جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

در پاییز با کمبود آب مواجه می‌شویم

يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 379012
قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: طی سال های اخیر توجه و دقت مسئولان و مردم به منابع طبیعی بیشتر شده است؛ اما نباید کتمان کنیم که هنوز رفتارهای مصرفی اصلاح نشده و فرهنگ مصرف بالا در کشور وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو با بیان این که آب جزء معدود کالاها و نیازهایی است که از بدو تولد تا پایان عمر با انسان همراه و به انواع مختلف از مصرف فردی تا عمومی، یکی از نیازهایی است که غیرقابل پیشگیری است، گفت: از این رو اهمیت بسیار بالایی دارد. این کالای مهم را با کالاهایی دیگری چون خانه، ماشین و ... مقایسه کنید، مشاهده خواهید کرد که هیچ کدام از کالاها جای دیگری را نمی گیرد. در نتیجه انسان در مقابلِ یک باید، در ارتباط با آب قرار دارد.

وی با بیان این که ما در کشوری زندگی می کنیم که خداوند نعمت های متعددی از جمله آب را به ما داده است، افزود: اما همه نعمت ها محدودیتی دارند و آب از همه ی نعمت ها، محدودتر است که با توجه به تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیت و غیره این محدودیت ها بیش تر می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: از طرفی آب یک نیاز قطعی و مادام العمر است و از طرف دیگر، آب دارای یک منابع محدود خدادادی بوده که به سفارش قرآن، به قدر نازل شده است. از این جا است که تکلبف برای انسان هم از لحاظ ادامه حیات و هم از لحاظ حفظ محیط زیست و اقتصاد مشخص شده است.

محمودی با بیان این که صرفه جویی در مصرف آب علاوه بر رفع نیازها، به اقتصاد خانواده و ملی کمک می کند، تصریح کرد: از این رو در امر صرفه جویی، خود ارادگی مهم است؛ چرا که انسان خود باید تصمیم بگیرد. بنابراین هر کسی به اندازه نیاز خانواده خود، مزرعه، کارخانه و صنعت آب مصرف کنند؛ چرا که اگر مصرف آب کم شود، فاضلاب نیز کاهش می یابد و این امر باعث کاهش آسیب به منابع آب سالم شده، از این رو بیماری و مصرف دارو کم می شود و در نتیجه جامعه انسان سالمی خواهد داشت. بنابراین چه چیزی سودآورتر از صرفه جویی. البته در بحث اطلاع رسانی عمومی رسانه می تواند نیازها، ضرورت ها و مشکلات را به طور مستقیم و غیر مستقیم به مردم یادآوری کند.

وی که در برنامه «کوچه سلامت پلاک ۱۰۲» رادیو سلامت صحبت می‌کرد، با بیان این که طی سال های اخیر توجه و دقت به منابع طبیعی بیش تر شده است، ادامه داد: ولی نباید کتمان کنیم که هنوز رفتارهای مصرفی اصلاح نشده است و فرهنگ مصرف بالا در کشور وجود دارد. از این رو، وزارت نیرو اقدامات مختلفی از آموزش های پایه ای و ورود مبحث صرفه جویی به کتاب های درسی گرفته تا اطلاع رسانی عمومی و اصلاح سامانه های تأمین، توزیع، انتقال و بهداشتی کردن آب انجام داده است، و باید نسبت به نیاز کشور هم وزارت نیرو کار کند و هم مردم صرفه جویی کنند.

قائم مقام وزیر نیرو در پایان اظهارکرد: در تابستان فصل پرمصرفی آب است؛ چرا که آب های ذخیره شده در فصل های گذشته مصرف می شوند و در فضل پاییز با کمبود آب مواجه می شویم. بنابراین در فصلی که پیش رو داریم باید مراقب باشیم تا با کمبود آب به محیط زیست، زیبایی شهر و کشور، اقتصاد ملی و خانواده لطمه وارد نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *