پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تحلیل جان بولتون از موقعیت کنونی ایران

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۴۰
کد مطلب: 380268
سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و از نومحافظه کاران ضد ایرانی این کشور در تازه‌ترین اظهار نظر گفت: تهران موفق شده است تا زیر ساخت‌های هسته‌ای و مواضع خود در مذاکرات با ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را تقویت کند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پایگاه خبری «تریب لایو»، «جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهار نظری گفت: «برنامه‌های هسته‌ای ایران خارج از توجه باراک اوباما باقی مانده و به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. در حالی‌که بحران اوکراین و داعش تیتر اول رسانه‌های خارجی شده تهران موفق شده است تا زیر ساخت‌های هسته‌ای و نیز مواضعش در مذاکرات با ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را تقویت کند.»

بولتون افزود:« ایران موفق شده است تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده طی سال‌های گذشته را پس بزند و تلاش‌های آژانس بین‌المللی اتمی در اثبات نظامی بودن برنامه‌های هسته‌ای خود را خنثی کند.دیپلمات‌های ایرانی نیز با مسئله داعش به موفقیت‌ها و امتیازهایی دست یافته‌اند و به نظر می‌رسد مسئله اوکراین و داعش اوباما و تیم امنیتی وی را غرق در افکار خود کرده باشد.»

بولتون در ادامه گفت:« در حالی‌که اوباما در پی توافق با ایران است اما این کشور عجله‌ای در خود نمی‌بیند و مادامی که دیپلماسی در این زمینه وجود دارد ایران در حال از بین بردن تحریم‌های بین‌المللی و ادامه برنامه‌های هسته‌ای خود برآمده و در واقع فشار بر اوباما تحمیل شده است.»

بولتون همچنین پیش بینی کرد که چشم انداز حصول توافق بد هسته‌ای با ایران زیاد است و همه گزارش‌ها حکایت از وجود اختلاف شدید بین طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران دارند و در عین حال این کشور حرکت رو به جلوی خود را ادامه می‌دهد.

بولتون در بخشی دیگر افزود:« با نظام فعلی ایران نباید اجازه داده شود تا این کشور در زمینه هسته‌ای فعالیتی داشته باشد.»

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین با اشاره با افزایش صادرات نقت ایران گفت :« در حالی که آمریکا نام برخی شرکت‌ها را در معامله تجاری با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است اما گزارش‌ها حاکی از افزایش صادرات نفت ایران در قیاس با سال ۲۰۱۳ است و در این بین چین مشتری اول ایران است . البته این کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل نیز می‌باشد و به ظاهر باید تحریم‌های سازمان ملل متحد را رعایت کند. همچنین با توجه به مواضع روسیه در اوکراین امید اندکی وجود دارد تا آمریکا و اروپا قادر به کمکی در این زمینه برای مقابله با ایران باشند.»

بولتون در خاتمه افزود:« امید کمی در حل این مسئله در نیویورک می‌رود. سال گذشته که اوباما با التماس به حسن روحانی، رییس جمهور ایران در حالی که وی در حال سوار شدن در ماشین لیموزین برای حرکت به فرودگاه بود تماس گرفت . اما شاید اوباما امسال تصویر خود را که در حل جلسه با روحانی بوده است را به نمایش بگذارد . امیدوارم که وی جمله کلیشه‌ای «نویل چمبرلین» را که در سال ۱۹۳۸و در بازگشت از مونیخ که گفته بود؛ هم اینک به صلح رسیدیم را تکرار نکند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *