پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

اعلام زمان حذف صفرهای پول ملی

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 378244
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه قرار است استانداران لیست بنگاه‌های نیازمند سرمایه در گردش را ارائه کنند، گفت:‌ حذف سه یا چهار صفر حتما باید اتفاق بیفتد اما بررسی های ما نشان می دهد بهتر است در زمانی انجام شود که تورم تک رقمی شود و ثبات را در اقتصاد شاهد باشیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ولی الله سیف در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران درباره برنامه بانک مرکزی برای حذف صفرهای پول ملی گفت: حذف سه یا چهار صفر حتما باید اتفاق بیفتد اما بررسی های ما نشان می دهد بهتر است در زمانی انجام شود که تورم تک رقمی شود و ثبات را در اقتصاد شاهد باشیم.

وی افزود: در آن هنگام یکی از اقدامات حذف سه یا چهار صفر خواهد بود و برای هر دوی این مورد کارشناسی شده و دیگری هم نیاز کشور به قطع اسکناس متناسب با شرایط روز است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره استقلال بانک مرکزی گفت: مجموعه عملکرد دولت یازدهم در فعالیت یکساله نشان داد که این دولت نگاهی به منابع بانک مرکزی ندارد و تلاش می کند با تحلیل های کارشناسی و منطقی برای حل و فصل مسایل اقدام کند.

سیف اظهارداشت: یکی از پیچیده ترین مسایل گذشته مسکن مهر با حساسیت بسیار بالا بود که دیدیم اصرار دولت به استفاده نکردن از منابع پرقدرت بانک مرکزی منجر شد هم طرح مسکن مهر ادامه یابد و هم استقراض از منابع بانک مرکزی قطع شود.

وی در این باره که سخنگوی قوه قضائیه از ناقص بودن فهرست بدهکاران بانکی خبر داده است، گفت: همکاری و ارتباط خوبی میان ما و مرجع قضائی وجود دارد و مرجع قضایی با نگاه مثبت مصمم است کمک کند تا مسایل نظام بانکی را هرچه بهتر حل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این همراهی ها ادامه دارد و اگر نقصی باشد منعکس می‌کنند و ما نیز به اصلاح و شفاف سازی آن اقدام می کنیم و در عین حال بانک مرکزی درحال منسجم کردن و موظف کردن بانک‌هاست تا در مسیر تعیین تکلیف مطالبات معوق اقدام کنند.

سیف درباره کاهش نرخ سپرده قانونی گفت: نرخ سپرده قانونی حدود ۱۳.۵ درصد است که دو درصد به منظور تامین نقدینگی بانک‌ها در اختیار آنها قرار گرفته است، این نرخ خیلی کاهش پیدا نکرده اما عمدتا در این جهت بوده است که بانک بتواند با شفافیت بیشتری در اجرای ماموریت خود در سال ۹۳ ایفای نقش کند.

وی در پاسخ به این سئوال که در بسته خروج غیرتورمی از رکود، نظام بانکی چه وظیفه ای دارد؟ گفت: نظام بانکی هر روز پرونده های زیاد تسهیلاتی را ثبت می کند و در این باره حتما اقدامات لازم را انجام می دهد، منتهی نیاز به پیش نیازهای خود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از وظایف بانک مرکزی تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و از استانداران خواستیم فهرست بنگاه های اقتصادی نیازمند به سرمایه در گردش را اعلام کنند تا خط تولید آنها با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعالیت کند و اگر هم مشکل دارد اعلام کنند.

به گفته سیف، چند استان اقدام کرده اند و منتظریم بقیه استان‌ها اعلام کنند که ما این واحدها را به بانک های مربوطه محول می کنیم و از آنها می خواهیم بررسی و در اولویت و اسرع وقت رسیدگی کنند و تصمیم بگیرند.

سیف اظهاردشت: واحدهایی را که مشکل سرمایه در گردش ندارند اما ایراد اساسی دیگری دارند، استانداران به ما منعکس کنند تا در صورت تایید، با فراخوان بنگاه‌ها اقدامات لازم انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مشکل سرمایه در گردش بنگاه ها در اسرع وقت رسیدگی و اقدام می شود، عنوان کرد: امسال قرار است ۲۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید دهیم که ۵۰ درصد برای وضع موجود است و واحدهایی که گرفته اند، آن را برمی گردانند و دوباره دریافت می کنند.

سیف گفت: ۱۴۰ هزار میلیارد تومان هم تسهیلات جدید است که به افزایش مانده تسهیلات منجر می شود و باید تا آخر سال پرداخت شود، البته این ظرفیتی است که نظام بانکی از آن برخوردار است و کنترل می‌کنیم به مصرف تامین سرمایه در گردش برسد.

وی اظهارداشت: اولویتی برای آغاز طرح‌های اقتصادی به عنوان سرمایه گذاری جدید نداریم و می‌خواهیم توان موجود به مصرف تامین سرمایه در گردش واحدهایی برسد که خط تولید دارند اما سرمایه در گردش برای تولید ندارند و پس از آن اولویت ما طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به بالاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصطفی
یعنی تا اونجایی که جا داره قیمت ها بره بالا بعد صفر هارو بر میداریم که همه چی درست بشه