جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

یکه‌تازی دلار در بازار

يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 380103
دلار آمریکا در ۹ هفته گذشته صعود کرده که طولانی‌ترین روند صعود این ارز در ۱۷ سال گذشته بوده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، این صعود حاصل افزایش انتظارات در مورد افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا از سال آینده و در شرایطی است که بانک‌های مرکزی بزرگ دیگر جهان سیاست پولی آسان اتخاذ کرده‌اند.

شاخص دلار آی سی ای آمریکا که قدرت دلار را در برابر شش ارز بزرگ می‌سنجد، به ۸۴.۵۱۹ واحد صعود کرد. آخرین بار دلار بین دسامبر سال ۱۹۹۶ تا فوریه سال ۱۹۹۷ شاهد صعود ۹ هفته ای بود.

استراتژیست‌های مورگان استنلی در یادداشتی اظهار کردند پتانسیل صعود بیشتر ارزش دلار وجود دارد بویژه که انتظار می‌رود بانک مرکزی بازارها را با تصمیم پولی جدیدی در نشست آینده خود غافلگیر کند.

صعود دلار تقاضای جهانی برای سهام و اوراق قرضه آمریکایی را تقویت کرده زیرا سرمایه گذاران به سوی اقتصاد رو به احیای این کشور بازمی‌گردند.

دورنمای بالاتر رفتن نرخ‌های بهره در آمریکا سرمایه گذارانی را که به دنبال سود بالاتر هستند از سراسر جهان جذب کرده است. از سوی دیگر صعود دلار قیمت کالاهایی که در سطح جهانی به این ارز معامله می‌شوند مانند نفت و طلا را کاهش داده است.

در معاملات بعدازظهر جمعه بازار نیویورک هر دلار ۱۰۷.۳۵ ین خریداری شد که بالاترین سطح ارزش ارز آمریکا در برابر ارز ژاپن از اکتبر سال ۲۰۰۸ بود. شاخص دلار وال استریت ژورنال ۳.۳ در سال جاری میلادی رشد کرده و از رکورد پایین که در سال ۲۰۱۱ به آن رسیده بود ۱۷ درصد صعود کرده است.

سرمایه گذاران در آستانه نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال که چهارشنبه هفته جاری به پایان می‌رسد و پس از آن بانک مرکزی آمریکا جدیدترین گزارش از دورنمای نرخ بهره را منتشر می‌کند به خرید دلار مشغولند.

دلار قوی هاله مثبتی را پیرامون اقتصاد آمریکا ایجاد می‌کند زیرا رشد ارزش دلار نشانه سلامت اقتصاد این کشور است همچنین با ارزان‌تر کردن واردات نفت، توان خرید مصرف کننده را افزایش داده و رشد اقتصادی آمریکا را تقویت می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران و معامله گران می‌گویند صعود اخیر دلار یادآور اواخر دهه ۱۹۹۰ است که طی آن دلار در زمان صعود بازار سهام آمریکا صعود چشمگیری پیدا کرد اما بیشتر آنها مقایسه با آخرین صعود چشمگیر دلار در سال ۲۰۰۸ را نادیده می‌گیرند. در این سال صعود دلار با فرار سرمایه جهانی به سوی دارایی‌های مطمئنی مانند اوراق خزانه آمریکا در دوران بحران مالی همراه شد.

طبق آمار موسسه EPFR Global، از ابتدای امسال تا ۱۰ سپتامبر سرمایه گذاران ۱۱۱.۶ میلیارد دلار در سهام و اوراق خزانه سرمایه گذاری کردند که در مقایسه با ۸۹.۴ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای نشان می‌دهد.

صعود دلار در حالی صورت می‌گیرد که قیمت اوراق و سهام در آمریکا افزایش یافته و بسیاری از تحلیلگران را که انتظار داشتند قیمت‌ها با تعدیل تدابیر محرک مالی بانک مرکزی کاهش پیدا کنند، سردرگم کرده است.

شاخص متوسط صنعتی داوجونز ۶۱.۴۹ واحد کاهش یافت و به ۱۶۹۸۷.۵۱ واحد رسید و رشد این شاخص از ابتدای سال تاکنون را به ۲.۵ درصد رساند.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا روز جمعه به ۲.۶۱ درصد رشد کرد که هشتمین رشد روزانه در ۱۰ روز گذشته بود که علامت افزایش انتظارات از بالاتر رفتن نرخ‌های بهره است.

طلا روز جمعه ۷.۵۰ دلار کاهش یافت و به ۱۲۲۹ دلار در هر اونس رسید در حالیکه بهای معاملات آتی نفت خام در نیویورک ۵۶ سنت در هر بشکه کاهش یافت و به ۹۲.۲۷ دلار رسید. طلا و نفت برای خریداران خارجی که از ارزهای دیگری به جز دلار استفاده می‌کنند به دلیل قوی‌تر شدن دلار گران‌تر شده است.

ین ژاپن در هفته‌های اخیر به پایین‌ترین سطح در شش سال گذشته در برابر دلار رسیده و یورو نیز به پایین‌ترین سطح در ۱۴ ماه گذشته نزول کرده است. دلار همچنین در برابر راند آفریقای جنوبی و لیر ترکیه نیز به رکورد بالایی دست پیدا کرد.

با این همه قوی‌تر شدن دلار تبعاتی نیز به دنبال خواهد داشت. دلار گران‌تر کالاهای آمریکایی را در خارج گران‌تر می‌کند و احتمالا رشد صادرات آمریکا مانند خودرو، قطعات خودرو و کالاهای سرمایه ای را کاهش خواهد داد و کسری تجاری را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

در حالیکه کسری تجاری کوچک‌تر معمولا در بلندمدت به اقتصاد کمک می‌کند زیرا به معنای رشد سهم پولی است که به جای خارج در آمریکا صرف کالاها و خدمات می‌شود.

همچنین سرمایه گذاران و تحلیلگران در خصوص تبعاتی که صعود دلار می‌تواند برای قدرت‌های نوظهور اقتصادی داشته باشد، هشدار می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *