پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
در سال‌جاری صورت گرفت:

هاشمی:صرفه‌جویی ۴۰درصدی در واردات‌دارو

۱۱۰۰ میلیارد تومان برای ارزان شدن داروی بیماران صعب العلاج
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 380379
وزیر بهداشت گفت: در ۶ ماهه امسال حدود ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی در واردات دارو داشته‌ایم و ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم برای ارزان شدن داروی بیماران خاص و صعب العلاج در سال جاری اختصاص دادیم.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، سید حسن هاشمی در اولین نمایشگاه بین المللی دارو، صنایع و خدمات وابسته «ایران فارما» و در جمع خبرنگاران با اشاره به این که صنعت داروسازی در ایران پیشرفت های خوبی داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر تمام خطوط داروسازی در ایران وجود دارد و تقریباً تمام انواع فرمول دارویی در ایران قابل تولید است.

به گفته هاشمی در سالهای اخیر کشور ما در حوزه داروهای با فن آوری بالا پیشرفتهای چشمگیری داشته به طوری که داروهای نوترکیب، آنتی بادی های منوکلونال، داروهای ضد سرطان و داروهای بیماران خاص در داخل کشور تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه البته در حوزه پژوهش های داروسازی نیز پیشرفت های چشمگیری داشته ایم، ادامه داد: ۵۰ درصد دانشمندان کشورمان در حوزه دارو رتبه های بالای بین المللی دارند در حالی که محققان دانشکده های داروسازی کمتر از ۵ درصد محققان دانشگاه های علوم پزشکی هستند.

وزیر بهداشت در زمینه سیاستهای وزارت بهداشت در حوزه دارو خاطرنشان کرد: حمایت از تولید داخل هم برای افزایش سهم آن در بازار داخلی کشور و هم به منظور افزایش میزان صادرات، از مهمترین سیاستهای وزارت بهداشت است.

هاشمی با بیان اینکه سهم عددی تولید داخل از ۱۵ سال قبل همواره بالای ۹۵ درصد بوده است، گفت: با این حال سهم ریالی متأسفانه در سالهای اخیر کاهش داشته و در سال گذشته به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه امسال مهمترین برنامه وزارت بهداشت افزایش سهم تولید در بازار داخلی است، افزود: در ۶ ماهه اول امسال حدود ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی در واردات دارو داشته‌ایم که قاعدتاً این روند موجب افزایش سهم تولید داخل در بازار داخلی خواهد شد.

حمایت از بیماران به خصوص بیماران خاص و صعب العلاج

هاشمی با اشاره به سیاست دیگر وزارت بهداشت مبنی بر حمایت از بیماران به خصوص بیماران خاص و صعب العلاج، بیان داشت: از محل حمایت های وزارت بهداشت، مازاد بر پوشش بیمه ای معمول، معادل یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به داروهای بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص یافته به طوری که سهم پرداختی این بیماران را کاهش داده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: البته برای کاهش هزینه های بیماران مزمن نیز برنامه هایی در دست اجرا است که در نیمه دوم سال جاری اجرایی می شود. ضمن اینکه برنامه ارتقاء کیفیت خدمات سرپایی و بستری در بیمارستان های دولتی تعیین شده و به زودی اجرایی می شود.

ارتقاء کیفیت داروهای تولید داخل

هاشمی با تأکید بر ضرورت ارتقاء کیفیت داروهای تولید داخل، جلب اعتماد جامعه پزشکی به کیفیت و اثربخشی داروهای تولید داخل، اظهار کرد: در این زمینه سازمان غذا و دارو موظف است دقت و جدیت بیشتری در حوزه تولید، توزیع و عرضه داروها بخصوص داروهای تولید داخل داشته باشد. ما موظف هستیم با اهتمام بیشتری با تخلفات در این زمینه برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما امسال برای ارتقاء کیفیت داروهای تولید داخل، برنامه های تخصیص ارز برای خرید ماشین آلات جدید تولیدی، دستگاه های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت دارو را شروع کردیم، تأکید کرد: بدون محدودیت تمام این برنامه ها را ادامه خواهیم داد.

هاشمی تاکید کرد: انتظار می رود صنعت دارویی کشور از این فرصت حداکثر بهره برداری را برای ارتقای سهم تولید ناخالص ملی و فن آوری تولید خود به عمل آورد.

عزم وزارت بهداشت برای مبارزه قاطع با پدیده قاچاق دارو

وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه وزارت بهداشت عزم جدی برای مبارزه با پدیده قاچاق دارو دارد، اظهار کرد: اکنون که تأمین دارو در کشور به روال طبیعی صورت می‌گیرد، از سازمان غذا و دارو انتظار می رود سیاستهای نظارتی خود را در زمینه برخورد با قاچاق و تقلب بیشتر کند.

به گفته وی سامانه جامع اطلاعات و رهگیری دارو با راه اندازی پرتال دارویی که شامل کلیه مراحل، ورود، تولید، توزیع و عرضه دارو خواهد بود، موضوع نظارت ما را بسیار جدی تر و راحت تر خواهد کرد و امسال راه اندازی می شود.

هاشمی اظهار کرد: جلوگیری از هزینه های القایی و منطقی کردن تجویز و مصرف دارو از سیاست های دیگر وزارت بهداشت است.

وی خاطرنشان کرد: در چارچوب سیاست های ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، با راه اندازی برنامه جامع نسخه نویسی الکترونیک که با همراهی بیمه ها اجرایی خواهد شد، گامی بلند در زمینه تجویز و مصرف بی رویه دارو و کاهش هزینه های القایی برداشته خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *