جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

افتتاح۹۵۰پروژه آموزشی‌باشروع سال‌تحصیلی

سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 380469
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۵۰ پروژه آموزشی در سراسر کشور افتتاح می‌شود. بیشترین کمبود فضای آموزشی را در شهر تهران داریم و ۳۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی در سایت‌های مسکن مهر موجود است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مرتضی رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در شش ماهه اول سال ۹۳ یعنی از ابتدای سال تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۵۰ پروژه که عمدتا آموزشی است و تعدادی از آن پروژه ورزشی و پرورشی است به بهره برداری رسید.

وی افزود: این ۹۵۰ پروژه شامل ۵ هزارو ۷۰۰ کلاس درس با زیربنای ۷۵۰ هزار مترمربع است که براساس برآوردها برای ساخت و تجهیز این فضاهای آموزشی ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی و کمک سایر نهادها صرف شده است و عمده پروژه‌هایی که به بهره برداری رسیده است از پروژه‌های نیمه تمام سال گذشته است که بیشترین تعداد پروژه‌ها مربوط به پروژه‌های تخریب و بازسازی و مقاوم سازی مدارس است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: بیش از ۱۶۰ دانش آموز از این فضاهای جدید استفاده خواهند کرد و در مدارس استاندارد مستقر می‌شوند. همچنین هیچ مشکلی برای تأمین تجهیزات جدید مدارس در اول مهر وجود ندارد.

 تحویل ۴۵۰ پروژه آموزشی در نیمه دوم سال ۹۲

رئیسی با اشاره به اینکه ۴۵۰ پروژه آموزشی در نیمه دوم سال ۹۲ تحویل داده شده است، گفت: از محل اعتبارات استانی ابلاغ کرده‌ایم که تعمیرات مدارس در طول تابستان در اولویت باشد تا سال تحصیلی ۹۳-۹۴ از نظر فضا و تجهیزات بهتر از سالهای گذشته بوده و مشکلی در زمینه کمبود فضای آموزشی نداشته باشیم.

اختصاص اعتبار ۱۳۶ میلیارد تومانی برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس

وی در خصوص استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس عنوان کرد: ۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور نیازمند سیستم حرارتی دائم است که گرمایش این کلاس‌های درس در فصل سرما با استفاده از بخاری نفتی و گازی تأمین می‌شود که این موضوع با استانداردهای مدنظر ما فاصله دارد. ۱۳۶ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس درسال جاری در اختیار ما قرار گرفت و توانستیم ۲۸ هزار کلاس درس را به سیستم حرارتی استاندارد مجهز کنیم.

تلاش برای استانداردسازی سیستم گرمایشی نیمی از مدارس کشور

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در قانون بودجه مجلس مصوب شده است تا از محل عوارض گاز مصرفی مشترکان مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس اختصاص یابد که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۹۳ که همزمان با تیرماه ۹۴ است تعداد ۲۸ کلاس درس را که دارای سیستم حرارتی استاندارد است به ۷۵ هزار کلاس درس افزایش دهیم یعنی نیمی از کلاس‌های درس کشور را که دارای سامانه گرمایشی غیرایمن هستند استاندارد کنیم.

اعتبار لازم محقق شود تا پایان سال ۹۴ شاهد حذف بخاری نفتی و گازی از مدارس خواهیم بود

رئیسی گفت: امیدواریم در بودجه سال ۹۴ نیز اعتبار لازم لحاظ شود تا در پایان سال ۹۴ شاهد حذف بخاری گازی، نفتی و سیستم‌های گرمایشی نامناسب در مدارس باشیم.

وی با اشاره به اعتبارات ملی بخش عمرانی آموزش و پرورش عنوان کرد: در سال جاری ۹۳۰ میلیارد تومان اعتبار ملی مصوب شد که از این رقم تاکنون حدود ۶۰ درصد آن تخصیص یافته است همچنین ۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات استانی است که براین اساس دولت در سال ۹۳ یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، استانداردسازی سیستم گرمایشی و تأمین تجهیزات مدارس مصوب کرده است که امیدواریم با تخصیص این اعتبارات پروژه‌های نیمه تمام را به بهره برداری رسانده و سطح ایمنی مدارس را افزایش دهیم.

