جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲

مشکل گوسفندان صادراتی حل شد!

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 382968
وزیر صنعت، معدن و تجارت از ادامه ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی تا پایان سال خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده شب گذشته در برنامه پایش با اشاره به اینکه موافق دریافت مالیات از مالکان خودروهای لوکس هستم و این کار در تعدادی از کشورها نیز انجام می شود، اظهار کرد: امسال فقط ۱۳۳ دستگاه از این خودروها وارد کشور شد که ۳۳ دستگاه آن متعلق به سفارتخانه‌های فعال در کشور است و مابقی مربوط به برخی مجوزهای خاص است که در دولت قبل به برخی اقشار مانند قهرمانان ورزشی و جانبازان داده شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته برخی مجوزهای خاص برای واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی صادر شد. از جمله این مجوزها می توان به مجوز واردات ۸۰۰۰ دستگاه خودرو توسط ساکنان جزایر جنوبی، ۲۰۰۰ دستگاه توسط توسط جانبازان و همچنین مجوز واردات توسط معلولان و قهرمانان ورزشی اشاره کرد.

نعمت‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر کسانی که بخواهند براساس این مجوزها که مربوط به گذشته است خودروی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی را وارد کشور کنند از آنها خواسته ایم خودروهای با حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی سی را وارد کنند. از سوی دیگر اشکالی نیز در قانون وجود داشت که براساس آن خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی وارد گمرک شده و در آنجا می ماندند و بعد از آن طبق قانون به عنوان کالای متروکه شناخته و در بازار فروخته می شدند که با این حساب این خودروها دوباره وارد کشور می شدند که جلوی این کار را گرفتیم.

رشد ۷۵ درصدی تولید انواع خودرو در نیمه نخست امسال

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۶ هزار دستگاه و در سال گذشته بیش از ۴۰۰۰ دستگاه خودروی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی وارد کشور شد که این رقم در سال جاری تاکنون به ۱۳۳ دستگاه رسیده است.

وی از رشد ۷۵ درصدی تولید انواع خودرو در کشور در نیمه نخست امسال خبر داد و افزود: در این مدت ۴۵۵ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و امیدواریم امسال در مجموع تولید خودرو در کشور به ۱.۲ میلیون دستگاه برسد. برنامه تولید سال ۱۳۹۴ نیز معادل ۱.۵ میلیون دستگاه خواهد بود.

دلایل افزایش قیمت خودرو

نعمت زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل افزایش پیاپی قیمت خودرو در سال‌های گذشته چه بوده است؟ عنوان کرد: البته تورم خودرو همواره از تورم عمومی کشور پایین تر بوده است. از سوی دیگر مواردی مانند اجرای استاندارد یورو ۴، استاندارد نصب دو ایربگ، افزایش دو درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده و افزایش ۲۵ درصدی حق بیمه شخص ثالث از عوامل افزایش قیمت خودرو در سال جاری بوده اند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها به رییس‌جمهوری درباره قیمت خودرو اطلاعات غلط دادند، افزود: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که خودرو ۳۰ درصد گران شده در حالی که تنها ۵.۵ درصد قیمت خودرو افزایش یافته بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از مصوبه دولت قبل در زمینه اخذ تعهد ارزی از صادرکنندگان اظهار کرد: این کار باعث شد صادرات غیرنفتی کشور برای نخستین بار دچار افت شود. البته با تلاش زیاد توانستیم در آذر سال قبل این مصوبه را لغو کنیم. همچنین امسال ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان جایزه صادراتی در نظر گرفته شده و امیدواریم در بودجه سال آینده نیز همین مبلغ هرچند ناچیز است مجددا به صادرکنندگان اختصاص یابد.

گوسفندهای زبان‌بسته روانه بازارهای صادراتی می‌شوند

وی درباره مشکل ایجاد شده برای صادرات ۱۵ هزار رأس گوسفند در گمرک نیز توضیح داد: به دلیل نزدیک شدن عید قربان تقاضا برای بز و گوسفند ایرانی از سوی کشورهای عربی و منطقه افزایش یافته است و صادرات دام زنده در حال افزایش است. در دولت قبل مصوبه‌ای تصویب شد که از صادرات گوسفند عوارض ۶۰ درصدی دریافت شود که این مصوبه را لغو کردیم و این مشکل در حال حاضر برطرف شده و آن زبان‌بسته‌ها می توانند روانه بازارهای صادراتی شوند!

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری درباره گفته‌های اخیر خود که برای تغییرات مدیرانش تحت فشار است، اظهار کرد: بله بنده از سوی مردم، جامعه، استانداران و نمایندگان مجلس تحت فشار هستم تا تعداد بیشتری از مدیران دولت قبل را که هم اکنون در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند تغییر دهم. تاکنون نیز ۲۳ تغییر داشته‌ایم اما تلاش می‌کنم تغییرات براساس نظر کارشناسی انجام شود.

استفاده از روغن پالم در لبنیات کار غیرقانونی نبود

او همچنین با انتقاد ضمنی از مباحث مطرح شده درباره استفاده از روغن پالم در صنعت لبنیات عنوان کرد: استفاده از روغن پالم در تولید برخی محصولات لبنی خاص براساس مجوز و استاندارد انجام شد و در واقع کار غیرقانونی در این زمینه صورت نگرفت. از سوی دیگر باید بدانیم در دنیا بیش از ۱۷۲ میلیون تن روغن نباتی تولید می‌شود که ۶۰ میلیون تن آن مربوط به روغن پالم است.

وی اضافه کرد: دلیل رشد واردات روغن پالم به کشور نیز این بود که واردات روغن سویا از آمریکا به دلیل تحریم دچار مشکل شد و به همین دلیل به سمت واردات روغن پالم از مالزی رفتیم. با این وجود در سال جاری سقف واردات روغن پالم از کل واردات روغن کشور ۳۰ درصد تعیین شده است که در پنج ماهه امسال این سقف رعایت شد.

به گفته وی روغن پالم برای سرخ کردن بهترین نوع روغن است چرا که مقاومت آن بالاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیارق
Iran, Islamic Republic of
سلام
بهتر نبود بعد از عید قربان صادرات گوسفند آزادمی شد تا در آستانه عید مردم به درد سر نمی افتادند؟!
احسان
صادرات گوسفند در حالیست که برای تولید آن منابع محدود طبیعی شامل مراتع و آب تحت فشار قرار میگیرند و با توجه به محدودیت این منابع به هیچ وجه عقلانی بنظر نمیرسد.
متاسفانه آقای وزیر ضمن زیر سئوال بردن اقدام صحیح دولت قبل در ایجاد موانع تعرفه ای برای این صادرات غیر منطقی، خبر از رفع این موانع دادند.