پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۳۰
اشک‌هایی برای دیپلماسی؛

روایت تلویزیون نروژ از مظلومیت دانشجوی‌ایرانی اخراجی

يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 378989
حمیده کفاش ۱۵ سپتامبر(۲۴ شهریور)باید نروژ را ترک کند. این حکم دادگاهی در نروژ است. او دانشجوی دکترای مهندسی مواد در دانشگاه علوم و فن‌آوری نروژ است.
روایت تلویزیون نروژ از مظلومیت دانشجوی‌ایرانی اخراجی
به گزارش جهان، مقامات نروژ این دانشجوی ایرانی را به دلیل آنکه احتمال می‌رود پروژه دکترای وی ارتباطی با صنعت هسته‌ای ایران داشته باشد؛ از تحصیل منع کرده و برای وی مجوز اقامت صادر نکرده‌اند.

این درحالی است که پروژه کفاش یک پروژه محیط زیستی است و اساتید دانشگاه وی نیز از چنین ادعایی ابراز شگفتی کرده‌اند. درخواست کفاش برای تجدید نظر برای این حکم هم به جایی نرسید. حالا حمیده کفاش کمتر از ۱۰ روز دیگر باید ترونهایم، شهری که ساکن آنجاست را ترک کند. این دستور اداره مهاجرت و پلیس نروژ است.

طی این مدت تنها این دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های نروژ بوده‌اند که با راه‌اندازی کمپین‌هایی از کفاش و ۲ دانشجوی دیگر ایرانی که قربانی سیاست‌بازی نروژی‌ها شده‌اند؛ حمایت کرده‌اند. در این میان حمیده کفاش از عدم همراهی‌ها در ایران بشدت ناراضی است. او از عدم همراهی سفارت ایران در نروژ می‌گوید و توضیح می‌دهد که انتشار خبر اخراج او از نروژ در بخش خبری ۲۰:۳۰ باعث شد همان اندک حمایت‌های سفارت هم قطع شود.

کفاش البته تنها به سفارت بسنده نکرد و با ارسال پیام‌هایی به فیس‌بوک و توئیتر جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از او درخواست کمک کرد. این دانشجوی ایرانی اما می‌گوید ظریف هیچگاه به درخواست‌های او جواب نداده است. ماجرای اخراج این دختر دانشجوی ایرانی اما در نروژ همچنان خبرساز است. پنجشنبه شب تلویزیون ملی نروژ برنامه‌ای کوتاه درباره سرنوشت حمیده کفاش منتشر کرد که همه را در این کشور تحت تاثیر قرار داد.

در این برنامه حمیده کفاش که داشت درباره وضعیت خود و ظلمی که بر او رفته توضیحاتی ارائه می‌کرد؛ نتوانست جلوی اشک‌های خود را بگیرد. او در ابتدای این برنامه گفت: «همه این روزها من سردرد داشتم. این واقعا سخت است ولی من سعی می‌کنم قوی باشم. من هرکاری تونستم انجام دادم تا خودم را حفظ کنم و بتوانم پروژه‌ام را هم حفظ کنم.» در ادامه این برنامه، آنها به آپارتمان حمیده کفاش می‌روند.

درحالی که آپارتمان تقریبا خالی است البته او چندی پیش در گفت‌وگویی از اتمام بودجه خود و فروش وسایل خانه برای پرداخت اجاره آپارتمان گفته بود. این دختر دانشجوی ایرانی در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به وضعیت آپارتمان خود گفت: من تقریبا همه چیز را فروختم. وی با اشاره به رفتار سیاسی که با او شده، افزود: من نماینده دولت نیستم و نباید مسؤول هر عملی قلمداد شوم که دولتم انجام می‌دهد. همانطور که شما هم می‌دانید به نظر می‌رسد من یک قربانی‌ام در حالی که من یک آدم عادی هستم. من هیچ عمل اشتباهی انجام نداده‌ام. برای همین نمی‌دانم چرا باید در این کشور آزاد اینچنین مورد تهدید قرار گیرم.

کفاش در پاسخ به این سوال که آیا در مورد این حکم کوتاه می‌آیی و به ایران بازمی‌گردی؟ نیز جواب داد: ما می‌ایستیم و تسلیم نمی‌شویم چون فکر می‌کنیم این تصمیم اشتباه و غیرقابل قبول است. ما یک وکیل استخدام کردیم و از او خواسته‌ایم این پرونده را به دادگاه ببرد. این دانشجوی ایرانی در حالی این اظهارات را بیان می‌کرد که بشدت تحت تاثیر قرار گرفته بود و اشک می‌ریخت.

در این مستند همچنین به اینکه این دختر دانشجوی ایرانی قربانی سیاست‌بازی مقامات نروژ شده اشاره شده است. همچنین با بابک خلاقی، دیگر دانشجوی ایرانی که پروژه او نیز همانند پروژه حمیده کفاش است، گفت‌وگو شده. وی گفت: پروژه ما ۲ نفر خیلی به هم نزدیک است ولی واقعا نمی‌دانم چرا من پذیرفته شدم و او رد شد.

ممنوعیت تحصیلی در فنلاند

روز گذشته خبری منتشر شد که می‌گوید مقامات فنلاندی هم به بهانه موضوع هسته‌ای از تحصیل تعدادی از دانشجویان ایرانی، ممانعت کرده‌اند. دانشجویان ایرانی از چند ماه پیش در زمینه دریافت اقامت در فنلاند به منظور تحصیل و تحقیق دچار مشکل بوده‌اند.

به عنوان نمونه یک دانشجوی ایرانی که قصد داشت به عنوان پژوهشگر در زمینه حسگرهای بی‌سیم و آنتن در دانشگاه «آلتو» فعالیت‌کند، در تاریخ ۲۶ مارس‌ (۶ فروردین) نامه‌ای دریافت کرده است که بنابر آن نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. به گزارش فارس، دلیل اعلام شده به وی این بود که چنین اقداماتی تهدیدی برای امنیت عمومی، سلامت ملی و روابط جهانی فنلاند خواهد بود البته موارد اتهامی یاد شده بنابر انتقاداتی است که پلیس اطلاعات رایانه نروژ مطرح کرده و به همین دلیل پلیس امنیت با درخواست این تبعه ایرانی موافقت نکرده است؛ روندی که هزینه‌ای ۵۰۰ یورویی به وی تحمیل کرده است.

سرویس مهاجرت فنلاند و مقامات نروژ مدعی شدند بنابر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور، از فعالیت‌های دانشجوی مزبور جلوگیری کرده‌اند. «پنتی سورسا» رئیس امور دانشجویی در سرویس مهاجرت فنلاند در این مورد می‌گوید: «ما می‌دانیم که اقامت برخی از دانشجویان ایرانی به دلیل رشته‌های تحصیلی، رد شده است اما من درباره جزئیات این موضوع اطلاع ندارم. در واقع ما آن چیزی را که سرویس اطلاعات و امنیت (SUPO) به ما می‌گوید انجام می‌دهیم. » با این حال سرویس اطلاعاتی فنلاند از ارائه پاسخی روشن و دقیق در زمینه چرایی ممنوعیت فعالیت این دانشجویان خودداری کرده است.

معاونت کنسولی کجاست؟


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز گفت مشکلات دانشجویان نروژی از طریق معاونت کنسولی وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، افخم از حل مشکل تعدادی از این دانشجویان گفت و از رایزنی‌های وزارت امور خارجه برای حل مشکل این دانشجویان خبر داد. مرضیه افخم ضمن تشکر از دغدغه‌های بجای شخصیت‌ها و رسانه‌ها در خصوص سرنوشت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور و بویژه کشور نروژ، تاکید کرد: موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک و کنسولی با نهایت دقت دنبال خواهد شد.

اگرچه سخنگوی محترم دستگاه دیپلماسی در این حوزه تنها بیان کننده دیدگاه‌ها و خط مشی وزارت امور خارجه است و در این حوزه مسؤولیتی متوجه وی نیست اما کم‌کاری و بی‌توجهی وزارت امور خارجه نسبت به این دانشجویان کاملا مشخص است.

سخنگو در حالی از رایزنی‌ها می‌گوید که حمیده کفاش به همراه ۲ دانشجوی ایرانی دیگر ۵ شهریور حکم دادگاه تجدیدنظر خود را نیز دریافت کرده و به آنها اعلام شده اقامت آنها به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. از سوی دیگر معاونت کنسولی وزارت امور خارجه درحالی مسؤول پیگیری این موضوع است که طی ماه‌های اخیر نشانه‌ای از تاثیر‌گذاری پیگیری‌های وزارت امور خارجه در روند پرونده این دانشجویان مشاهده نشده است. وطن امروز ۲۰ خردادماه امسال در گفت‌وگویی این موضوع، یعنی موانع ایجاد شده بر سر راه دانشجویان ایرانی را با حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه در میان گذاشت.

قشقاوی در آن گفت‌وگو این اقدام را خلاف حقوق بشر دانست و آن را بشدت محکوم کرد. قشقاوی در آن گفت‌وگو درباره اینکه مقامات نروژی علت این اقدام خود را پایبندی به تحریم‌های آمریکا عنوان کرده‌اند، گفت: حتی اگر این ادعا مطرح باشد، نروژ در روابط خود با ما مانند آمریکا نیست و ما یک رابطه خوب و بی‌تنش با نروژ داریم.

وی ادامه داد: تحریم‌های آمریکا تحریم‌های بین‌المللی نیست، همانطور که خیلی از کشورهای اروپایی به تحریم‌های آمریکایی‌ها توجه نمی‌کنند و دانشجویان ما را پذیرفته‌اند. وی گفت: نکته جالب توجه در این میان این است که نروژ حتی عضو اتحادیه اروپا هم نیست که بگوید تصمیماتش مبتنی بر تصمیمات اتحادیه اروپاست و جالب‌تر آنکه حتی اتحادیه اروپا هم چنین تصمیمی که کشور نروژ در قبال دانشجویان ما اتخاذ کرده، نگرفته است.

وی گفت: حتی کشورهای نزدیک‌تر به آمریکا مانند انگلستان هم چنین اقدامی در قبال دانشجویان ما نکرده‌اند. او همچنین گفت: «ما مراتب اعتراض‌مان را از طریق نمایندگی خودمان در اسلو به طریق مقتضی اعلام کرده‌ایم و اداره‌های منطقه‌ای و ایرانیان ما در حال پیگیری این موضوع هستند.»

اکنون اما تقریبا ۳ ماه از این اظهارات معاون وزیر امور خارجه گذشته است و حمیده کفاش و ۲ دانشجوی ایرانی دیگر باید تا اواخر شهریور نروژ را با چشم‌های گریان ترک کنند. مشخص نیست نتایج این ۳ ماه مذاکره و رایزنی و پیگیری به کجا رسیده است. اشک‌های این دختر دانشجوی ایرانی به خاطر ظلمی که سیاستمداران نروژی در حق او کرده‌اند؛ بسیار تالم‌برانگیز است. فارغ از هرگونه جناح‌بندی سیاسی و انتقاداتی که به عملکرد وزارت امور خارجه در موضوعات مختلف وارد است؛ باید فکری به حال این دانشجویان ایرانی شود. احضار سفیر نروژ به وزارت امور خارجه و برخورد قاطعانه با این قبیل خوش‌رقصی‌های نروژی‌ها برای مقامات آمریکایی، کمترین اقدام ممکن در این باره است.

آقای قشقاوی خود در این گفت‌وگو تصریح کرد به راحتی و از طریق دیپلماتیک می‌توان این مشکل را مرتفع کرد. آیا وزارت امور خارجه اکنون در شرایطی نیست که بتواند از طریق مناسبات خود با نروژ این مشکل را حل کند؟ ادعای دولت مستقر مبنی بر بهبود مناسبات با غرب آیا شامل کشور کوچک نروژ نمی‌شود؟ از سوی دیگر موضوع دانشجویان ایرانی کجای مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ قرار دارد؟
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


و
Tajikistan
واقعا شما چعجب توقعی از وزارت خارجه دارید؟ می خوای بیان اعتراض کنند تا اخراج بشن؟ بعد شما حقوق یورویی شون رو می دین؟
بی سواد
دوران روحانی مچکریم
ما می خواهیم احترام و اعتبار را به پاسپورتهای ایران برگردانیم !!!!!!!!!!!!! بزرک بنویسید زرشک
مهدي رحيمي
.... احمدي نژاد ما رو ببخش كه قدرتو ندونستيم !
حقتونه. وقتی جیک جیک مستونتون بود و هرچی فحشه میدادین به احمدی نژاد...حالا بخورین.
Iran, Islamic Republic of
اين است تدبير و اميدي كه وعده داده بودند ... زنده باد دولت تدبير و اميد
بابا اگه می تونستن کاری کنن که الان ایران 9ماه از داشتن نماینده توی سازمان ملل محروم نبود.
تارینه
سکوت معناداره اقای ظریف وسفارت ایران در نروژ نشان دهنده بی درایتی وبی مسؤلیتی انها در قباله دانشجویان مقیم نروژاست .
برای خانم حمیده ارزوی موفقیت روزافزون دارم.
Iran, Islamic Republic of
شما مطمئن باشید که این دانشجویان از سهمیه بورسیه های غیر قانونی می باشند
Iran, Islamic Republic of
اول اينكه شما از كجا مي دانيد؟
در ثاني، بورسيه غيرقانوني مسئله اي داخلي است و برخورد كشورهاي فوق با دانشجويان ما مسئله اي خارجي است. و بايد اقدام لازم صورت گيرد.
مجید مجد
United States
از منفی هات معلومه فقط خواستی یه چیزی بگی
به خدا قسم شما هیچی تایپ نکنید کسی به شما نمی گه که دستتون شکستست
آهان پس باید از کشورهای خارجی ممنون باشیم که اونها جلوی بورسیه غیر قانونی رو گرفتتد و مثل دولت مردا و اصلاح طلبهای داخلی فرافکنی و جنجال و بهره برداری سیاسی نکردن
از کجا معلومه که دولت عمدا سکوت نکرده باشه تا با راه افتادن سرو صدا و جاروجنجال و تغییر فضا بتونه بهره برداری کنه و به عنوان یه اهرم دیگه به سمت توافق نامعقول با غرب بره
نسل اول
وسط دعوا نرخ تعیین می کنی؟!
ايراني
Iran, Islamic Republic of
خود بنده كارشناس ارشد مهندسي مواد مي باشم مگه كشور كم دانشگاه و استاد بين المللي در ضمينه مواد دارد كه بخواهند به كشور ديگر بروند تو همين تهران اگر بخواهند ادامه تحصيل بدهند بهترين تز هاي و تحقيقات رامي توانند انجام دهند لازم نست كه به كشور ديگر بروند
علی
Iran, Islamic Republic of
مثبت دادم ولی لطفا "ضمینه" را از این به بعد "زمینه" بنویس.
ali
United States
اصلا مقاله تان را نمیخوانم و فقط یک سوال از شما دارم . در کشور خودمان اینهمه دانشجوی نخبه و باسواد را ستاره دار و از ادامه تحصیل محروم کردند چرا اعتراضی نکردید ؟ اصلا موضوعی را که فارس نیوز و جهان نیوز پیگیری کند معلوم است که کاسه ای زیر نیم کاسه وجود دارد ...
ایرونی
وقتی مقابل اینهمه ظلم دولت ترکمنستان درقبال هموطنانمان وزارت خارجه سکوت کرده دیگه چه انتظاری دارین؟ متاسفانه وزارت خارجه فعلی یکی از نقاط ضعف دولت جناب روحانیست.
دانشجویی ستاره داری که شما میگویید پول خیانت به کشورشان را می گیرند پس بهتره تو برای خودت ناراحت باشی که جاماندی
ریحانه
Spain
من در دوران لیسانس هم دانشگاهی خانم کفاش بودم. ایشان آدم بسیار مومن و معتقدی هستند. خیلی ناراحت شدم که این مشکل برایشان پیش آمده. واقعا متاسفم که آدم متعهدی مثل او نمی تواند روی کمک خانه پدری اش؛ ایران حساب کند و باید منتظر اعمال قدرت رسانه های نروژ بماند!
....کجا بودین؟؟؟؟؟؟؟
هما
متاسفم که ایرانی در جهان ارزشی نداره و در ایران هم مورد جفای هموطنانش قرار میگیره....
مهدي رحيمي
جناب ظريف تو خواب مخملي لبخندهاي لطيف وظريف به اشتون قرار دارد ولذا بيدار شدني نيست ! روحاني ديگه واقعا بي نهايت مچكريم !
اقلا زمان داش محمود بد رفتاری می شد الان که رسما ....
اقاجون از خواب بیدار شو این موارد از زمان داش محمود شروع شد
احمدی بد ولی شعار ایشون یه چیز دیگه بود ها مثله 100 روز
این مورد دو ماه قبل از شبکه های خارج از ایران اعلام شد و دانشوجیان ایرانی نروژ نیز پی گیر بودند حالاشما تازه دارید این موضوع رو پی گیری می کنید. معلوم هست به دنبال منافع ایرانی هستید یا گروهی خود؟
طاهرخانی
وزارت خارجه و وزارت علوم در خواب ناز بسر می برند
انا
خانم کفاش فکر میکنی چرا ظریف جان وزیر برتر شدن واسه اینه که تمام حواسش به خانم اشتون و 5+1 بود حق بده که شمارو ریز ببینه . ضمنا فیسبوک نداره که جواب امثال شمارو بده واسه کارای دیگه .......... واست دعا میکنم مشکلت حل بشه اما خواهش میکنم واسه یه ورق پاره که اینجا هم میتونی بگیری ایرانی رو زیر سوال نبر مدرکشون بخوره تو سرشون
United Kingdom
صرف نظر از درست یا غلط بودن اقدام دولت نروژ، مسئولین هر کشوری اختیار دارند نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش هر تبعه خارجی در کشورشان، به هر دلیلی، تصمیم بگیرند. مگر ما خودمان اگر بخواهیم کسی را از کشورمان اخراج کنیم، باید به مسئولین آن کشورها توضیح بدهیم که چرا این شخص را اخراج کرده ایم. کشور خودمان است و هر که را بخواهیم راه می دهیم و هر که را بخواهیم راه نمی دهیم و لازم هم نیست به آمریکا و انگلیس و نروژ یا هر کشور دیگری در این باره توضیح بدهیم و مسئول هم نیستیم که آن ها را در باره تصمیم خودمان قانع کنیم.
Norway
اين اشك تمساح ها رو باور نكنيد! چرا به بقيه دانشجوها كاري ندارن ! حتما اينها ريگي تو كفششونه