریکا مطرح کرد!؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خب کسی نگفته که ایشان عاشق انقلابه!
...
United States




مسلم است امثال کیارستمی مثل من و شما نمی اندیشند. مشخص است که نمی توان از او انتظار داشت که بگوید من انقلابیم.

.....
United States
پاسخ کوتاه اما عجیب...
هرچی بدبختی می کشیم از دست همین ضد انقلاب ها است
Iran, Islamic Republic of
از دشمن تراشی چه چیزی عایدمان می شود ؟ مگر در قرآن نیامده است که ولا تجسسوا ؟ چرا بیهوده حدس و گمان می زنید ؟ اینها بداخلاقی نیست ؟
خب اگه انقدر تحت فشاری همون آمریکا بمون از اون فیلمهایی که توش ... و شراب و خشونت هست بساز از گلشیفته هم میتونی استفاده کنی نقش زن افغانی رو حاضر شد بازی کنه نقش یه زن ... رو هم قطعا میتونه بازی کنه
ميثم
شايد خودش كامنت رو گذاشته.......
Germany
به شما چه؟!
Iran, Islamic Republic of
حیف اسم عباس
دمش گرم بلاخره یکی پیدا شد ک حرف حق رو بزنه
توفیقی از قزوین
کسی که بجای اثر در مخاطب به خوش رقصی برای صاحبان قدرت سینمایی جهان می پردازد هنرمند نیست مزدور است
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
نمي خواهيم انقلابي باشد . لااقل عرق ملي داشته و به هموطنانش توهين نكند.
یک از خود بیگانه ی به تمام معنا.
کسی که خدا رو فراموش کند ، خود را فراموش خواهد کرد و می شه یه همچین موجودی
طلاياب
اين عباس كيارستمي طفلك أسمش عباس داره فاميلش رستم ، هر دو اسم قهرمان و أسطوره جنگي بودن، چي مي گه جنگ براش مفهوم نيست ،بجاي اين همه جشنواره بازي تو غرب فقط كافيه به اسم خودش نگاه كنه مفهوم مي شه،