سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

احتمال تجدیدنظر پاکستان در خط لوله صلح

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 382148
وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: دولت پاکستان یک طرح جایگزین به جای پروژه خط لوله آی‌پی را مورد بررسی قرار داده است.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از دیلی‌تایمز خبر داد، دولت نواز شریف تصمیم گرفته است تا خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را با بررسی یک طرح جایگزین واردات گاز برای پر کردن شکاف میان عرضه و تقاضا در این کشور، کنار بگذارد.

این طرح برای تصویب در نشست بعدی کمیته هماهنگی اقتصادی کابینه دولت پاکستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت، دولت پاکستان یک طرح جایگزین به جای پروژه خط لوله آی‌پی را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود، این طرح جایگزین، پیش از نشست کمیته هماهنگی اقتصادی کابینه ارائه خواهد شد.

عباسی خاطرنشان کرد، اگر عرضه جایگزین گاز صورت نگیرد، سپس جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و صنایع در طول زمستان عرضه پیوسته گاز نخواهند داشت.

قیمت گاز مصرفی در پاکستان نیز تغییر خواهد کرد اما اطمینان داده شده است که نرخ جدید با توان شهروندان معمولی همخوانی داده باشد.

ایران و پاکستان آغاز انتقال گاز طبیعی پروژه انتقال گاز ایران موسوم به خط لوله صلح را برای پایان سال ۲۰۱۴ نهایی کردند. بر این اساس قرار شد تا پاکستان حدود ۷۵۰ فوت مکعب در روز گاز از ایران وارد کند و پیش بینی شده بود که این میزان تا یک میلیارد فوت مکعب افزایش یابد.

انتظار می‌رفت که حجم گاز وارداتی از این طریق از ایران، حدود ۲۰ درصد تولید گاز پاکستان را تشکیل دهد و این توافق برای بازه ۲۵ ساله منعقد شد و امکان افزایش این مدت تا ۵ سال دیگر وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *