پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آمانو: ایران به‌تعهدات خود در توافق پایبند بود

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب: 381652
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در ادامه فضاسازی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران، گفت آژانس در موقعیتی نیست که بتواند نبود فعالیت‌ها یا مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران را تائید کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با وجود اذعان به همکاری‌های ایران، گفت دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در جایگاهی نیست که بتواند نبود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران را تائید کند.

آقای آمانو که در پنجاه و هشتمین دوره کنفرانس عمومی آژانس در سال ۲۰۱۴ صحبت می‌کرد، در مورد همکاری‌های دوجانبه گفت: «از زمان کنفرانس عمومی پیشین، تحولات مهمی در زمینه اجرای پادمان‌ها در جمهوری اسلامی ایران رخ داده است. در نوامبر ۲۰۱۳،‌ آژانس و ایران بر سر همکاری‌های بیشتر برای حل تمام موضوعات کنونی و سابق ذیل چارچوب همکاری‌ها، توافق کردند.»

وی افزود: «ماه گذشته من به عنوان بخشی از تلاش‌هایم برای پیشبرد مذاکرات سطح بالا میان آژانس و ایران، در تهران دیداری با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات ارشد این کشور داشتم. ایران ذیل چارچوب همکاری‌ها چندین اقدام عملی را طبق برنامه انجام داده است. با این حال، هنوز دو مورد از این اقدامات باقی مانده که باید انجام شود.»

مدیر کل آژانس ادامه داد: «برای حل تمام موضوعات باقی‌مانده، بسیار مهم است که ایران به اجرای به هنگام تمام گام‌های عملی مورد توافق در چارچوب همکاری ادامه داده و اقدامات تازه‌ای را که می‌توانیم در گام بعدی بر سر آن‌ها توافق کنیم، پیشنهاد دهد.»

وی افزود: «آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام‌شده از سوی ایران ذیل موافقتنامه پادمان‌ها، ادامه می‌دهد. با این حال آژانس در موقعیتی نیست که بتواند اطمینان معتبری در رابطه با نبود مواد یا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران و در نتیجه جمع‌بندی اینکه تمام مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار گرفته شده‌اند، ارائه دهد.»

مدیر کل آژانس همچنین گفت: «آژانس به انجام اقدامات نظارت و راستی‌آزمایی در رابطه با اقدامات مرتبط با هسته‌ای مشخص شده در برنامه مشترک اقدام مورد توافق گروه ۳+۳ و ایران، ادامه می‌دهد. ایران اقدامات مربوطه را طبق برنامه و به موقع اجرا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *