کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محدودیت اینترنت ۱۲۸K بود یا نبود؟

6 مهر 1393 ساعت 7:31

مخابرات تهران در شرایطی از ارائه اینترنت پرسرعت تا ۱۰ مگابیت به مشترکان خانگی خبر داده که تا پیش از این محدودیت ۱۲۸K وجود داشت و اپراتورها باید در شرایطی خاص سرویس‌های بالاتر را ارائه می‌کردند اما گویا چنین محدودیتی اصلا نبوده است.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، هم‌زمان با ورود مجوز نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی به پروانه اپراتورهای همراه اول و ایرانسل شاهد آغاز رقابت شدیدی بین این دو شرکت در این عرصه‌ها بودیم تا جاییکه اگر کاربری متوجه تغییر و تحولات روی آنتن موبایل خود نشده باشد، قطعا از پیامک‌های تبلیغاتی، تیزرهای ویدئویی صدا‌و‌سیما و بوردهای متحرک دور زمین لیگ برتر فوتبال به تغییر و تحولاتی در این زمینه پی برده است.

به عبارتی دیگر بمباران تبلیغاتی یکی دو ماهه گذشته در زمینه ۳G، این عنوان را برای بسیاری از گوش‌های غیرمتخصص نیز آشنا ساخته است.

اما تقریبا با شروع فعالیت این دو اپراتور در راه‌اندازی سایت‌های مربوط به نسل‌های بالاتر، متوجه برنامه همراه اول برای ارائه بسته‌هایی تحت عناوین "آلفا" و "آلفا+" شدیم که اولی گویای پهنای باند ۱۲۸ و دیگری یک مگابیت بر ثانیه‌ای بود.

جای تعجب دارد که با ارائه نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی باز هم باید شاهد حضور محدودیت ۱۲۸K در بسته‌های ارائه‌ای برای نسل سوم باشیم. همین موضوع باعث شد تا در گزارشی با عنوان " اینترنت پرسرعت نوترینو با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه؟ " از این موضوع گلایه کرده و بگوییم که تنها مزیت نسل‌های جدید ارتباطی تغییر ماهیت از مکالمه به دیتاست و بر این اساس سرعت انتقال اطلاعات در آن ارتقا می‌یابد.

زمانیکه نسل دوم قادر است از سرعت ۵۶ تا ۱۱۴ کیلو بیت بر ثانیه را براساس نرخ اشتراک مشترکان روی خطوط ارتباطی تعیین کند، چه نیازی است که با کلی سرمایه‌گذاری مجددا سرعت ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه را ارائه کنیم؟!

البته همراه اول هم دست روی دست نگذاشت و با ارائه پاسخی در این زمینه خود را شرکتی قانون‌مدار عنوان کرد که براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط ابلاغی، اپراتورها از لحاظ قانونی نمی‌توانند اینترنت با سرعت بیش از ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه به مشترکین عادی ارائه کنند.

در چنین شرایطی که محدودیت اینترنت پرسرعت پا برجاست، شرکت مخابرات تهران عرضه اینترنت پرسرعت خانگی یا همان ADSL با سرعت ۲، ۵ و ۱۰ مگابیت بر ثانیه را در نمایشگاه تلکام اعلام کرده است.

ADSL فناوری ارتباطی پیشرفته‌ای با پهنای باند وسیع محسوب می‌شود که برای استفاده بر خطوط تلفن معمولی ساخته شده است. این فناوری خطوط فعلی تلفن را به راهی برای دستیابی به صوت، تصویر و تبادل اطلاعات با سرعت نسبتا بالا تبدیل می‌کند.

تعرفه‌های این سرویس نیز مشخص شده است.

با این حساب و همچنین برای شفاف‌سازی هرچه بیشتر محدودیت اینترنت ۱۲۸Kbps، چند سوال را از محمدرضا بیدخام معاون بازاریابی شرکت مخابرات استان تهران داشتیم که مشروح آن را می‌خوانید.

"با توجه به محدودیت در ارائه سرویس‌های بیش از ۱۲۸K به مشترکان خانگی، مخابرات به چه نحوی سرویس‌های ۲، ۵ و ۱۰ مگابیتی را به مشترکان واگذار می‌کند؟


سرویس پایه ما ۱۲۸K است ولی برای مصارف علمی، پژوهشی و تجاری ۲ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه هم واگذار می‌کنیم.

اینطور که مطرح شده ظاهرا قرار است این سرویس‌ها به مشترکان خانگی نیز داده شود، پس منظور از این قاعده استثنا چیست؟


همانطور که گفتم و پیش از این هم وجود داشت، مراکز دانش بنیان تجاری می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند و منظور یعنی هر کس کار علمی و پژوهشی انجام دهد، در این قاعده قرار می‌گیرد.

پس هر کس بگوید کار تحقیقاتی انجام می‌دهم، می‌تواند سرویس بالاتر از ۱۲۸ کیلو و تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه را درخواست دهد؟


بله دقیقا؛ همین که فرد بگوید کار تحقیقاتی انجام می‌دهم کفایت می‌کند و ما هم می‌گوییم بفرمایید در خدمت شماییم.

چه مدارکی را باید ارائه کنند تا حقانیت ادعایشان ثابت شود؟


همین که می‌گویند کار تحقیقاتی می‌کنند کافی است. البته از جایی هم که کار می‌کنند نامه‌ای بگیرند و ارائه دهند.

از هر جایی می‌توان نامه دریافت کرد که مثلا داریم فعالیت پژوهشی انجام می‌دهیم یا اینکه باید تأییدیه‌هایی همچون کارت دانشجویی و کارت اعضای هیات علمی دانشگاه به همراه داشت؟

محدودیتی از ابتدا برای مباحث پژوهشی نداشتیم و الان هم تعبیر ما این است هر مرکز و ارگانی کار علمی کند، محدودیتی برای ارائه سرویس به آنها نداریم.

یک سوپر مارکت اگر مدرکی بیاورد دال بر اینکه از اینترنت برای کار پژوهشی و بازارسنجی استفاده می‌کند، به او هم سرویس بالاتر از ۱۲۸K می‌دهیم.

پس با این حساب هیچ محدودیتی برای کاربران عادی هم وجود ندارد و به راحتی می‌توانند درخواستی را از هرجا ارائه کنند؟


بله همینطور است. مصارف علمی و پژوهشی هیچ محدودیتی ندارد؛ اصلا چه کسی باید دایره مباحث علمی و پژوهشی را تعیین کند؟

علم دامنه گسترده‌ای دارد.

پس با این حساب عملا چیزی به عنوان محدودیت ۱۲۸K وجود ندارد و شرکت‌ها به راحتی می‌توانند با گسترده کردن مباحث علمی به فروش خود بپردازند؟


جای تعجب است که این همه شرکت اینترنتی خصوصی در سطح شهر تبلیغات سرویس‌های چند مگا بیتی خود را می‌کنند اما تا مخابرات کاری انجام می‌دهد، حواس‌ها به او جلب می‌شود.

صحبت ما بر سر قانون است کما اینکه یکی از اپراتورهای سیار خود را با الزام بر سر ارائه خدماتی مبتنی بر ۱۲۸K قانون‌مدار معرفی کرده است، ممکن است شرکت‌های خصوصی هم تخلف کنند این که حرف نمی‌شود!

تا جاییکه من می‌دانم کسی نگفته برای مراکز پژوهشی اینترنت بالاتر از ۱۲۸K ندهید.

کسی تا حال حاضر و طی ۲۵ سال خدمت من نامه‌ای مبنی بر ارائه اینترنت با سرعت ۱۲۸K و ممنوعیت بالاتر از آن به مخابرات ابلاغ نکرده است. اگر شما نامه‌ای دارید به ما هم بدهید.

مگر اعمال چنین محدودیتی در سال ۸۵ رخ نداد و به کلیه اپراتورها ابلاغ نشد؟


صحبت‌هایی شد اما می‌گوییم نامه‌ای مکتوب بدهید تا ما هم سرعت بالاتر از ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه ندهیم. هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه ندیده‌ام."

به گزارش تسنیم دقیقا هشت سال پیش اظهاراتی پیرامون محدودیت واگذاری اینترنت بیش از ۱۲۸K مطرح و نهایتا شنیده شد که ابلاغیه‌ای محرمانه برای تمامی اپراتورهای این حوزه ارسال شده است. بعدتر هم شنیده شد که این محدودیت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده و برای اجرا در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده است.

در شرایطی که همچنان برخی اپراتورهای اینترنتی بخش خصوصی خود را ملزم به رعایت این محدودیت می‌دانند و بیش از ۱۲۸K به مشترکان ارائه نمی‌کنند اما گویا از ابتدا هم محدودیتی برای ۱۲۸K مطرح نبوده و این همه سال، اپراتورها به صحبت‌های وزیر سابق که خواسته بود بیش از این سرعت را ارائه نکنند هنوز پایبند مانده‌اند!


کد مطلب: 382670

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/382670/محدودیت-اینترنت-۱۲۸k-یا-نبود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com