جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فقر مدیریت در عرصه‌فرهنگی موج می‌زند

شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۰
کد مطلب: 377715
مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: ما در حال حاضر از نظر اقتصادی مشکلاتی داریم اما در زمینه فرهنگی و در عرصه مدیریت فرهنگی دچار فقر و فلاکت هستیم و نسبت به دارایی‌ها و استعدادهایی که داریم، اقدامات در خور توجه‌ای انجام نداده‌ایم.
به گزارش جهان، سایت آفتاب ری نوشت: حجت‌الاسلام پناهیان استاد برجسته حوزه در نشستی که بمناسبت آغاز دهه کرامت در نمایشگاه رسانه های انقلاب برگزار شد اظهار داشت: علی‌رغم برخی از دیدگاه‌ها که سال‌ها حاکمیت داشت و تصور می‌شد تکنولوژی بر همه چیز غلبه کرده است و خود به فرهنگ مسلطی تبدیل شده که تفکرات دینی را از بین برده است اما امروز با صحنه‌های عجیبی مواجه هستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در عرصه نبردهای نظامی پیشرفته‌ترین تکنولوژی در سلاح‌ها و ادوات جنگی مقهور فکر و اراده انسان‌هایی قرار می‌گیرد که از آنها به درستی استفاده می‌کنند.

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: مهم این است که تکنولوژی در اختیار چه تفکری قرار گیرد و میزان اثرگذاری آن به تفکر و انرژی مسلط بر آن وابسته است.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: سال‌ها است که این سخن در عمل به اثبات رسیده است که تکنولوژی در میدان نبرد حرف اول را نمی‌زند بلکه فکر، اراده و فرهنگ انسان‌ها است که بر تکنولوژی تسلط پیدا کرده است.

وی گفت: بنده حتی نمی‌توانم بپذیرم که در اقتصاد نیز تکنولوژی حرف اول را می‌زند و رشد اقتصادی و رفاه بر اثر تکنولوژی پدید می‌آید چرا که تکنولوژی‌ها صددرصد در اختیار فرهنگ و تفکر است و بیش از پیش ثابت شده است که اقتصاد روانشناسی اجتماعی است.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: هم‌اکنون شاهدیم که کشورهایی که تکنولوژی برتری دارند لزوماً ثروتمندتر نیستند در کشوری مانند ژاپن که از منابع غنی برخوردار نیست اما به خاطر اراده و فرهنگ مردم در زمره کشورهای ثروتمند به حساب می‌آید و واقعاً پول و ثروت وابسته به فرهنگ و تفکر یک جامعه است.

حجت‌الاسلام پناهیان تاکید کرد: دانشمندان علوم اقتصادی باید راههای بهتری را برای رفاه نسبی جامعه باز کنند و توصیه ما به این دانشمندان این است که از تکنولوژی نرمی که دین تولید کرده است بیشتر استفاده کنند.

وی بیان کرد: ما در جنگ و اقتصاد اسیر تکنولوژی نیستیم ولی فکر و اراده انسان‌ها مسلط است و حرف اول را محتوا و تفکری می‌زند که به واسطه تکنولوژی منتقل می‌شود.

مدرس حوزه علمیه گفت: یکی از فعالان هالیوود می‌گفت هم‌اکنون در هالیوود معتقد هستند که حرف اول را تفکر و ایدئولوژی می‌زند و صنعت سینما در رده‌های بعدی قرار دارد.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود:‌در عرصه‌های مختلف و انواع ابزارهایی که در شاخه‌های هنری به کار گرفته می‌شود و در انواع شیوه‌های اطلاع‌رسانی از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تلکس‌های خبری آن چیزی که حرف اول را می‌زند محتوا و مضمون است که هیچ وقت نباید متوقف شود چرا که قدرت اندیشه سالم بالاتر از هر چیزی است.

وی ادامه داد: شاید زمانی خبر وجود موبایل در شبکه‌های ارتباطی خبر مهمی بود اما امروز گسترش این تکنولوژی‌ها نه تنها خبر جدیدی محسوب نمی‌شود بلکه در ردیف خبرهای مهم نیز قرار ندارد و مهم این است که با استفاده از این ابزارها چه پیامی قرار است منتقل شود.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: تنها ایده‌های مهمی که هم‌اکنون قابل طرح در جهان معاصر است ایده‌هایی است که اسلام ۱۴۰۰ سال پیش آنها را مطرح کرده است و جز این هیچ کسی حرف جذاب و ماندگاری برای انواع سطوح اجتماعی ندارد.

وی افزود: من تعجب می‌کنم که بعد از ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما هنوز افکار عمومی مردم جهان را متوجه پیام‌های انقلاب اسلامی نکرده‌ایم و بی‌تردید علت این ضعف، ضعف در مدیران فرهنگی ما است.

مدرس حوزه علمیه گفت:‌جهان ما فرصت‌های زیادی را در اختیار ما می‌‌گذارد اما به خاطر نداشتن توفیق از آنها استفاده نمی‌کنیم اسلام آنقدر مضامین سرگرم‌کننده دارد که ما تاکنون از آنها استفاده نکرده‌ایم و از امکانات موجود به خوبی بهره نبرده‌ایم. ما در زمان دفاع مقدس در مقابل انواع تهاجمات ایستادگی کردیم اما در زمینه فرهنگ به خوبی از امکانات استفاده نکردیم.

