سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱۷
۹۳
حاشیه‌ای بر درد دل انتخاباتی وزیر خارجه؛

دو پیام مهم راز مگویی که ظریف آن را بر ملا کرد

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 382897
سخنرانی آقای ظریف در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا بویژه فقره اخیرالذکر آن، یعنی جایی را که وی برای بقا در صحنه سیاست داخلی ایران دست به دامن آمریکایی‌ها می‌شود، باید احتمالا به عنوان جدیدترین مدل «درست حرف زدن» با غرب ثبت کنیم.
دو پیام مهم راز مگویی که ظریف آن را بر ملا کرد
گروه سیاسی جهان نيوز - مهدی محمدی:  درک اینکه دولت آقای روحانی برای نهایی کردن یک توافق هسته‌ای با غرب بی‌نهایت مشتاق باشد اصلا دشوار نیست. سیاست خارجی دولت آقای روحانی بر دکترینی استوار شده که اگر توافق نهایی شکل نگیرد، هم خود بی‌اعتبار می‌شود و هم بسیاری دیگر از رؤیاهای غربگرایان را در ایران به سقوط خواهد کشاند.

دکترین سیاست خارجی دولت از روز نخست این بوده که منشأ بسیاری از مشکلات کشور ناتوانی گذشتگان از درست سخن گفتن با جهان بوده است. دولت روحانی بویژه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه او همواره اصرار داشته‌اند اگر زبان جهان را بدانید و با آن با ادبیاتی درست و محترمانه سخن بگویید، گره بسیاری از مشکلات در دم گشوده خواهد شد. به تعبیر ویتگنشتاینی‌ها، زبان جدید، جهانی جدید را از پی خود خواهد آورد.

منتقدان البته می‌دانستند که داستان به عوض کردن واژگان و تغییر ادبیات محدود نخواهد ماند و بزودی سر از جاهای دیگری درخواهد آورد. دیری نپایید که محترمانه سخن گفتن جای خود را به پذیرش راهبرد اعتمادسازی داد که در اصل چیزی نیست جز اینکه ابتدای راه ابزارهای قدرت و اهرم‌های اصلی چانه‌زنی‌تان را از شما بگیرند و در ادامه مسیر دائما امتیازهای بیشتر بخواهند.

پس از آن، استراتژی «سخن گفتن به زبان جهان» تبدیل شد به؛ به رسمیت شناختن تمام نگرانی‌های غرب درباره ایران و بدتر از آن، پذیرفتن اینکه این نگرانی‌ها باید از همان راهی رفع شود که غربی‌ها می‌خواهند. در نهایت، سخنگویان خوب ما در مواجهه با جهان (که جهان را هم خلاصه در غرب می‌دیدند) تلویحا پذیرفتند ایران تا اطلاع ثانوی یک استثناست، حقوقی کمتر از دیگران دارد و تکالیفش بیش از دیگران است و این اصلاح‌شدنی نیست الا اینکه پیمودن یک مسیر حدودا یک دهه‌ای اعتمادسازی را بپذیرد.

تا اینجا یک نتیجه‌گیری ساده به دست می‌آید: وقتی ما با غربی‌ها خوب حرف می‌زنیم، آنها متقابلا دلیلی نمی‌بینند که با ما همین کار را بکنند، وقتی ما نگرانی‌های آنها را به رسمیت می‌شناسیم، آنها بر فهرست نگرانی‌های خود می‌افزایند و وقتی ما دوستی می‌ورزیم، آمریکایی‌ها به این نتیجه می‌رسند که دشمنی کردن کاری درست و بموقع بوده است.

اکنون اما بویژه از سفر نیویورک به این سو، کار از درست حرف زدن و درست عمل کردن بسیار فراتر رفته و به درددل کردن کشیده است! سخنان حیرت‌انگیز آقای محمدجواد ظریف در روز ۲۶ شهریور در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا را چیزی جز درددل انتخاباتی با دوستان آمریکایی نمی‌توان نامید.

ظریف در این سخنان– که شبیه به آن را پیش‌تر هم گفته بود- در پاسخ به هاله اسفندیاری می‌گوید اگر غربی‌ها قدر فرصت ایجاد‌شده را ندانند و با دولت آقای روحانی توافق نکنند، مردم ۱۶ ماه بعد در انتخابات مجلس پاسخ آنها را با رای دادن به جریانات غرب‌ستیز خواهند داد. وی برای اینکه مخاطبانش دقیقا متوجه عمق مساله شوند یادآوری می‌کند بار گذشته که در سال‌های ۸۳ و ۸۴ غربی‌ها فرصت توافق با ایران را از دست دادند، رئیس‌جمهوری در ایران بر سر کار آمد و ۸ سال شیرین دولت را در دست داشت که کسی مانند وی را بازنشسته کرد!

سخنرانی آقای ظریف در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا بویژه فقره اخیرالذکر آن، یعنی جایی را که وی برای بقا در صحنه سیاست داخلی ایران دست به دامن آمریکایی‌ها می‌شود، باید احتمالا به عنوان جدیدترین مدل «درست حرف زدن» با غربی‌ها در تاریخ ثبت کنیم.

بعید می‌دانم کسی در دولت آقای روحانی می‌توانست صریح‌تر از این، پس داستان را برملا کند و راز مگویی را که اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند آن را در پستوها در گوش یکدیگر زمزمه کنند، اینچنین بر فراز بام فریاد بزند. البته این را هم بعید می‌دانم که آقای دکتر روحانی– که در سفر نیویورک نشان داد امانتدار خوبی برای ارزش‌های انقلاب اسلامی است- چندان موافقتی با این مدل گشودن سفره دل برای اجنبی داشته باشد.

یکی از انتقادات مبنایی اصولگرایان به جریان اصلاح‌طلب همواره این بوده است که این جریان همچون اسلاف دیگرش در طول تاریخ یک سده اخیر- همواره تلاش می‌کند خود را به نیروی مطلوب غرب در ایران تبدیل کند و سر بزنگاه به جای آنکه به سرمایه اجتماعی خویش امید ببندد، چشم به بیرون مرزها می‌دوزد و پیروزی و ماندگاری را از آنها طلب می‌کند.

شاید به همین سبب است که این جریان، حتی وقتی در انتخاباتی مانند انتخابات سال ۸۸، یک سرمایه اجتماعی عظیم به کف می‌آورد، باز هم به جای آنکه این سرمایه را در سبد نظام و انقلاب بگذارد، آن را دودستی به غربیان هبه می‌کند تا ببینند چه‌سان می‌توانند از آن ابزاری برای توطئه و آشوب بسازند.

سخنان محمدجواد ظریف– که بیشتر خود را یک دوم خردادی می‌داند تا یک اعتدالگرا- در واقع دارای دو پیام اصلی است؛ نخست او می‌خواهد به آمریکا بگوید یگانه نیروهایی که درست سخن گفتن با آمریکا را بلدند همین‌هایی هستند که اکنون بر سر کارند لذا غرب نباید از انجام وظیفه تاریخی خود در ماندگار کردن آنها قصور کند.

و دوم، ظریف به صراحت اعتراف می‌کند این جریان برای ماندگار شدن در محیط سیاست داخلی کشور به کمک و اعانت و دستگیری غرب نیاز دارد و بدون آن، یعنی اگر قرار باشد صرفا به ظرفیت‌های داخلی خود اکتفا کند، بی‌تردید میدان را به حریفان واگذار خواهد کرد.


هر دو اعتراف را باید به عنوان بخشی به یادماندنی از کارنامه جریان غربگرا در ایران ثبت کرد.چه توافق نهایی انجام شود و چه نشود، این موضوع از یاد نخواهد رفت که چگونه کسانی وقتی خلوتی با دوستان آمریکایی خود پیدا کردند، نتوانستند در مقابل وسوسه «شیرین کردن خود» مقاومت کنند.منتها ظریف یک نکته را خوب گفته است؛ بله! در ایران، مردمی هستند که در موقع درست، در گرفتن تصمیم درست خطا نمی‌کنند.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقای ظریف! پاسخی دارید؟
احسان
دورود بر شما بسیار عالی وجالب بود.
Iran, Islamic Republic of
یعنی واقعا جلوی آمریکاییها این حرفارو زده؟!
...
Iran, Islamic Republic of
غیر از این اگر میگفت جای تعجب داشت
Iran, Islamic Republic of
وزيري كه بيشتر عمر خود را در آمريكا بوده تا ايران
حمید
من خیلی سیاست بلد نیستم ولی ادعا دارم که از آقای ظریف بیشتر بلدم. ...
Canada
تو خوبییییی...
یاد آنکس که نداند و نداند که نداند افتادم
United States
روحانی حق داره به شما میگه بیسواد!
آخه یکبار برین متن انگلیسی این سخنرانی رو بخونید بعد بیاید اظهار نظر کنین!
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
آقای با سواد متن بالا به زبان فارسی نوشته شده است و بر اساس نوشته جهان دوستان اظهار نظر کرده اند. ضمنا این آقای ظریف شما مگر از افعال معکوس زیاد استفاده می کنند؟
توفیقی از قزوین
یکسال و اندی بیا ،برو ، خنده و انفعال در برابر زیاده طلبی غرب (مثل تحریمهای ظالمانه تر از قبل تا توهین که به دی ان آی ایرانی ها، یا همین اراجیف نخست وزیر انگلیس) این دیپلماسی چه دستاوردی داشته ؟ حالا شما باسواد ، متن انگلیسی ، ما هم ترسو! شما بفرما جواب بده
بیسوادی به خواندن و نوشتن نیست به بصیرت و درایت است که شما ندارید نادان و بیسواد کسی است که هیچی بلد نیست ولی خود را دانا فرض می کند و دیگران را از سر تکبر بیسواد.
Iran, Islamic Republic of
متن انگليسي آن را ديديم و شنفتيم و از خجالت كم بود آب بشيم . اگر سوات انگلوسي داري خودت ببين اگر بازهم غيرتت اجازه مي‌‌دهد بگو اشتباه ترجمه شده است
م
United Kingdom
واقعا عالی بود عالی .
جریانی که عقبه فکری آن گاهی با صراحت تمام پیروی از تفکرات پدران روشنفکری...
اصلاح طلب یزد
واقعا باید تاسف خورد بر این مسول که آبروی ملت ایران را به حراج گذاشته و منافع و عزت ملی را فدای منافع شخصی و حزبی خود می کند
Iran, Islamic Republic of
بابت خودت تاسف بخور که هنوز توخاب تشریف دارین عزت ومنافع ملی هنوز نمیدونین چیه فریب کاسبان تحریم رو خوردی
کاسب مذاکره
بیسواد خواب درسته نه خاب !!!
در ضمن شما هم کاسب مذاکره هستید لابد ؟
مجتبی
اتفاقا اینا کاسب تحریمند چون رییس شدند با سواستفاده ازتحریم ها
هادی
Norway
چرا مسئله را جور دیگر نبینیم ظریف به امریکاییها این هشدار راداد تا شرایط ایران را بپذیرند و گرنه همین گفتگو هم از بین میرود همانطور که گنگره امریکا اوباما را تهدید میکند ظریف هم بنوعی امریکا را تهدید میکند از این فرصت استفاده کنند وحقوق ایران را به رسمیت بشناسند
چقدر ساده اندیش !
Iran, Islamic Republic of
ظریف کارش درسته.
آشنا
ظرافت کاریش درسته !
آرزو
Germany
خنده های ظریفش درسته!!!!!!!!!!!!
ظریف الممالک اسوه وادادگی و سازشکاری است....
میشه توضیح بیشتر بدی تا ما هم مشعوف بشیم؟
Iran, Islamic Republic of
شما نگران نباشید این دولت مردمی است و رای هم میاورد
دولت
Norway
منظورت همان چند دهم درصده دیگه
Iran, Islamic Republic of
اره مثل اینکه شما شمال تهران زندگی میکنی
شایدهم معنی مردمی رو نمیدونی!
دولت قبل هم با رای مردم بود ، شما تندروها چرا نگرانیتان را با حمله به سطل زباله ابراز کردید؟
Iran, Islamic Republic of
هر دم ازاین باغ بری میرسد ...
Iran, Islamic Republic of
زنده باد ظریف
France
شعار!
دوره این زنده باد ها گذشت...
من
Iran, Islamic Republic of
پیرو زنده یادها باش.
نسل اول
تحلیل خوبی بود
مسایل داخلی کشور و ازجمله انتخابات ها نباید در اینگونه مواقع مطرح شود
مگر 16 ماه دیگه مردم امریکا میخوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب کنن که اقای ظریف نگرانه؟؟؟؟!!!!!!!! ایول اقای ظریف چند وقت پیشم دیدیم که چطوری درد دلاتو برای بان کی مون میگفتی نکنه وزیر امورخارجه امریکایی. احسنت به احمدی نژاد که اینارو چند سال پیش شناخت و بازنشسته کردشون
سجاد
Germany
در عوض هرچی احمدی نژاد ریسیده اینا دارن پنبه میکنن.
احمدى نژاد اگر ريسنده بود وضع مملكت اين نبود . اگر خوب كار كرده بود حاكميت احمدى نژاديها بر دولت ادامه مى يافت .
مثل دولت سیاه خاتمی !!!
مجتبی
این دولت فقط سیاست یک بام و دوهوا دارد و بس
دوست عزیز
اصلا سیاست نداااااااره.
توی این یه سال به اندازه ی 10 سال خرابکاری کردن و البته ابروریزی......
کی میخوان این بازی کثیفو تموم کنن خدا عالمه؟؟؟؟؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اگر این دولت ظرفیت داخلی ندارد پس چگونه پیروز انتخابات شد!!!!نکنه شما این دولت را نصب کرده ایدو انتخابات کشکی بوده!!!به حال کمی منطق و انصاف بد نیست. شنوده را ابله فرض نکنید
خب مردم فریب آن شعارها را خوردند ...
احسنت خوب آمدید.
United States
سه صدم درصد شد ظرفیت داخلی؟؟؟؟؟؟؟
دولت راستگویان است
دولت دل آرامان است
دولت حقوق دانان است
لبخند برای دشمنان جهنم برای مردم ایران
کلید دارند داس که ندارند
ما مردم هم مشتی بی سواد ترسو بزدل که از جایی خاض تغذیه می شویم
سید مهدی
یعنی باید به بعضی ها گفت .. . نیاز نیست برای شناختن کسی تلاش کنی ، زمان که بگذرد خودشان را به تو معرفی خواهند کرد . انسان ها هرچقدر هم ظاهر سازی بکنند فقط مدتی می تونند چهره واقعی شون رو بپوشانند . نفاق جدید که بعضی از بزرگان خیلی وقت پیش مطرح کردند یعنی امثال همین آقایون .
ایرونی
این دولت همین چهارساله. بزارید بتازونن. با این مواضع از همین حالا بازنده بزرگ انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هستند.
hamedamiri26@yahoo.com
Iran, Islamic Republic of
ظریف عمیقا از جان متدین است
دین
Norway
تا منظور از متدین چه باشد
متدین به اسلام امریکایی....
احسنت تعبیر خوبی بود
مجتبي
با اين حرف شما موافقم اما اين صحبت ظريف را درست نبود
France
چه با احساس!
عمیقا در توهمی
United States
از کوزه همان برون تراود که دروست.دم خروس توی حرفای آقای ظریفو ببینیم یا قسم حضرت عباس شما رو؟
مجتبی
امیدوارم فقط اسلامش ناب باشه ن امریکایی
Iran, Islamic Republic of
غرب زدگی. همین و بس
معلومه که احمدی نژاد پرست ها خیلی نگران حل مسئله هسته ایی هستند، دلواپسند ، اگر مملکت به حالت عادی برگردد برایشان اصلا خوب نیست، برای همین هم با هر تحلیل بی منطقی سعی در بد نام کردن " فرزندان انقلاب " را دارند
کاسب مذاکره
شما تندروهای غیر از اتهام چیزی در بساط ندارید...لابد شما هم که برای مذاکره به آب و آتش می زنید ، کاسب مذاکره هستید؟
خداوکیلی بحث حزب و احمدی نژاد نیست بلکه بحث عزت استقلال حفظ خون شهدا است و این که هیچ وقت نباید به گرگ درنده اعتماد کرد....
علی
Iran, Islamic Republic of
شما کاسبان تحریم از کجا پول به شما میرسد .برای ما هم بفرستید تا هر روز یک مقاله داغ داغ علیه دولت وآمریکا بفرستیم
از هر جا باشه مطمئن باش نه لقمه حرومه نه از طرف ملک عبدالشیطان وهابیه نه از طرف واشنگتن هست نه از تل اویو و نه از طرف جونیور و ابوالجونیور....شما هم اگه مومن باشی و اهل فسق و فجور نباشی مثل اکثر روشنفکرا و سوسولا و طرفدارای خاتمی ملعون هم برکت به زندگیت میاد هم هر ساعت یه مقاله اتشین علیه امریکا و اسرائیل و اذناب داخلیش منتشر می کنی....
شما کاسبان مذاکره پولتان تامین است ...آمریکا بودجه خاص تصویب کرده واستون...
حسن
با سلام ترجمه صحیح سخنان آقای ظریف با برداشت شما از سخنان ایشان کاملا متفاوت است اصلا ظریف آنچه شما می گویید را نگفته لطفا در اطلاع رسانیتان دقت کنید تا طرف مقابل این را حمل بر دروغ پردازی نکند و بر علیه جریان اصولگرا و انقلابی به این وسیله مظلوم نمایی نکند.
عالی بود!‌ احسنت!
Iran, Islamic Republic of
آخرین جمله خیلی قشنگ بود این ملت فهیم هستند اما .... .
ایشان وزیر امورخارجه است شاید بیان اینئمطالب هم یکی از روشهایشان باشد
فکر نمی کنید بیان این مطالب تبعات بدتری داشته باشد و آنها را جری تر و گستاخ تر کند ؟
پيشنهادمن براي هروزيري اين است كه به فرمايشات مقام معظم رهبري گوش فرادهندو بس ؟آمريكاشيطاني بزرگ است .كه مبارزه بااون رومالك اشتراني بزرگ مي خواهد
Iran, Islamic Republic of
خدا کند هيچ وقت احمدی نژاد ، سيماي چند ماه و چند سال بعد برخي سياسيون ما نباشند.
خدا کند تفکر منحط خاتمی هم در مغز مسئولین خطور نکند...
Iran, Islamic Republic of
برای مقابله با دشمن از هر حربه ای باید استفاده کرد به نظر می رسد این هم یک نوع حربه باشد.
ایرانی
Norway
فوقالعاده دقیق و عمیق بود و البته تلخ ...
هر کس نوشته، خدا بهش عمر دهد با برکت.
علي
India
ملت ما هرگز احمدي نژاد را تكرار نخواهد كرد و دشمنان بدانند ملت ايران پايبند به اعتدال است
ملت بدانند که 7 درصدی ها هیچ وقت به قدرت بازنخواهند گشت ..
محمد
Iran, Islamic Republic of
بابا شما دیگه کی هستید به خدا
ببینید از چی به کجا میرسونین افکارتون را
بله درست گفته که یعنی از این فرصتی که در این دولت اعتدال گرا بوجود اومده استفاده کنین که احزاب دیگه اینطوری مثل ما نرم باتون حرف نمیزنن
همین خودش یه جورایی تهدید کردن اونهاست که زیادی ناز نکنن
شکرنیکچه
فقط میتوانم به ظریف بگویم متاسفم قابل توجه مجلسی های محترم
حسین
کسانی که منتقد اظهارات وزیر خارجه می باشند اطلاعات زیادی از تغییرات جهان امروزی ندارند و در پیله افکارو تراوشات ذهنی ادبیات مارکسیستی دهه های گذشته غوطه میخورند و هرگز به تغییرات تن در نمیدهند . به این قشر اجتماعی " جان سختان " هم میگویند.
شما تندروها باعث شدید انتخاب روحانی را غیردموراتیک بخوانند بازهم از رو نمی روید و دم فرو نمی بندید...
عباس
خدایابرای آمدن احمدی نجاد10000صلوات و3روزروزه نذرمیکنم
سجاد
Germany
ما احمدی نجاد نمیشناسیم ولی احمدی نژاد میشناسیم !!توروخدا دعا کن دیگه بر نگرده بجاش بعد از روحانی هم جلیلی بیاد.
در گذشته ملتهايى كه روحيه تهاجمى داشتند خيلى اوقات موفق ميشدند ولى شرايط دنيا مدتهاست كه تغيير كرده و ديگر روحيه تهاجمى كارايى قديم را ندارد . عملا هم در دنيا ميبينيم كه كشورهايى موفق به توسعه بالا شده اند كه قدرت تعامل داشته اند . روحيه اى كه موجب شود فقط با افراد معدودى در داخل و خارج كشور بتوانيد كار كيند ، براى موفقيت پايدار كافى نيست
البته با این شگرد امثال شما هست که هروز تحقیر و تهدید می شویم !
موفقیت شما را داریم می بینیم !!!!
بفرمایید سازش و نفاق نه تعامل!!!
با بد بودن نفاق موافقم اما چرا سازش در ادبيات ما بار منفى پيدا كرده ؟ سازش واژه اى مثبت و ناسازگارى واژه اى منفى است .
France
این شیوه حرف زدن کمی خاله زنکیه. اما خالی از فایده نیست. یا طرف مقابل رو تحت تاثیر قرار می ده که کوتاه بیاد. یا باعث بی اعتباری گویندش میشه.
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
دولتی که نگاهش به بیرون ......
مردم وشهدا .رهبری امت رو نمی بینه
یاسر
مشخص شد تلاش اینها برای توافق کاستن از رنج مردم نیست"بلکه کسب صندلی های مجلس است.
Serbia
این را باید بدانیم کسانی که نان تجس بیگانگان را خورده اند بهتر از این نمی توانند باشند
يكي به نعل زده يكي به ميخ.اي ظريف!
لاهیجی
یا حسین شهید (علیه السلام)

آقا جان عزیزترین عزیزان عالم را دادید فقط و فقط برای دو کلمه (هیهات من الذله)

آقای ظریف و هم عقایدی هایشان اگر مسلمانید گاهی قرآن را نگاه کنید ثواب دارد ان شاءالله

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ. (مائده 51)
پيروز
البته امتياز دادن تيم روحاني در همان زمان در بحث تقسيم درياي خزر هم سرآمد بود يعني همين الان كه مصادف با مذاكرات در آستاراخان هستيم يادآوري اين امتياز دهي روحاني را بكنم كه تيم ايشان در زمان دبيري شوراي عالي امنيت ملي رفتند به مذاكرات و به جاي اينكه بگويند ما پنجاه درصد درياي خزر امتياز داريم خودشان با زبان خودشان گفتند ما بيست درصد از درياي خزر را ميخواهيم تيمهاي ديگر بخصوص تركمنستان وروسيه و آذربايجان هم كه باهم بودند ديدند طرف خودش داره پاپس ميكشه گفتند نه دوازده درصد از درياي خزر مال شماست شما بيست درصد نميتوانيد داشته باشيد متاسفانه در همان زمان كسي پيگير اين قضايا نشد و اين قضيه هم تصويب شد و سر تيم ايراني به راحتي كلاه گذاشتند
جعفر
حریف ازپشتیبانی داوری برخورداراست ومرتب دنبال بهانه گیری است!اگرلطف خدانبود،...........امریکا قصدنابودی مارادارد،خدانخواست!برای موفقیت ظریف بایددعاکنیم.