جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۵
حجت الاسلام عباسی:

راه حل بد حجابی تغییر ذائقه است

با بستن فروشگاه های عرضه کننده لباس های مستهجن مشکل بد حجابی حل نمی شود
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 381582
حجت الاسلام عباسی گفت: که جایگاه مبارزه با فروشندگان یک جایگاه غیر قابل انکاری ست ولی بدون مدیریت فرهنگی و ذائقه سازی اسلامی مبارزه با فروشندگان مشکل را حل نخواهد کرد.
به گزارش جهان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباسی در برنامه پرسمان خانواده رادیو معارف به بررسی بحث سو ظن در خانواده پرداخت و گفت: کسانی که سو ظن دارند زندگی خود را واقعا به سیاهی می کشند. انسان هایی که سو ظن دارند و بدگمان هستند نمی توانند از زندگی لذت ببرند. در هر حیطه ای که به آن بد گمان هستند همان حیطه برای شان تلخ و سیاه می شود. بر فرض اگر به همسرشان بد گمان باشند زندگی زناشویی شان تلخ می شود.

وی ادامه داد: هر اندازه میدان سو ظن گسترده می شود سیاهی زندگی نیز گسترده تر می شود. کسی که با سو ظن خود مبارزه نمی کند سو ظن در وجودش جریان پیدا می کند و گسترده می شود و از آن میدانی که در ابتدا محدود بوده و مثلا حیطه سو ظن وی در حد همسر بوده کم کم فراتر می رود و کل زندگی ش را به چالش می کشد.

وی هشدار داد: گاهی اوقات اگر فردی از بدگمانی خود مراقبت نکند کار به جایی می رسد که به کل جامعه و ای بسا به خداوند نیز بد گمان بشود و این دیگر آخر بد گمانی می شود. اینگونه افراد هر اتفاقی که در زندگی شان بیافتد به جای اینکه حسن ظن داشته باشند و امید داشته باشند به خداوند، به بدترین شکل ممکن رفتار می کند و تعابیر نا مناسبی در ارتباط خود با خداوند استفاده می کند.

کارشناس رادیو معارف گفت: یکی از راه کارهایی درمان سو ظن پرهیز از تحقق سو ظن هست. ما در نکات جلسات قبل گفتیم که زیاد تجسس نکنید در برخی مسائل زندگی افراد. در مرحله اول سو ظن یک مسئله ذهنی ست یک مسئله قلبی ست. انسان در ذهنش به کسی گمان بد دارد ولی در مرحله بعد سو ظن از ذهن خارج شده و اثراتش را در رفتار افراد مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: ما برای جلوگیری از سو ظن باید با تحقق اسباب سو ظن مقابله کنیم. تحقق سو ظن یعنی رفتار را مناسب با گمان بد تنظیم کردن.

وی افزود: سو ظنی که در ذهن است اگر بخواهیم مقابلش بایستیم باید حصاری دور آن بکشیم و اجازه ندهیم از فضای ذهن خارج شود.اگر در ذهن باشد می توان مقابله کرد، اما اگر سو ظن در ذهن ما سوار بشود و مدیریت ذهن ما را به دست بگیرد به این معناست که از ذهن خارج شده و به میدان رفتار ما رفته است. نوع نگاه مان معنا دار می شود و کلماتی که استفاده می کنیم معنا دار می شود.

وی تاکید کرد: برای نمونه مثالی عرض می کنم، مثلا اگر وقتی می خواهیم رفتاری انجام دهیم که احترام آمیز باشد یا بر عکس توهین آمیز باشد، در تمام این رفتار ها سو ظن دخالت می کند. حالا اگر اجازه ندهیم از ذهن مان بیاید بیرون مثل این می ماند که عقربی نیش زده شما را و شما بالاتر از آن جای زخم را بسته اید و اجازه پیشرفت نداده اید به زهر و بعد می روید سراغ مداوا.

وی در ادامه به روایات وارد شده از اهل بیت علیهم السلام در خصوص سو ظن اشاره کرد و گفت: در روایات توصیه شده که تحقق نبخشید به سو ظن. من فکر می کنم که کسانی که سو ظن دارند این را اگر اجرا بکنند این حس آرامش را می چشند و به مرور مشکل شان حل می شود. این تحقق نبخشیدن به سو ظن نکته ای مهم است.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی فروشگاه هایی فروشنده لباس های زننده زنانه پرداخت و گفت: نکته ای را در ابتدا بگویم که بنده هیچ مخالفتی با مبارزه با فروشگاه های لباسی که با فرهنگ دینی ما تعارض دارند ندارم. نه تنها مخالف نیستم بلکه معتقدم که باید مبارزه بشود.

