جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

راه‌اندازی‌خط آهن‌ایران،ترکمنستان،قزاقستان

شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 379923
رئیس جمهور ایران با اشاره به آغاز به کار خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان در آینده ای نزدیک گفت، ایران یک مسیر امن و بی خطر برای ترانزیت کالا بین آسیای میانه و منطقه خلیج فارس خواهد بود.
به گزارش جهان تسنیم به نقل از پرس تی وی، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت جمهوری اسلامی آماده ارائه کمک به ترکمنستان برای توسعه زیرساخت های این کشور است.

روحانی افزود، ایران همچنین آماده تامین کالاها و محصولات مورد نیاز این کشور آسیای میانه است.

رئیس جمهوری ایران این اظهارات را روز جمعه در دیدار با قربانقلی بردی محمد اف، رئیس جمهوری ترکمنستان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان و در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای بیان کرد.

رئیس جمهور ایران افزود: «ایران و ترکمنستان دو همسایه و ملت های برادر با ریشه های مشترک هستند و ضرورت دارد که از پتانسیل های دست نخورده خود در روابط دو جانبه استفاده کنند.»

وی خواهان حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ایرانی در بخشهای انرژی، توسعه و حمل و نقل ترکمنستان شد.
روحانی با اشاره به آغاز به کار خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان در آینده ای نزدیک گفت، ایران یک مسیر امن و بی خطر برای ترانزیت کالا بین آسیای میانه و منطقه خلیج فارس خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران همچنین خواستار توسعه روابط فرهنگی، علمی و گردشگری بین دو کشور همسایه شد.

در این دیدار، بردی محمد اف نیز بر جایگاه کلیدی ایران در عرصه های منطقه ای و بین المللی تاکید کرد و از ارتقاء هر چه بیشتر روابط بین تهران و عشق آباد در عالی ترین سطح استقبال نمود.
روحانی روز جمعه در نشست سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی است که در سال ۲۰۰۱ در شانگهای چین توسط کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان ایجاد شده است. ایران عضو ناظر این سازمان محسوب می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *