يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - 23 Jul 2017
 
۲۳
۱۰۳
پاسخ تامل‌برانگیز وزیر دولت روحانی به هاله اسفندیاری؛

ظریف خطاب به آمریکایی‌ها: توافق نشود انتخابات مجلس را می‌بازیم!

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۵
محمدجواد ظریف طی چند ماه اخیر که مذاکرات هسته‌ای به مانع اختلافات برخورد کرده، نشان داده است ظاهرا نگران تبعات این شکست بر جریان سیاسی متبوع خود است.
ظریف خطاب به آمریکایی‌ها: توافق نشود انتخابات مجلس را می‌بازیم!
به گزارش جهان، وطن امروز نوشت: این نگرانی آنقدر زیاد است که او این بار در آمریکا و در پاسخ به هاله اسفندیاری، یکی از عناصر انقلاب‌های مخملین، از تبعات شکست مذاکرات ابراز نگرانی می‌کند و به او یادآوری می‌کند که اگر مذاکرات شکست بخورد؛ جریان رقیب آنها انتخابات مجلس را خواهد برد!

وزیر امور خارجه دولت روحانی شامگاه چهارشنبه هفته گذشته به وقت محلی در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد. در این نشست هاله اسفندیاری، مدیر بخش مطالعات خاورمیانه اندیشکده «وودرو ویلسون» از ظریف پرسید: «لطفا درباره تاثیر گفت‌وگوها بر مسائل سیاسی داخلی ایران توضیح بفرمایید البته می‌دانم که این حوزه، مدنظر شما نیست.»

قبل از آنکه به پاسخ ظریف به هاله اسفندیاری بپردازیم، باید یادآوری کرد هاله اسفندیاری، آمریکایی ایرانی‌الاصل همان کسی است که سال ۱۳۸۶ طی سفری که به ایران داشت؛ دستگیر شد. او مدیر بخش مطالعات خاورمیانه اندیشکده «وودرو ویلسون» است و برنامه‌های مربوط به ایران در این موسسه، مستقیما تحت حمایت‌های بنیاد سوروس دنبال می‌شود. بنیاد سوروس نیر منشأ و مرکز برنامه‌ریزی‌ها برای انقلاب‌های مخملین در دنیاست.

دلیل سفر هاله اسفندیاری به ایران نیز ایجاد شبکه‌ای از افراد همفکر و توانمندسازی این شبکه بود. آنها به بهانه‌ حضور این افراد در سمینارها و کنفرانس‌های خارجی، پازل‌های آموزشی خود برای اقدامات براندازانه را دنبال می‌کردند. در واقع هاله اسفندیاری در قالب موسسه وودرو ویلسون، نقش بازوی تحقیقاتی جورج سوروس را در ایران ایفا می‌کرد.

اکنون در سال ۱۳۹۳ او در شورای روابط خارجی آمریکا، مقابل جواد ظریف، وزیر امور خارجه کابینه حسن روحانی نشسته است و از او می‌خواهد تاثیر گفت‌وگوهای هسته‌ای بر شرایط داخلی ایران را ارزیابی کند.

جواد ظریف نیز به این سؤال اینگونه پاسخ داد: «بی‌تردید، همینطور است زیرا ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های۲۰۰۴ و۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد! البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپایی به تنهایی فعالیت نمی‌کرد و مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مانع از هرگونه توافق شدند، همانطور که حالا هم کسانی هستند که نمی‌خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. حالا من بار دیگر زنده شده‌ام (خنده حضار). به نظر من، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و بویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای باز بودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد.»

پاسخ ظریف به هاله اسفندیاری کاملا واضح است. او به اسفندیاری گفته است در صورت عدم توافق هسته‌ای و شکست مذاکرات، همفکران او در ایران به انزوا خواهند رفت و مردم قدرت سیاسی را در اختیار جریان غیر‌همفکر او قرار می‌دهند! او برای شاهد این اظهارات خود، ماجرای شکست مذاکرات در سال ۲۰۰۵ را یادآوری کرده است.

ظریف سابقه‌دار


این بار نخستی نیست که جواد ظریف در پوشش مذاکرات هسته‌ای، دغدغه‌های حزبی خود را مطرح می‌کند. او در همین مذاکرات یک سال اخیر، ۲ بار دیگر هم آداب دیپلماتیک را کنار گذاشت و درباره عواقب شکست مذاکرات بر فضای سیاسی داخل ایران گفت. جواد ظریف بلافاصله پس از شکست مذاکرات وین ۵ در صفحه توئیتر خود نوشت: «دستیابی به توافق جامع هسته‌ای غیرممکن نیست، نیاز است توهمات کنار گذاشته شود، نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت از دست برود».

نگرانی برای از دست رفتن «فرصت» همانند سال ۲۰۰۵ آنقدر واضح بود که شبکه بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی نوشت: «نگرانی اصلی ظریف برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای نیست، بلکه باخت دوباره تیم روحانی در انتخابات آینده و تکرار تجربه انتخابات ۱۳۸۴ است.»

بی‌بی‌سی در ادامه نوشت: هشدار اصلی ظریف به غرب در واقع این است که اگر با دولت روحانی توافق نکند، همانند سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵) بار دیگر زمینه روی کار آمدن اصولگرایان را فراهم خواهد کرد. بی‌بی‌سی در تحلیلی درباره این پیام ظریف افزود: «این پیام مخاطب خارجی دارد. به نوعی به طرف‌های مذاکره هشدار می‌دهد نگذارید اتفاقات ۲۰۰۵ تکرار شود. بن‌بست مذاکرات در سال ۸۴ تیم آقای روحانی را از صحنه مذاکرات خارج کرد. ممکن است ظریف به این نکته ظریف هم اشاره داشته باشد که اگر کارها خوب پیش نرود، ممکن است این تیم فعلی از صحنه خارج شود».

این توئیت ظریف انتقادات گسترده‌ای در ایران به دنبال داشت و منتقدان از او خواستند شأن و جایگاه وزارت امور خارجه را رعایت کند و از طرح و پیگیری دغدغه‌های جناحی در قالب مذاکرات هسته‌ای پرهیز کند. با این حال ظریف به این انتقادات توجهی نشان نداد. او چندی بعد و در آستانه مذاکرات وین ۶، این بار با انتشار یک ویدئو، یک بار دیگر دغدغه‌های خود از شکست مذاکرات را مطرح کرد!

ظریف در این فیلم گفت: «ما می‌توانستیم مساله هسته‌ای را در سال ۱۳۸۴ حل و فصل کنیم ولی در آن زمان حرف من را باور نمی‌کردند، وقتی می‌گفتم ایرانی‌ها به فشار حساسیت دارند، دولت بوش با اصرار بر اینکه ما غنی‌سازی را به کلی رها کنیم... با نزدیک شدن به ۲۹ تیر من یک بار دیگر احساس نیاز می‌کنم که هشدار دهم و بگویم بازی شاهین – قمری به امید گرفتن امتیاز در لحظه آخر، نمی‌تواند نتیجه‌ای بهتر از سال ۱۳۸۴ بدهد.»

با این اظهارات، ظریف در حد فاصل پایان مذاکرات وین ۵ و آغاز مذاکرات وین۶ ، ۲ بار ماجرای شکست مذاکرات هسته‌ای در دوره اعتماد‌سازی اول را یادآوری کرد. اکنون پس از مذاکرات وین ۶ و عدم دستیابی طرفین به توافق جامع، آقای ظریف یک بار دیگر و این‌بار در مذاکرات هسته‌ای نیویورک، و خطاب به هاله اسفندیاری بسیار صریح‌تر از گذشته از آثار شکست مذاکرات بر جایگاه جریان سیاسی متبوع او سخن گفته است.

اینکه ظریف با چه امیدواری‌ای اینگونه غرب و آمریکا را به نتایج شکست مذاکرات گذشته آدرس می‌دهد؛ موضوعی است که با توجه به تجربه آن مذاکرات، عجیب به نظر می‌رسد. ظریف در سال ۲۰۰۴ و در مذاکرات سعدآباد نیز در حالی که در گوشه‌ای در حال مذاکرات محرمانه با محمد البرادعی بود؛ نگرانی‌های جریانی و حزبی خود را با البرادعی در جریان گذاشت.

او به البرادعی درباره آثار و تبعات شکست مذاکرات گفت و گفت شکست مذاکرات باعث پیروزی جریان رقیب آنها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری خواهد شد البته به‌رغم طرح نگرانی ظریف اما البرادعی تفسیر غیر‌مطلوب دولتی‌ها را از «تعلیق» ارائه داد و آقای ظریف متوجه شد نگرانی‌های آنها برای طرف خارجی فاقد اهمیت است.
کد مطلب: 382007
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۸:۲۹
توی مستند "من روحانی هستم" دقیقا ظریف همین عبارت رو جلوی فکر کنم جلوی محمد البرادعی میگه
که اگه فلان نشه ما در انتخابات ریاست جمهوری می‌بازیم!

معلمومه کار برای مردم نیست، برای حزب و هم حزبی‌هاشون هست!
برای ورود اتوبوسی هم حزبی‌ها به پست و مقام!

آزار دهنده ترین خنده‌هایی که توی زندگیم باهاش مواجه شدم خنده‌های ظریف هست که جلوی کشورهای غربی همیشه خندان ولی در داخل کشور و یا خارج مقابل دوربین خبرنگاران ایرانی همیشه اخم دارند
بهنام
Germany
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۹:۰۵
لیاقت شما همون احمدی نژاده با همون ادبیات کوجه بازاری و تعهد به ارعاب و تهدید و بیقانونی و قرار ملاقات با جیبوتی و گینه نو و جزایر سلیمان ...
آرزو
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۸:۳۹
لیاقت شما هم همون روحانی و دارو دستشه که هروقت کم میارن توهین وفحاشی روجایگزین جواب منطقی میکنن.
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۲:۱۵
لیاقت شما همان خاتمی فتنه گر است با آن ادبیان سوروسی...
بیچاره ها این کشورها شرف دارند به اربابان شما ...
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۱:۲۹
ايول
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۵:۵۸
آخه بدبخت !! زمان احمدی نژاد با غنی سازی 20 درصد اینهمه بهمون توهین نمیشد.بیچاره
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۹:۱۷
لیاقت تو هم اینه که چکمه انگلیس و امریکا را بلیسی...چون ذاتا شما فتنه گرها سگ هار امریکا و انگلیس خبیث هستید....
پيروز
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۱:۴۰
حالا روحاني با كدوم رئيس جمهور كشور متمدن داره مباحثه ميكنه كه بعدش فحش و ناسزا به ملت نگفته آمريكا و انگليس و فرانسه بودند كه هرسه تاشون با لحن مسخره جوابش رودادند اونهم به ملت توهين كردند
خودم
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۱:۴۲
اینا اگه یه کوچولو از شجاعت احمدی نژادو داشتند ایران آباد میشد
۱۳۹۳/۰۷/۰۷ ۱۷:۵۰
همون 8 سال که آباد شد کافیه
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۷:۰۰
من اشتباهی مثبت دادم
سیاوش
۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ۱۶:۴۹
این برات آزاردهنده نیست که جلوی چشمون بچه ها و نزدیکانمون سرطان بگیرند از بنزین آلوده؟ از کمبود آب؟ از فقر؟ از اختلاسهااااا؟ بازم بگم؟؟؟ از م....ییها از مر...ییها . بگم؟؟؟
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۸:۳۱
ظريف كارش درسته...
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۲:۱۵
تو راست می گی !!!
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۸:۳۲
من ظریف رو قبول ندارم ولی حرفش منطقی است
این حرف در واقع یک چماق یا اهرم فشار برابر امریکا است که اگر توافق نکنید باز احمدی نژاد سرکار میاید و باید ابرو برزید اونجایی که میسوزه
خود ظریف هم میدونه احمدینژاد چه بلایی سر غرب اورده با کمکهایی که به غزه ولبنان و امریکای لاتین میکرده
الان دکتر شده لولو غرب و خود ظریف هم مجبوره از طرفیت این لولو که رفته است برای پیشبرد مذاکرات استفاده کنه
چماقشون که احمدی نژاد هویچشون هم که باز سانتریفوژیوهای احمدی نژاد بود که تعطیلش کردن یا میخوان بکنن
اقای روحانی هنرتون چیه لطفا بگین
Hossein
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۸:۳۸
اتفاقا شما شباهت زیادی به ظریف دارید، شما هم دوست ندارید مذاکرات به نتیجه برسه، چون اگه برسه انتخابات بعدی را می بازید!
hojat
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۵:۴۷
توافق بشه البته با حفظ عزت نه اینکه همه چیز رو به باد بدی بعد بگی اون ها به وعدشون عمل نکردن
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۲:۴۷
توافق بشه یا نشه، افساد طلبان بازنده انتخاباتند. مردم ایران، وادادگی در برابر دشمن را برنمی تابند.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۸:۴۰
چرا مجلس ایران در مقابل بعضی افراد فقط تماشاچی است؟ استیضاح حق مجلس برای توضیج خواستن از دولتی است که سرهنگان آن به هیچ روی پاسخ گوی سوالات مردم نیستند و در برابر مردم با لبخندهای تقلبی از درون روی درهم می کشند. اصولا این دولت هیچ حقی برای مردم قائل نیست.
شکوفه
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۸:۴۱
کسی که سفره دلش رو برای دشمن بیگانه اینطور خودمونی باز میکنه، .......
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۸:۵۶
شما پیشاپیش انتخابات را باخته اید
بهرا
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۸:۵۸
عچیبه !اینها هیچ تغییری بعد از یک عمر سیاسی بودن نکرده اند.انگار نه انگار که ادم اگه بلد نیست لااقل از تجربه خودش یاد بگیره.بازم خواهش از دشمن وخواشتن کمک برای نجات همفکراشون؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
مهدی
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۸:۵۹
بیخود جوسازی نکنید
اجازه بدهید کسانی که به قول رهبر عزیزمان بچه های انقلاب هستند کارشان را انجام بدهند
مطمئن باشید که اینها بچه های انقلاب هستند و بار دیگر باعث افتخار این سرزمین خواهند بود همانطور که در 8 سال جنگ تحمیلی بچه های انقلاب باعث افتخار شدند.
hojat
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۵:۴۹
دوست عزیز کسانی که در هشت سال دفاع مقدس جنگیدند انقلابی بودند آیا آقای ظریف انقلابی است ؟؟؟

رهبری از لفظ فرزندان انقلاب استفاده کردند نه انقلابی ها منافقین هم فرزندان انقلاب بودند نه بودند ؟؟؟
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۹:۰۰
جناب دكتر مگر شما تافته جدا فافته هستيد؟
خوب ديپلمات من اگر توافق كنيد كه مقوله هاي به مراتب مهمتري را خواهيد باخت.
نگذاريد در مورد شما چنين تصوري پيش آيد كه اينها حاضرند براي يك دستمال قيصريه اي را به آتش بكشند.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۹:۲۱
افرین به ظریف که کاسبان فتنه و تحریم رو داره ضربه فنی میکنه
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۷:۵۳
چه بُرد تو بُردی شده. میترسم دولتمردامون با این بُردایی که میکنن رودل بکنن.خخخخخخخخخخ
فقط خدا
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۹:۲۹
من با بسیاری از اقدامات دولت مخالفم اما احساس می کنم این حرکت دکتر ظریف اقدامی در راستای اهداف ملی یعنی توافق عزتمندانه هسته ای است و نوعی از نرمش قهرمانانه بوده که اگر در این مسیر، مجلس هم در دست طرفداران دولت قرار گیرد باز هم ارزش دارد. زیرا اولا در راس مملکت ولی فقیه است ثانیا این دولت مانند دولت خاتمی دلداه غرب و مخالف رهبری نیست.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۷
نه بابا!پس این همه اصلاح طلب توی دولت از کره ماه اومدن!
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۹:۵۰
ینی مصالح ملت رو میخواد فدا کنه که حذبش تو مجلس نبازه؟
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۹:۵۲
بنده خدا فکر کرده برای آمریکا ظریف و جلیلی فرق می کنه... این همه خامی از یک دیپلماتی که عنوان کارکشته را یدک می کشه خیلی جای تعجب داره
یکی از پرسنل پارس خودرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۰۹:۵۷
از روزنامه کسی که بدون هیچ سابقه و تجربه ای بر بنگاههای اقتصادی بزرگ مدیریت کرده توقع نمیرود در خبررسانی خود صداقت لازم را داشته باشد.در وضعیت بغرنجی که خودروسازان دارند جای پای مدیریت حضرات معلوم است.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۰:۰۰
واقعا اگه این حرفو زده براش متاسفم. یعنی منافع ملی قربانی منافع جناحی؟!؟!؟ این کار رو هر کسی بکنه خیانت به کشوره....
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۰:۰۹
عزیزم از همین الان هم خودت و اعتدالیون را باخته به حساب بیاور.البته نه اینکه اصول گرایان پیروز باشند
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۰:۱۵
خب این حرف دکتر ظریف کاملا درست و منطقی است. دقیقا به همین دلیل است که جریان رقیب می خواهد به هر شکل ممکن توافقی صورت نگیرد. حتی اگر مردم ایران زیر بار تحریم ها له شوند.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۹
کاسبان مذاکر هم حاضرند همه عزت ایران رو بدن ویه برگه کاغذ بی ارزش دستشون باشه که دشمن به راحتی زیرش میزنه .مثل توافق موقت ژنو که بندهای مهمش اجرایی نشد!
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۶:۰۴
دو نوع دیپلماسی:
غرب:توافق نکردن بهتر است از توافق بد.
ظریف:هر توافقی بهتر است از عدم توافق.
نه خداییش این دیپلماسی که ظریف داره!!!!!
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۰:۲۰
بنظر حقیر آقای ظریف با ظرافت خاصی دشمن را در به نتیجه رسیدن مذاکرات تهیج کرده است.
غرب از اصولگرایان و مواضع آنها هراس دارد و به اصلاح طلب ها امیدوار است و همکاری و همراهی آنها را امید دارد. هرچند که ممکن است دشمنان دچار یک اشتباه استراتژیک شده باشند و آنجوری که ما می بینیم سیاست های اصولگران در بعضی موارد حتی بیشتر از سیلست های اصلاح طلب ها به ضرر کشورمان و به نفع دشمن است.
بنابراین آقای ظریف با سیاست خاصی می خواهد از اشتباه دشمن استفاده کند. هرچند که این اظهار نظر ایشان سبک و جلف و در راستای اهداف حزبی خود بنظر برسد و واکنش منتقدان را به همراه داشته باشد.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۹
خخخخخخخخخخخخخخع اره تو راست میگی.ما هم باور کردیم!
آرزو
Germany
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۶:۱۱
از کی تاحالا اصلاح طلبانه طالبانی از اصولگراها سیاستمدارتر شدن؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
.....
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۰:۲۶
این کاری است که همه سیاستمداران وقتی دولت را در دست دارند انجام می‌دهند مگر احمدی نژاد و خاتمی و هاشمی از اینکارها نمی‌کردند سیاست داخلی و خارجی به هم متصلند بدیهی است که ظریف باید چنین دغدغه ای داشته باشد
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۰:۵۰
فکر کرده اونا هم نوجوان های سیاست زده ی ایرانی هستن که با این نوع تهدید ها جوگیر بشن!
باباجان اونا مشکلشون نظام جمهوری اسلامی است چپ و راست هم براشون فرق نمیکنه!
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۲۳
راست گفته دیگه!!!


چرا عصبانی هستید!!!

سوال کرده جواب داده.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۳۷
سیاست ظریف، چماق و هویج است. خوشحال میشوم راه حل پیشنهادی شما را هم بدانم.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۰:۵۵
قربان پس از الان به فکر بازنشتگی باشید، گرچه اگر از مناقع انقلاب جانانه دفاع کنید ماهم قدردان شما خواهیم بود
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۱:۱۹
انقدر بی خودی شایعه سازی نکنید. ظریف اهل این حرفا نیست
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۱۹
نه اصلا !!!! اصلا !!!!!اصلا !!!!!
سرور
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۲۰
بگو به جان خودم!
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۵:۵۹
اره بابا ...ظریفو چه به این حرفا!!!!!!!!!اصلااین اگه حرف نزنه همه ممنونشن.
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۱:۲۵
براي انقلاب كار كنيد تا حزبتان هم نفع ببرد.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۱:۲۶
چه توافق بشود که انشااله می شود و چه توافق نشود بدون تردید اصول گرایان و حامیان احمدی نژاد پیروز انتخابات مجلس نخواهد بود .
مدیر محترم سایت آیا بازهم یادداشت را منتشر نمی کنید؟ لطفا" ذره ای هم بیطرف باشید!
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۴۷
به اميد آن روز
محمد
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۱
اصولگرايان اگر منظور انسان‌هاي مؤمن و حاميان نظام مقدس جمهوري اسلامي است، پيروز هستند ان شاء الله.
نکته دوم اينکه افراد مخالف اصول نظام و انقلاب اسلامي، حق گرفتن مسئوليت ندارند. حق زندگي دارند، اما حق مديريت نه. لذا بهتر است رجزخواني نکنيد. اين کشور، رأي 98.2 درصدي به قانون اساسي را دارد. حرف ما، خداست و از اين حرف کوتاه نخواهيم آمد.
ثالثاً چيز خاصي نگفتيد که منتشر نشه!
رابعاً مگر ديوانه ايم که بيطرف باشيم؟! بيطرف بودن کار سيب زميني است. يک انسان عاقل، نسبت به هر موضوعي، موضعي دارد. بي تفاوت و بيطرف نيست و با حق است.
حق هم اصل اسلام و ارزش هاي اسلامي و انساني و الهي است. چرا ما بايد به اين واقعيات بزرگ بيطرف باشيم؟! بهتر است شما طرفدار شيطان نباشيد.
در کل بيشتر از حرف زدن و رجز پوچ خواندن، اهل تفکر باش. زياد فکر کن.
منطغد
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۱:۰۶
سال96 سال روحانی بای بای مبارک باد.حامیان ایشان زیاد حرص نخورید کاری نمیشه کرد.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۳
آيا کسي که اطلاعات دروني کشور خود را با بيگانگان آن هم از نوع دشمنش در ميان ميگذارد، خدمت ميکند؟!
اين گزارش‌هاي ريز آقاي ظريف به دشمنان و التماس توافق، خيانت است.
ضعف و عجز اسمش قهرمان ديپلماسي بودن نيست. ديپلماسي علم پياده کردن حرف خود به شکلي ظريف است. کوتاه آمدن که علم دانشگاهي نياز ندارد.
چراغعلی
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۰۰
دلیلش هم اوت شدن عارف
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۱:۳۰
هاله اسفندیاری همون نبود که به جرم جاسوسی دستگیر شد؟
داوود
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۷
هاله اسفندیاری همسر شائول بخاش یهودی صهیونیست تبعه اسرائیل است و خود این زن هم یهودی صهیونیست است
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۱:۴۵
امیدوارم توافق شما به هر قیمتی نباشه,فقط برای اینکه در قدرت بمانید...
چون در اونصورت هم رای نخواهید اورد...
مدافع خون شهدای هسته ای و منافع ملت باشید تا رای بیاورید.....
مسعود
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۱:۴۶
متأسفان ساست بازان و در كشور ما بخصوص مدعيان اصلاح طلب و ايضا" برخي از مدعيان اصولگرا ,هنوز ياد نگرفته اند كه منافع و آينده آنها در گرو منافع و آينده كشور و نظام مقدس و مردم ايرانه.
اين جماعت كاملا" بر عكس اين حقيقت فكر كرده و رفتارشان را هم بر اساس تفكر غلطشان تنظيم كرده و مي كنند! اينها برداشتشان اينه كه اين منافع ملي است كه درگرو منافع حزب و باند و گروه اشخاص همفكر خودشان است. به همين دليله كه هر طرفي كه بر مسند قدرت قرار ميگيره,قول و قرارهاي كه با ملت داشته يادش مي ره و به هر مستمسكي چنگ مي زنه تا در قدرت بمونه و منافع گروه و باند خودش را حفظ كنه!! براي حضرات آنچه كه در درجه اول اهميت قرار داره,حفظ منافع باندي و جناحي و شخصي است نه منافع نظام وكشور و اين اظهار نظر جناب وزير هم در همين راستاست.يعني ايشان حاضرند به يك توافق كلي صرف نظر از نتايج و تبعات آن دست يابند تا به زعم خودشان رأي اكثريت را در انتخابات آينده به دست آورده و همچنان درقدرت بمانندغافل از اينكه در صورتي مي توانند در قدرت بمانند كه خطوط قرمز نظام و رهبري و ملت را زير پانگذاشته و منافع ملي و غرور ملت را فداي منافع زودگذر باند و حزب خودشان نكنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۱:۵۳
درود بر ظریف
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۱۵
براي برد سياسي وطن فروشي!!!!!!!!!!!
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۲۳
اطلاعاتتون در مورد هاله اسفندیاری و کارهایی که می خواسته انجام بده خیلی دقیق و ریز هست. نکنه خودتون هم اینکاره هستید و لو نمی دین!
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۳۶
ببخشید اما منبع این خبر کجاس؟؟
به نظتون این مطلب تو اوج حساسیت مذاکرات در راستای منافع ملیه؟؟؟
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۴۴
هاله اسفندياري شهروند آمريكايي كه داراي تبار ايراني است...
لطفا اصلاح فرماييد. اينهايي كه در آمريكا زندگي مي كنند و تابعيت آن كشور را گرفته اند سوگند مي خورند كه به آمريكا وفادار باشند و تبار گذشته شان تأثيري در خدمت آن ها به جامعه آمريكا نخواهد داشت.
فارض
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۲۳:۵۱
راست ميگى عزيزم، دقيقاً مثل آقاى تهر... رئيس گروه پا... كه گرین کارت امريكائى داره!
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۴۸
آقای ظریف شخصیت سالم و دلسوزی هست.این را حتی منتقدانش هم اذعان دارند.
لطفا برای تخریب ایشان لااقل به منابع معتبرتری متوسل شوید.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۱۰
از قول ما حرف ميزني؟!
معلومه دستت خاليست...
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۳۷
قربان توروخدا کمی چشمهات رو بازکن
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۶:۰۸
ممکنه سالم باشه ولی مرعوب غربه.
آرزو
Germany
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۰۰
جناب ظریف نباید باکسی که جزو گروه انقلابیون مخملی یا رنگین در ایران بوده به بحث بپردازه.اخه دغدغه شمادرباره مجلس چه ربطی به این اجنبی داره؟؟؟؟!!!!!!!!رسیدن به توافق های هسته ای به چه قیمتی؟؟؟
تاکی باید برای حرفهایی که هیچ فکری پشتش نیست ومثل نقل ونبات از دهن این دولتمردان دولت یازدهم درمیاد حرص بخوریم؟؟؟؟!!!!جهان اگه منتشر نکنی.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۳۱
مصداق تحلیل یک طرفه به این متن گفته می شود
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۲
ایشان را با هاله سحابی اشتباه گرفته اید.
غیاثی
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۴
توکلت برخدا چه شد ،امید مظلومان دنیا به ایران چی میشود تو به عنوان امالقرا ء اسلامی هستی وا اسفا بنا به فرموده امام ما وظیفه مان انجام وظیفه به درک که آمریکا و غرب قبولمان ندارند به درک که جناحتان می خواهد راءی بیاورد یا نیاورد.
ایرانی
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۴
مردم به منافع نظام وانقلاب وخون شهدا پایبندند برخلاف کسانیکه به منافع حزبی و خاندانی فکر نمیکنند ومردم جواب اینها را در انتخابات 84 داده اند.