حجت‌الاسلام پناهیان با انتقاد از عملکرد آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌‌ها، دانشکده‌های هنری و علوم ارتباطی گفت: چقدر این نهادها به تربیت نیروهای انسانی پرداخته‌اند که بتوانند با تفکر صهیونیستی مقابله کنند و کدامیک از این دستگاه‌ها در این زمینه کار قابل قبولی ارائه کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون از نظر اقتصادی مشکلاتی داریم اما در زمینه فرهنگی و در عرصه مدیریت فرهنگی دچار فقر و فلاکت هستیم و نسبت به دارایی‌ها و استعدادهایی که داریم و نسبت به پیام‌هایی که نزد ما موجود است و باید به جهانیان منتقل شود اقدامات در خور توجه‌ای انجام نداده‌ایم.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: در بسیاری از بخش‌ها همت و اراده توسعه وجود دارد اما در بخش فرهنگی و هنری اراده توسعه وجود ندارد چرا که اگر این اراده وجود داشت هزینه‌هایی که هم‌اکنون صرف می‌شود در راه توسعه فرهنگ هزینه می‌شد. ما هم‌اکنون باید به تعداد سرهای بریده شده و خانه‌های تخریب شده مظلومان فیلم و انواع محصولات رسانه‌ای داشته باشیم که به این وسیله از مظلومان دفاع کنیم اما خروجی کدامیک از آموزشگاه‌های هنری و رسانه‌ای کشور تولیداتی برای دفاع از مظلوم داشته است و چه کسی باید برای این تحول اقدام کند آیا ما در این بخش نیز با تحریم مواجه‌ هستیم.

حجت‌الاسلام پناهیان به طور مشخص از دانشکده صداوسیما و رشته‌های تبلیغی حوزه و دانشکده زیر نظر سازمان تبلیغات و آموزش عالی کشور نام برد و تصریح کرد: باید این سؤال را از این مؤسسات پرسید که ما برای پاسخگویی به نیاز فراوان و فزاینده‌ای که برای پیام‌های انقلاب اسلامی وجود دارد تاکنون چه اقدامی انجام داده‌ایم.

وی گفت: در صحبت‌های تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی نیز چنین حرف‌هایی ذکر نمی‌شود اما مردم ما مردم فرهیخته‌ای هستند که تنها به دنبال نان و آب نیستند و در اوج مشکلات به دنبال تأمین نیازهای معرفتی خود هستند.

استاد برجسته اخلاق یادآور شد: ما در گذشته مردمی داشتیم که وقتی احساس عارفانه‌ای به آنها دست می‌داد با دیوان حافظ انس می‌گرفتند اما ما ذائقه مردم را تغییر داده‌ایم و برای این تغییر پول‌های فراوانی خرج شده است که متأسفانه هم‌اکنون برای محصولات کم‌ارزش پول‌های زیادی خرج می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: عرصه فرهنگ عرصه مظلومی است و در همه دولت‌ها این وضع وجود داشته است زمانی که در عرصه فرهنگ دردمندانه صحبت کنید هیچ‌کس برچسب سیاسی به شما نمی‌زند چون در هر دولتی این مظلومیت وجود داشته است و برای فرهنگ و هنر پایگاه رفیع وجود ندارد.

وی افزود: در شاخه‌های هنری حوزه تقریباً فضای تعطیلی حاکم است و کسی در زمینه‌های هنری از حوزه مطالبه‌ای نمی‌کند و نظام رسمی حوزه در زمینه هنر کار چندانی انجام نداده است و به همین دلیل برای تربیت نیرو برای این عرصه احساس مسئولیت نمی‌کند.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: ما در عرصه فرهنگ، رسانه و هنر نیازمند تلاش، تحول در مدیریت، برنامه‌، بودجه، تربیت نیرو و آموزش عالی هستیم.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: تفکری که باعث این موفقیت شده است نتیجه بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی نیست بلکه از قلب با معرفت جوانان نشأت گرفته است ما در عرصه دفاع مقدس نیز با بسیج توانستیم کار را پیش ببریم و بسیج نه یک سازمان بلکه یک تفکر و روحیه در جامعه بود و در عرصه فرهنگ نیز نیازمند تفکر بسیجی هستیم. جوانان انقلابی نباید به هیچ‌وجه منتظر باشند تا کسی از آنها بخواهد وارد فعالیت شوند.

وی ادامه داد: امروز فعالیت کردن برای انتقال پیام‌های اسلام ناب کار بسیار ساده و بی‌هزینه‌ای است در صورتی که در گذشته چنین امکاناتی در اختیار جوانان نبود. جوانان ما نباید وقت خود را برای بازدید از سایت‌های متعدد تلف کنند و حتی باید مطالعه بسیاری از پیامک‌ها را برای خود ممنوع کنند تا بتوانند در یک زمینه اطلاعات دینی خود را افزایش دهند.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: نباید تبلیغ دین را در یک گروه انحصاری کرد باید سخن عالمانه باشد و سخنی که از دل برآید بر دل نیز می‌نشیند. در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) کسانی بودند که در عرض مدت‌زمان کوتاهی مسلمان می‌شدند و رسول خدا (ص) به آنها مأموریت می‌دادند تا به قوم خود بروند و مردم را به دین اسلام ارشاد کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: جوانانی که امسال در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به دلیل کمبود فضا فرصت حضور پیدا نکردند باید برای سال‌های آتی جای خود را از مسئولان مطالبه کنند و من مطمئن هستم در نظام جمهوری اسلامی ما جوانان مطالبه‌گر زیادی حضور دارند که در طول سالیان پس از انقلاب همواره مطالبه‌گر بوده‌اند اما به درستی به نیاز آنها پاسخ داده نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صدا و مظلومیت مظلومان جهان باید به وسیله ما به گوش جهان برسد و نباید کسی فعالیت در عرصه رسانه‌های نوین را سلیقه‌ای و تخصصی قلمداد کند بلکه باید همه بسیجی‌وار وارد عمل شوند و این تنها ما هستیم که در سراسر جهان حرفی برای گفتن داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *