پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۱۵

فرماندهان "مدافعان ذوالفقاری" +عکس

سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب: 379498
آیت الله "شیخ صادق خلخالی" که آن روزها از نفوذ بسیاری در نظام برخوردار بود، تا حد زیادی پشتیبانی و تقویت این نیروها را بر عهده گرفت تا جایی که در میان مردم معروف شد که نیروهای "فدائیان اسلام" تحت فرماندهی ایشان هستند.
فرماندهان "مدافعان ذوالفقاری" +عکس
سرویس مقاومت جهان نيوز ـ عکسی که می بینید، شهید "سید مجتبی هاشمی" را در کنار مرحوم "شیخ صادق خلخالی" نشان می دهد.

شهید "سید مجتبی هاشمی" از کسبه مبارز و مورد اعتماد تهران بود که در نخستین روزهای تجاوز رژیم بعثی عراق، بدون وابستگی به هر سازمان و نهادی، تعدادی از دوستان و همکارانش را با خود همراه کرد به با ابتدایی ترین امکانات، به خوزستان رفت و پس از مدتی، دفاع از محور "کوی ذوالفقاری" در آبادان را بر عهده گرفت.

این گروه از مدافعان "کوی ذوالفقاری"، نام خود را "فدائیان اسلام" گذاشتند و تا اواخر سال 60، از مهم ترین نیروهای مدافع در جبهه خوزستان به شمار می رفتند. آیت الله "شیخ صادق خلخالی" که آن روزها از نفوذ بسیاری در نظام برخوردار بود، توانست با توجه به کم لطفی هایی که به نیروهای خودجوشِ مدافع انقلاب می شد، تا حد زیادی پشتیبانی و تقویت این نیروها را بر عهده بگیرد و از این رو در میان مردم معروف شد که نیروهای "فدائیان اسلام" تحت فرماندهی ایشان هستند.

گرچه فرمانده اصلی و بلافصل این نیروها تنها بر عهده "سید مجتبی" بود و این نیروها با روحیات و شیوه رزمی خاص خود، تنها از آن سیدِ شجاع و فرزانه فرمان می بردند، اما به هر حال، آن روزها، این دو در کنار هم به عنوان مسئولان "مدافعان کوی ذوالفقاری" شناخته می شدند.

سید مجتبی هاشمی در سال 1364 و در محل کار خود واقع در خیابان وحدت اسلامی، توسط عوامل گروهک منافقین ترور شد و به شهادت رسید و آیت الله صادق خلخالی نیز در سال 1382 و در قم، چشم از جهان فرو بست.

یادشان گرامی باد

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی نقی ازساری
باسلام وتشکرشهیدترابی عزیزهمسنگر خوب بااخلاق وفردی زحمتکش بود ازشماممنونم که ازایشان یادکردید
مرتضی
سلام
دوست خوب از ساری - یک مقدار توضیح در خصوص شهید ترابی بدهید - کی بود - چی شد .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با تمام احترام به بچه های فدائیان اسلام و شهدای آن ها اطلاعات شما کاملا ناقص است من بچه سپاه آبادان بودم و از مسئولان . این گروه هیچگاه به عنوان مهم ترین گروه مطرح نبود و بلکه مشکلاتی نیز با بقیه نیروها داشتند که جای طرحش اینجا نیست. لطفا هر چی که شنیدید ننویسید باید در مورد جنگ با اهلش و از کانالش مسائل مطرح شود. روح شهدای اسلام شاد
محسن
در ارتباط با مسائل جنگ باید به نیرو های حاضر در صحنه آن زمان مراجعه شود . بطور مثال اگر با فرماندهان ارتشی صحبت کنیم آنها می گویند جنگ را ما به سرانجام رساندیم و از طرفی فرماندهان سپاه می گویند نقش اصلی را ما اجرا کردیم و دولت نیز مدعی بود.در هر صورت مردم از هر گوشه این کشور چه به عنوان بسیجی ، پشتیبانی زنان و مادران رزمندگان ، بازاریان باغیرت ، ارتشی و سپاهی همه با هم و به صورت خود جوش در لوای فرماندهی امام روح ا... دفاع مقدس را به سرانجام رساندند . واز همه بالاتر امام ، شهدا ، جانبازان و آزادگان بودند که جاودانه شدند. یاد تمامی شهدا گرامی باد .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
من نگفتم که ما بودیم و دیگران نبودند. گفتم نگویید که مهم ترین بودند ... البته که مهم ترین بسیجی ها بودند و نیروهای مردمی... البته برخی ارتشی های جان برکف مثل صیاد شیرازی که ما اونو همیشه در نماز جمعه آبادان زیارت می کردیم استثنایی بودن!! سپاه هم که همون بسیج بود. حالا یه مقداری درجه گرفتن و و...
حسین
مهدی جان شما درست می فرمایید.
بچه های آبادان نمرده بودن که اینا بخوان فرمانده کوی ذوالفقاری باشن.
خواهشاً الکی استوره سازی نکنید. درود به مردم قهرمان و شهید پرور آبادان قهرمان. درود به روح پاک شهدا
Iran, Islamic Republic of
حسین جان ! من منظورم این نبود که خدای نکرده بخواهم جسارتی بکنم . همه ما فرزندان امام و نوکران امام حسین هستیم. من شخصا از این شهید خوشم می آمد و از بچه های فدائیان اسلام خاطره هایی دارم که باور کردنی نیست!! و دیدم که وقتی بچه ها در خاکریز هفتاد متری که نقطه جدایی ما بود گیر کردند یکی از این ها در اقدام باور نکردنی با آمبولانس اومد اونجا و در زیر باران گلوله و خمپاره یک سری رو برد عقب بار دوم که اومد ماشینو زدند اما او بی اعتنا بچه ها را از توی ماشین می کشید بیرون و...صحنه های دیگر... منظورم اینه که حقایق جنگ درست گزارش بشه. حرف زیاده!! روح همه شهدای اسلام بخصوص بچه ها مظلوم آبادان و خرمشهر شاد!!
سعید
United States
برادر عزیز حقیر هم از نیروهای ایشان بودم و شاهد و ناظر در ایستگاه 7 ابادان و جبهه ذوالفقاری در پائیز سال59 روزهای آغازین جنگ و هنوز زنده ام ، حال که گذشته و رفته چه سودی دارد اگر از اهمیت حضور این سید شهید و یارانش بکاهیم؟!
یکی از هنرهای سید مجتبی آن بود که امثال "شاهرخ ضرغام" را از کاباره زمان طاغوت تا شهادت در جبهه جنوب جذب کرد ، کاری که بعضا متاسفانه با سوء سلیقه امروز برعکس شده است.
مهم نیست آن روز تو مهمترین بودی یا من مهم این است که امروز در این جبهه فرهنگی چکار کردیم!
مطالب دوستانه یاحق...
سروش
Iran, Islamic Republic of
من توي ذوالفقاري آبادان همان روز اول حمله عراق به آنجا سيد را ديدم اما برخورد سيد با همه و من مثل كسي بود كه سالهاست مي شناسدش، بذله گو و خوش سخن و با روحيه اي عالي بود حتي گاهي براي روحيه دادن به بچه ها مانورهايي جلوي عراقي ها كه در فاصله كمي از ما بودند مي داد و به اصطلاح سر به سرشان مي گذاشت. آنروزها ما تقريبا هيچ سلاح مهمي نداشتيم و اسلحه خد من M1 بود يادش به خير ياد همه شهداء بخير و روحشان شاد باد
یکی از یاران این شهید
جناب مهدی در جریان محاصره آبادان بچه های آبادان کجا بودند ؟...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
من به این شهید جسارتی نمی کنم و نگفتم که سپاه آبادان مهم ترین نیرو بود اون رو خدا می دونه . البته که مهم ترین نیرو ها نیروهای بسیجی و مردمی بودند. یعنی مردم همه ایران!! در جریان محاصره آبادان بچه بسیجی های آبادان در وسط میدان بودند . مثل بقیه بسیجی ها. شک داری!! برو گلزار شهدای آبادان تا اونا رو زیارت کنی!!
United States
یه خوردم از ظلمهایی که به این شهید بزرگوار شده بنویسید.
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
سن ما که اجازه نمی دهد ظلم.......؟
سعید
United States
ممنونم از اینکه مجددا یادی کردید از فرمانده خوش اخلاق , خستگی ناپذیر که افتخار داشتم در سال 59 در جبهه ذوالفقاری نیروی ایشان بودم و خاطره شیرینی از ایشان دارم . یادش ماندگار به برکت صلوات .
سروش
سيره و روش بسيجي اختلاف نيست به ياد شهدا و بسيجي ها صلوات