دولت روزانه ۵ میلیارد تومان برای ساخت، تجهیز و ارتقای سطح ایمنی مدارس هزینه می‌کند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه اگر یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی که برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و تأمین تجهیزات مدارس تخصیص یافته بر تعداد روزهای سال تقسیم کنیم مشخص می‌شود که دولت روزانه ۵ میلیارد تومان صرف ساخت، تجهیز و ارتقای سطح ایمنی در مدارس کشور می‌کند، تصریح کرد: ۵ هزار و ۴۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی در کشور داریم که تکمیل این پروژه‌ها اولویت نخست ما است از این تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ پروژه کاملا دولتی و یک هزار و ۲۰۰ پروژه به کمک برخی نهادهای خاص و کمک‌های خیران است.

رئیسی ادامه داد: ۸۰۰ سالن ورزشی نیمه تمام در کشور داریم که امیدواریم با توجه دولت و مجلس اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه ها تخصیص یابد. تکمیل برخی از پروژه‌های نیمه تمام از منابع وزارت آموزش و پرورش یا منابع وزارت راه و شهرسازی شروع شده است و به صورت مشترک در قالب تفاهم نامه میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی در دست اجرا است و تلاش ما این است تا نقاط بحرانی در کشور را شناسایی کرده و از طریق برنامه‌ریزی در مناطق بحرانی مانند پرند و پردیس اقدام به ساخت مدرسه کنیم.

۳۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی در سایت‌های مسکن مهر

وی افزود: در این زمینه جلسات مشترکی را در نهاد ریاست جمهوری برگزار کرده‌ایم اما مشکلی که داریم این است که هم اکنون در مسکن مهر تراکم دانش آموزی در کلاس‌های درس زیاد است و مدارس به صورت دو نوبته اداره می‌شوند. همچنین ۳۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی در سایت‌های مسکن مهر وجود دارد که با وزارت راه مکاتبه‌ کرده ایم تا فکری برای تکمیل این ۳۰۰ پروژه آموزشی کنند تا در مهر ۹۴ دچار چالش نشویم.

 نیاز به دو هزار و ۲۰۰ واحد آموزشی جدید در سایت‌های مسکن مهر

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: براساس سرانه استاندارد مشخص شده اگر جمعیت در تمام سایت‌های مسکن مهر و شهرهای جدید به طور کامل مستقر شوند علاوه بر مدارس ساخته شده به تعداد دو هزار و ۲۰۰ واحد آموزشی جدید نیاز داریم که ساخت آنها اعتبار سنگینی را می‌طلبد. در حقیقت سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت فضای آموزشی استاندارد نیاز داریم. فضای آموزشی استاندارد یعنی مدارس به صورت یک نوبته اداره شوند و تراکم دانش آموزی در کلاس درس به تعداد ۲۵ دانش آموز برسد.

رئیسی افزود: در شروع سال تحصیلی ۹۳-۹۴ شرایط حاد و بحرانی را در سایت های مسکن مهر نداریم اما تراکم دانش آموزان در سایت‌های مسکن مهر بالاست و تعداد زیادی از مدارس به صورت دو نوبته ارائه می‌شوند. اما مشکلی در زمینه بدون کلاس ماندن دانش آموزان نداریم.

مشکلات کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ تهران

وی در خصوص کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ تهران عنوان کرد: در منطقه ۲۲ تعداد زیادی ساختمان مرتفع و واحدهای مسکونی در دست ساخت است که باید فضای آموزشی متناسب با این ساخت و سازها وجود داشته باشد. با تکمیل واحدهای مسکونی در منطقه ۲۲ در سالهای آتی دچار مشکل خواهیم شد که اگر قانون اجرا شود بسیاری از این مسائل حل خواهد شد. براساس قانون شوراهای آموزش و پرورش، شهرداری‌ها موظفند تا ۵ درصد عوارض صدور پروانه، پذیره و نوسازی را به آموزش و پرورش پرداخت کنند که در کلانشهر تهران این رقم مبلغ زیادی خواهد بود.

** بیشترین کمبود فضای آموزشی در استان تهران

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: بیشترین کمبود فضای آموزشی را در استان تهران و بیشترین مدارس فرسوده را در شهر تهران داریم و براین اساس بیشترین نیاز به فضای آموزشی جدید در استان تهران احساس می‌شود همچنین ۲۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی که شامل دو هزار و ۲۰۰ کلاس درس با زیربنایی بیش از ۳۲۰ هزار مترمربع است در استان تهران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی تهران مدارس تخریبی است، گفت: اگر این مدارس بازسازی و مقاوم سازی شوند در بافت‌های قدیمی شهر تهران دیگر مشکلی نداریم و در منطقه ۲۲ و حواشی شهر تهران نیز مدارس جدید باید ساخته شود که نیازمند زمین هستند. در طرح های جامع شهری زمین کافی برای ساخت فضای آموزشی درنظرگرفته می‌شود و شعاع دسترسی در مقاطع مختلف تحصیلی نیز تعیین شده است و اگر زمین آموزشی مشخص نشود طرح به تصویب نمی‌رسد اما ساخت مدرسه در این فضا نیازمند اعتبار است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشورعنوان کرد: تا پایان شهریور ۹۳ به ازای هر دانش آموز ۴.۹ مترمربع فضای آموزشی خواهیم داشت که سه دهم مترمربع با استانداردها فاصله دارد یعنی باید به ازای هر دانش آموز ۵.۲ دهم مترمربع فضای آموزشی وجود داشته باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه یک سوم فضای آموزشی موجود در کشور غیرایمن است گفت: این فضای آموزشی نیازمند مقاوم سازی، تخریب و بازسازی است همچنین فضای‌آموزشی سرپوشیده از نیازهای اصلی کشور است که هم اکنون به ازای هر دانش آموز ۱۷ صدم مترمربع فضای آموزشی سرپوشیده داریم. سه هزار و ۹۷۸ سالن ورزشی در آموزش و پرورش با زیربنای حدود دو میلیون مترمربع در دست بهره برداری است و به ازای هر دانش آموز نیم مترمربع فضای پرورشی سرپوشیده در کشور وجود دارد.

وی افزود: ایمنی مدارس،تخریب، بازسازی و مقاوم سازی آنها در دستور کار قرار دارد همچنین از سال گذشته افزایش سطح ایمنی مدارس در برابر آتش سوزی‌ها شروع شد و بیش از ۸۵ درصد اعتبارات ملی آموزش و پرورش صرف تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس و استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی شد. در سال ۸۵ اعتبار ۴ میلیارد دلاری برای تخریب،‌بازسازی و مقاوم سازی مدارس مصوب شد که تاکنون ۵هزار میلیارد تومان از این اعتبار محقق شده است و پیش بینی شده تا انتهای طرح ۸ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت:‌مشکل اصلی آموزش و پرورش مدارس نیازمند مقاوم سازی و مدارس تخریبی است که هم‌اکنون یک سوم دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل می‌کنند.

وی بیان کرد:‌۹۵۰ مدرسه همزمان با اول مهر در سراسر کشور افتتاح می‌شود که بیشتر این مدارس در مقطع ابتدایی است همچنین ۲۶ مهر ماه همایش سراسری تکریم و تجلیل از خیران مدرسه ساز در تهران برگزار می‌شود و از خیرانی که طی دو سال گذشته به مجموعه خیران مدرسه ساز کشور اضافه شدند، تقدیر می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد:‌ این سازمان بر اساس گزارش نظارتی پروژه‌های عمرانی ملی و استانی ۱۳۹۱ که توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری منتشر شده است حائز رتبه اول در بین تمام دستگاه‌های اجرایی شده است.

وی بیان کرد: در این ارزشیابی که به استناد ماده ۴۳ قانون برنامه بودجه، قوانین برنامه عمرانی و نظام فنی و اجرایی به منظور بررسی تحقق اهداف و سیاست‌های تعیین شده، نتایج ارزشیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی عمده در حوزه اجرای پروژه‌های ملی و استانی به تفکیک انجام شده است و رویکرد اصلی آن بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی از طریق ارتقاء کیفیت اجرا،‌کاهش هزینه تمام شده و کاهش مدت اجراست،‌نشان می‌دهد که سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش با کسب امتیاز ۷۶.۸ از ۱۰۰ درصدر دستگاه‌های اجرایی ملی کشور قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *