جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ساخت نيروگاه‌هاي آبي کوچک بومی شد

شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب: 378928
مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو از اتمام پروژه طراحی، ساخت، بومی‌سازی و تجاری‌سازی نیروگاه‌های آبی میکرو ( خرد و کوچک) خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسین بنکداری با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی میکرو یک پتانسیل بزرگ جهانی برای تولید است و از فناوری‌های دوست‌دار محیط زیست محسوب می‌شود، گفت: با توجه به نیاز فزاینده‌ کشور به انرژی ، یکی از راه‌های مطمئن ، تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و مستقل از دولت، با سرمایه‌های محدودتر و به‌صورت خصوصی است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های تولید انرژی پراکنده استفاده از پتانسیل‌های آبی میکرو است، گفت: در این رویکرد ضمن کاهش فشار بر شبکه سراسری و کاهش آلودگی محیط زیست، مردم و مصرف‌کنندگان خواهند توانست برق مصرفی صنعتی و نیمه‌صنعتی موردنیاز خود را تولید کنند.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو تصریح کرد: اهداف اساسی این طرح فرهنگ‌سازی در جهت مشارکت بخش خصوصی برای تولید پراکنده برق از ظرفیت های آبی، بومی‌سازی نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک در جهت افزایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، استحصال انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر برای کاهش فشار بر شبکه برق سراسری و کاهش آلودگی محیط زیست برای نقاط دورافتاده در مسیر رودخانه‌ها، امکان تولید انرژی الکتریسیته برای مناطقی که امکان برق‌رسانی به‌صورت عادی برای آنها فراهم نیست و ایجاد بخشی از زیرساخت‌های اصلی پدافند غیرعامل و کمک به امنیت ملی کشور است.

بنکداری با بیان اینکه ظرفیت بالقوه برق آبی کشور نزدیک به ۱۵۰۰۰ مگاوات (حدود ۳۰ درصد برق مصرفی کشور ) است، تصریح کرد: از این میزان حدود ۵۰۰۰ مگاوات پتانسیل‌های آبی پراکنده است که برای تولید برق به‌وسیله‌ میکروتوربین‌های آبی (نیروگاه‌های کوچک آبی) مناسب است.

وی افزود: در زمان حاضر مطالعه‌های پتانسیل‌یابی استفاده از این نیروگاه‌ها در کشور به پایان رسیده است و بر اساس بازدیدهای میدانی صورت‌گرفته در ۱۴ استان مستعد، تقاضای موجود در سه دسته مختلف رده‌بندی و برای طراحی توربین مخصوص هر رده نیز اقدام شده است.

بنکداری یادآور شد: ساخت سه نمونه نیروگاه موردنظر نیز به پایان رسیده است که هم‌اکنون مراحل آزمون را در موسسه تحقیقات آب سپری می‌کند. وی خاطرنشان کرد: پس از پایان این آزمایش‌ها، نیروگاه‌های موردنظر در موقعیت‌های مکانی شناسایی شده نصب و بهره‌برداری می‌شود و در مرحله نهایی این پروژه، ۶۰ نیروگاه دیگر نیز به ‌منظور تشویق بخش خصوصی و ترویج استفاده از این منبع پاک انرژی ساخته خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *