جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

این دیدار روحانی به میدان مین شباهت دارد

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 382120
روزنامه دیلی‌میل در گزارشی با توجه به پیچیدگی‌های صحنه مبارزه با داعش، غرب را نیازمند کمک ایران خوانده و از این رو دیدار کامرون و روحانی را بسیار حساس خوانده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه انگلیسی دیلی‌میل در گزارشی به موضوع دیدار پیش‌روی نخست‌وزیر انگلستان و رئیس‌جمهور ایران پرداخته است. دیلی میل با توجه به اینکه چنین دیداری از زمان پیروزی انقلاب در ایران بی‌سابقه بوده است، دیدار مذکور را تاریخی توصیف کرده است.

به گفته این گزارش ایران کشوری است که غرب همیشه آن را متهم به حمایت از تروریسم در مقابل خود کرده و حتی در سال ۲۰۰۱ «جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ایران را در کنار عراق و کره شمالی به عنوان محور شرارت معرفی کرد. برنامه هسته‌ای ایران نیز همواره یکی از موضوعات مورد تنش بین این کشور و غرب بوده است. کشورهای غربی در برهه‌های مختلف ایران را مورد تحریم قرار داده‌اند. با این حال بنظر می‌رسد که شرایط در حال حاضر تغییر کرده و هم اکنون غرب به ایران نیازمند است. ایران در مقطع کنونی به عنوان متحدی بالقوه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش نگریسته می‌شود.

دیلی میل در ادامه به تحولات صورت پذیرفته در ایران توجه کرده و نوشته است که از زمان روی کار آمدن «حسن روحانی» به جای «محمود احمدی نژاد» در اگوست ۲۰۱۳ تلاش‌های زیادی انجام شده تا روابط ایران با سایر کشورها بهبود پیدا کند. با این حال خطوط کلی اختلاف میان غرب و ایران پا بر جا باقی مانده است.

بدین ترتیب این سوال مطرح شود که غرب چرا به ایران برای مبارزه با داعش نیاز دارد؟ همکاری با ایران در چه زمینه‌هایی می‌تواند مفید واقع شود؟

دیلی میل در گزارش خود نگاه یکسان طرفین به گروه تروریستی داعش را بعنوان یکی از پاسخ‌های پرسش فوق مطرح کرده است. ایران حکومتی شیعی دارد و از حکومت‌های شیعه در سوریه و عراق حمایت کرده و آنها را متحد خود می‌داند. این در حالیست که گروه داعش متشکل از سنیان افراطی است که دشمن تشیع و شیعیان هستند. بدین ترتیب طبیعیست که ایران داعش را گروهی بسیار خطرناک و مخل ثبات منطقه تلقی کند.

بر اساس این گزارش آمریکا بیش از یک دهه است که تلاش می‌کند با القاعده در عراق مبارزه کند و تا سال ۲۰۱۰ عمده مراکز و شخصیت‌های کلیدی آن به جز ۱۰درصد آنها را توانسته بود نابود کند. با این حال همین تعداد کم توانستند پس از انتقال به سوریه به تحکیم بنیان‌های گروه تروریستی خود بپردازند و به عراق بازگردند. در عراق این گروه با یاری فرماندهان ارتش سابق عراق (در زمان صدام حسین) توانستند به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کنند.

آمریکا تصمیم گرفت برای مبارزه با این گروه تروریستی اقدام به حملات هوایی به مواضع آنها در عراق و سوریه کند. با این حال صرف حملات هوایی برای نابودی داعش کافی نیست. در همین راستا آمریکا تصمیم گرفت در جبهه زمینی عراق با کمک به ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه و در جبهه زمینی سوریه با کمک به نیروهای شورشی سوریه که از آنها تحت عنوان معترضان میانه‌رو یاد می‌کند، ‌مبارزه با گروه تروریستی داعش را پیش ببرد. با این حال پیچیدگی‌های زیادی در این راه وجود دارد. بطور مثال یکی از گروه‌های شورشی که با همکاری سایر شورشیان با داعش مبارزه می‌کند جبهه النصره است، اما آمریکا دیروز مواضع همین گروه را نیز بمباران کرده است. از سوی دیگر علی‌رغم وجود منافع مشترک ایران و غرب در مبارزه با داعش، بسیاری از این گروه‌های شورشی که هم اکنون آمریکا به آنها کمک می‌کند ایران را دشمنی به مراتب بزرگتر از داعش برای خود می‌بینند و این مسئله همکاری غرب با ایران را غیرممکن می‌کند.

دیلی میل در ادامه با توجه به پیچیدگی‌های گفته شده، دیدار کامرون و روحانی را بسیار حساس خوانده و آن را به «میدان مین» تشبیه کرده است. به پیش‌بینی این روزنامه انگلیسی، از یک سو کامرون درخواست عدم حمایت ایران از بشار اسد را مطرح خواهد کرد، ولی از سوی دیگر ایران هرگز حاضر نخواهد شد متحد طولانی مدت خود را رها کند. طرف ایرانی تلاش خواهد کرد تا طرف غربی را به کاهش تحریم‌های اعمالی در مقابل همکاری ایران برای مبارزه با داعش ترغیب کند، اما هرگونه عقب‌نشینی غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند تل‌آویو را خشمگین کند. تحریک رژیم اسرائیل می‌تواند ائتلاف غرب با اعراب را در معرض خطر قرار دهد.

در نهایت گزارش دیلی‌میل با اشاره به تهدید وجودی داعش برای کل منطقه و تاکید بر نقش مهم ایران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه، تلاش برای استفاده از کمک ایران در راستای مبارزه با داعش را کاری هوشمندانه می‌خواند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *