جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۹
۹

لغو مجوز دانشجویان ایرانی، این بار در فنلاند/ سکوت مسئولان

شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 378868
مقامات فنلاندی به اتهام مغایرت با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، از حضور و فعالیت شماری از دانشجویان ایرانی در فنلاند جلوگیری کرده‌اند.
لغو مجوز دانشجویان ایرانی، این بار در فنلاند/ سکوت مسئولان
در حالی که هنوز مدت زمان زیادی از بازتاب خبر خودداری نروژ از اعطای ویزا به شماری از دانشجویان ایرانی با دستاویز قرار دادن تحریم‌های شورای امنیت نمی‌گذرد، اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد، دانشجویان ایرانی در فنلاند هم با مشکلات مشابهی مواجه شده‌اند.

به گزارش جهان به نقل از فارس، دانشجویان ایرانی از چند ماه پیش در زمینه دریافت اقامت در فنلاند به منظور تحصیل و تحقیق دچار مشکل بوده‌اند. به عنوان نمونه یک دانشجوی ایرانی که قصد داشت به عنوان پژوهشگر در زمینه حسگرهای بی‌سیم و آنتن در دانشگاه «آلتو» فعالیت‌کند، تاریخ ۲۶ مارس‌ (۶ فروردین) نامه‌ای دریافت کرده است که بنابر آن نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

دلیل اعلام شده به وی این بود که چنین اقداماتی تهدیدی برای امنیت عمومی، سلامت ملی و روابط جهانی فنلاند خواهد بود. البته موارد اتهامی یاد شده بنابر انتقاداتی است که پلیس اطلاعات رایانه نروژ مطرح کرده و به همین دلیل پلیس امنیت با درخواست این تبعه ایرانی موافقت نکرده است؛روندی که هزینه‌ای ۵۰۰ یورویی به وی تحمیل کرده است.

سرویس مهاجرت فنلاند و مقامات نروژ مدعی شدند که بنابر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور،از فعالیت‌های دانشجوی مزبور جلوگیری کرده‌اند.

«پنتی سورسا» رئیس امور دانشجویی در سرویس مهاجرات فنلاند در این مورد می‌گوید: «ما می‌دانیم که اقامت برخی از دانشجویان ایرانی به دلیل رشته‌های تحصیلی، رد شده است اما من درباره جزئیات این موضوع اطلاع ندارم. در واقع ما آنچیزی را که سرویس اطلاعات و امنیت (SUPO) به ما می‌گوید انجام می‌دهیم.»

با این حال سرویس اطلاعاتی فنلاند از ارائه پاسخی روشن و دقیق در زمینه چرایی ممنوعیت فعالیت این دانشجویان خودداری کرده است.

علاوه بر فنلاند، نروژ هم به بهانه تحریم‌های غرب علیه تهران، حاضر نشده است به شماری از دانشجویان ایرانی ویزای اقامت دهد.

اداره مهاجرت نروژ (UDI)، که مسوولیت صدور ویزای اقامت را برعهده دارد، این تصمیم را با این توجیه اتخاذ کرده است که ممکن این دانشجویان فناوری حساس را به ایران منتقل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کلاجدیدا پاسپورت ایرانی خیلی عزت پیدا کرده!!!!!!!!!!
کور بشن اونایی که نمیتونن ببین!!!!!!!!!!
عزت به پاسپورت ایرانی باز گشت
آقا این یعنی برگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی؟؟؟؟؟
امین
البته میشه این قضیه خطرناک هم بشه...اونم اینکه در مذاکرات آیا تحصیل در رشته های فنی هم جزو تحریم ها است یا نه...؟ یا اینکه مذاکره کنندگان ما با سکوتشان این رو تایید می کنند...؟
United States
برای اینکه بعضیها نگن بی ادبی فقط همین رو می نویسم به جهنم
متین
سفرهای اخیر وزیر خارجه به اروپا که با سرو صدا و تبلیغات گسترده رسانه ای همراه بود ، چه دستاوردی جز چند لبخند داشت !؟!؟!؟!؟!؟ باید از اقای ظریف سئوال شود پاسخ غربیان به لبخند های شما چی بود !؟!؟!؟ اخراج دانشجویان ؟!؟ عزت پاسپورت ایران !؟!؟ رفع تحریم ها ؟!؟!؟ .......
کم سواد
United States
معنی عزت دادن به پاسپورت ایرانی را فهمیدیم!!!
توفیقی از قزوین
دستگاه دیپلماسی کشور براساس کدام سند مدعی تغییر نگاه جهان به ایران و بهبود روابط دیپلماسی با جهان شده است ؟
یاسر
وزیر خارجه گمان میکند لبخند وزیر خارجه مثلا فنلاند به او یعنی افزایش عزت ایران. عزت یعنی این که عبدالباری عطوان مشهورترین سردبیر جهان عرب " بعد از ارسال هوابیماهای بدون سرنشین از سوی مقاومت لبنان به عمق اسرائئل "با تاکید بر این که فناوری این هوابیما ایرانی بوده است" در مقاله ای نوشت که ای کاش فناوری ان عربی بود و یا ای کاش من یک ایرانی بودم.