کارشناس برنامه پرسمان خانواده ابراز کرد: یکی از اصلی ترین راه های رسیدن به پاسخ یک مسئله طرح درست و فهم صحیح مسئله است. ما برای این مسئله که جایگاه فروشنده هایی که لباس هایی می فروشند که با موازین اسلامی سازگار نیست، باید این مسئله را بررسی کنیم که آیا این فروشنده ها هستند که ذائقه مشتری را درست می کنند و یا فروشنده ها مطابق با ذائقه مردم ویترین را می چینند. آیا این فروشنده ها هستند که پسند عمومی مردم را مدیریت می کنند و یا فرشنده ها مطابق با پسند مردم مد می آورند.

وی تاکید کرد: باید به این پرسش ها برسیم که این پسند و ذائقه ها کجا مدیریت می شود؟ در رسانه ها و ماهواره ها و شبکه های اینترنتی و بازیکنان و افراد مطرح؟ یا جای دیگر؟ سئوال بعدی این است که نهادهای متولی فرهنگ جامعه چه میزان در بحث پوشش و ذائقه مردم کار کرده اند؟

عباسی تصریح کرد: من خیلی صریح معتقدم یکی از دو عامل اصلی موثر در تغییر ذائقه مردم از اسلامی به غربی جنگ نرم و فضاسازی های رسانه ای هست که انجام گرفته است. در عالم رسانه و ارتباطات نمی توان انکار کرد که همزمان با اینکه ساپورت وارد کشور شد شبکه های ماهواره ای هم شروع به تبلیغ ساپورت کردند.

کارشناس رادیو معارف افزود: نهاد های فرهنگی نیز در این زمینه باید پاسخگو باشند که در زمینه ذائقه اسلامی کردن مردم چه کار کرده اند؟ این کار با بخش نامه و دستور درست نمی شود. ما چه میزان کار کرده ایم در این زمینه؟ خوب است که همه نهاد های مسئول بیایند و گزارش بدهند که چه میزان کار کرده اند؟

عباسی گفت: بیائیم بررسی کنیم کارهایی که نهاد های داخلی انجام می دهند را با کارهایی که غربیان و دشمنان دارند در ذائقه سازی انجام داده اند را. برخی از مسئولین تصور می کنند که اگر بیایند و با فروشندگان مبارزه کنند تا ذائقه مردم درست شود و مشکل بد پوشی حل می شود و کار تمام است که فکر می کنم این نگاه و این تفکر ساده انگارانه است.

وی گفت: دست یابی به لباس های غیر متعارف خیلی سخت نیست، و راحت است و صرفا با مبارزه با فروشندگان مسئله حل نمی شود. بسیاری از لباس ها قابلیت مبارزه ندارد. بر فرض نمی توان با ساپورت مقابله کرد، چرا که یک لباس خانگی ست که زن حق دارد آن را بخرد و در خانه بپوشد. لذا نمی توان به کلی از فروش ساپورت جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: اگر ذائقه مردم را عوض نکنیم و فقط کار سلبی کنیم و مثلا مغازه ها را پلمپ کنیم اشتباه است. البته تاکید می کنم موافق کار سلبی هستم و باید انجام شود و لازم است.

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: اعتقاد دارم حجاب یکی از مظلوم ترین مسائل جامعه ماست، در حالی که همایش های فراوانی برای حجاب گذاشته شده است ولی واقعا مظلوم واقع شده است.

وی ابراز کرد: خلاصه حرف من این است که جایگاه مبارزه با فروشندگان یک جایگاه غیر قابل انکاری ست ولی بدون مدیریت فرهنگی و ذائقه سازی اسلامی مبارزه با فروشندگان مشکل را حل نخواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه با مقوله نامحرم های آشنا و فامیل پرداخت و گفت: عده ای هستند که با افراد غریبه برخورد سنگین دارند و اصلا گرم نمی گیرند ولی می گویند ما در رابطه با پسر عمو های مان یا افراد نا محرم فامیل و اشنا زیاد ضرورتی نمی بینیم که سنگین برخورد کنیم و اشکالی ندارد کمی راحت تر باشیم که حرفشان صحیح نیست.

عباسی گفت: از نظر اسلامی هیچ تفاوتی بین نا محرم فامیل و نا محرم غریبه وجود ندارد. در این گونه موارد و رابطه ها تبعاتی هست و خیلی از مواقع مشکلی پیش می آید و رابطه ای ایجاد می شود و مشکل ساز می شود و در نهایت هیچ کسی در جریان قرار نمی گیرد. پس بهتر این است که اصلا حرف خدا را گوش بدهیم و بندگی خدا را کنیم و اعتماد کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: در خاطراتی که از فرزندان و نوه های امام رسیده حضرت امام به شدت تاکید داشتند که حتی کودکانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند نیز مانند انسان های بزرگ به روابط با نامحرم های فامیل و آشنایان مقید باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمودرضا
Iran, Islamic Republic of
راه حل بدحجابی، سرقت،قتل،بی انضباطی اجتماعی ، فحشاء و......
همه و همه در صداقت است...
آری صداقت
رسول خدا فرمود ؛ مردم به دین حاکمانشون هستن

در تمام موارد مردم نگاه به دست حاکمان میکنن، به قول رهبری انقلاب با دست آلوده نمیتوان چیزی را تمیز کرد.
افرادی که مردم را به تقوا دعوت میکنن و خودشون منشاء انواع مفاسد هستن ، چطور توقع دارن مردم با حجاب و با انضباط و ...باشن؟؟؟؟؟
وقتی قانون گذاران خودشون قانون رو نقض میکنن و به محض اینکه دچار مشکلی میشن، به جای تن دادن به قانون،دست به موبایل میشن ...چطور توقع دارن جوون برا حل مشکلاتش تن به نظم بده؟؟؟؟
حرف زیاده
مردم رو باشعار سرکار نذارین
همونطور که ابتدای انقلاب مردم رهائی خودشون رو در آرمانهای امام دیدن و تن به حجاب و ایثار فداکاری دادن...
حالا هم افرادی رو سرکار بذارین که قول و عملشونن یکی باشه، ببینین چه اتفاقی میافته...
چون نیک نظر کردو پر خویش در آن دید،
گفتا زکه نالیم ، که از ماست ، که برماست

دشمن راه دوری نیست
یک نگاه به خودمون بکنیم
مشکلات رو میفهمیم
والسلام
Iran, Islamic Republic of
واقعا حجاب مظلوم است.
گاهی اوقات خانم هایی که ذائقه ی اسلامی نیز دارند و علاقه مند به تهیه ی لباس های متناسب با شرع هستند متاسفانه در کشور تشیع برای یافتن اینگونه لباس ها و خرید آنها یا با مشکلات زیادی روبرو می شوند و یا لباس هایی که هم شیک باشد و هم حدود شرعی را رعایت کرده باشند اصلا پیدا نمی کنند.
البته این مسئله(یعنی یافت نشدن و یا سخت یافت شدن لباس متناسب با شرع) نباید باعث شود خانم ها لباس غیر شرعی تهیه و استفاده کنند که البته بیشتر مواقع هم اینگونه است و بانوان با حیای ما با تحمل سختی و یا سفارش به خیاط لباس مناسب تهیه می کنند ولی این را باید قبول کنیم که بعضی در مرز متشرع بودن و متشرع نبودن قرار دارند و حاکمیت که برای همه ی افراد جامعه قانون وضع و اجرا می کند می داند که جامعه از افرادی با درجات مختلف اعتقادی تشکیل شده است بنابراین در خصوص بعضی افراد اگر لباس متناسب با شرع به راحتی یافت نشد لباس نامناسب خرید و استفاده می کنند. و اینجاست که حاکمیت باید نقش پررنگتری داشته باشد و بستر دینداری را محیا کند.
Iran, Islamic Republic of
تغییر ذائقه پیش کش، اونایی که ذائقه ی اسلامی دارند رو دریابید.
بعضی موقعه ها می بینیم خانم های محجبه در سرزمین تشیع آنچنان مظلومند که انگار دست شیطان تا ذهن تصمیم گیران و قلم نویسندگان و دوربین فیلم سازان و قاب تلویزیون کشور ما رسوخ کرده است.
آدم می مونه دادشو به کی بزنه!
واقعا ایرادی که به خودمون و مسئولینمون وارده اگر بیشتر از دشمن بیرونی نباشه کمتر نیست.
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه همه حجاب رو رعایت کنه
م
United Kingdom
بیست سال ما داریم میگیم ذائقه
حالا اقایان محترم تازه متوجه این قضیه شده اند بعد از اونهمه تولید و کار فرهنگی نچسب و هرز بودجه وامکانات و نهایتا گزارش دهی
ذائقه را لحاظ می کنند بعدا محصول فرهنگی میسازند نه اینکه محصول فرهنگی گران وپر هزینه بسازند اما کار نداشته باشند کسی مصرف می کند یا نه ،
اینها باید اصلاح شود