کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایده های تجربی

چگونه یک یادداشت خواندنی بنویسیم

16 شهريور 1393 ساعت 7:42

نکته ای که برای جلب توجه مخاطب خوب است رعایت شود عنوان بندی ابتدای هر پارگراف است. خوب متن شما از پارگراف های با طول مناسب تشکل شده باشد و ابتدای هر پارگراف عنوان و موضوع آن درج شده باشد.


به گزارش جهان، وبلاگ "نه دی 88" نوشت:
با خواندن این یادداشت خواهید توانست یک ایده خوب پیدا کنید و آن را به یک یادداشت تبدیل کند و مهم تر از آن به مجموعه ای از نکات و تذکرات تجربی وبلاگ و یادداشت نویسی دسترسی پیدا کنید.
 برای جمع آوری این متن ساده جدا از تجربه نویسنده از بعضی متون مطالعاتی نویسندگی و ژورنالیستی استفاده شده است
  ایده از کجا شروع می شود؟
همیشه بیان می شود یک متن خوب از یک ایده خوب شروع می‌شود، اما سوال اینجاست ایده خوب از کجا شروع می‌شود؟
برای توضیح در مورد آن باید یک نکته را بیان داشت و آن اینکه ابتکار در ایده و نو بودن ایده قطعاً سبب خوب شدن ایده است اما لزوم هر ایده خوبی سر منشا از ابتکار و تازگی نمی گیرد و ممکن است شما به یک موضوع که به ظاهر تکراری است طور بپردازید که آن ایده تکراری سبب به وجود آمدن یک متن خلاقانه و ابتکاری شود.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است اگر قصد دارید بنویسید باید کمی متفاوت تر از گذشته در مورد اتفاقاتی که در اطراف شما می افتد بنگرید، دیگر نباید به جهان پیرامون خودتان مانند گذشته بی تفاوت باشید، بلکه باید کنجکاوانه بدنبال حقیقت رخ داده باشید.
مثل این یادداشت "یک مترو با دو نکته" به اتفاق ساده می پردازد که خیلی های ما روزانه با آن مواجه می شویم، این به آن معنی است که ایده آن در دسترس همه هست اما نوع پرداخت به ایده سبب جذابیت آن شده است.
 
اما راه های پیدا کردن یک ایده برای نوشتن یک متن خوب:
 
عوامل اجتماعی و رخداد های اطراف مان - رخداد های فرهنگی - سخنرانی ها صاحب نظران و نخبگان جامعه و بازخوانی آرا و افکار بزرگان – معضلات - - تحولات سیاسی - موضوعات فرهنگی و دینی - آینده بینی - دل نوشته و شعر برخواست از احساس – اجتماعی - تحولات بین المللی - اقشار خواص مانند زنان و جوانان - طنز
 
مثلا در تحولات سیاسی یادداشت های: چه کنیم فتنه 88 فراموش نشود - نگاهی غیر سیاسی به کابینه روحانی - از دولت نهم تا دولت دهم - می شود با 4میلیون رای حیات طیبه در جامعه فرا گیر کرد - هر سرماخوردگی را فتنه ندانیم - حالا نوبت شیخ حسن روحانی است که اثبات کند - رئیس جمهور یازدهم و آنچه باید باشد
 
یا در موضوعات فرهنگی یادداشت‌های: اتهام همیشگی... -  نوسان فعالیت فرهنگی - شیعیان ترکیه؛ باید ها و نبایدها - سبک زندگی ما چه قدر غربی و چه قدر شرقی - ایده های ترویج کتابخوانی
 
  -       ایده و کمی فکر تحقیق!
 بعد مشخص شدن ایده باید کمی در مورد آن فکر کنید و اندکی تحقیق کنید، این تحقیق لازم نیست انقدر طولانی باشد که سبب سرد شدن شما از نوشتن باشد و نه آنقدر سطحی که تغییر در نگاه شما بوجود نیاورد.
 
این تحقیق می تواند مطالعه چند سایت و یا کتاب و یا یک پرس و جوی ساده باشد. که شدت این تحقیق به اعتبار نویسنده است و محل درج نوشته است، مثلا بین یک وبلاگ شخصی یک دانشجو سطح کارشناسی مدیریت که یک معضل مدیریتی کشور را می خواهد شرح دهد با یک استاد که مقاله بین المللی می نویسد قطعا تفاوت است این تفاوت در سطوح پایین هم هست. باید سطح کار خود را مشخص کنید.
 
  -       نوشتن یک متن از  یک ایده
مرحله سوم: نوشتن است، نوشتن نکات بسیاری را در خود جمع کرد که در زیر به صورت نکات تجربی بیان می شود
 
-        تعادل گرایی بیش از حد: یکی از ویژگی های متن خوب تعادل و انصاف آن است اما در پاره ای از متن ها نویسنده آنقدر سعی در رعایت تعادل دارد که تا انتهای متن متوجه نظر نویسنده نمی شوید و مشخص نیست که اخر کدام نظر درست است، گاه این موضوع به آن درجه از افراط می رسد که نویسنده حتی در مورد موضوعات بدیهی هم از اظهار نظر طفره می رود و گمان می کند بین حق و باطل ایستادن و به سمت حق نرفتن یعنی تعادل.
 
-        اصولاً اکثر مخاطب ها متن شما را کامل نمی خوانند بلکه با نگاه سطحی از پارگرافی به پارگراف دیگر می پرند. به عبارتی مخاطب طبق الگوی F متن را می خواند.
 
برای اینکه نگاه مخاطب را به متن جلب کنید باید حتما از فونت و رنگ خوب استفاده کنید که در مورد توجه مخاطب باشد.
 
تغییر رنگ های بسیار در یک متن قطعا مخاطب را خسته می‌کند و یا اینکه از فونت خوب استفاده نشود، فونت از حیث نوع و اندازه باید برای استفاده مناسب باشد، اگر از ورود برای تایپ استفاده می کند و بعد در وبلاگ درج می کنید فوت 14 یا 16 مناسب است و اگر برای نشریه یادداشت می نویسید اصول فوت 12 و یا 10 استفاده می شود.-قابل توجه اینکه نشریات نیمه حرفه ای و یا حرفه ای نوع و اندازه فونت استاندارد دارند و حتی برای یادداشت ها تعداد کارکتر مشخص می کنند که نوشته شما باید مطابق با آن اصول باشد اما وبلاگ چون صفحه ای شخصی است به سلیقه شما مربوط است اما سعی کنید شما هم برای وبلاگتان فونت و اندازه استاندارد مشخص و آن را رعایت کنید-
 
نکته ای که برای جلب توجه مخاطب خوب است رعایت شود عنوان بندی ابتدای هر پارگراف است. خوب متن شما از پارگراف های با طول مناسب تشکل شده باشد و ابتدای هر پارگراف عنوان و موضوع آن درج شده باشد.
 
استفاده تغییر رنگ و بولد کردن بخش مشخص و مهم متن سبب جلب توجه مخاطب است اما باید توجه کنید فقط نکات مهم را مشخص کنید و حجم آن از حد معمول بیشتر نباش -در نشریات کادر ها و کناره ها برای بیان مهم متن استفاده می شوند که اصولاً پیدا کردن این نکات با نویسنده نیست و سردبیر و یا دبیر سرویس این کار را انجام می دهد.-
 
-        در حد امکان از تصویر، جدول و نمودار برای انتقال مطلب استفاده کنید این امر هم فهم را راحت تر می کند و هم متن را از یکنواختی خارج می کند.
 
تصویر فقط برای زیبایی متن نیست، در انتخاب تصویر باید دقت کنید که هم با موضوع مرتبط باشد و هم دلیلی برای وجودش باشد.
 
به معنی بهتر تصویر، جدول و... باید با دقت انتخاب و در جای مناسب متن قرار بگیرد.
 
-        به زمان و مکان و شرایطی که می خواهید متن را بنویسید حتما دقت کنید، مثلاً برای نوشتن متن دل نوشته در مورد امامان در بهترین جا حرم امام رضا است و یا برای نوشتن متنی در مورد روزه و ماه رمضان چه زمانی بهتر از سحر ماه رمضان، جدا از مکان های و زمان های خاصی حد امکان سعی کنید فضا مناسب بوجود بیاورد و تمام متن را در یک بازه زمانی بنویسید و نه اینکه چند خط را امروز و چند خط را چند روز دیگر –مگر زمانی که متن طولانی و شبیه مقاله است-
 
دقت کنید نوشتن ها در بعضی وقت های شرایط خاص دارد مثلاً برای نوشتن متنی که در آن نام اهل بیت برده می‌شود سعی کنید وضو داشته باشید و رو به قبله باشید-البته برای نوشتن هر متنی این امر توصیه می شود-
 
-        یکی از حساسیت های بی مورد ما طول مطلب است، باید به اینکه توجه کنیم که هدف ما رساندن پیام است هرچه ما سریع تر و با تعداد کلمات کمتر و کامل تر این کار را بکنیم بهتر است.
 
-        اگر برای وبلاگ یا سایت عمومی متن می‌نویسید حتما دقت داشته باشید خواننده شما می تواند یک دکتر و یا یک دانش آموز دارد، طوری بنویسید که بدرد همه بخورد، اما اگر نظرتان روی مخاطب خاص –مانند یک رشته خاص دانشگاهی یا ... - است حتما در عنوان وبلاگ به آن اشاره کنید.
 
-        در انتخاب تیتر متن خود بسیار دقت کنید، به نظر نویسنده مهمترین بخش یک متن خواه در نشریه باشد خواه در یک وبلاگ باشد تیتر آن است، تیتر است که مخاطب را به خوان متن ترغیب می‌کند. در انتخاب تیتر از عنوان های تکراری جداً پرهیز کنید و سعی کنید ایده و ابتکار را در انتخاب تیتر به کار ببرید. موضوع انتخاب تیتر مانند انتخاب اسم است برای یک اثر هنری، فیلم و یا هر چیز دیگر، از آن به بعد متن شما داری دو مولفه است اول عنوانش و دوم نام نویسنده اش.
 
-        اگر متن شما کمی گنگ است، و یا گفتگو است و یا یک گزارش است خوب است حتما ابتدای متن "اشاره" بنویسید. اشاره عبارت است توضیحات مختصر در مورد فرد مصاحبه شده و یا موضوع گزارش و هر چیزی که مقدمه ای باشد برای ارتباط مخاطب با متن شما.
 
-        در پارگراف بندی باید دقت کنید حدود یک پارگراف 6 تا 12 جمله است، البته باید دقت داشت همان طور که یک متن باید داری ایده اصلی باشد هر پارگراف نیز باید دارای ایده اصلی باشد، و نیز تیتر هم این طوری است. به معنی بهتر هر پارگراف دارای ایده و تیتر است و  چندین پارگراف تشکیل یک متن می دهد که خود این متن یک ایده کلی و یک تیتر اصلی دارد.
 
پارگراف ها باید داری توالی و مکمل یکدیگر باشند.
 
-        یکی از راه های خوب در متن طولانی شماره بندی هر بند است.
 
-        قواعد نگارشی را باید جدی بگیرید، - موضوعی که نویسنده همین یادداشت هم گاهاً جدی نمی گیرد - در قواعد نگارشی موضوعات زیادی است که حداقل آن نداشتن غلط تایپی و املائی و انسجام در جمله است.
 
مثلاً بعد از فعل را قرار ندهید و یا از قانون «واو طلایی» استفاده کنید
 
«واو طلایی»: این واو سبب می شود تا مخالفت کمتری برانگیخته شود. برای مثال:
 
شما پسر خوبی هستید، اما باید تلاش بیشتری بکنید
 
شما پسر خوبی هستید و باید تلاش بیشتری بکنید


کد مطلب: 378900

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/378900/چگونه-یک-یادداشت-خواندنی-بنویسیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com