جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۱۸

اعتراضات به رویه غیرقانونی دانشگاه آزاد/ بحران شهریه

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 380874
بعد از افزایش غیرقانونی شهریه‌های ثابت دانشگاه آزاد، دانشجویان این دانشگاه از دریافت وام شهریه بلند مدت وزارت علوم نیز محروم شدند.
اعتراضات به رویه غیرقانونی دانشگاه آزاد/ بحران شهریه
به گزارش جهان، دانشگاه آزاد اسلامی که در بسیاری از زمینه‌ها ساز خود را می‌زند و بدون توجه به آیین‌نامه‌های قانونی رفتار می‌کند، در برخی از واحدهای دانشگاهی اعلام کرده است فعلاً از وام بلندمدت وزارت علوم خبری نیست.

با توجه به هزینه بالای تحصیل اکثر دانشجویان دانشگاه آزاد بویژه در مقطع کارشناسی ارشد متقاضی دریافت وام شهریه یک میلیون تومانی صندوق رفاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.

اقساط این وام ۹ ماه بعد از دانش‌آموختگی، قابل پرداخت است اما این روزها برخی دانشجویان که بر اثر افزایش شهریه، توان پرداخت مبلغ کامل هزینه‌ها را ندارند متقاضی دریافت وام هستند که با جواب منفی روبه‌رو شده‌اند.

رفتارهای فراقانونی دانشگاه آزاد پیش از این نیز مورد انتقاد ابری‌نیا، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم قرار گرفته بود. وی برخی اقدامات دانشگاه آزاد را خارج از ضوابط وزارت علوم عنوان کرده و گفته بود: دانشگاه آزاد ساز خود را می‌زند. وزارت علوم سعی کرده دانشگاه آزاد را ضابطه‌مند و قانونمند کند، اما چون سابقه این دانشگاه به این شکل بوده که با ضوابط وزارت علوم هماهنگی و سازگاری نداشته به نظر طول می‌کشد تا خود را با این ضوابط هماهنگ کند.

ابری‌نیا همچنین با اشاره به جلسات مشترک وزارت علوم با مسؤولان دانشگاه آزاد در زمینه‌های مختلف، گفت: در جلسات مشترک این مسائل به آنها تذکر داده می‌شود، اما به‌دلیل سابقه‌ای که دانشگاه آزاد در زمینه عدم قانونمندی دارد و خود را مستقل می‌داند تا بیاید خود را در روال ضابطه‌مندی قرار دهد، طول می‌کشد.

اما موضوع عدم ارائه وام بلندمدت به دانشجویان واکنش معاون دانشجویی دانشگاه آزاد را در پی داشت. سعید کاردار، معاون دانشجویی دانشگاه آزاد در این‌باره به مهر گفت: وام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به علت داشتن بیشترین متقاضی، با محدودیت مواجه است و احتمال دارد هنوز دستورالعمل اختصاص این وام به دانشجویان در سال تحصیلی جدید، ابلاغ نشده باشد.

وی درباره اختصاص سایر وام‌ها به دانشجویان متقاضی در دانشگاه آزاد، تاکید کرد: در صورتی که دانشجویان دانشگاه آزاد متقاضی دریافت شهریه در نیمسال تحصیلی جدید باشند می‌توانند از وام‌هایی که صندوق رفاه دانشگاه آزاد در اختیار دارد، استفاده کنند.

به گفته معاون دانشجویی دانشگاه آزاد، این وام‌ها در همین نیمسال قابل پرداخت است.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نخبه کشی دانشگاه آزاد
انتقاد دکتر زاکانی بسیار عالی بود .متاسفانه دانشگاه آزاد از طریق کثرت گرایی دنبال بی ارزش کردن علم در کشور است.تا به حال نخبه ای از این دانشگاه در سطح جهانی بیرون نیامده است.سعودی ها با وجود قلت دانشگاه 207 دانشمند پر استناد دارند چون به کیفیت فکر می کنند. حالا ما به آنها بگوییم سلفی و امثالهم.
متاسفانه همه هیات امنای دانشگاه آزاد به جز مهره های فوقانی همه مهندس و متخصص غیر علوم انسانی هستند .لذا نگرش آنها بلند مدت و آسیب شناسانه نیست. انتقاد دکتر زاکانی حرف دل متخصصان علوم انسانی است که متاسفانه جای آنها در مدیرت علمی کشور و از جمله دانشگاه آزاد خالی است.
چه ضرورتی دارد که دانشگاه آزاد به بهانه تقاضا دم از افزایش شهریه و ظرفیت بزند؟ چرا دنبال تاسیس شرکتها و کارخانجات نیستند؟ چرا از جیب دانشجویان و منابع انسانی درآمد زایی می کند؟ اصلا چه نیازی به دانشگاه و مدرک است؟ آیا کارآفرینی بهتر از مدرک آفرینی نیست؟دانش با سیاست چرا قاطی شده است؟ چرا دانشگاه آزاد فراقانونی است و هیچ کسی نمی تواند اعتراض کند؟
متاسفانه روز به روز نخبگان علمی ما مایوس تر می شوند و از کثرت دانشگاه ها به تنگ آمده اند.

اما کاش دانشگاه ایرانیان احمدی نژاد هم تاسیس نمی شد.آخر چرا سیاست باید برنامه ریز دانش باشد؟ به هر حال من به عنوان یک نخبه سوخته در این کشور واقعا برای جوانان دلم می سوزد.دانش باید در خدمت تولید دانش باشد.هیات علمی دانشگاه ها هم فاجعه دیگر. خدایا کشور ما را از این همه تنوع و اختلاف سلیقه ها و بی سامانی ها نجات بده و نخبگان را از گورستان علم رهایی بخش که تو دادرس مظلومان و مستضعفان همیشه تاریخی.
کدام پیامبر آمد که علم را به تجارت و سوداگری تبدیل کند.
خدایا دولت به خران دادی ، عزت به سگان دادی ، ما بهر تماشا به جهان آمده ایم؟
دانشجو وام ميخادچيكار؟شهريه هارو ببريد بالا مقايسه بادوسال قبل روبكنيد
سلام .من دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین هستم رشته ی مهندسی عمران - کارشناسی ارشد ..قبل از گرون شدن شهریه ها...شهریه این ترم رو واریز کردم الان 300 تومن دیگه باید واریز کنم (به علت افزایش شهریه ) ....حتما مصاحبه حسینی بای رو دید در باره افزایش شهریه...که مسئولان دانشگاه آزاد چگونه این حرف آقای میرزاده که برای فشار کمتر به دانشجو میشه به جای افزایش 25 % شهریه (طبیعتا متغییر) 15% درصد افزایش (حتما متغییر) رو به صورت افزایش 15% شهریه ثابت و 15% متغییر توجیه کردن...حالا تو جهتون رو به شرایط خودم جلب می نمایم...شهریه من قبل از گرونی بدین صورت بود: شهریه ثابت1150000 و شهریه هر درس سه واحدی نظری هم 216000 حالا من میخوام شهریه شخصی که 9 واحد تو ارشد بر می داره رو مشخص کنم....تو این حالت شهریه میشه 1800000 حالا اگه آقای میرزاده منت سر ما نمی گذاشتند و همون 25% افزایش رو میدادند( طبیعتا افزایش متغیر)..میشد:0.25 3 216000=162000
یعنی 162000 ه شهریه ها اضافه میشد برای رشته من....حالا ایشون وهمکارانون لطف کردن و به قول خودشون برای رفاه دانشجو و فشار کمتر 15% رو کل شهریه افزایش دادن که تو این حالت برای رشته من میشه1800000 0.15=270000
بله میشه 270000یعنی هم ایشون منت گذاشتند هم 100000 تومن بیشتر از من گرفتندو هم قانون رو رعایت نکردند که نباید شهریه ثابت زیاد بشود...270هزا تومن افزایش برای رشته من معادل افزایش 42% شهریه متغیر هست....ولی این ها با قانون شکنی و تغییر اسم بابت این کارشون منت هم میگذارند که 15% افزایش دادند...مدتی که دانشجو رییس دانشگاه آزاد بود هم ثبات قیمت خوب بود و هم تعداد دانشجوها دانشگاه آزاد در حال کنترل بود که این کار برای بهبود کیفی دانشگاه آزاد بود .....ولی دوباره حزب تعداد دانشجوی بالا و بالا بردن شهریه حاکم شدند...من سوالم از ریس جمهور اینه که این کا خلاف روند اقتصادی دولت نیست...این کار در جهت افزایش تورم نیست.....آیا باز هم رییس جمهور فقط به مکدر شدن بسنده میکنن.....خواهش میکنم این مضوع رو بررسی کنید...من تا حالا جامپ شهریه به اندازه 300 تومن ندیده بودم تو مدت تحصیل...ممنون از برنامه خوبتون..
برای من هم خیلی گرون شده
شهریه ثابت 26500000ریال بوده ومتغیر جمعا18000000ریال حالا شده 30500000ریال +25000000ریال اگه طبق روال گذشته شهریه ثابت تغییر نمی کرد ومتغییر 25درصد افزایش داشت شهریه متغیر من می شد225000000ریال که درحالت اول کل شهریه 49000000ریال اما حالا با لطف آقایون شده 555000000ریال کجای این تصمیم گیری به سود دانشجو هست؟
آرین
این عده ای که منفی زدند به چه علتیه آیا خودشان توی دانشگاه آزاد هستند و حرف این دانشجو را قبول ندارند .من خودم در رشته عمران (کارشناسی)در دانشگاه آزاد فنی مهندسی قائمشهر درس می خوانم و شهریه ثابت 69000 تومان وبا شهریه متغیر چیزی حدود 120000تومان روی دست مان خرج انداخت حال آقایان برای خوش شیرینی وچاپلوسی بروند با پول ما برای حاج آقا خاطره کتاب چاپ کنند وجشن تولد 80 سالگی بگیرند وتن ما را بلرزونند.
دانشجوی ارشدم . شب خوابیدم صبح دیدم حدود یک تومن به شهریه ام اضافه شده . من که راضی نیستم . انشاءالله گوشت سگ بشه به تنشون .
ان شاالله
کارمند منطقه 13 دانشگاه آزاد
United Kingdom
از دکتر میرزاده رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهیم به سوالات زیر پاسخ دهید:

1-آیا خبر دارید در منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی (استان آذربایجان شرقی) کیفیت و سطح علمی در واحدها و مراکز ایلخچی-هادیشهر-ممقان-جلفا-ورزقان-خاروانا-صوفیان-تسوج-هریس و ... که کلاس‌های تئوری و عملی غیرحضوری است و تنها به امضای صورتجلسه امتحانی محدود است ،چگونه است؟ در این دانشگاهها چند ساعت دروس نظری بویژه عملی در طول ترم تدریس می‌شود و یا چقدر به کارمندان و اساتید می‌پردازید که هزینه دانشگاهها بالا رفته و شما مجبور شدید شهریه‌ها را افزایش دهید؟

1-آیا خبر دارید ریاست همه واحدهای جامع و بسیار بزرگ در منطقه 13دانشگاه آزاد اسلامی (استان آذربایجان شرقی) همانند تبریز-مرند-اهر-شبستر و ... فارغ التحصیل رشته دامپزشکی‌اند؟مگر دامپزشکان در طول تحصیل دروس مدیریت دانشگاه گذرانده‌اند؟
سال گذشته (زمان مديريت آقاي دانشجو) هم حدود ٢٠ درصد اضافه شد چطور اون موقع ساكت بوديد؟
بابا چقدر بايد بگيم خرج اين دانشگاه شخصي و خانوادگي بالاست.!!!! بايد ي جورايي خرج سفر انگليس و دور اروپاي اقازادها و خانم زادها و نوچها تأمين بشه .!!!!!!!!! خدا بداد پدر ومادر دانشجو و خود دانشجو برس.!!! وگرنه كسي به كسي نيست!!!!!تا كي خدا وكيلي اين زور گوييهاي به اصطلاح هيئت امنا!!!! بايد تحمل كنيم.
اينا بويي از انسانيت نبردند. دانشجو را هم از مديريت دانشگاه ازاد برداشتن تا هر كاري كه دلشون ميخواد بكنند.!!
حسين
متاسفم براي اين سيستم دانشگاه ازاد و مديريتش!!!!!!!!!
دانشگاه ازاد = دانشگاه خانوادگي
كامنت شماره ١ چه توضيحات كاملي داد!!!! گوش شنوا كجاس؟!!!!!!
دانیال خردمند
بهتر است بجای مجلس شورای اسلامی ؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا دادستان کل کشور و یا بازرسی کل کشور دخالت کند تا حق به حق‌دار برسد زیرا دکتر ع-م نماینده تبریز در مجلس و نماینده تام‌الاختیار دکتر میرزاده در منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی(استان آذربایجان شرقی) از عوامل دانشگاه آزاد اسلامی بوده و در راس فراکسیون دانشگاهیان مجلس- کمیسیون آموزش عالی مجلس و حتی هیئت رئیسه مجلس حضور دارد .لازم است بدانید ایشان با مدرک دامپزشکی در یکی از دانشگاههای بسیار معتبر مستقر در تهران عضو هیئت علمی شده است و برای دانشجویان رشته‌های زیست شناسی و پزشکی تدریس می‌کند و در استان استان آذربایجان شرقی ریاست و پست‌های مدیریتی واحدهای بسیار بزرگ و حتی جامع را به فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی سپرده است!
حمید
سلام
اخه این درسته! این شهریه! کجای دنیا اینجور دانشجو ها رو له میکنند ! این داد و فریا هم به هیچ جا نمیرسه !
حامد
خب تقصير خودتونه درس نميخونين دولتي قبول شين بايد ازاد برين اونجام تعارف ندارن پول خون باباشونو ميگيرن ازتون
فائزه
United States
شما که ازادین من بدبخت که فقط شبانه ام ترمی سه ملیون شهریه دانشگاهم میشه -مثلا دولتی هستیم ولی فقط مثلا !!!