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۴:۰۰
این اقا وزیر خارجه ماست که برای منافع جناحش حاضر است هر توافق نگینی را امضا کند
متاسفم برای خودم که چنین وزیر خارجه ای دارم
واقعا متاسفم
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۴:۱۶
آخه شما نمیدونید ظریف داره آمریکا رو به برخاستن اصولگراها تحریک میکنه تا به همین مذاکرات قانع شوند باید یه چیزی از سیاست بدانید بعد تحلیل کنید.
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۰۶:۱۲
این اسمش التماسه نه سیاست.الان چند ماهه دارن از رییس جمهور و وزیر و معاون و غیره التماس غرب رو می کنند که توافق بشه آخه 100 روز شده 300 روز!!!
احمدخواجوند
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۴:۲۰
موش گرفتن گربه براي رضاي خدا نيست
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۴:۲۲
به نظر من بی انصافی است کهحرفهای آقای ظریف را اینطور وارونه تفسیر کنید. واقعا که...
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۴:۵۱
مرد م با امام خامنه ای برسر اصول انقلاب ایستاده اند مسولین می آیند ومی روند
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۵:۰۱
درو بر دکتر ظريف.خاربشه چشم دشمنانت دکترجان
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۶:۱۳
انگار همه اعتدالیون از رئیسشون یاد گرفتند مخالفانشون رو نفرین کنند.یکی میفرسته جهنم یکی.........
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۶:۲۲
توافق هسته ای به نفع مردم و کشور است .
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۶:۵۸
توافق و صلح هسته ای خواسته عمومی ملت ایران است و فقط کاسبان تحریمهاباآن مخالفت میکنند .
منطغد
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۹:۱۱
طرزتفکر جالبیه بیشتربجای اینکه فکر منافع ملی باشن نگران از دست دادن قدرتشون هستند وبرای حفظ قدرتشون هم دست به دامان غربی ها شدندکاشتی بجای التماس به غربی ها حقیقت مذاکرات برای مردم بیان میکردند اینطوری محبوبیت خودشون بین مردم حفظ میشدوشاید در قدرت میموندن.هرچندسال96این طرزتفکر وتیمش به تاریخ خواهدپیوست وامثال ظریف بروند استراحت کنند.
طاهرخانی
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۲۲:۱۴
عجله رسیدن برای توافق هم مشخص شد ؟؟؟ توافقی که طرف مقابل حداقلهای را برای ایران پیشنهاد می دهد آن وقت آقای طریف پر خنده انتخابات مجلس را مد نظر دارند ....؟؟؟
shafiei712@Yahoo.com
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۲۲:۲۲
از این صحبت ها بدترین برداشت رو کردین. به نظر من این اصلا بحث حزب و جناح نیست. اصلا دکتر ظریف باندی و جناحی نیست.این گوشزد کردن عواقب کار غرب به خودشونه. ینی اونا باید مواظب رفتارشان باشن. توپ رو انداختن تو زمین اونا. یعنی، با گروه قبلی که توافق نکردنین، با ما هم توافق نکنید نشون می ده که مشکل از شماست نه ما.
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۰۰:۳۴
به نظر می رسد برداشت اشتباهی از صحبت آقای ظریف شده است.آمریکایی ها حرکت نرمش قهرمانانه و این گشاده رویی ایران را در چارچوب رهبری آقا ارزیابی می کنند.خوددکتر ظریف هم میداند اگر سیاست های رهبری تبود جرات مذاکره به این شکل را نداشت...منظور دکتر ظریف این است که اگر با منش و تعامل ما به نتیجه نرسیدید دورانی سخت تر از احمدی نژاد و جلیلی در انتظار شما خواهد بود. و این حرف کاملا درستی است...چراکه یکبار دیگه به همه ثابت می شه که با این شیاطین نمیشه کنار اومد...و این یعنی سوخت موشک مقاومت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مردم ایران به مدت حداقل ده سال!
سعيد110
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۰۸:۰۴
زير بار حرف زور بروي صرفا به اين خاطر كه در انتخابات پيروز شوي، در حقيقت خودت را باخته اي

فقط و فقط هنگامي خواهي توانست به پيروزي حزب خود اميد داشته باشي كه چند گام اساسي در جهت منافع جمهوري اسلامي برداري و اين گامها حتماً بصورت چشمگيري جلوتر از خطوط قرمزي كه نظام در نظر گرفته است باشد. والا اگر تا خطوط قرمز نظام بخواهي عقب نشيني بكني كه استعداد عقب نشيني حداكثري شما همچنان پنهان خواهد ماند در حالي كه به نظر ما همچنان وجود دارد و خدا مي داند كه كي و كجا به فعل تبديل خواهد شد.
کاظم
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۱۴:۰۳
ماندن در قدرت به قيمت گدايى از اجنبى
مهدوی
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۱۴:۱۵
هاله اسفندیاری بهایی الاصل وهمسر شائول بخاش اسرائیلی است ...
مهدی
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۱۷:۴۸
سلام
ممنون میشیم از جهان اگه یه ویدئویی در رابطه با این گفتگو منتشر کنه
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۰۸:۳۳
احتمالا اون موقعی که خانم اسفندیاری دستگیر شد جناب ظریف طبق معمول خارج بوده و اعترافات این خانمو نشنیده و نمیشناختش
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۱۷:۱۷
دور قبل ریاست جمهوری هم اگه خودخواهی و بی بصیرتی نامزدان اصولگرا نبود روحانی باید تو خواب ریاست جمهوریشو میدید.
محمد
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۲:۲۱
هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد.
آقای ظریف خیلی ساده اندیش میباشد ایکاش ذره ای بصیرت و دور اندیشی داشت.
طرفهای مقابل این همه توهین و زورگوئی میکنند و ایشان هنوز امیدوار است دل دشمن یزرگ شیطان بزرگ برای او بسوزد.
واقعاً که حای خیلی تاسف دارد.
۱۳۹۳/۰۷/۰۴ ۲۲:۳۹
انشاالله احمدی نژاد همه اینها را دفن خواهد کرد.
َ
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۳:۱۴
چرا از اون ور قضیه نگاه نمیکنید. ظریف یه جورایی خط و نشون میکشه که اگه تو این دوره مذاکرات توافق نشه دیگه فرصتی وجود نخواهد داشت.
۱۳۹۳/۰۷/۰۷ ۱۱:۴۶
سلام
من نظری ندارم
چون فعلا واسه قضاوت خیله زوده.
سیاوش
Serbia
۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ۱۶:۴۷
700 پرونده اختلاس تاکنون از دولت احمدی نژاد!!! فقر- نبود دارو- خراب شدن محیط زیست- گرانی- بزرگ شدن اغنیا و مردن فقرا- بیکاری-اعتیاد و... اینا نتیجه دولت خدمتگزار 8 ساله. تازه اینبار اگه بیاد سرکار با قدرت بیشتری اینکار ها را ادامه میده. خدایا خودت بهمون رحم کن.
S
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۶:۳۴
من نه چپی ام نه راستی اما :
اختلاس و فقر و نبود دارو و خراب شدن محیط زیست! و غیره و غیره توی همه ی کشور هاست!
تازه اگه قبلا کمبود آب نداشتیم الان اونم داریم.
آقا سیاوش اینایی که شما گفتی تنها زمانی به صفر میرسه که امام زمان ظهور کنه.
در هر صورت اگه قرار باشه هر کدوم از ما توی فضای مجازی به جون هم بیوفتیمو فحش به چپی و راستی بدیم که سنگ رو سنگ بند نمیشه!
والسلام
دیدار
۱۳۹۴/۰۱/۱۸ ۱۱:۰۱
ظریفاین حرفها را میزنه نه برای حفظ مو قعیت خودش و و همفکرانش بلکه برای اینه که آمریکایی هارا به عواقب کار متوجه کنه و از اونها امتیاز بگیره برای کل ایران. برای ظریف ایران مهمه نه خودش. اینهایی که انتقاد می کنند پیام همدلی وهمزبانی دولت و ملت مقام معظم رهبری را زود فراموش کردند! مقام رهبری میدونن چه موقع و چگونه عمل کنند.
بهنام
۱۳۹۴/۰۳/۳۱ ۱۸:۲۰
اشتباه کردیم به جلیلی رای. ندادیم تا دوباره تحریما شدت میگرفت و غرور ما خورد نمیشد اصلا بدبختی مردم مهم نیست مهم فرهنگ و تمدنی که از کوروش به ارث بدیم.